Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy biologii, fizyki i matematyki z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze
C-2przedstawienie możliwości poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego w oparciu o monitoring,
C-3unaocznienie studentom skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
C-4podniesienie świadomości ekologicznej studentów i społeczeństwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Kryteria rozróżniania gatunków. Typy krzywych populacji. Krzywe śmiertelności populacji, typy piramid demograficznych (graficzne, naturalne). Metody określania liczebności i zagęszczenia populacji.1
T-L-2Prawo Liebiega i Shelforda - tolerancja ekologiczna. Nisza ekologiczna – określanie piętrowości, różnicowanie.1
T-L-3Strefowość i piętrowość życia na lądzie i w wodzie.2
T-L-4Metody oceny produkcji pierwotnej. Wskaźniki biocenotyczne (dominacji, różnorodności gatunkowej) – obliczanie interpretacja.2
T-L-5Bioróżnorodność. Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Analiza gronowa – obliczanie podobieństw z uwzględnieniem składu ilościowego biocenozy na porównywanych stanowiskach.1
T-L-6Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach. Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks.1
T-L-7Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody. Ocena oddziaływania na środowisko inwestycji, podstawowe założenia „Prawa ochrony środowiska” - rys historyczny na świecie i w Polsce.1
T-L-8Zachowawcze formy ochrony przyrody – roślin, zwierząt i zasobów nieożywionych, formy ochrony przyrody w Polsce, Natura 2000. Instytucje administracji państwowej i samorządowej, organizacje ekologiczne i przyrodnicze (NGO) w Polsce zajmujące się ochrona środowiska przyrodniczego.1
10
wykłady
T-W-1Ekologia globalna.1
T-W-2Wybrane elementy ekologii ogólnej - podstawowe pojęcia.2
T-W-3Problemy demograficzne Ziemi w relacji do stanu ekosfery.1
T-W-4Naturalne zasoby surowcowe ziemi – konwencjonalne surowce energetyczne; alternatywne źródła energii, prognozy na przyszłość.1
T-W-5Elementy demografii. Ekologia człowieka – zależności pomiędzy człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym, antropopresja, antropocenoza.1
T-W-6Nisza ekologiczna. Tolerancja ekologiczna.1
T-W-7Teoria homeostazy biosystemów naturalnych.1
T-W-8Ekologia wód lotycznych i lenitycznych. Zarys ekologii mórz i oceanów.1
T-W-9Biomy lądowe1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Wykonanie konspektu15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-7Zaliczenie końcowe przedmiotu2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Udział w konsultacjach6
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3Film, fotografia i zestawy zdjęć
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentó do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_PO1-1_W01
Definiuje podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze
MS_1A_W03, MS_1A_W05, MS_1A_W12P1A_W01, P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08C-1T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-L-5M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-3, S-4, S-2
MS_1A_PO1-1_W02
Zna podstawowe kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie
MS_1A_W03, MS_1A_W20, MS_1A_W12P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-2, C-3, C-4T-W-7, T-L-7, T-L-5, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_PO1-1_U01
Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…)
MS_1A_U09, MS_1A_U11P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07C-2, C-3T-L-2, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-3, S-4, S-2
MS_1A_PO1-1_U02
Dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego
MS_1A_U09, MS_1A_U11, MS_1A_U08P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U07C-1, C-2, C-4T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-1M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_PO1-1_K01
Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy)
MS_1A_K06, MS_1A_K01P1A_K01, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_PO1-1_W01
Definiuje podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze
2,0Nie umie zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Definiuje zaledwie kilka pojęć ekologicznych
3,5Definiuje większośc pojęć i zaledwie kilka praw ekologicznych
4,0Definiuje wszystkie pojęcia i większośc praw ekologicznych
4,5Definiuje wszystkie pojęcia i prawa ekologiczne
5,0Definiuje i wykorzystuje pojęcia i prawa ekologiczne
MS_1A_PO1-1_W02
Zna podstawowe kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie
2,0Nie zna żadnych form ochrony przyrody
3,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce
3,5Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i kilka na świecie
4,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie
4,5Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna podstawy programu Natura 2000
5,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna podstawy programu Natura 2000 i stosuje w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_PO1-1_U01
Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…)
2,0Nie potrafi zinterpretować żadnych danych biologicznych
3,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o proste analizy matematyczne
3,5Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i podstawowe testy statystyczne
4,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i ważniejsze testy statystyczne
4,5Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o możliwe analizy matematyczne i testy statystyczne
5,0Interpretuje dane biologiczne oraz dobiera właściwe narzędzia analityczne
MS_1A_PO1-1_U02
Dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego
2,0Nie zna żadnych technik monitoringu środowiska
3,0Zna podstawowe techniki monitoringu środowiska lądowego
3,5Zna podstawowe techniki monitoringu środowiska lądowego i wodnego
4,0Zna większość technik monitoringu środowiska lądowego i wodnego
4,5Zna wszystkie techniki monitoringu środowiska lądowego i wodnego
5,0Zna wszystkie i jest zdolny do doboru techniki monitoringu środowiska lądowego i wodnego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_PO1-1_K01
Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy)
2,0Nie posiada świadomości ekologicznej
3,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania na zagrożenia ekologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania i rozwiązywania problemów zagrożeń ekologicznych

Literatura podstawowa

  1. Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977, 1, stron 678
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 2005, drugie poprawione i unowocześnione
  3. Wiąckowski. S., Ekologia ogólna, Ofic. Wyd. Brandta, Bydgoszcz, 1998, 1, stron 461
  4. Ville C, Biologia, PWN, Warszawa, 1976, 2
  5. Allen J.D., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
  6. Chojnacki J.C., Podstawy ekologii wód, Wyd. Akad. Roln. w Szczecinie, Szczecin, 1998, stron 177
  7. Collier B.D., Cox G.W., Johanson A.W., Miller P.H.C., Ekologia dynamiczna, PWRiL, Warszawa, 1978, 1, stron 544

Literatura dodatkowa

  1. Strzałko J., Mossor-Pietraszewska T. (red), Kompendium wiedzy o ekologii. Wyd nauk. PWN Warszawa Poznań s.548, PWN, Warszawa, 1999, 1, stron 548
  2. Muller H.J., Okologie, VEB G. Fischer Verlag Jena, Jena, 1984, 2, stron 395
  3. Chojnacki J.C., M. Raczyńska, Leksykon przyrodniczo – ekologiczny, Wyd. Akad. Roln. w Szczecinie, Szczecin, 2006, 1, str. 148
  4. Paluch Jan (redakcja), Mikrobiologia wód, PWN, Warszawa, 1973
  5. Alexander Martin, Ekologia mikroorganizmów, PWN, Warszawa, 1975, Tłumaczenie: Jakubczyk Halina

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Kryteria rozróżniania gatunków. Typy krzywych populacji. Krzywe śmiertelności populacji, typy piramid demograficznych (graficzne, naturalne). Metody określania liczebności i zagęszczenia populacji.1
T-L-2Prawo Liebiega i Shelforda - tolerancja ekologiczna. Nisza ekologiczna – określanie piętrowości, różnicowanie.1
T-L-3Strefowość i piętrowość życia na lądzie i w wodzie.2
T-L-4Metody oceny produkcji pierwotnej. Wskaźniki biocenotyczne (dominacji, różnorodności gatunkowej) – obliczanie interpretacja.2
T-L-5Bioróżnorodność. Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Analiza gronowa – obliczanie podobieństw z uwzględnieniem składu ilościowego biocenozy na porównywanych stanowiskach.1
T-L-6Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach. Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks.1
T-L-7Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody. Ocena oddziaływania na środowisko inwestycji, podstawowe założenia „Prawa ochrony środowiska” - rys historyczny na świecie i w Polsce.1
T-L-8Zachowawcze formy ochrony przyrody – roślin, zwierząt i zasobów nieożywionych, formy ochrony przyrody w Polsce, Natura 2000. Instytucje administracji państwowej i samorządowej, organizacje ekologiczne i przyrodnicze (NGO) w Polsce zajmujące się ochrona środowiska przyrodniczego.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia globalna.1
T-W-2Wybrane elementy ekologii ogólnej - podstawowe pojęcia.2
T-W-3Problemy demograficzne Ziemi w relacji do stanu ekosfery.1
T-W-4Naturalne zasoby surowcowe ziemi – konwencjonalne surowce energetyczne; alternatywne źródła energii, prognozy na przyszłość.1
T-W-5Elementy demografii. Ekologia człowieka – zależności pomiędzy człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym, antropopresja, antropocenoza.1
T-W-6Nisza ekologiczna. Tolerancja ekologiczna.1
T-W-7Teoria homeostazy biosystemów naturalnych.1
T-W-8Ekologia wód lotycznych i lenitycznych. Zarys ekologii mórz i oceanów.1
T-W-9Biomy lądowe1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zajęć8
A-L-3Wykonanie konspektu15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-L-5Studiowanie literatury przedmiotu15
A-L-6Uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-7Zaliczenie końcowe przedmiotu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4Udział w konsultacjach6
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_PO1-1_W01Definiuje podstawowe pojęcia, prawa i zasady ekologiczne w geosferze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz znajomości rozwoju dziedzin mikrobiologii stosowanej i pokrewnych.
MS_1A_W05Ma wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzących w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_1A_W12Zna kierunki i mechanizmy ewolucji i rozumie mechanizmy warunkujące procesy na poziomie molekularnym. Ma wiedzę na temat wzajemnych relacji i interakcji pomiędzy różnymi organizmami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze
Treści programoweT-W-1Ekologia globalna.
T-W-3Problemy demograficzne Ziemi w relacji do stanu ekosfery.
T-W-6Nisza ekologiczna. Tolerancja ekologiczna.
T-W-7Teoria homeostazy biosystemów naturalnych.
T-W-8Ekologia wód lotycznych i lenitycznych. Zarys ekologii mórz i oceanów.
T-W-9Biomy lądowe
T-W-4Naturalne zasoby surowcowe ziemi – konwencjonalne surowce energetyczne; alternatywne źródła energii, prognozy na przyszłość.
T-W-2Wybrane elementy ekologii ogólnej - podstawowe pojęcia.
T-L-2Prawo Liebiega i Shelforda - tolerancja ekologiczna. Nisza ekologiczna – określanie piętrowości, różnicowanie.
T-L-5Bioróżnorodność. Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Analiza gronowa – obliczanie podobieństw z uwzględnieniem składu ilościowego biocenozy na porównywanych stanowiskach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-3Film, fotografia i zestawy zdjęć
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentó do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
S-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Definiuje zaledwie kilka pojęć ekologicznych
3,5Definiuje większośc pojęć i zaledwie kilka praw ekologicznych
4,0Definiuje wszystkie pojęcia i większośc praw ekologicznych
4,5Definiuje wszystkie pojęcia i prawa ekologiczne
5,0Definiuje i wykorzystuje pojęcia i prawa ekologiczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_PO1-1_W02Zna podstawowe kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W03Ma wiedzę w zakresie kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz znajomości rozwoju dziedzin mikrobiologii stosowanej i pokrewnych.
MS_1A_W20Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania w ogólnie pojętych procesach rewitalizacji środowiska.
MS_1A_W12Zna kierunki i mechanizmy ewolucji i rozumie mechanizmy warunkujące procesy na poziomie molekularnym. Ma wiedzę na temat wzajemnych relacji i interakcji pomiędzy różnymi organizmami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-2przedstawienie możliwości poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego w oparciu o monitoring,
C-3unaocznienie studentom skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
C-4podniesienie świadomości ekologicznej studentów i społeczeństwa
Treści programoweT-W-7Teoria homeostazy biosystemów naturalnych.
T-L-7Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody. Ocena oddziaływania na środowisko inwestycji, podstawowe założenia „Prawa ochrony środowiska” - rys historyczny na świecie i w Polsce.
T-L-5Bioróżnorodność. Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Analiza gronowa – obliczanie podobieństw z uwzględnieniem składu ilościowego biocenozy na porównywanych stanowiskach.
T-L-8Zachowawcze formy ochrony przyrody – roślin, zwierząt i zasobów nieożywionych, formy ochrony przyrody w Polsce, Natura 2000. Instytucje administracji państwowej i samorządowej, organizacje ekologiczne i przyrodnicze (NGO) w Polsce zajmujące się ochrona środowiska przyrodniczego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3Film, fotografia i zestawy zdjęć
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentó do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
S-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych form ochrony przyrody
3,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce
3,5Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i kilka na świecie
4,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie
4,5Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna podstawy programu Natura 2000
5,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna podstawy programu Natura 2000 i stosuje w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_PO1-1_U01Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U09Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach.
MS_1A_U11Rozumie i potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe warunkujące funkcjonowanie biotopów oraz planować proste zadania badawcze /projektowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2przedstawienie możliwości poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego w oparciu o monitoring,
C-3unaocznienie studentom skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
Treści programoweT-L-2Prawo Liebiega i Shelforda - tolerancja ekologiczna. Nisza ekologiczna – określanie piętrowości, różnicowanie.
T-L-6Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach. Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks.
T-L-7Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody. Ocena oddziaływania na środowisko inwestycji, podstawowe założenia „Prawa ochrony środowiska” - rys historyczny na świecie i w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3Film, fotografia i zestawy zdjęć
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentó do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
S-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zinterpretować żadnych danych biologicznych
3,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o proste analizy matematyczne
3,5Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i podstawowe testy statystyczne
4,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i ważniejsze testy statystyczne
4,5Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o możliwe analizy matematyczne i testy statystyczne
5,0Interpretuje dane biologiczne oraz dobiera właściwe narzędzia analityczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_PO1-1_U02Dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U09Ma umiejętność przeprowadzanie obserwacji i oceny zjawisk przyrodniczych w tym mikrobiologicznych w środowiskach.
MS_1A_U11Rozumie i potrafi wskazać związki przyczynowo-skutkowe warunkujące funkcjonowanie biotopów oraz planować proste zadania badawcze /projektowe.
MS_1A_U08Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze
C-2przedstawienie możliwości poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego w oparciu o monitoring,
C-4podniesienie świadomości ekologicznej studentów i społeczeństwa
Treści programoweT-W-1Ekologia globalna.
T-W-6Nisza ekologiczna. Tolerancja ekologiczna.
T-W-5Elementy demografii. Ekologia człowieka – zależności pomiędzy człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym, antropopresja, antropocenoza.
T-L-3Strefowość i piętrowość życia na lądzie i w wodzie.
T-L-4Metody oceny produkcji pierwotnej. Wskaźniki biocenotyczne (dominacji, różnorodności gatunkowej) – obliczanie interpretacja.
T-L-6Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach. Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks.
T-L-7Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody. Ocena oddziaływania na środowisko inwestycji, podstawowe założenia „Prawa ochrony środowiska” - rys historyczny na świecie i w Polsce.
T-L-1Kryteria rozróżniania gatunków. Typy krzywych populacji. Krzywe śmiertelności populacji, typy piramid demograficznych (graficzne, naturalne). Metody określania liczebności i zagęszczenia populacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentó do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
S-2Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych technik monitoringu środowiska
3,0Zna podstawowe techniki monitoringu środowiska lądowego
3,5Zna podstawowe techniki monitoringu środowiska lądowego i wodnego
4,0Zna większość technik monitoringu środowiska lądowego i wodnego
4,5Zna wszystkie techniki monitoringu środowiska lądowego i wodnego
5,0Zna wszystkie i jest zdolny do doboru techniki monitoringu środowiska lądowego i wodnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_PO1-1_K01Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
MS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z relacjami pomiędzy światem ożywionym i nieożywionym oraz rolą człowieka w geosferze
C-2przedstawienie możliwości poprawy funkcjonowania i zatrzymania degradacji środowiska przyrodniczego – lądowego i wodnego w oparciu o monitoring,
C-3unaocznienie studentom skutków antropopresji i roli indywidualnego człowieka oraz społeczności ludzkich w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
C-4podniesienie świadomości ekologicznej studentów i społeczeństwa
Treści programoweT-W-1Ekologia globalna.
T-W-3Problemy demograficzne Ziemi w relacji do stanu ekosfery.
T-W-6Nisza ekologiczna. Tolerancja ekologiczna.
T-W-7Teoria homeostazy biosystemów naturalnych.
T-W-5Elementy demografii. Ekologia człowieka – zależności pomiędzy człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym, antropopresja, antropocenoza.
T-W-8Ekologia wód lotycznych i lenitycznych. Zarys ekologii mórz i oceanów.
T-W-9Biomy lądowe
T-W-4Naturalne zasoby surowcowe ziemi – konwencjonalne surowce energetyczne; alternatywne źródła energii, prognozy na przyszłość.
T-W-2Wybrane elementy ekologii ogólnej - podstawowe pojęcia.
T-L-4Metody oceny produkcji pierwotnej. Wskaźniki biocenotyczne (dominacji, różnorodności gatunkowej) – obliczanie interpretacja.
T-L-2Prawo Liebiega i Shelforda - tolerancja ekologiczna. Nisza ekologiczna – określanie piętrowości, różnicowanie.
T-L-6Konstruowanie sieci i łańcuchów troficznych w różnych ekosystemach. Sukcesja ekosystemów lądowych i wodnych, klimaks.
T-L-7Kryteria ustanawiania polskich form ochrony przyrody. Ocena oddziaływania na środowisko inwestycji, podstawowe założenia „Prawa ochrony środowiska” - rys historyczny na świecie i w Polsce.
T-L-5Bioróżnorodność. Pojęcia dominacji i frekwencji – obliczanie i interpretacja. Podobieństwo stanowisk – metody porównywania pod względem składu taksonomicznego. Analiza gronowa – obliczanie podobieństw z uwzględnieniem składu ilościowego biocenozy na porównywanych stanowiskach.
T-L-8Zachowawcze formy ochrony przyrody – roślin, zwierząt i zasobów nieożywionych, formy ochrony przyrody w Polsce, Natura 2000. Instytucje administracji państwowej i samorządowej, organizacje ekologiczne i przyrodnicze (NGO) w Polsce zajmujące się ochrona środowiska przyrodniczego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Klasyczna metoda problemowa - dyskusja
M-3Film, fotografia i zestawy zdjęć
M-4Pokaz
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzanie przygotowania studentó do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z laboratorium w formie zadania praktycznego z opiserm
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada świadomości ekologicznej
3,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania na zagrożenia ekologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania i rozwiązywania problemów zagrożeń ekologicznych