Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Morskie terminale paliwowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Morskie terminale paliwowe
Specjalność Eksploatacja zasobów energetycznych
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,00,34egzamin
ćwiczenia audytoryjneA7 15 2,00,33zaliczenie
laboratoriaL7 15 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z podstaw konstrukcji maszyn.
W-2Wiadomości z podstaw oceanotechniki oraz budowy obiektów oceanotechnicznych.
W-3Wiadomości dotyczące właściwości paliw ciekłych i gazowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą procesów morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacjami bezpiecznego ich przeładunku i transportu.
C-2Zapoznanie studentów z budową, organizacją i wyposażeniem oraz procedurami i operacjami przeładunkowymi w morskich terminalach paliwowych.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych, w tym z oceną cyklu ich życia.
C-4Ukształtowanie umiejętności opracowania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
C-5Ukształtowanie umiejętności prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw.
C-6Ukształtowanie umiejętności oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
C-7Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i instalacji oraz badań ich charakterystyk, odpowiedniej interpretacji wyników pomiarów, jak również wyciągania wniosków na podstawie przeprowadzonych badań oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady projektowania terminali paliwowych.2
T-A-2Analiza przepisów dotyczących wyposażenia i zasad bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych.2
T-A-3Obliczenia rurociągów przesyłowych i przeładunkowych.2
T-A-4Dobór pomp i sprężarek.2
T-A-5Techniki praktycznego planowania operacji przeładunkowych.2
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).3
T-A-7Zaliczenie.2
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Zasady BHP.1
T-L-2Planowanie właściwej obsługi maszyn i instalacji. Dokumentacja techniczno-ruchowa.2
T-L-3Wyznaczanie charakterystyk układów pompowych.4
T-L-4Badania wydajności pomp i sprężarek.4
T-L-5Badania szczelności instalacji gazowych.2
T-L-6Zaliczenie.2
15
wykłady
T-W-1Pozyskiwanie ropy i gazu – etap produkcji, platformy wydobywcze, systemy FPSO, systemy kotwicznego i dynamicznego pozycjonowania, oddziaływanie środowiska, zabezpieczenie operacji podwodnych.5
T-W-2Operacje transportu ropy i gazu, techniki przeładunku i magazynowania w terminalach, transport rurociągami, operacje specjalne.5
T-W-3Terminale przeładunkowe offshore ropy naftowej i produktów jej przetwarzania: organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe.6
T-W-4Terminale produktowe i odbiorcze, m.in. LNG i LPG: projektowanie i budowa, organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe, system zawracania oparów, regazyfikacja LNG.6
T-W-5Zasady bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych. Czynniki zagrożenia terminali paliwowych: pożar, wybuch, zagrożenie środowiska, zagrożenie terrorystyczne, inne. Metody zabezpieczeń i instalacje techniczne do zabezpieczenia terminali paliwowych.5
T-W-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych w odniesieniu do morskich terminali paliwowych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment).3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie prac kontrolnych.20
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.15
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.10
A-L-3Opracowanie sprawozdań.20
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.25
A-W-3Udział w egzaminie.5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami audytoryjnymi.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-6Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena wejściówek i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S17_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować procesy morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacje bezpiecznego ich transportu, zna budowę, organizację i wyposażenie różnego typu morskich terminali paliwowych i potrafi omówić realizowane w nich procedury i operacje przeładunkowe, jak również zna i rozumie podstawy bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych oraz metody oceny cyklu życia obiektów technicznych, jakimi są morskie terminale paliwowe.
EMO_1A_W03, EMO_1A_W15, EMO_1A_W19R1A_W02, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S17_U01
Student posiada umiejętności: - opracowywania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów, - prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw, - oceny i doboru odpowiednich metod i narzędzi, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie projektowania terminali paliwowych, - oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
EMO_1A_U01, EMO_1A_U03R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-4, C-5, C-6T-W-6, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-4, M-5S-2, S-4, S-5
EMO_1A_S17_U02
Student posiada umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i instalacji oraz badania ich charakterystyk, odpowiedniej interpretacji wyników pomiarów, jak również wyciągania wniosków na podstawie przeprowadzonych badań oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej.
EMO_1A_U01, EMO_1A_U03R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-7T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-6S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S17_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących pozyskiwania ropy naftowej i gazu ze środowiska morskiego oraz ich przeładunku i transportu ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i rozwoju.
EMO_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-L-5, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S17_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować procesy morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacje bezpiecznego ich transportu, zna budowę, organizację i wyposażenie różnego typu morskich terminali paliwowych i potrafi omówić realizowane w nich procedury i operacje przeładunkowe, jak również zna i rozumie podstawy bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych oraz metody oceny cyklu życia obiektów technicznych, jakimi są morskie terminale paliwowe.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S17_U01
Student posiada umiejętności: - opracowywania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów, - prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw, - oceny i doboru odpowiednich metod i narzędzi, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie projektowania terminali paliwowych, - oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
EMO_1A_S17_U02
Student posiada umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i instalacji oraz badania ich charakterystyk, odpowiedniej interpretacji wyników pomiarów, jak również wyciągania wniosków na podstawie przeprowadzonych badań oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów oraz przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych badań
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych badań
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych badań, a z badań potrafi wyciągnąć podstawowe wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych badań, a z badań potrafi wyciągnąć szczegółowe wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wyniki i szczegółowe wnioski z przeprowadzonych badań; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych badań
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wyniki i szczegółowe wnioski z przeprowadzonych badań; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych badań, a także zaproponować krytyczną ich interpretację

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S17_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących pozyskiwania ropy naftowej i gazu ze środowiska morskiego oraz ich przeładunku i transportu ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i rozwoju.
2,0Student nie rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność kształcenia się i własnego rozwoju
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność kształcenia się i własnego rozwoju
4,0Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju oraz potrafi wyznaczyć sobie kierunki samokształcenia i rozwoju

Literatura podstawowa

  1. Cydejko J., Puchalski J., Rutkowski G., Statki i technologie off-shore w zarysie, Trademar, Gdynia, 2011
  2. Wiewióra A., Wesołek Z., Puchalski J., Ropa naftowa w transporcie morskim, Trademar, Gdynia, 2007
  3. Materiały z Sympozjum, Lokalizacja Gazoportu LNG w Świnoujściu, Urząd Morski w Szczecinie, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Magda W., Rurociągi podmorskie - zasady projektowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
  2. Michałowski W. S., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Wydawnictwo Fundacja Odysseum, Warszawa, 2005
  3. Surygała J., Ropa naftowa a środowisko przyrodnicze, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
  4. Polska norma, PN-EN 1532: Instalacje i urządzenia do skroplonego gazu ziemnego. Podłączenie metanowca do instalacji lądowych, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2007
  5. Polska Norma, PN-EN 1474: Instalacje i urządzenia do skroplonego gazu ziemnego. Projektowanie i badania nalewaków załadowczych i wyładowczych, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady projektowania terminali paliwowych.2
T-A-2Analiza przepisów dotyczących wyposażenia i zasad bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych.2
T-A-3Obliczenia rurociągów przesyłowych i przeładunkowych.2
T-A-4Dobór pomp i sprężarek.2
T-A-5Techniki praktycznego planowania operacji przeładunkowych.2
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).3
T-A-7Zaliczenie.2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Zasady BHP.1
T-L-2Planowanie właściwej obsługi maszyn i instalacji. Dokumentacja techniczno-ruchowa.2
T-L-3Wyznaczanie charakterystyk układów pompowych.4
T-L-4Badania wydajności pomp i sprężarek.4
T-L-5Badania szczelności instalacji gazowych.2
T-L-6Zaliczenie.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pozyskiwanie ropy i gazu – etap produkcji, platformy wydobywcze, systemy FPSO, systemy kotwicznego i dynamicznego pozycjonowania, oddziaływanie środowiska, zabezpieczenie operacji podwodnych.5
T-W-2Operacje transportu ropy i gazu, techniki przeładunku i magazynowania w terminalach, transport rurociągami, operacje specjalne.5
T-W-3Terminale przeładunkowe offshore ropy naftowej i produktów jej przetwarzania: organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe.6
T-W-4Terminale produktowe i odbiorcze, m.in. LNG i LPG: projektowanie i budowa, organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe, system zawracania oparów, regazyfikacja LNG.6
T-W-5Zasady bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych. Czynniki zagrożenia terminali paliwowych: pożar, wybuch, zagrożenie środowiska, zagrożenie terrorystyczne, inne. Metody zabezpieczeń i instalacje techniczne do zabezpieczenia terminali paliwowych.5
T-W-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych w odniesieniu do morskich terminali paliwowych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment).3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć.10
A-A-3Przygotowanie prac kontrolnych.20
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.10
A-L-3Opracowanie sprawozdań.20
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.25
A-W-3Udział w egzaminie.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S17_W01Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi scharakteryzować procesy morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacje bezpiecznego ich transportu, zna budowę, organizację i wyposażenie różnego typu morskich terminali paliwowych i potrafi omówić realizowane w nich procedury i operacje przeładunkowe, jak również zna i rozumie podstawy bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych oraz metody oceny cyklu życia obiektów technicznych, jakimi są morskie terminale paliwowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych.
EMO_1A_W15Ma ogólną wiedzę na temat podstaw budowy, konstrukcji i eksploatacji statków, budowli hydrotechnicznych i innych urządzeń związanych z eksploatacją zasobów mórz i oceanów.
EMO_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w pracy na morzu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą procesów morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacjami bezpiecznego ich przeładunku i transportu.
C-2Zapoznanie studentów z budową, organizacją i wyposażeniem oraz procedurami i operacjami przeładunkowymi w morskich terminalach paliwowych.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych, w tym z oceną cyklu ich życia.
Treści programoweT-W-1Pozyskiwanie ropy i gazu – etap produkcji, platformy wydobywcze, systemy FPSO, systemy kotwicznego i dynamicznego pozycjonowania, oddziaływanie środowiska, zabezpieczenie operacji podwodnych.
T-W-2Operacje transportu ropy i gazu, techniki przeładunku i magazynowania w terminalach, transport rurociągami, operacje specjalne.
T-W-5Zasady bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych. Czynniki zagrożenia terminali paliwowych: pożar, wybuch, zagrożenie środowiska, zagrożenie terrorystyczne, inne. Metody zabezpieczeń i instalacje techniczne do zabezpieczenia terminali paliwowych.
T-W-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych w odniesieniu do morskich terminali paliwowych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment).
T-W-3Terminale przeładunkowe offshore ropy naftowej i produktów jej przetwarzania: organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe.
T-W-4Terminale produktowe i odbiorcze, m.in. LNG i LPG: projektowanie i budowa, organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe, system zawracania oparów, regazyfikacja LNG.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami audytoryjnymi.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-6Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S17_U01Student posiada umiejętności: - opracowywania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów, - prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw, - oceny i doboru odpowiednich metod i narzędzi, jak również praktycznego ich wykorzystania w procesie projektowania terminali paliwowych, - oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności opracowania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
C-5Ukształtowanie umiejętności prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw.
C-6Ukształtowanie umiejętności oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
Treści programoweT-W-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych w odniesieniu do morskich terminali paliwowych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment).
T-W-4Terminale produktowe i odbiorcze, m.in. LNG i LPG: projektowanie i budowa, organizacja i wyposażenie, urządzenia przeładunkowe, procedury i operacje przeładunkowe, system zawracania oparów, regazyfikacja LNG.
T-A-1Zasady projektowania terminali paliwowych.
T-A-2Analiza przepisów dotyczących wyposażenia i zasad bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych.
T-A-3Obliczenia rurociągów przesyłowych i przeładunkowych.
T-A-4Dobór pomp i sprężarek.
T-A-5Techniki praktycznego planowania operacji przeładunkowych.
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami audytoryjnymi.
M-4Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S17_U02Student posiada umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i instalacji oraz badania ich charakterystyk, odpowiedniej interpretacji wyników pomiarów, jak również wyciągania wniosków na podstawie przeprowadzonych badań oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-7Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i instalacji oraz badań ich charakterystyk, odpowiedniej interpretacji wyników pomiarów, jak również wyciągania wniosków na podstawie przeprowadzonych badań oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej.
Treści programoweT-L-3Wyznaczanie charakterystyk układów pompowych.
T-L-1Wprowadzenie. Zasady BHP.
T-L-4Badania wydajności pomp i sprężarek.
T-L-5Badania szczelności instalacji gazowych.
T-L-2Planowanie właściwej obsługi maszyn i instalacji. Dokumentacja techniczno-ruchowa.
Metody nauczaniaM-6Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena wejściówek i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów oraz przygotować sprawozdania, w którym zapisane zostaną wyniki z przeprowadzonych badań
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym potrafi zapisać wyniki z przeprowadzonych badań
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym będzie prezentować wyniki z przeprowadzonych badań, a z badań potrafi wyciągnąć podstawowe wnioski
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym będzie efektywnie prezentować wyniki z przeprowadzonych badań, a z badań potrafi wyciągnąć szczegółowe wnioski
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wyniki i szczegółowe wnioski z przeprowadzonych badań; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych badań
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary oraz przygotować sprawozdanie, w którym zawarte zostaną wyniki i szczegółowe wnioski z przeprowadzonych badań; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych badań, a także zaproponować krytyczną ich interpretację
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S17_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących pozyskiwania ropy naftowej i gazu ze środowiska morskiego oraz ich przeładunku i transportu ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą procesów morskiego wydobycia ropy naftowej i gazu oraz operacjami bezpiecznego ich przeładunku i transportu.
C-2Zapoznanie studentów z budową, organizacją i wyposażeniem oraz procedurami i operacjami przeładunkowymi w morskich terminalach paliwowych.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami bezpiecznej i ekologicznej eksploatacji terminali paliwowych, w tym z oceną cyklu ich życia.
C-4Ukształtowanie umiejętności opracowania specyfikacji projektowej terminalu paliwowego z uwzględnieniem odpowiednich przepisów.
C-5Ukształtowanie umiejętności prowadzenia obliczeń rurociągów i doboru pomp i sprężarek wykorzystywanych w instalacjach przeładunkowych paliw.
C-6Ukształtowanie umiejętności oceny cyklu życia obiektów technicznych, m.in. z wykorzystaniem metody LCA.
C-7Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania pomiarów parametrów pracy maszyn i instalacji oraz badań ich charakterystyk, odpowiedniej interpretacji wyników pomiarów, jak również wyciągania wniosków na podstawie przeprowadzonych badań oraz rozumienia dokumentacji techniczno-ruchowej.
Treści programoweT-W-1Pozyskiwanie ropy i gazu – etap produkcji, platformy wydobywcze, systemy FPSO, systemy kotwicznego i dynamicznego pozycjonowania, oddziaływanie środowiska, zabezpieczenie operacji podwodnych.
T-W-2Operacje transportu ropy i gazu, techniki przeładunku i magazynowania w terminalach, transport rurociągami, operacje specjalne.
T-W-5Zasady bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych. Czynniki zagrożenia terminali paliwowych: pożar, wybuch, zagrożenie środowiska, zagrożenie terrorystyczne, inne. Metody zabezpieczeń i instalacje techniczne do zabezpieczenia terminali paliwowych.
T-W-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych w odniesieniu do morskich terminali paliwowych. Definicja i zastosowanie metody LCA (Life Cycle Assessment).
T-A-2Analiza przepisów dotyczących wyposażenia i zasad bezpiecznej eksploatacji terminali paliwowych.
T-A-5Techniki praktycznego planowania operacji przeładunkowych.
T-A-6Ocena cyklu życia obiektów technicznych z wykorzystaniem metody LCA (Life Cycle Assessment).
T-L-5Badania szczelności instalacji gazowych.
T-L-2Planowanie właściwej obsługi maszyn i instalacji. Dokumentacja techniczno-ruchowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami audytoryjnymi.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe.
M-6Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych z ćwiczeń audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena wejściówek i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność kształcenia się i własnego rozwoju
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność kształcenia się i własnego rozwoju
4,0Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju oraz potrafi wyznaczyć sobie kierunki samokształcenia i rozwoju