Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (N1)

Sylabus przedmiotu Mykologia lekarska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mykologia lekarska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Królicki <laserclinic@laserclinic.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL6 20 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mykologii, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki ich budowy, fizjologii i aktywności biochemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami grzybów potencjalnie chrobotwórczych dla człowieka i wywołujących dermatomikozy, grzybice głębokie oraz mikotoksykozy i alergie a także z diagnostyką tych mikoz
C-2Zapoznaie studentów z cechami taksonomicznymi grzybów trujących, wytwarzanymi przez nie truciznami, diagnostyką kliniczną oraz metodami skutecznej pomocy w przypadku tych zatruć

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mykologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych lludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli.2
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona4
T-L-3Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt3
T-L-4Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis3
T-L-5Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujących cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi2
T-L-6Diagnostyka i leczenie zatruć grzybami (postępowanie przedlekarskie, lekarskie i szpitalne)2
T-L-7Praktyczne rozpoznawanie grzybów mikroskopowych wpływających na zdrowie ludzi2
T-L-8Końcowy zaliczeniowy sprawdzian pisemny2
20
wykłady
T-W-1Biologia i występowanie grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych.2
T-W-2Grzybice głębokie - Mycoses profundae: etiologia, rozpoznanie i leczenie aspergilozy,kandydoz, kryptokokozy, mukormykozy, histoplazmozy i monosporiozy i in.2
T-W-3Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym, cholinergicznym i innym Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.2
T-W-4Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, źródła zagrożeń i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów1
T-W-5Alergie wywoływane przez grzyby1
T-W-6Egzamin pisemny2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć35
A-L-3Studiowanie i zapoznawanie się z aktualną literaturą przedmiotu30
A-L-4Konsultacje4
89
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie problematyki przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych mikroorganizmów mikobiota
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu stereoskopowego i biologicznego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował samodzielnie
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z samodzielnym wykonaniem preparatów mikroskopowych, zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mikologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikro- i makrogrzybów ważnych w mikologii lekarskiej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C18_W01
Student ma wiedzę w zakresie nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią związaną z mikologią lekarską w formie werbalnej, pisemnej i praktycznej
MS_1A_W04, MS_1A_W06, MS_1A_W16P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W09, P1A_W11C-2, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
MS_1A_C18_W02
Student wskazuje i objaśnia naturalne rezerwuary grzybów potencjalnie patogenicznych i trujących dla człowieka, tłumaczy zasady profilaktyki oraz rozpoznaje choroby i symptomy zatruć wywołane przez grzyby
MS_1A_W04, MS_1A_W07, MS_1A_W16P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W09, P1A_W11C-2, C-1T-W-4, T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C18_U01
Student posiada umiejętność korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii z zakresu mykologii lekarskiej
MS_1A_U04, MS_1A_U03P1A_U03, P1A_U06, P1A_U11C-2, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
MS_1A_C18_U02
Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenie związane z kontaktem człowieka z grzybami potencjalnie chorobotwórczymi oraz trującymi; wykonuje ich diagnozę taksonomiczną
MS_1A_U03, MS_1A_U07P1A_U01, P1A_U03, P1A_U06, P1A_U11C-2, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
MS_1A_C18_U03
Student posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji mikro- i makroskopowych grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka oraz grzybów wytwarzających substancje trujące
MS_1A_U04, MS_1A_U03, MS_1A_U01, MS_1A_U07P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U11C-2, C-1T-W-4, T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C18_K01
Student ma świadomość powszechnie występujących zagrożeń związanych z różnymi źródłami zakażeń człowieka przez grzyby, możliwościami profilaktyki i diagnozy
MS_1A_K03, MS_1A_K06, MS_1A_K01P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K07C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
MS_1A_C18_K02
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
MS_1A_K01P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
MS_1A_C18_K03
Student jest otwarty na postrzeganie niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwościami i drogami zakażeń i zatruć grzybami a także wykazuje dbałość o działania profilaktyczne w tym zakresie
MS_1A_K06, MS_1A_K04P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C18_W01
Student ma wiedzę w zakresie nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią związaną z mikologią lekarską w formie werbalnej, pisemnej i praktycznej
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu mikologii lekarskiej
3,0Student rozumie i wymienia podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii lekarskiej, nie potrafi jednak odnieść ich do konkretnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie i wymienia podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii lekarskiej, potrafi je odnieść do konkretnych pojedynczych obiektów i przykładów. Nie potrafi ich jednak szczegółowo scharakteryzować i praktycznie zidentyfikować
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi podać i wyczerpująco scharakteryzować pojedyncze grzyby i mikozy przez nie wywołane
4,5Student rozumie i posługuje się ogólnymi a także szczegółowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi wyczerpująco je wyjaśnić i scharakteryzować oraz podać liczne przykłady grzybów i mikoz przez nie wywołanych
5,0Student swobodnie posługuje się ogólnymi i szczegółowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi wyczerpująco je wyjaśnić i scharakteryzować oraz podać liczne przykłady grzybów i mikoz przez nie wywołanych a także bezbłędnie praktycznie identyfikuje różne grupy systematyczne grzybów ważnych w mikologii lekarskiej
MS_1A_C18_W02
Student wskazuje i objaśnia naturalne rezerwuary grzybów potencjalnie patogenicznych i trujących dla człowieka, tłumaczy zasady profilaktyki oraz rozpoznaje choroby i symptomy zatruć wywołane przez grzyby
2,0Student nie potrafi wskazać na żadne z zagrożeń i naturalnych źródeł infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie wie na czym polega patogeniczność gatunków wywołujących mikozy, nie potrafi zróżnicować i zdiagnozować mikoz
3,0Student bardzo ogólnikowo wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie potrafi powiązać aktywności biochemicznej grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , nie potrafi zdiagnozować mikoz
3,5Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie potrafi jednak powiązać aktywności biochemicznej grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi zdiagnozować mikozy
4,0Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiązać aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , nie potrafi jednak wyjaśnić mechanizmu oddziaływania na organizm człowieka, potrafi zdiagnozować mikozy
4,5Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiązać aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi dodatkowo wyjaśnić mechanizm oddziaływania patogenicznego i toksycznego grzybów na organizm człowieka, potrafi zdiagnozować mikozy
5,0Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiązać aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi dodatkowo wyjaśnić mechanizm oddziaływania patogenicznego i toksycznego grzybów na organizm człowieka, potrafi zdiagnozować mikozy oraz stosując łacińską nomenklaturę kliniczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C18_U01
Student posiada umiejętność korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii z zakresu mykologii lekarskiej
2,0Student nie korzysta, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się nawet podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej
3,0Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 50% z obowiązujacych treści) nie potrafi jednak łączyć ich z konkretnymi praktycznymi przykładami
3,5Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (55-70% z obowiązujacych treści) potrafi łączyć je z pojedynczymi praktycznymi przykładami
4,0Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (71-90% z obowiązujacych treści) potrafi łączyć je z pojedynczymi praktycznymi przykładami
4,5Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 90% z obowiązujacych treści) potrafi łączyć je z licznymi praktycznymi przykładami
5,0Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 90% z obowiązujacych treści) potrafi łączyć je z licznymi praktycznymi przykładami, potrafi weryfikować i analizować uniwersalizm stosowanej nomenklatury
MS_1A_C18_U02
Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenie związane z kontaktem człowieka z grzybami potencjalnie chorobotwórczymi oraz trującymi; wykonuje ich diagnozę taksonomiczną
2,0Student nie potrafi wymienić rezerwuwarów występowania grzybów potencjalnie chorobotwórczych, nie umie zdiagnozować żadnego z nich
3,0Student właściwie wymienia większość źródeł infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną do ponad 50% taksonów zawartych w treściach programowych, nie potrafi jednak łączyć ich z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
3,5Student właściwie wymienia wszystkie źródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną do 55 -70% taksonów zawartych w treściach programowych, tylko pojedyncze ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
4,0Student właściwie wymienia wszystkie źródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną do 71 -90% taksonów zawartych w treściach programowych, ponad 50% ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
4,5Student właściwie wymienia wszystkie źródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną do 71 -90% taksonów zawartych w treściach programowych, i wszystkie ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
5,0Student właściwie wymienia wszystkie źródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną ponad 90% taksonów zawartych w treściach programowych, i wszystkie ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
MS_1A_C18_U03
Student posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji mikro- i makroskopowych grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka oraz grzybów wytwarzających substancje trujące
2,0Student nie potrafi, samodzielnie ani z pomocą nauczyciela, przeprowadzić prawidłowego oznaczenia taksonomicznego żadnego z gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, nie wykonuje wiarygodnych i reprezentatywnych praparatów z prób mikologicznych
3,0Student potrafi przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka jedynie z pomocą nauczyciela, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne praparaty z prób mikologicznych
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka (ponad 50% zapalnowanych w treściach programowych), nie potrafi wyszukać kryteriów zróznicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne praparaty z prób mikologicznych
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (55 -70% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać kryteria zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne praparaty z prób mikologicznych
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (71 -90% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać i nazwać pojedyncze kryteria zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne praparaty z prób mikologicznych
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (71 -90% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać i nazwać większość kryteriów zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne praparaty z prób mikologicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C18_K01
Student ma świadomość powszechnie występujących zagrożeń związanych z różnymi źródłami zakażeń człowieka przez grzyby, możliwościami profilaktyki i diagnozy
2,0Student nie ma świadomości powszechnie występujących zagrożeń związanych z różnymi źródłami zakażeń człowieka przez grzyby, możliwościami profilaktyki i diagnozy
3,0Student ma świadomość powszechnie występujących zagrożeń związanych z różnymi źródłami zakażeń człowieka przez grzyby, możliwościami profilaktyki i diagnozy
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C18_K02
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
2,0Student nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się
3,0Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
3,5
4,0
4,5
5,0
MS_1A_C18_K03
Student jest otwarty na postrzeganie niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwościami i drogami zakażeń i zatruć grzybami a także wykazuje dbałość o działania profilaktyczne w tym zakresie
2,0Student nie postrzega niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwościami i drogami zakażeń i zatruć grzybami a także nie wykazuje dbałości o działania profilaktyczne w tym zakresie
3,0Student jest otwarty na postrzeganie niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwościami i drogami zakażeń i zatruć grzybami a także wykazuje dbałość o działania profilaktyczne w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alkiewicz J., Mikologia lekarska, PZWL, Warszawa, 1966
  2. Kawszyk-Gindifer Z., Sobiszewski W., Grzybice i sposoby ich zwalczania, PZWL, Warszawa, 1990
  3. Kurnatowska A., Przewodnik do ćwiczeń z mikologii lekarskiej, PZWL, Warszawa, 1973
  4. Kowalczuk E., Ćwiczenia z mikologii lekarskiej dla stubentów mikrobiologii, Wyd. UMCS, Lublin, 1998, ISBN 83-227-1246-4
  5. Burda P.R., Zatrucia ostre grzybami i roślinami wyższymi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1998, ISBN 83-01-12403-2

Literatura dodatkowa

  1. Muller E., Loeffler W., Zarys mikologii dla przyrodników i lekarzy, PWRiL, Warszawa, 1987
  2. Baran E. (red.), Zarys mikologii lekasrskiej, Volumed, Wrocław, 1998
  3. Jabłońska S., Chorzelski T., Choroby skóry oraz wybrane schorzenia przenoszone drogą płciową, PZWL, Warszawa, 1981
  4. Dziubek Z. (red.), Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2003, ISBN 83-200-2748-9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mykologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych lludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli.2
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona4
T-L-3Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt3
T-L-4Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis3
T-L-5Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujących cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi2
T-L-6Diagnostyka i leczenie zatruć grzybami (postępowanie przedlekarskie, lekarskie i szpitalne)2
T-L-7Praktyczne rozpoznawanie grzybów mikroskopowych wpływających na zdrowie ludzi2
T-L-8Końcowy zaliczeniowy sprawdzian pisemny2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologia i występowanie grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych.2
T-W-2Grzybice głębokie - Mycoses profundae: etiologia, rozpoznanie i leczenie aspergilozy,kandydoz, kryptokokozy, mukormykozy, histoplazmozy i monosporiozy i in.2
T-W-3Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym, cholinergicznym i innym Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.2
T-W-4Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, źródła zagrożeń i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów1
T-W-5Alergie wywoływane przez grzyby1
T-W-6Egzamin pisemny2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Samodzielne przygotowanie do zajęć35
A-L-3Studiowanie i zapoznawanie się z aktualną literaturą przedmiotu30
A-L-4Konsultacje4
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie problematyki przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_W01Student ma wiedzę w zakresie nazywania i posługiwania się specjalistyczną terminologią związaną z mikologią lekarską w formie werbalnej, pisemnej i praktycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
MS_1A_W06Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów zwierząt oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu.
MS_1A_W16Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznaie studentów z cechami taksonomicznymi grzybów trujących, wytwarzanymi przez nie truciznami, diagnostyką kliniczną oraz metodami skutecznej pomocy w przypadku tych zatruć
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami grzybów potencjalnie chrobotwórczych dla człowieka i wywołujących dermatomikozy, grzybice głębokie oraz mikotoksykozy i alergie a także z diagnostyką tych mikoz
Treści programoweT-W-4Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, źródła zagrożeń i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-3Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym, cholinergicznym i innym Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
T-W-1Biologia i występowanie grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych.
T-L-5Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujących cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi
T-L-4Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis
T-L-3Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt
T-L-1Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mykologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych lludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli.
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych mikroorganizmów mikobiota
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu stereoskopowego i biologicznego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował samodzielnie
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z samodzielnym wykonaniem preparatów mikroskopowych, zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mikologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikro- i makrogrzybów ważnych w mikologii lekarskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych pojęć i specjalistycznej terminologii z zakresu mikologii lekarskiej
3,0Student rozumie i wymienia podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii lekarskiej, nie potrafi jednak odnieść ich do konkretnych obiektów i przykładów
3,5Student rozumie i wymienia podstawowe "suche" pojęcia z zakresu mikologii lekarskiej, potrafi je odnieść do konkretnych pojedynczych obiektów i przykładów. Nie potrafi ich jednak szczegółowo scharakteryzować i praktycznie zidentyfikować
4,0Student rozumie i posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi podać i wyczerpująco scharakteryzować pojedyncze grzyby i mikozy przez nie wywołane
4,5Student rozumie i posługuje się ogólnymi a także szczegółowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi wyczerpująco je wyjaśnić i scharakteryzować oraz podać liczne przykłady grzybów i mikoz przez nie wywołanych
5,0Student swobodnie posługuje się ogólnymi i szczegółowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej; potrafi wyczerpująco je wyjaśnić i scharakteryzować oraz podać liczne przykłady grzybów i mikoz przez nie wywołanych a także bezbłędnie praktycznie identyfikuje różne grupy systematyczne grzybów ważnych w mikologii lekarskiej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_W02Student wskazuje i objaśnia naturalne rezerwuary grzybów potencjalnie patogenicznych i trujących dla człowieka, tłumaczy zasady profilaktyki oraz rozpoznaje choroby i symptomy zatruć wywołane przez grzyby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W04Student ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki i różnorodności.
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich systematyki, własności, patogenności oraz metod ich wykrywania.
MS_1A_W16Ma wiedzę dotyczącą organizacji, wyposażenia oraz metod pracy i bezpieczeństwa laboratoriów badawczych i diagnostycznych w szczególności laboratoriów mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W09zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii
P1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznaie studentów z cechami taksonomicznymi grzybów trujących, wytwarzanymi przez nie truciznami, diagnostyką kliniczną oraz metodami skutecznej pomocy w przypadku tych zatruć
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami grzybów potencjalnie chrobotwórczych dla człowieka i wywołujących dermatomikozy, grzybice głębokie oraz mikotoksykozy i alergie a także z diagnostyką tych mikoz
Treści programoweT-W-4Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, źródła zagrożeń i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-3Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym, cholinergicznym i innym Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
T-L-5Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujących cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi
T-L-4Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis
T-L-3Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt
T-L-1Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mykologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych lludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli.
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych mikroorganizmów mikobiota
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu stereoskopowego i biologicznego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował samodzielnie
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z samodzielnym wykonaniem preparatów mikroskopowych, zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mikologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikro- i makrogrzybów ważnych w mikologii lekarskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać na żadne z zagrożeń i naturalnych źródeł infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie wie na czym polega patogeniczność gatunków wywołujących mikozy, nie potrafi zróżnicować i zdiagnozować mikoz
3,0Student bardzo ogólnikowo wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie potrafi powiązać aktywności biochemicznej grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , nie potrafi zdiagnozować mikoz
3,5Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, nie potrafi jednak powiązać aktywności biochemicznej grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi zdiagnozować mikozy
4,0Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiązać aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , nie potrafi jednak wyjaśnić mechanizmu oddziaływania na organizm człowieka, potrafi zdiagnozować mikozy
4,5Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiązać aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi dodatkowo wyjaśnić mechanizm oddziaływania patogenicznego i toksycznego grzybów na organizm człowieka, potrafi zdiagnozować mikozy
5,0Student wyczerpująco wskazuje na zagrożenia i źródła naturalnych infekcji człowieka przez grzyby i zatrucia ich metabolitami, potrafi powiązać aktywność biochemiczną grzybów z różnymi postaciami chorób i zatruć powodowanych przez grzyby i ich metabolity , potrafi dodatkowo wyjaśnić mechanizm oddziaływania patogenicznego i toksycznego grzybów na organizm człowieka, potrafi zdiagnozować mikozy oraz stosując łacińską nomenklaturę kliniczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_U01Student posiada umiejętność korzystania i dobierania specjalistycznej terminologii z zakresu mykologii lekarskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
MS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Zapoznaie studentów z cechami taksonomicznymi grzybów trujących, wytwarzanymi przez nie truciznami, diagnostyką kliniczną oraz metodami skutecznej pomocy w przypadku tych zatruć
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami grzybów potencjalnie chrobotwórczych dla człowieka i wywołujących dermatomikozy, grzybice głębokie oraz mikotoksykozy i alergie a także z diagnostyką tych mikoz
Treści programoweT-W-4Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, źródła zagrożeń i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-3Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym, cholinergicznym i innym Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
T-W-1Biologia i występowanie grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych.
T-L-5Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujących cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi
T-L-4Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis
T-L-3Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt
T-L-1Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mykologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych lludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli.
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych mikroorganizmów mikobiota
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu stereoskopowego i biologicznego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował samodzielnie
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z samodzielnym wykonaniem preparatów mikroskopowych, zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mikologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie korzysta, niewłaściwie dobiera oraz nie posługuje się nawet podstawowymi pojęciami z zakresu mikologii lekarskiej
3,0Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 50% z obowiązujacych treści) nie potrafi jednak łączyć ich z konkretnymi praktycznymi przykładami
3,5Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (55-70% z obowiązujacych treści) potrafi łączyć je z pojedynczymi praktycznymi przykładami
4,0Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (71-90% z obowiązujacych treści) potrafi łączyć je z pojedynczymi praktycznymi przykładami
4,5Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 90% z obowiązujacych treści) potrafi łączyć je z licznymi praktycznymi przykładami
5,0Student właściwie definiuje i stosuje podstawowe pojęcia i specjalistyczną terminologię z zakresu mikologii lekarskiej (ponad 90% z obowiązujacych treści) potrafi łączyć je z licznymi praktycznymi przykładami, potrafi weryfikować i analizować uniwersalizm stosowanej nomenklatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_U02Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenie związane z kontaktem człowieka z grzybami potencjalnie chorobotwórczymi oraz trującymi; wykonuje ich diagnozę taksonomiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
MS_1A_U07Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka, zwierząt i środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Zapoznaie studentów z cechami taksonomicznymi grzybów trujących, wytwarzanymi przez nie truciznami, diagnostyką kliniczną oraz metodami skutecznej pomocy w przypadku tych zatruć
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami grzybów potencjalnie chrobotwórczych dla człowieka i wywołujących dermatomikozy, grzybice głębokie oraz mikotoksykozy i alergie a także z diagnostyką tych mikoz
Treści programoweT-W-4Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, źródła zagrożeń i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-3Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym, cholinergicznym i innym Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
T-W-1Biologia i występowanie grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych.
T-L-5Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujących cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi
T-L-4Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis
T-L-3Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych mikroorganizmów mikobiota
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu stereoskopowego i biologicznego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował samodzielnie
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z samodzielnym wykonaniem preparatów mikroskopowych, zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mikologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikro- i makrogrzybów ważnych w mikologii lekarskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić rezerwuwarów występowania grzybów potencjalnie chorobotwórczych, nie umie zdiagnozować żadnego z nich
3,0Student właściwie wymienia większość źródeł infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną do ponad 50% taksonów zawartych w treściach programowych, nie potrafi jednak łączyć ich z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
3,5Student właściwie wymienia wszystkie źródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną do 55 -70% taksonów zawartych w treściach programowych, tylko pojedyncze ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
4,0Student właściwie wymienia wszystkie źródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną do 71 -90% taksonów zawartych w treściach programowych, ponad 50% ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
4,5Student właściwie wymienia wszystkie źródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną do 71 -90% taksonów zawartych w treściach programowych, i wszystkie ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
5,0Student właściwie wymienia wszystkie źródła infekcji człowieka i zwierząt przez grzyby , wykonuje właściwą diagnozę taksonomiczną ponad 90% taksonów zawartych w treściach programowych, i wszystkie ze zidentyfikowanych gatunków łączy z konkretnymi , wywoływanymi przez te grzyby chorobami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_U03Student posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji mikro- i makroskopowych grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka oraz grzybów wytwarzających substancje trujące
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
MS_1A_U03Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
MS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku angielskim. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_1A_U07Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka, zwierząt i środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-2Zapoznaie studentów z cechami taksonomicznymi grzybów trujących, wytwarzanymi przez nie truciznami, diagnostyką kliniczną oraz metodami skutecznej pomocy w przypadku tych zatruć
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami grzybów potencjalnie chrobotwórczych dla człowieka i wywołujących dermatomikozy, grzybice głębokie oraz mikotoksykozy i alergie a także z diagnostyką tych mikoz
Treści programoweT-W-4Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, źródła zagrożeń i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-3Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym, cholinergicznym i innym Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
T-L-5Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujących cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi
T-L-4Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis
T-L-3Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych mikroorganizmów mikobiota
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu stereoskopowego i biologicznego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował samodzielnie
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z samodzielnym wykonaniem preparatów mikroskopowych, zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mikologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikro- i makrogrzybów ważnych w mikologii lekarskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, samodzielnie ani z pomocą nauczyciela, przeprowadzić prawidłowego oznaczenia taksonomicznego żadnego z gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, nie wykonuje wiarygodnych i reprezentatywnych praparatów z prób mikologicznych
3,0Student potrafi przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka jedynie z pomocą nauczyciela, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne praparaty z prób mikologicznych
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka (ponad 50% zapalnowanych w treściach programowych), nie potrafi wyszukać kryteriów zróznicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne praparaty z prób mikologicznych
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (55 -70% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać kryteria zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne praparaty z prób mikologicznych
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (71 -90% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać i nazwać pojedyncze kryteria zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne praparaty z prób mikologicznych
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić prawidłowe oznaczenie taksonomiczne pojedynczych gatunków grzybów potencjlanie chrobotwórczych i trujących dla człowieka, (71 -90% zapalnowanych w treściach programowych), potrafi wyszukać i nazwać większość kryteriów zróżnicowania tych grzybów, wykonuje samodzielnie wiarygodne i reprezentatywne praparaty z prób mikologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_K01Student ma świadomość powszechnie występujących zagrożeń związanych z różnymi źródłami zakażeń człowieka przez grzyby, możliwościami profilaktyki i diagnozy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
MS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
MS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznaie studentów z cechami taksonomicznymi grzybów trujących, wytwarzanymi przez nie truciznami, diagnostyką kliniczną oraz metodami skutecznej pomocy w przypadku tych zatruć
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami grzybów potencjalnie chrobotwórczych dla człowieka i wywołujących dermatomikozy, grzybice głębokie oraz mikotoksykozy i alergie a także z diagnostyką tych mikoz
Treści programoweT-W-6Egzamin pisemny
T-W-4Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, źródła zagrożeń i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-3Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym, cholinergicznym i innym Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
T-W-1Biologia i występowanie grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych.
T-L-5Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujących cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi
T-L-4Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis
T-L-3Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt
T-L-1Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mykologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych lludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli.
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych mikroorganizmów mikobiota
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu stereoskopowego i biologicznego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował samodzielnie
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z samodzielnym wykonaniem preparatów mikroskopowych, zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mikologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikro- i makrogrzybów ważnych w mikologii lekarskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości powszechnie występujących zagrożeń związanych z różnymi źródłami zakażeń człowieka przez grzyby, możliwościami profilaktyki i diagnozy
3,0Student ma świadomość powszechnie występujących zagrożeń związanych z różnymi źródłami zakażeń człowieka przez grzyby, możliwościami profilaktyki i diagnozy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_K02Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznaie studentów z cechami taksonomicznymi grzybów trujących, wytwarzanymi przez nie truciznami, diagnostyką kliniczną oraz metodami skutecznej pomocy w przypadku tych zatruć
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami grzybów potencjalnie chrobotwórczych dla człowieka i wywołujących dermatomikozy, grzybice głębokie oraz mikotoksykozy i alergie a także z diagnostyką tych mikoz
Treści programoweT-W-6Egzamin pisemny
T-W-4Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, źródła zagrożeń i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-3Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym, cholinergicznym i innym Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
T-W-1Biologia i występowanie grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych.
T-L-5Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujących cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi
T-L-4Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis
T-L-3Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt
T-L-1Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mykologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych lludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli.
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych mikroorganizmów mikobiota
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu stereoskopowego i biologicznego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował samodzielnie
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z samodzielnym wykonaniem preparatów mikroskopowych, zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mikologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikro- i makrogrzybów ważnych w mikologii lekarskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się
3,0Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C18_K03Student jest otwarty na postrzeganie niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwościami i drogami zakażeń i zatruć grzybami a także wykazuje dbałość o działania profilaktyczne w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
MS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-2Zapoznaie studentów z cechami taksonomicznymi grzybów trujących, wytwarzanymi przez nie truciznami, diagnostyką kliniczną oraz metodami skutecznej pomocy w przypadku tych zatruć
C-1Zapoznanie studentów z gatunkami grzybów potencjalnie chrobotwórczych dla człowieka i wywołujących dermatomikozy, grzybice głębokie oraz mikotoksykozy i alergie a także z diagnostyką tych mikoz
Treści programoweT-W-6Egzamin pisemny
T-W-4Mikotoksykozy ludzi i zwierząt, źródła zagrożeń i symptomy zatruć metabolitami wtórnymi grzybów
T-W-3Gatunki grzybów wytwarzające związki toksyczne o działaniu cytotoksycznym, nefrotoksycznym, neurotoksycznym, cholinergicznym i innym Zagrożenia zdrowia i życia wywołane substancjami halucynogennymi grzybów.
T-W-1Biologia i występowanie grzybów potencjalnie chorobotwórczych dla człowieka. Aktywność biochemiczna i cechy determinujące zoo- i antropopatogeniczność grzybów chorobotwórczych.
T-L-5Macromycetes - gatunki grzybów " kapeluszowych" stanowiące najczęstsze przyczyny zatruć - rozpoznawanie różnicujących cech makro- i mikroskopowych mylonych z ich "sobowtórami" jadalnymi
T-L-4Izolacja, hodowla i identyfikacja szczepów grzybów wywołujących alergie: Cladosporium, Alternaria, Rhizopus, Fusarium, Botrytis
T-L-3Izolacja, identyfikacja i charakterystyka szczepów grzybów toksynotwórczych z rodzajów: Penicillium, Aspergillus, Fusarium, Stachybotrys, Mucor wywołujących mykotoksykozy ludzi i zwierząt
T-L-1Organizacja pracy i przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mykologicznym. Podstawowe podłoża do hodowli grzybów chorobotwórczych lludzi. Metody pobierania, przygotowania i barwienia preparatów oraz zakładanie mikrohodowli.
T-L-2Diagnostyka mikroskopowa szczepów rodzajów: Microsporum, Trichophyton, Epidermophyton, Candida, Geotrichum i Aspergillus. Różnicowanie szczepów grzybów drożdżoidalnych na podstawie wyników szeregu cukrowego i wzrostu na podłożu Nickersona
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z demonstracją żywych lub utrwalonych materiałów biologicznych mikroorganizmów mikobiota
M-3Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu stereoskopowego i biologicznego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza pisemnie lub ustnie teoretyczny materiał, który przygotował samodzielnie
S-2Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z samodzielnym wykonaniem preparatów mikroskopowych, zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów mikologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja mikro- i makrogrzybów ważnych w mikologii lekarskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwościami i drogami zakażeń i zatruć grzybami a także nie wykazuje dbałości o działania profilaktyczne w tym zakresie
3,0Student jest otwarty na postrzeganie niebezpieczeństw związanych z różnymi możliwościami i drogami zakażeń i zatruć grzybami a także wykazuje dbałość o działania profilaktyczne w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0