Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy oceanotechniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy oceanotechniki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Szelangiewicz <Tadeusz.Szelangiewicz@zut.edu.pl>, Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki i z fizyki z zakresu szkoły średniej.
W-2Wiadomości z ekologii i ochrony środowiska morskiego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi: - rodzajów, ogólnej budowy i właściwości morskich jednostek pływających, jak również zachowania się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, - morskich norm prawnych, takich jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, - etapów powstawania jednostek pływających, jak również organizacją i funkcjonowaniem stoczni.
C-2Zapoznanie studentów z ogólną budową i zastosowaniem układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz urządzeń i wyposażenia pokładowego, jak również głównymi zagrożeniami i metodami zabezpieczeń występującymi w oceanotechnice.
C-3Zapoznanie studentów z zasobami biologicznymi i energetycznymi mórz i oceanów oraz z metodami i urządzeniami przeznaczonymi do wykorzystania i eksploatacji tych zasobów.
C-4Ukształtowanie umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.
C-5Ukształtowanie umiejętności identyfikowania i specyfikowania prostych praktycznych zadań inżynierskich dotyczących eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.2
T-W-2Pojęcie okrętu i statku, systematyka morskich jednostek pływających.1
T-W-3Terminologia okrętowa i opis geometryczny kadłuba.2
T-W-4Pojęcia pływalności i stateczności.2
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.2
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.2
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.2
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.2
T-W-9Technika podwodna – nurkowanie, aparaty podwodne załogowe i bezzałogowe, hydroakustyka.4
T-W-10Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych.3
T-W-11Instalacje siłowni okrętowych – rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa.2
T-W-12Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.2
T-W-13Urządzenia i wyposażenie pokładowe.2
T-W-14Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.3
T-W-15Metody i urządzenia do eksploatacji surowców oceanicznych.3
T-W-16Obiekty stałe i pływające górnictwa morskiego. Specjalistyczne wyposażenie. Jednostki techniczne i pomocnicze dla górnictwa morskiego.4
T-W-17Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.4
T-W-18Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K10_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości morskich jednostek pływających, wyjaśnić zachowanie się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, definiować i objaśniać morskie normy prawne, takie jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, jak również scharakteryzować etapy powstawania jednostek pływających oraz organizację i funkcjonowanie stoczni.
EMO_1A_W08, EMO_1A_W12T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-16M-1, M-2, M-3S-2
EMO_1A_K10_W02
Student zna i potrafi scharakteryzować ogólną budowę i zastosowanie układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz urządzeń i wyposażenia pokładowego, jak również zna i rozumie główne zagrożenia i metody zabezpieczeń występujące w oceanotechnice.
EMO_1A_W08, EMO_1A_W12T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-18, T-W-10M-1, M-2, M-3S-2
EMO_1A_K10_W03
Student zna i potrafi scharakteryzować zasoby biologiczne i energetyczne mórz i oceanów, jak również zna i potrafi omówić metody i urządzenia przeznaczone do eksploatacji tych zasobów.
EMO_1A_W08, EMO_1A_W12T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-3T-W-1, T-W-6, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K10_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii dotyczącej przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe związane ze środowiskiem mórz i oceanów. Student posiada umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikowania i rozwiązywania prostych praktycznych zadań inżynierskich dotyczących eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
EMO_1A_U09, EMO_1A_U01, EMO_1A_U11, EMO_1A_U22R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U12, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K10_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i rozwoju.
EMO_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07C-2, C-1, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K10_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości morskich jednostek pływających, wyjaśnić zachowanie się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, definiować i objaśniać morskie normy prawne, takie jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, jak również scharakteryzować etapy powstawania jednostek pływających oraz organizację i funkcjonowanie stoczni.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
EMO_1A_K10_W02
Student zna i potrafi scharakteryzować ogólną budowę i zastosowanie układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz urządzeń i wyposażenia pokładowego, jak również zna i rozumie główne zagrożenia i metody zabezpieczeń występujące w oceanotechnice.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
EMO_1A_K10_W03
Student zna i potrafi scharakteryzować zasoby biologiczne i energetyczne mórz i oceanów, jak również zna i potrafi omówić metody i urządzenia przeznaczone do eksploatacji tych zasobów.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K10_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii dotyczącej przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe związane ze środowiskiem mórz i oceanów. Student posiada umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikowania i rozwiązywania prostych praktycznych zadań inżynierskich dotyczących eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi analizować i formułować opinii dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i formułować opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów
3,5Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów
4,0Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować i rozwiązywać proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów
4,5Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować i rozwiązywać proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów, a także potrafi ocenić efektywność ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko
5,0Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować i rozwiązywać proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów, a także potrafi ocenić efektywność ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko; student ponadto potrafi samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K10_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i rozwoju.
2,0Student nie rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność kształcenia się i własnego rozwoju
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność kształcenia się i własnego rozwoju
4,0Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju oraz potrafi wyznaczyć sobie kierunki samokształcenia i rozwoju

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
  2. Chądzyński W., Podstawy oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
  3. Depowski S., Kotliński R., Ruhle E., Szamałek K., Surowce mineralne mórz i oceanów, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 1998
  4. Grzywaczewski S., Kolicki S., Kruszewski J., Nocoń P., Okręty i żegluga, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1977
  5. Karlic S., Zarys górnictwa morskiego, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, 1983
  6. Szarejko J., Roguski R., Zarys budowy okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1974
  7. Thierry M., Projektowanie obiektów oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Balcerski A., Siłownie okrętowe - Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
  2. Duron M., Rougeron R., Encyclopédie des bâteaux, Editions de la Courtille, Paris, 1978
  3. Mazurkiewicz B., Encyklopedia inżynierii morskiej, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2009
  4. Subrata C., Handbook of Offshore Engineering, Volumes 1-2, Elsevier, Amsterdam, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.2
T-W-2Pojęcie okrętu i statku, systematyka morskich jednostek pływających.1
T-W-3Terminologia okrętowa i opis geometryczny kadłuba.2
T-W-4Pojęcia pływalności i stateczności.2
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.2
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.2
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.2
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.2
T-W-9Technika podwodna – nurkowanie, aparaty podwodne załogowe i bezzałogowe, hydroakustyka.4
T-W-10Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych.3
T-W-11Instalacje siłowni okrętowych – rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa.2
T-W-12Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.2
T-W-13Urządzenia i wyposażenie pokładowe.2
T-W-14Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.3
T-W-15Metody i urządzenia do eksploatacji surowców oceanicznych.3
T-W-16Obiekty stałe i pływające górnictwa morskiego. Specjalistyczne wyposażenie. Jednostki techniczne i pomocnicze dla górnictwa morskiego.4
T-W-17Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.4
T-W-18Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.3
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K10_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości morskich jednostek pływających, wyjaśnić zachowanie się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, definiować i objaśniać morskie normy prawne, takie jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, jak również scharakteryzować etapy powstawania jednostek pływających oraz organizację i funkcjonowanie stoczni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
EMO_1A_W12Ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę związaną z pozyskiwaniem zasobów energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi: - rodzajów, ogólnej budowy i właściwości morskich jednostek pływających, jak również zachowania się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, - morskich norm prawnych, takich jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, - etapów powstawania jednostek pływających, jak również organizacją i funkcjonowaniem stoczni.
Treści programoweT-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.
T-W-2Pojęcie okrętu i statku, systematyka morskich jednostek pływających.
T-W-3Terminologia okrętowa i opis geometryczny kadłuba.
T-W-4Pojęcia pływalności i stateczności.
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.
T-W-9Technika podwodna – nurkowanie, aparaty podwodne załogowe i bezzałogowe, hydroakustyka.
T-W-16Obiekty stałe i pływające górnictwa morskiego. Specjalistyczne wyposażenie. Jednostki techniczne i pomocnicze dla górnictwa morskiego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K10_W02Student zna i potrafi scharakteryzować ogólną budowę i zastosowanie układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz urządzeń i wyposażenia pokładowego, jak również zna i rozumie główne zagrożenia i metody zabezpieczeń występujące w oceanotechnice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
EMO_1A_W12Ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę związaną z pozyskiwaniem zasobów energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z ogólną budową i zastosowaniem układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz urządzeń i wyposażenia pokładowego, jak również głównymi zagrożeniami i metodami zabezpieczeń występującymi w oceanotechnice.
Treści programoweT-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.
T-W-11Instalacje siłowni okrętowych – rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa.
T-W-12Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.
T-W-13Urządzenia i wyposażenie pokładowe.
T-W-18Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-10Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K10_W03Student zna i potrafi scharakteryzować zasoby biologiczne i energetyczne mórz i oceanów, jak również zna i potrafi omówić metody i urządzenia przeznaczone do eksploatacji tych zasobów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W08Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
EMO_1A_W12Ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę związaną z pozyskiwaniem zasobów energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasobami biologicznymi i energetycznymi mórz i oceanów oraz z metodami i urządzeniami przeznaczonymi do wykorzystania i eksploatacji tych zasobów.
Treści programoweT-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-14Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.
T-W-15Metody i urządzenia do eksploatacji surowców oceanicznych.
T-W-16Obiekty stałe i pływające górnictwa morskiego. Specjalistyczne wyposażenie. Jednostki techniczne i pomocnicze dla górnictwa morskiego.
T-W-17Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K10_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii dotyczącej przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe związane ze środowiskiem mórz i oceanów. Student posiada umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikowania i rozwiązywania prostych praktycznych zadań inżynierskich dotyczących eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U09Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii, oceanologii, ekologii morza i oceanotechniki.
EMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U11Potrafi eksplorować zasoby surowców pochodzenia morskiego oraz określić sposób ich pozyskiwania. Umie dokonać analizy czynników wpływających na efektywność ich eksploatacji.
EMO_1A_U22Potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.
C-5Ukształtowanie umiejętności identyfikowania i specyfikowania prostych praktycznych zadań inżynierskich dotyczących eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Treści programoweT-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.
T-W-2Pojęcie okrętu i statku, systematyka morskich jednostek pływających.
T-W-3Terminologia okrętowa i opis geometryczny kadłuba.
T-W-4Pojęcia pływalności i stateczności.
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-7Przegląd charakterystyk i zadań podstawowych typów statków morskich.
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.
T-W-9Technika podwodna – nurkowanie, aparaty podwodne załogowe i bezzałogowe, hydroakustyka.
T-W-11Instalacje siłowni okrętowych – rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa.
T-W-12Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej.
T-W-13Urządzenia i wyposażenie pokładowe.
T-W-14Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.
T-W-15Metody i urządzenia do eksploatacji surowców oceanicznych.
T-W-16Obiekty stałe i pływające górnictwa morskiego. Specjalistyczne wyposażenie. Jednostki techniczne i pomocnicze dla górnictwa morskiego.
T-W-17Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.
T-W-18Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-10Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, nie potrafi analizować i formułować opinii dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i formułować opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów
3,5Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów
4,0Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować i rozwiązywać proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów
4,5Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować i rozwiązywać proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów, a także potrafi ocenić efektywność ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko
5,0Student posiada umiejętności w zakresie podstaw oceanotechniki, potrafi analizować i wnioskować oraz formułować i uzasadniać opinie dotyczące środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych, jak również identyfikować i rozwiązywać proste praktyczne zadania inżynierskie dotyczące eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów, a także potrafi ocenić efektywność ich wykorzystania oraz wpływ na środowisko; student ponadto potrafi samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K10_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z ogólną budową i zastosowaniem układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz urządzeń i wyposażenia pokładowego, jak również głównymi zagrożeniami i metodami zabezpieczeń występującymi w oceanotechnice.
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi: - rodzajów, ogólnej budowy i właściwości morskich jednostek pływających, jak również zachowania się w środowisku morskim statków i obiektów pływających nawodnych i podwodnych, - morskich norm prawnych, takich jak konwencje czy przepisy klasyfikacyjne, - etapów powstawania jednostek pływających, jak również organizacją i funkcjonowaniem stoczni.
C-3Zapoznanie studentów z zasobami biologicznymi i energetycznymi mórz i oceanów oraz z metodami i urządzeniami przeznaczonymi do wykorzystania i eksploatacji tych zasobów.
C-4Ukształtowanie umiejętności analizowania i wnioskowania oraz formułowania i uzasadniania opinii dotyczących środowiska morskiego i eksploatacji jego zasobów biologicznych i energetycznych.
C-5Ukształtowanie umiejętności identyfikowania i specyfikowania prostych praktycznych zadań inżynierskich dotyczących eksploatacji zasobów biologicznych i energetycznych mórz i oceanów.
Treści programoweT-W-1Pojęcie oceanotechniki – rodzaje aktywności człowieka na morzu.
T-W-5Opis okrętu jako systemu – kadłub, energetyka i napęd, dowodzenie, bezpieczeństwo, zabezpieczenie potrzeb ludzkich.
T-W-6Morskie normy prawne – konwencje i przepisy klasyfikacyjne.
T-W-8Etapy powstawania statku – projektowanie, przygotowanie produkcji, organizacja produkcji w stoczni, technologia budowy okrętów.
T-W-9Technika podwodna – nurkowanie, aparaty podwodne załogowe i bezzałogowe, hydroakustyka.
T-W-11Instalacje siłowni okrętowych – rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa.
T-W-14Surowce mineralne zawarte w wodzie, na dnie lub pod dnem morskim.
T-W-15Metody i urządzenia do eksploatacji surowców oceanicznych.
T-W-16Obiekty stałe i pływające górnictwa morskiego. Specjalistyczne wyposażenie. Jednostki techniczne i pomocnicze dla górnictwa morskiego.
T-W-17Zasoby energetyczne mórz i oceanów i metody ich pozyskiwania.
T-W-18Bezpieczeństwo obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń.
T-W-10Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju
3,0Student ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność kształcenia się i własnego rozwoju
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność kształcenia się i własnego rozwoju
4,0Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, dzięki czemu rozumie konieczność ciągłego kształcenia się i własnego rozwoju oraz potrafi wyznaczyć sobie kierunki samokształcenia i rozwoju