Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w eksploatacji zasobów morza - blok:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w eksploatacji zasobów morza - blok
Specjalność Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 4,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, hydrobiologii, chemii i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji6
T-L-2Wydajność metaboliczna mikroorganizmów wodnych w zalezności od stabilności warunków środowiskowych5
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza5
T-L-4Szacowanie genetycznej kondycji polulacji ryb. Test Tajima.4
T-L-5Podstawowe programy selecji ryb.4
T-L-6Metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb poprzez ich genetyczną identyfikację.6
30
wykłady
T-W-1Kompleksy ekologiczne drobnoustrojów w środowiskach typowych i ekstremalnych oraz i ich znaczenie w badaniach synekologicznych4
T-W-2Znaczenie hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów oraz sieci mikrobiologicznej w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych6
T-W-3Biofilm i konsorcjum jako podstawa regulacji społeczności mikrobiologicznych i ich udzial w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biominaralizacji6
T-W-4Podstawy genetyki populacyjnej4
T-W-5Przeciwdziałanie utracie zróżnicowania genetycznego4
T-W-6Gospodarowanie stadami rozrodczymi populacji ryb4
T-W-7Markery molekularne w metkowaniu populacji ryb.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-4Studiowanie literatury z zakresu genetyki populacyjnej (angielskojęzycznej)10
A-L-5Przygotowanie symulacji programu selekcyjnego15
A-L-6przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
120
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsulatacje z prowadzącycm zajęcia15
A-W-3Indywidualne studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia zajęć30
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia części zadaniowej15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S04_W01
Student rozumie rolę hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów i ich udział w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych. Rozumie zasady funkcjonowania mikroorganizmów w zróżnicowanych społecznościach mikrobiologicznych, przede wszystkim w biofilmie i konsorcjum oraz ich udział w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biomineralizacji.
EMO_1A_W05, EMO_1A_W08R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
EMO_1A_S04_W02
Student zna zależności mikrobiologiczne w różnych typach środowisk wodnych oraz mechanizmy regulacji zachowań drobnoustrojów
EMO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
EMO_1A_S04_W03
Student zna zasady dobierania markerów molekularnych celem genetycznego metkowania populacji i stad ryb. Rozumie konieczność ochrony biologicznych zasobów morza poprzez szacowanie stabilności populacji ryb i ich aktywną ochronę.
EMO_1A_W08T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S04_U01
Student potrafi zidentyfikować drobnoustroje typowe dla określonych środowisk i oznaczyć ich aktywność metaboliczną. Zna i potrafi wykorzystać metody stosowane w oznaczaniu typów społeczności mikrobiologicznych oraz określić ich udział w procesach biodegradacji i biomineralizacji.
EMO_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
EMO_1A_S04_U02
Student potrafi wykorzystać aktywność mikroorganizmów w wspomaganiu pozyskiwania określonych bogactw naturalnych oraz innych procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów.
EMO_1A_U01R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U07, T1A_U01InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
EMO_1A_S04_U03
Student umie wybrać spośród znanych metod molekularnych te, które pozwolą na genetyczne metkowanie populacji i stad ryb. Potrafi zinterpretować test Tajima i ocenić kondycję genetyczną populacji. Zna podstawowe zasady selekcji ryb i umie dobrać odpowiedni model do stworzenia stad tarłowych.
EMO_1A_U12R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S04_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów morza
EMO_1A_K01, EMO_1A_K02, EMO_1A_K03, EMO_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S04_W01
Student rozumie rolę hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów i ich udział w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych. Rozumie zasady funkcjonowania mikroorganizmów w zróżnicowanych społecznościach mikrobiologicznych, przede wszystkim w biofilmie i konsorcjum oraz ich udział w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biomineralizacji.
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia oraz techniki i metody wykorzystywane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz tworzenia i roli zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych
4,0Student zna właściwe metody i możliwości ich wykorzstania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz zasad funkcjonowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych oraz okrelić ich udział w bioprocesach
4,5Student zna właściwe metody i możliwości ich zastosowania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic ich analizę
5,0Student zna właściwe metody i mozliwości ich zastosowania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic dyskusję na temat uzyskanych i interpretowanych przez siebie wyników
EMO_1A_S04_W02
Student zna zależności mikrobiologiczne w różnych typach środowisk wodnych oraz mechanizmy regulacji zachowań drobnoustrojów
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę obowiązujace w tym obszarze wiedzy
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i metody z zakresu mikrobiologii środowiskowej i mechanizmów regulacji zachowań drobnoustrojów
4,0Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykorzystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych w środowisku oraz okreslenia mechanizmów regulacji tych zachowań
4,5Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykoystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, określenia mechanizmów regulacji tych zachowań w środowisku oraz potrafi zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykorzystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, określenia mechanizmów regulacji tych zachowań w środowisku, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki oraz przeprowadzic na ich podstawie dyskusję
EMO_1A_S04_W03
Student zna zasady dobierania markerów molekularnych celem genetycznego metkowania populacji i stad ryb. Rozumie konieczność ochrony biologicznych zasobów morza poprzez szacowanie stabilności populacji ryb i ich aktywną ochronę.
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawową wiedzę obowiązującą w tym obszarze wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna zasady dobierania markrów molekularnych i ich rolę w metkowaniu populacji ryb. Zna podstawowe zagadnienia i pijęcia z genetyki populacyjnej.
4,0Student dobrze orientuje się w różnorodności markerów molekularnych stosowanych w rybactwie. Potrafi ocenić kondycję gatunku na podstawie analizy genetycznej populacji. Zna metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb.
4,5Student dobrze orientuje się w róznorodności i doborze markerów jako znaczników populacji i stad ryb. Potrafi dobrac metode badawcza do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu ochrony stad i populacji ryb. Korzysta z literatury przedmiotu w języku polskim. Potrafi dyskutowac i przedstawiać swoje stanowiska w aspekcie polityki aktywnej ochrony gatunków.
5,0Student biegle orientuje się w ocenianym obszarze wiedzy a ponadto korzysta z literatury przedmiotu w jezyku polskim i angielskim. Jest w stanie skorzystać z elektronicznych genetycznych baz danych i weselekcjonować informacje niezbędne do wskazania potrzeby podjęcia kroków celem aktywnej ochrony populacji i stad ryb.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S04_U01
Student potrafi zidentyfikować drobnoustroje typowe dla określonych środowisk i oznaczyć ich aktywność metaboliczną. Zna i potrafi wykorzystać metody stosowane w oznaczaniu typów społeczności mikrobiologicznych oraz określić ich udział w procesach biodegradacji i biomineralizacji.
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosowac techniki i metody wykorzystywane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz tworzenia i roli zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, oraz zasad funkcjonowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych oraz okrelić ich udział w bioprocesach
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic dyskusję na temat uzyskanych wyników
EMO_1A_S04_U02
Student potrafi wykorzystać aktywność mikroorganizmów w wspomaganiu pozyskiwania określonych bogactw naturalnych oraz innych procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy i umiejętności przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy i umiejętności przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi wykorzystać pojęcia i metody z zakresu mikrobiologii środowiskowej i mechanizmów regulacji zachowań drobnoustrojów
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych w środowisku oraz okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań w środowisku oraz zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań w środowisku, zinterpretować uzyskane wyniki oraz przeprowadzic na ich podstawie dyskusję
EMO_1A_S04_U03
Student umie wybrać spośród znanych metod molekularnych te, które pozwolą na genetyczne metkowanie populacji i stad ryb. Potrafi zinterpretować test Tajima i ocenić kondycję genetyczną populacji. Zna podstawowe zasady selekcji ryb i umie dobrać odpowiedni model do stworzenia stad tarłowych.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy i umiejetności przekazanych na zajęciach.
3,0Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę i umiejętności przekazane na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi oszacować kondycję populacji na podstawie wybranych markerów molekularnych.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie populacje do analizy stanu gatunku. Umie skorzystać z testu Tajima. Wie kiedy mozna go zastosować i do czego wykorzystac wyniki. Zna podstawowe metody selekcji stosowane w gospodarowaniu pogłowiem ryb w morzach i oceanach.
4,5Student potrafi wykorzystać dane z analizy kondycji genetycznej populacji i podejmuje próby samodzielnej interpretaji wyników. Zna metody selekci ryb i potrafi podac zasadę określania progu selekcyjnego. Korzysta z literatury przedmiotu w języku polskim.
5,0Student dobrze orientuje się w obszarze wiedzy, ma możliwości dyskusji merytorycznej, wykazuje znajomość zagadnienia ochrony bioróżorodnośći stad i populacji ryb i potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z literatury również w jezyku angielskim.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S04_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów morza
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia z obszaru biotechnologii w eksploatacji zasobów morza
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków wynikających z zastosowania biotechnologii w eksploatacji zasobórz morza
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza i przeprowadzić na ten temat dyskusje

Literatura podstawowa

  1. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2010, Pierwsze
  2. Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 2008, Pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Rola genetyki populacyjnej w zachowaniu bioróżnorodności ryb, Uniwersyet Warmińsko Mazurski, Olsztyn, 2010, Pierwsze
  2. Jankun M., Furgała-Selezniow G., Woźniak M., Wiśniewska A.M., Gospodarowanie ichtiofauną w warunkach zróżnicowanego środowiska naturalnego, Agencja Wydawnicza ARGI, Olsztyn, 2011, Pierwsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji6
T-L-2Wydajność metaboliczna mikroorganizmów wodnych w zalezności od stabilności warunków środowiskowych5
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza5
T-L-4Szacowanie genetycznej kondycji polulacji ryb. Test Tajima.4
T-L-5Podstawowe programy selecji ryb.4
T-L-6Metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb poprzez ich genetyczną identyfikację.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kompleksy ekologiczne drobnoustrojów w środowiskach typowych i ekstremalnych oraz i ich znaczenie w badaniach synekologicznych4
T-W-2Znaczenie hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów oraz sieci mikrobiologicznej w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych6
T-W-3Biofilm i konsorcjum jako podstawa regulacji społeczności mikrobiologicznych i ich udzial w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biominaralizacji6
T-W-4Podstawy genetyki populacyjnej4
T-W-5Przeciwdziałanie utracie zróżnicowania genetycznego4
T-W-6Gospodarowanie stadami rozrodczymi populacji ryb4
T-W-7Markery molekularne w metkowaniu populacji ryb.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-4Studiowanie literatury z zakresu genetyki populacyjnej (angielskojęzycznej)10
A-L-5Przygotowanie symulacji programu selekcyjnego15
A-L-6przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń20
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsulatacje z prowadzącycm zajęcia15
A-W-3Indywidualne studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia zajęć30
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia części zadaniowej15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_W01Student rozumie rolę hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów i ich udział w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych. Rozumie zasady funkcjonowania mikroorganizmów w zróżnicowanych społecznościach mikrobiologicznych, przede wszystkim w biofilmie i konsorcjum oraz ich udział w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biomineralizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza
T-W-2Znaczenie hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów oraz sieci mikrobiologicznej w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych
T-W-3Biofilm i konsorcjum jako podstawa regulacji społeczności mikrobiologicznych i ich udzial w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biominaralizacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia oraz techniki i metody wykorzystywane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz tworzenia i roli zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych
4,0Student zna właściwe metody i możliwości ich wykorzstania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz zasad funkcjonowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych oraz okrelić ich udział w bioprocesach
4,5Student zna właściwe metody i możliwości ich zastosowania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic ich analizę
5,0Student zna właściwe metody i mozliwości ich zastosowania w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic dyskusję na temat uzyskanych i interpretowanych przez siebie wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_W02Student zna zależności mikrobiologiczne w różnych typach środowisk wodnych oraz mechanizmy regulacji zachowań drobnoustrojów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji
T-L-2Wydajność metaboliczna mikroorganizmów wodnych w zalezności od stabilności warunków środowiskowych
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza
T-W-1Kompleksy ekologiczne drobnoustrojów w środowiskach typowych i ekstremalnych oraz i ich znaczenie w badaniach synekologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę obowiązujace w tym obszarze wiedzy
3,5Student w zakresie ogólnym zna pojęcia i metody z zakresu mikrobiologii środowiskowej i mechanizmów regulacji zachowań drobnoustrojów
4,0Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykorzystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych w środowisku oraz okreslenia mechanizmów regulacji tych zachowań
4,5Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykoystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, określenia mechanizmów regulacji tych zachowań w środowisku oraz potrafi zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student zna właściwe metody i mozliwości ich wykorzystania w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, określenia mechanizmów regulacji tych zachowań w środowisku, potrafi zinterpretować uzyskane wyniki oraz przeprowadzic na ich podstawie dyskusję
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_W03Student zna zasady dobierania markerów molekularnych celem genetycznego metkowania populacji i stad ryb. Rozumie konieczność ochrony biologicznych zasobów morza poprzez szacowanie stabilności populacji ryb i ich aktywną ochronę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-4Szacowanie genetycznej kondycji polulacji ryb. Test Tajima.
T-L-5Podstawowe programy selecji ryb.
T-L-6Metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb poprzez ich genetyczną identyfikację.
T-W-4Podstawy genetyki populacyjnej
T-W-5Przeciwdziałanie utracie zróżnicowania genetycznego
T-W-6Gospodarowanie stadami rozrodczymi populacji ryb
T-W-7Markery molekularne w metkowaniu populacji ryb.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy.
3,0Student posiada podstawową wiedzę obowiązującą w tym obszarze wiedzy.
3,5Student w zakresie ogólnym zna zasady dobierania markrów molekularnych i ich rolę w metkowaniu populacji ryb. Zna podstawowe zagadnienia i pijęcia z genetyki populacyjnej.
4,0Student dobrze orientuje się w różnorodności markerów molekularnych stosowanych w rybactwie. Potrafi ocenić kondycję gatunku na podstawie analizy genetycznej populacji. Zna metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb.
4,5Student dobrze orientuje się w róznorodności i doborze markerów jako znaczników populacji i stad ryb. Potrafi dobrac metode badawcza do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu ochrony stad i populacji ryb. Korzysta z literatury przedmiotu w języku polskim. Potrafi dyskutowac i przedstawiać swoje stanowiska w aspekcie polityki aktywnej ochrony gatunków.
5,0Student biegle orientuje się w ocenianym obszarze wiedzy a ponadto korzysta z literatury przedmiotu w jezyku polskim i angielskim. Jest w stanie skorzystać z elektronicznych genetycznych baz danych i weselekcjonować informacje niezbędne do wskazania potrzeby podjęcia kroków celem aktywnej ochrony populacji i stad ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_U01Student potrafi zidentyfikować drobnoustroje typowe dla określonych środowisk i oznaczyć ich aktywność metaboliczną. Zna i potrafi wykorzystać metody stosowane w oznaczaniu typów społeczności mikrobiologicznych oraz określić ich udział w procesach biodegradacji i biomineralizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza
T-W-1Kompleksy ekologiczne drobnoustrojów w środowiskach typowych i ekstremalnych oraz i ich znaczenie w badaniach synekologicznych
T-W-2Znaczenie hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów oraz sieci mikrobiologicznej w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych
T-W-3Biofilm i konsorcjum jako podstawa regulacji społeczności mikrobiologicznych i ich udzial w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biominaralizacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać umiejętności przekazanych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi zastosowac techniki i metody wykorzystywane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy oraz tworzenia i roli zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, oraz zasad funkcjonowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych oraz okrelić ich udział w bioprocesach
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie mikrobiologicznej regulacji tworzenia biomasy, zasad funkcjowania zróznicowanych społeczności mikrobiologicznych, okrelić ich udział w bioprocesach oraz przeprowadzic dyskusję na temat uzyskanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_U02Student potrafi wykorzystać aktywność mikroorganizmów w wspomaganiu pozyskiwania określonych bogactw naturalnych oraz innych procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji
T-L-2Wydajność metaboliczna mikroorganizmów wodnych w zalezności od stabilności warunków środowiskowych
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza
T-W-1Kompleksy ekologiczne drobnoustrojów w środowiskach typowych i ekstremalnych oraz i ich znaczenie w badaniach synekologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy i umiejętności przekazanej na zajęciach
3,0Student posiada podstawową umiejętnośc wykorzystania praktycznego wiedzy i umiejętności przekazanej na zajęciach
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi wykorzystać pojęcia i metody z zakresu mikrobiologii środowiskowej i mechanizmów regulacji zachowań drobnoustrojów
4,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych w środowisku oraz okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań
4,5Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań w środowisku oraz zinterpretować uzyskane wyniki
5,0Student potrafi dobrać i zastosować właściwe metody stosowane w ocenie zależności mikrobiocenotycznych, okreslić mechanizmy regulacji tych zachowań w środowisku, zinterpretować uzyskane wyniki oraz przeprowadzic na ich podstawie dyskusję
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_U03Student umie wybrać spośród znanych metod molekularnych te, które pozwolą na genetyczne metkowanie populacji i stad ryb. Potrafi zinterpretować test Tajima i ocenić kondycję genetyczną populacji. Zna podstawowe zasady selekcji ryb i umie dobrać odpowiedni model do stworzenia stad tarłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U12Potrafi zinterpretować wyniki badań biologicznych w tym genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności środowiska wodnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-4Szacowanie genetycznej kondycji polulacji ryb. Test Tajima.
T-L-5Podstawowe programy selecji ryb.
T-L-6Metody aktywnej ochrony stad i populacji ryb poprzez ich genetyczną identyfikację.
T-W-4Podstawy genetyki populacyjnej
T-W-5Przeciwdziałanie utracie zróżnicowania genetycznego
T-W-6Gospodarowanie stadami rozrodczymi populacji ryb
T-W-7Markery molekularne w metkowaniu populacji ryb.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4metody programowe z wykorzystaniem nośników multimedialnych
M-5ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy i umiejetności przekazanych na zajęciach.
3,0Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę i umiejętności przekazane na zajęciach.
3,5Student w zakresie ogólnym potrafi oszacować kondycję populacji na podstawie wybranych markerów molekularnych.
4,0Student potrafi dobrać odpowiednie populacje do analizy stanu gatunku. Umie skorzystać z testu Tajima. Wie kiedy mozna go zastosować i do czego wykorzystac wyniki. Zna podstawowe metody selekcji stosowane w gospodarowaniu pogłowiem ryb w morzach i oceanach.
4,5Student potrafi wykorzystać dane z analizy kondycji genetycznej populacji i podejmuje próby samodzielnej interpretaji wyników. Zna metody selekci ryb i potrafi podac zasadę określania progu selekcyjnego. Korzysta z literatury przedmiotu w języku polskim.
5,0Student dobrze orientuje się w obszarze wiedzy, ma możliwości dyskusji merytorycznej, wykazuje znajomość zagadnienia ochrony bioróżorodnośći stad i populacji ryb i potrafi dla poszerzenia wiedzy skorzystać z literatury również w jezyku angielskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S04_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w procesach biotechnologicznych stosowanych w eksploatacji zasobów morza
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
EMO_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami mikrobiologii środowiskowej, rolą ekologiczną drobnoustrojów w poszczególnych typach siedliskowych oraz ich udziałem w tworzeniu naturalnych bogactw
Treści programoweT-L-1Oznaczanie typów społeczności mikrobiologicznych oraz ich udziału w procesach biodegradacji i biomineralizacji
T-L-2Wydajność metaboliczna mikroorganizmów wodnych w zalezności od stabilności warunków środowiskowych
T-L-3Mikroorganizmy w procesch biotechnologicznych wykorzystywanych w eksploatacji zasobów morza
T-W-1Kompleksy ekologiczne drobnoustrojów w środowiskach typowych i ekstremalnych oraz i ich znaczenie w badaniach synekologicznych
T-W-2Znaczenie hierarchizacji ekologicznej mikroorganizmów oraz sieci mikrobiologicznej w tworzeniu biomasy w warunkach naturalnych i kontrolowanych
T-W-3Biofilm i konsorcjum jako podstawa regulacji społeczności mikrobiologicznych i ich udzial w tworzeniu bogactw naturalnych, biodegradacji i biominaralizacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objasnienia i wyjaśnienia
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia z obszaru biotechnologii w eksploatacji zasobów morza
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi jednak ocenić zysków wynikających z zastosowania biotechnologii w eksploatacji zasobórz morza
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi krytycznie ocenić zyski wynikające z zastosowania procesów biotechnologicznych w eksploatacji zasobórz morza i przeprowadzić na ten temat dyskusje