Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia i ochrona morza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia i ochrona morza
Specjalność Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 30 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej
W-2Podstawowa wiedza z zakresu analizy chemicznej
W-3Umiejętność posługiwania się PC
W-4Znajomość BHP przy pracach laboratoryjnych i badaniach terenowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie skałdu wód oceanicznych w porównaniu z wodami śródlądowymi
C-2Poznanie cech charakterystycznych zasoleniawód morskich i oceanicznych
C-3Poznanie zasad funkcjonowania systemu węglanowego w wodach morskich i oceanicznych oraz jego znaczenie w wymianie między atmosferą i wodą morską
C-4Poznanie kształtowania się warunków tlenowych w wodach morskich i oceanicznych
C-5Pozannie głównych w wodach morskich i oceanicznych elementów biogennych ich przemian i ich znaczenia dla środowiska biotycznego
C-6Poznanie występowania materii oraganicznej w wodach morskich i oceanicznych oraz jej przemian
C-7Poznanie występowania mikroelementów w wodach morskich i oceanicznych
C-8Poznanie zależności warunków hydrochemicznych mórz i oceanów od środowiska biotycznego
C-9Poznanie głównych problemów zanieczyszzcenia mórz i oceanów oraz metod ochrony środowiska morskiego
C-10Poznanie chemicznych zasobów wód morskich i oceanicznych oraz osadów dennych i ich wykorzystanie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Warunki termiczne wód morskich i oceanicznych4
T-L-2Warunki tlenowe wód morskich i oceanicznych4
T-L-3Gazy rozpuszczone w wodach morskich i oceanucznych; inne niż CO22
T-L-4Gzay rozpuszczone w wodach morskich i oceanicznych - CO22
T-L-5Biogeny w wodach morskich i oceanicznych - fosfor2
T-L-6Biogeny w wodach morskich i oceanicznych - azot2
T-L-7Biogeny w wodach morskich i oceanicznych - krzem2
T-L-8Mikroelemnenty w wodach morskich i oceanicznych2
T-L-9Zasolenie wód morskich i oceanicznych4
T-L-10Zanieczyszczenie wód morskich i oceanicznych6
30
wykłady
T-W-1Ewolucja warunków hydrochemicznych w morzach2
T-W-2Procesy chemiczne i biologiczne kształtujace warunki hydrochemiczne w morzach2
T-W-3Makrojony i zasolenie wód morskich2
T-W-4Hydrochemiczna struktura oceanu2
T-W-5Warunki termiczne wód morskich i oceanicznych2
T-W-6Gazy rozpuszczone w wodach morskich - inne niż swutlenek wegla2
T-W-7Gzay rozpuszczone w wodach morskich - dwutlenek wągla2
T-W-8Materia organiczna w wodach morskich2
T-W-9Mikroelementy wystepujące w wodak morskich2
T-W-10Biogeny występujące w wodach morskich2
T-W-11Osady denne w morzach2
T-W-12Wymiana chemiczna w morzach pomiędzy atmosferą i wodami. Estuaria jako obszary o szzcególnie nasilonej antropopresji . Skutki antropopresji na estuarium dla otwartych wód morskich.2
T-W-13Analiza chemiczna wód moskich2
T-W-14Zanieczyszczenie i ochrona wód morskich. Zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Studiowanie literatury i źródeł internetowych30
A-L-3Przygotowania do zaliczenia ćwiczeń45
A-L-4Konsultacje15
120
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i żródeł internetowych10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Konsulatacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład infprmacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda z wykorzystanie aparatury analitycznej
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Ćwiczenia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Okresowe testy sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S05_W01
Rozumie ciągłość morskiego środowiska biotycznegi i abiotycznego. Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska morskiego w związku z jego eksploatacją i antropopresją
EMO_1A_W05, EMO_1A_W08, EMO_1A_W11, EMO_1A_W19, EMO_1A_W20, EMO_1A_W21R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W08, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9, C-10T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14M-1, M-3, M-2, M-4, M-5, M-6S-1, S-2
EMO_1A_S05_W02
Potrafi scharakteryzować: warunki termiczne w wodach morskich. Potrafi ocenić występujące warunki hydrochemiczne w morzach i oceanach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz morskich. Potrafi prowadzić badania hydrochemiczne posługujac się metodami referencyjnymi. Potrafi zinterpretować oraz przedstwić uzyskane wyniki badań.
EMO_1A_W01, EMO_1A_W05, EMO_1A_W08, EMO_1A_W09, EMO_1A_W11, EMO_1A_W19, EMO_1A_W20, EMO_1A_W21R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W08, T1A_W01, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9, C-10T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14M-1, M-3, M-2, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S05_U01
Rozumie i potrafi zanalizować ciągłość morskiego środowiska biotycznegi i abiotycznego. Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska morskiego w związku z jego eksploatacją i antropopresją
EMO_1A_U09, EMO_1A_U01, EMO_1A_U02, EMO_1A_U03, EMO_1A_U04, EMO_1A_U05, EMO_1A_U07, EMO_1A_U17, EMO_1A_U18R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9, C-10T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14M-1, M-3, M-2, M-4, M-5, M-6S-1, S-2
EMO_1A_S05_U02
Potrafi scharakteryzować: warunki termiczne w wodach morskich. Potrafi ocenić występujące warunki hydrochemiczne w morzach i oceanach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz morskich. Potrafi prowadzić badania hydrochemiczne posługujac się metodami referencyjnymi. Potrafi zinterpretować oraz przedstwić uzyskane wyniki badań.
EMO_1A_U09, EMO_1A_U01, EMO_1A_U02, EMO_1A_U03, EMO_1A_U05, EMO_1A_U07, EMO_1A_U17, EMO_1A_U18R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09, R1A_U10, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9, C-10T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14M-1, M-3, M-2, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S05_K01
Rozpoznaje warunki termiczne w wodach morskich. Tłumaczy występujące warunki hydrochemiczne w morzach i oceanach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz morskich. Potrafi prowadzić badania hydrochemiczne posługujac się metodami referencyjnymi. Tłumaczy oraz przedstwić uzyskane wyniki badań.
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02, EMO_1A_K03, EMO_1A_K04, EMO_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9, C-10T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14M-1, M-3, M-2, M-4, M-5, M-6S-1, S-2
EMO_1A_S05_K02
Rozumie ciągłość morskiego środowiska biotycznegi i abiotycznego. Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska morskiego w związku z jego eksploatacją i antropopresją
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02, EMO_1A_K03, EMO_1A_K04, EMO_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7, C-8, C-9, C-10T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-4, T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-14M-1, M-3, M-2, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S05_W01
Rozumie ciągłość morskiego środowiska biotycznegi i abiotycznego. Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska morskiego w związku z jego eksploatacją i antropopresją
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykłądów i ćwiczeń
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego oraz opisać na tle pismiennictwa, a takze zaprezentować wyniki tych analiz
EMO_1A_S05_W02
Potrafi scharakteryzować: warunki termiczne w wodach morskich. Potrafi ocenić występujące warunki hydrochemiczne w morzach i oceanach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz morskich. Potrafi prowadzić badania hydrochemiczne posługujac się metodami referencyjnymi. Potrafi zinterpretować oraz przedstwić uzyskane wyniki badań.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykłądów i ćwiczeń
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego oraz opisać na tle pismiennictwa, a takze zaprezentować wyniki tych analiz

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S05_U01
Rozumie i potrafi zanalizować ciągłość morskiego środowiska biotycznegi i abiotycznego. Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska morskiego w związku z jego eksploatacją i antropopresją
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykłądów i ćwiczeń
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego oraz opisać na tle pismiennictwa, a takze zaprezentować wyniki tych analiz
EMO_1A_S05_U02
Potrafi scharakteryzować: warunki termiczne w wodach morskich. Potrafi ocenić występujące warunki hydrochemiczne w morzach i oceanach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz morskich. Potrafi prowadzić badania hydrochemiczne posługujac się metodami referencyjnymi. Potrafi zinterpretować oraz przedstwić uzyskane wyniki badań.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykłądów i ćwiczeń
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego oraz opisać na tle pismiennictwa, a takze zaprezentować wyniki tych analiz

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S05_K01
Rozpoznaje warunki termiczne w wodach morskich. Tłumaczy występujące warunki hydrochemiczne w morzach i oceanach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz morskich. Potrafi prowadzić badania hydrochemiczne posługujac się metodami referencyjnymi. Tłumaczy oraz przedstwić uzyskane wyniki badań.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykłądów i ćwiczeń
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego oraz opisać na tle pismiennictwa, a takze zaprezentować wyniki tych analiz
EMO_1A_S05_K02
Rozumie ciągłość morskiego środowiska biotycznegi i abiotycznego. Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska morskiego w związku z jego eksploatacją i antropopresją
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego oraz opisać na tle pismiennictwa, a takze zaprezentować wyniki tych analiz

Literatura podstawowa

  1. Pr. zbiorowa, Chimija okieana. Chimija vod okieana, Nauka, Moskwa, 1979
  2. Riley J., Skirrow G., Chemical Oceanography, Academic Press, London, New York, San Fracisco, 1975
  3. Łomniewski K., Oceanografia fizyczna, PWN, Warszawa, 1969
  4. Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Hermanowicz W., Dojlido J., Koziorowski B., Zerbe J., Fizyczno-chemiczne badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999
  2. Pr. zbiorowa, Standard methods for the examination of water and wastewater, Amm. Publ. Health Ass., New York, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Warunki termiczne wód morskich i oceanicznych4
T-L-2Warunki tlenowe wód morskich i oceanicznych4
T-L-3Gazy rozpuszczone w wodach morskich i oceanucznych; inne niż CO22
T-L-4Gzay rozpuszczone w wodach morskich i oceanicznych - CO22
T-L-5Biogeny w wodach morskich i oceanicznych - fosfor2
T-L-6Biogeny w wodach morskich i oceanicznych - azot2
T-L-7Biogeny w wodach morskich i oceanicznych - krzem2
T-L-8Mikroelemnenty w wodach morskich i oceanicznych2
T-L-9Zasolenie wód morskich i oceanicznych4
T-L-10Zanieczyszczenie wód morskich i oceanicznych6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja warunków hydrochemicznych w morzach2
T-W-2Procesy chemiczne i biologiczne kształtujace warunki hydrochemiczne w morzach2
T-W-3Makrojony i zasolenie wód morskich2
T-W-4Hydrochemiczna struktura oceanu2
T-W-5Warunki termiczne wód morskich i oceanicznych2
T-W-6Gazy rozpuszczone w wodach morskich - inne niż swutlenek wegla2
T-W-7Gzay rozpuszczone w wodach morskich - dwutlenek wągla2
T-W-8Materia organiczna w wodach morskich2
T-W-9Mikroelementy wystepujące w wodak morskich2
T-W-10Biogeny występujące w wodach morskich2
T-W-11Osady denne w morzach2
T-W-12Wymiana chemiczna w morzach pomiędzy atmosferą i wodami. Estuaria jako obszary o szzcególnie nasilonej antropopresji . Skutki antropopresji na estuarium dla otwartych wód morskich.2
T-W-13Analiza chemiczna wód moskich2
T-W-14Zanieczyszczenie i ochrona wód morskich. Zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Studiowanie literatury i źródeł internetowych30
A-L-3Przygotowania do zaliczenia ćwiczeń45
A-L-4Konsultacje15
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury i żródeł internetowych10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Konsulatacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S05_W01Rozumie ciągłość morskiego środowiska biotycznegi i abiotycznego. Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska morskiego w związku z jego eksploatacją i antropopresją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
EMO_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
EMO_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w pracy na morzu.
EMO_1A_W20Ma elementarną wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, managementu środowiskowego oraz ochrony własności intelektualnej.
EMO_1A_W21Ma wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód, dynamice zmian zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie skałdu wód oceanicznych w porównaniu z wodami śródlądowymi
C-2Poznanie cech charakterystycznych zasoleniawód morskich i oceanicznych
C-3Poznanie zasad funkcjonowania systemu węglanowego w wodach morskich i oceanicznych oraz jego znaczenie w wymianie między atmosferą i wodą morską
C-4Poznanie kształtowania się warunków tlenowych w wodach morskich i oceanicznych
C-5Pozannie głównych w wodach morskich i oceanicznych elementów biogennych ich przemian i ich znaczenia dla środowiska biotycznego
C-6Poznanie występowania materii oraganicznej w wodach morskich i oceanicznych oraz jej przemian
C-7Poznanie występowania mikroelementów w wodach morskich i oceanicznych
C-8Poznanie zależności warunków hydrochemicznych mórz i oceanów od środowiska biotycznego
C-9Poznanie głównych problemów zanieczyszzcenia mórz i oceanów oraz metod ochrony środowiska morskiego
C-10Poznanie chemicznych zasobów wód morskich i oceanicznych oraz osadów dennych i ich wykorzystanie
Treści programoweT-W-5Warunki termiczne wód morskich i oceanicznych
T-W-2Procesy chemiczne i biologiczne kształtujace warunki hydrochemiczne w morzach
T-W-1Ewolucja warunków hydrochemicznych w morzach
T-W-6Gazy rozpuszczone w wodach morskich - inne niż swutlenek wegla
T-W-3Makrojony i zasolenie wód morskich
T-W-9Mikroelementy wystepujące w wodak morskich
T-W-10Biogeny występujące w wodach morskich
T-W-8Materia organiczna w wodach morskich
T-W-4Hydrochemiczna struktura oceanu
T-W-11Osady denne w morzach
T-W-13Analiza chemiczna wód moskich
T-W-12Wymiana chemiczna w morzach pomiędzy atmosferą i wodami. Estuaria jako obszary o szzcególnie nasilonej antropopresji . Skutki antropopresji na estuarium dla otwartych wód morskich.
T-W-14Zanieczyszczenie i ochrona wód morskich. Zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład infprmacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
M-4Metoda z wykorzystanie aparatury analitycznej
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Okresowe testy sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykłądów i ćwiczeń
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego oraz opisać na tle pismiennictwa, a takze zaprezentować wyniki tych analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S05_W02Potrafi scharakteryzować: warunki termiczne w wodach morskich. Potrafi ocenić występujące warunki hydrochemiczne w morzach i oceanach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz morskich. Potrafi prowadzić badania hydrochemiczne posługujac się metodami referencyjnymi. Potrafi zinterpretować oraz przedstwić uzyskane wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki, niezbędnym w oceanologii i oceanotechnice.
EMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
EMO_1A_W09Ma podstawową wiedzę z zakresu technologii informacyjnych oraz zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
EMO_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
EMO_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w pracy na morzu.
EMO_1A_W20Ma elementarną wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, managementu środowiskowego oraz ochrony własności intelektualnej.
EMO_1A_W21Ma wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód, dynamice zmian zasobów z uwzględnieniem przyczyn tych zmian. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie skałdu wód oceanicznych w porównaniu z wodami śródlądowymi
C-2Poznanie cech charakterystycznych zasoleniawód morskich i oceanicznych
C-3Poznanie zasad funkcjonowania systemu węglanowego w wodach morskich i oceanicznych oraz jego znaczenie w wymianie między atmosferą i wodą morską
C-4Poznanie kształtowania się warunków tlenowych w wodach morskich i oceanicznych
C-5Pozannie głównych w wodach morskich i oceanicznych elementów biogennych ich przemian i ich znaczenia dla środowiska biotycznego
C-6Poznanie występowania materii oraganicznej w wodach morskich i oceanicznych oraz jej przemian
C-7Poznanie występowania mikroelementów w wodach morskich i oceanicznych
C-8Poznanie zależności warunków hydrochemicznych mórz i oceanów od środowiska biotycznego
C-9Poznanie głównych problemów zanieczyszzcenia mórz i oceanów oraz metod ochrony środowiska morskiego
C-10Poznanie chemicznych zasobów wód morskich i oceanicznych oraz osadów dennych i ich wykorzystanie
Treści programoweT-W-5Warunki termiczne wód morskich i oceanicznych
T-W-2Procesy chemiczne i biologiczne kształtujace warunki hydrochemiczne w morzach
T-W-1Ewolucja warunków hydrochemicznych w morzach
T-W-6Gazy rozpuszczone w wodach morskich - inne niż swutlenek wegla
T-W-3Makrojony i zasolenie wód morskich
T-W-9Mikroelementy wystepujące w wodak morskich
T-W-7Gzay rozpuszczone w wodach morskich - dwutlenek wągla
T-W-10Biogeny występujące w wodach morskich
T-W-8Materia organiczna w wodach morskich
T-W-4Hydrochemiczna struktura oceanu
T-W-11Osady denne w morzach
T-W-13Analiza chemiczna wód moskich
T-W-12Wymiana chemiczna w morzach pomiędzy atmosferą i wodami. Estuaria jako obszary o szzcególnie nasilonej antropopresji . Skutki antropopresji na estuarium dla otwartych wód morskich.
T-W-14Zanieczyszczenie i ochrona wód morskich. Zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład infprmacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
M-4Metoda z wykorzystanie aparatury analitycznej
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Okresowe testy sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykłądów i ćwiczeń
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego oraz opisać na tle pismiennictwa, a takze zaprezentować wyniki tych analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S05_U01Rozumie i potrafi zanalizować ciągłość morskiego środowiska biotycznegi i abiotycznego. Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska morskiego w związku z jego eksploatacją i antropopresją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U09Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii, oceanologii, ekologii morza i oceanotechniki.
EMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
EMO_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej.
EMO_1A_U04Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
EMO_1A_U05Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumieniem publikacji naukowych w zakresie środowiska morskiego, dokumentacji technologicznej, technicznej oraz podobnych dokumentów stosowanych w rybactwie i eksploatacji statków i urządzeń morskich.
EMO_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska morskiego i określić ich znaczenie dla gospodarki.
EMO_1A_U17Potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa, eksploatację zasobów i ochronę środowiska.
EMO_1A_U18Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie skałdu wód oceanicznych w porównaniu z wodami śródlądowymi
C-2Poznanie cech charakterystycznych zasoleniawód morskich i oceanicznych
C-3Poznanie zasad funkcjonowania systemu węglanowego w wodach morskich i oceanicznych oraz jego znaczenie w wymianie między atmosferą i wodą morską
C-4Poznanie kształtowania się warunków tlenowych w wodach morskich i oceanicznych
C-5Pozannie głównych w wodach morskich i oceanicznych elementów biogennych ich przemian i ich znaczenia dla środowiska biotycznego
C-6Poznanie występowania materii oraganicznej w wodach morskich i oceanicznych oraz jej przemian
C-7Poznanie występowania mikroelementów w wodach morskich i oceanicznych
C-8Poznanie zależności warunków hydrochemicznych mórz i oceanów od środowiska biotycznego
C-9Poznanie głównych problemów zanieczyszzcenia mórz i oceanów oraz metod ochrony środowiska morskiego
C-10Poznanie chemicznych zasobów wód morskich i oceanicznych oraz osadów dennych i ich wykorzystanie
Treści programoweT-W-5Warunki termiczne wód morskich i oceanicznych
T-W-2Procesy chemiczne i biologiczne kształtujace warunki hydrochemiczne w morzach
T-W-1Ewolucja warunków hydrochemicznych w morzach
T-W-6Gazy rozpuszczone w wodach morskich - inne niż swutlenek wegla
T-W-3Makrojony i zasolenie wód morskich
T-W-9Mikroelementy wystepujące w wodak morskich
T-W-7Gzay rozpuszczone w wodach morskich - dwutlenek wągla
T-W-10Biogeny występujące w wodach morskich
T-W-8Materia organiczna w wodach morskich
T-W-4Hydrochemiczna struktura oceanu
T-W-11Osady denne w morzach
T-W-13Analiza chemiczna wód moskich
T-W-12Wymiana chemiczna w morzach pomiędzy atmosferą i wodami. Estuaria jako obszary o szzcególnie nasilonej antropopresji . Skutki antropopresji na estuarium dla otwartych wód morskich.
T-W-14Zanieczyszczenie i ochrona wód morskich. Zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład infprmacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
M-4Metoda z wykorzystanie aparatury analitycznej
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Okresowe testy sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykłądów i ćwiczeń
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego oraz opisać na tle pismiennictwa, a takze zaprezentować wyniki tych analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S05_U02Potrafi scharakteryzować: warunki termiczne w wodach morskich. Potrafi ocenić występujące warunki hydrochemiczne w morzach i oceanach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz morskich. Potrafi prowadzić badania hydrochemiczne posługujac się metodami referencyjnymi. Potrafi zinterpretować oraz przedstwić uzyskane wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U09Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii, oceanologii, ekologii morza i oceanotechniki.
EMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U02Potrafi pracować w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac. Rozumie potrzebę i ma umiejętność samokształcenia.
EMO_1A_U03Potrafi poprawnie zastosować podstawowe technologie informacyjne niezbędne w pracy zawodowej.
EMO_1A_U05Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumieniem publikacji naukowych w zakresie środowiska morskiego, dokumentacji technologicznej, technicznej oraz podobnych dokumentów stosowanych w rybactwie i eksploatacji statków i urządzeń morskich.
EMO_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska morskiego i określić ich znaczenie dla gospodarki.
EMO_1A_U17Potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa, eksploatację zasobów i ochronę środowiska.
EMO_1A_U18Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie skałdu wód oceanicznych w porównaniu z wodami śródlądowymi
C-2Poznanie cech charakterystycznych zasoleniawód morskich i oceanicznych
C-3Poznanie zasad funkcjonowania systemu węglanowego w wodach morskich i oceanicznych oraz jego znaczenie w wymianie między atmosferą i wodą morską
C-4Poznanie kształtowania się warunków tlenowych w wodach morskich i oceanicznych
C-5Pozannie głównych w wodach morskich i oceanicznych elementów biogennych ich przemian i ich znaczenia dla środowiska biotycznego
C-6Poznanie występowania materii oraganicznej w wodach morskich i oceanicznych oraz jej przemian
C-7Poznanie występowania mikroelementów w wodach morskich i oceanicznych
C-8Poznanie zależności warunków hydrochemicznych mórz i oceanów od środowiska biotycznego
C-9Poznanie głównych problemów zanieczyszzcenia mórz i oceanów oraz metod ochrony środowiska morskiego
C-10Poznanie chemicznych zasobów wód morskich i oceanicznych oraz osadów dennych i ich wykorzystanie
Treści programoweT-W-5Warunki termiczne wód morskich i oceanicznych
T-W-2Procesy chemiczne i biologiczne kształtujace warunki hydrochemiczne w morzach
T-W-1Ewolucja warunków hydrochemicznych w morzach
T-W-6Gazy rozpuszczone w wodach morskich - inne niż swutlenek wegla
T-W-3Makrojony i zasolenie wód morskich
T-W-9Mikroelementy wystepujące w wodak morskich
T-W-7Gzay rozpuszczone w wodach morskich - dwutlenek wągla
T-W-10Biogeny występujące w wodach morskich
T-W-8Materia organiczna w wodach morskich
T-W-4Hydrochemiczna struktura oceanu
T-W-11Osady denne w morzach
T-W-13Analiza chemiczna wód moskich
T-W-12Wymiana chemiczna w morzach pomiędzy atmosferą i wodami. Estuaria jako obszary o szzcególnie nasilonej antropopresji . Skutki antropopresji na estuarium dla otwartych wód morskich.
T-W-14Zanieczyszczenie i ochrona wód morskich. Zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład infprmacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
M-4Metoda z wykorzystanie aparatury analitycznej
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Okresowe testy sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykłądów i ćwiczeń
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego oraz opisać na tle pismiennictwa, a takze zaprezentować wyniki tych analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S05_K01Rozpoznaje warunki termiczne w wodach morskich. Tłumaczy występujące warunki hydrochemiczne w morzach i oceanach, ocenić wpływ warunków hydrochemiznych na kształtowanie się biocenoz morskich. Potrafi prowadzić badania hydrochemiczne posługujac się metodami referencyjnymi. Tłumaczy oraz przedstwić uzyskane wyniki badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
EMO_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie skałdu wód oceanicznych w porównaniu z wodami śródlądowymi
C-2Poznanie cech charakterystycznych zasoleniawód morskich i oceanicznych
C-3Poznanie zasad funkcjonowania systemu węglanowego w wodach morskich i oceanicznych oraz jego znaczenie w wymianie między atmosferą i wodą morską
C-4Poznanie kształtowania się warunków tlenowych w wodach morskich i oceanicznych
C-5Pozannie głównych w wodach morskich i oceanicznych elementów biogennych ich przemian i ich znaczenia dla środowiska biotycznego
C-6Poznanie występowania materii oraganicznej w wodach morskich i oceanicznych oraz jej przemian
C-7Poznanie występowania mikroelementów w wodach morskich i oceanicznych
C-8Poznanie zależności warunków hydrochemicznych mórz i oceanów od środowiska biotycznego
C-9Poznanie głównych problemów zanieczyszzcenia mórz i oceanów oraz metod ochrony środowiska morskiego
C-10Poznanie chemicznych zasobów wód morskich i oceanicznych oraz osadów dennych i ich wykorzystanie
Treści programoweT-W-5Warunki termiczne wód morskich i oceanicznych
T-W-2Procesy chemiczne i biologiczne kształtujace warunki hydrochemiczne w morzach
T-W-1Ewolucja warunków hydrochemicznych w morzach
T-W-6Gazy rozpuszczone w wodach morskich - inne niż swutlenek wegla
T-W-3Makrojony i zasolenie wód morskich
T-W-9Mikroelementy wystepujące w wodak morskich
T-W-7Gzay rozpuszczone w wodach morskich - dwutlenek wągla
T-W-10Biogeny występujące w wodach morskich
T-W-8Materia organiczna w wodach morskich
T-W-4Hydrochemiczna struktura oceanu
T-W-11Osady denne w morzach
T-W-13Analiza chemiczna wód moskich
T-W-12Wymiana chemiczna w morzach pomiędzy atmosferą i wodami. Estuaria jako obszary o szzcególnie nasilonej antropopresji . Skutki antropopresji na estuarium dla otwartych wód morskich.
T-W-14Zanieczyszczenie i ochrona wód morskich. Zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład infprmacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
M-4Metoda z wykorzystanie aparatury analitycznej
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Okresowe testy sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykłądów i ćwiczeń
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego oraz opisać na tle pismiennictwa, a takze zaprezentować wyniki tych analiz
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S05_K02Rozumie ciągłość morskiego środowiska biotycznegi i abiotycznego. Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska morskiego w związku z jego eksploatacją i antropopresją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
EMO_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie skałdu wód oceanicznych w porównaniu z wodami śródlądowymi
C-2Poznanie cech charakterystycznych zasoleniawód morskich i oceanicznych
C-3Poznanie zasad funkcjonowania systemu węglanowego w wodach morskich i oceanicznych oraz jego znaczenie w wymianie między atmosferą i wodą morską
C-4Poznanie kształtowania się warunków tlenowych w wodach morskich i oceanicznych
C-5Pozannie głównych w wodach morskich i oceanicznych elementów biogennych ich przemian i ich znaczenia dla środowiska biotycznego
C-6Poznanie występowania materii oraganicznej w wodach morskich i oceanicznych oraz jej przemian
C-7Poznanie występowania mikroelementów w wodach morskich i oceanicznych
C-8Poznanie zależności warunków hydrochemicznych mórz i oceanów od środowiska biotycznego
C-9Poznanie głównych problemów zanieczyszzcenia mórz i oceanów oraz metod ochrony środowiska morskiego
C-10Poznanie chemicznych zasobów wód morskich i oceanicznych oraz osadów dennych i ich wykorzystanie
Treści programoweT-W-5Warunki termiczne wód morskich i oceanicznych
T-W-2Procesy chemiczne i biologiczne kształtujace warunki hydrochemiczne w morzach
T-W-1Ewolucja warunków hydrochemicznych w morzach
T-W-6Gazy rozpuszczone w wodach morskich - inne niż swutlenek wegla
T-W-3Makrojony i zasolenie wód morskich
T-W-9Mikroelementy wystepujące w wodak morskich
T-W-7Gzay rozpuszczone w wodach morskich - dwutlenek wągla
T-W-10Biogeny występujące w wodach morskich
T-W-8Materia organiczna w wodach morskich
T-W-4Hydrochemiczna struktura oceanu
T-W-11Osady denne w morzach
T-W-13Analiza chemiczna wód moskich
T-W-12Wymiana chemiczna w morzach pomiędzy atmosferą i wodami. Estuaria jako obszary o szzcególnie nasilonej antropopresji . Skutki antropopresji na estuarium dla otwartych wód morskich.
T-W-14Zanieczyszczenie i ochrona wód morskich. Zapobiegania degradacji środowiska morskiego, jego ochrona przed zanieczyszczeniem, eutrofizacją i degradacją wód.
Metody nauczaniaM-1Wykład infprmacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
M-4Metoda z wykorzystanie aparatury analitycznej
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-6Ćwiczenia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Okresowe testy sprawdzające
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,0Student potrafi częściowo wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskaną wiedzę dla interpretacji zjawisk w środowisku morskim
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę aplikowaną w trakcjie wykładów i ćwiczeń. Wyniki potrafi zinterpretować pod kątem funkcjonowania środowiska morskiego oraz opisać na tle pismiennictwa, a takze zaprezentować wyniki tych analiz