Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów

Sylabus przedmiotu Oceanografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oceanografia
Specjalność Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 45 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw z przedmiotów: Ekologia środowiska wodnego, Hydrobiologia, Fizyka morza i Hydrochemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach
C-2Rozumienie nieożywionego środowiska przyrodniczego hydrosfery ze szczególnym uwzględnieniem strefy brzegowej morza
C-3Przedstawienie zmian i skutków antropopresji zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej w ekosystemach morskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Strefy biologiczne w morzu2
T-L-2Produkcja pierwotna, rozmieszczenie i znaczenie dla funkcjonowania ekosystemów morskich2
T-L-3Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających pelagial (fitoplankton, zooplankton, nekton)6
T-L-4Ichtiofauna, ssaki morskie4
T-L-5Charakterystyka i podziały organizmów fitobentosowych i zoobentosowych zasiedlających bental4
T-L-6Przegląd bentosu środowisk dna szelfu mórz pełnosłonych (supralitoralu, litoralu i sublitoralu)4
T-L-7Przykłady adaptacji organizmów bentosowych do podłoża litego i uziarnionego4
T-L-8Morskie biomy polarne, umiarkowane, subtropikalne i tropikalne4
T-L-9Charakterystyczne biocenozy wód tropikalnych: rafy koralowe i zarośla mangrowe4
T-L-10Biocenozy głębokowodnych źródeł hydrotermalnych2
T-L-11Wody słonawe: estuaria, zalewy i niektóre morza śródkontynentalne4
T-L-12Arenal morski. Kidzina morska.3
T-L-13Morze Bałtyckie. Charakterystyka środowiska, przegląd organizmów, zagrożenia.2
45
wykłady
T-W-1Historia oceanografii. Krajowe i światowe instytucje badań morza i oceanów.1
T-W-2Geografia i ewolucja mórz i oceanów2
T-W-3Morze Bałtyckie2
T-W-4Formy dna oceanicznego2
T-W-5Osady denne.2
T-W-6Zasolenie wody morskiej2
T-W-7Estuaria - znaczenie ekologiczne2
T-W-8Temperatura mórz i oceanów2
T-W-9Zjawiska lodowe2
T-W-10Gazy w wodzie morskiej2
T-W-11Światło w wodzie morskiej2
T-W-12Dynamika morza: prądy, pływy, falowanie3
T-W-13Środowiskowy podział morza2
T-W-14Wpływ warunków abiotycznych na rozmieszczenie i bioróżnorodność hydrobiontów2
T-W-15Troska o środowisko morskie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie się do zajęć22
A-L-3udział w konsultacjach7
A-L-4studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-5przygotowanie sprawozdań/raportów z praktycznej części zadań wykonywanych na ćwiczeniach20
A-L-6przygotowanie się do kolokwiów15
119
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3udział w konsultacjach5
A-W-4przygotowanie się do egzaminu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z aktualnie omawianym zagadnieniem/problemem
M-3Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego ułatwiające zrozumienie poruszanych na zajęciach zagadnień; praca indywidualna i w grupach.
M-5Film dydaktyczny o tematyce dostosowanej do aktualnie przedstawianej problematyki
M-6Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
M-7Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi do poboru prób organizmów z toni wodnej i dna morskiego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S07_W01
Student zna podstawową terminologię związaną ze środowiskiem dna moskiego i toni wody ( np: pelagial, bental, bentos, batial...)
EMO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05C-2, C-1T-W-4, T-W-13, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-5M-3, M-1, M-4, M-7S-4, S-2, S-3, S-1
EMO_1A_S07_W02
Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas monitoringu środowiska morskiego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
EMO_1A_W11R1A_W06InzA_W05C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-1, T-W-13, T-L-13, T-L-12M-1, M-5, M-6, M-7S-4, S-2, S-3, S-1
EMO_1A_S07_W03
Student zna podstawowe prawa fizyki wyjaśniajce zjawiska dynamiki wód oceanicznych (pływy, falowanie, prądy morskie)
EMO_1A_W01R1A_W01, T1A_W01C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-12, T-W-6, T-W-3, T-W-8M-3, M-1, M-2, M-5S-4, S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S07_U01
Student potrafi zidentyfikować wybranych przedstawicieli pelagialu i bentalu oraz wskazać adaptacje do środowiska ich występowania
EMO_1A_U09, EMO_1A_U07R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, T1A_U03InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2, C-1T-W-14, T-L-7, T-L-6, T-L-5M-3, M-1, M-4, M-6S-4, S-2, S-3, S-1
EMO_1A_S07_U02
Student potrafi opisać wybraną biocenozę oraz formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, analiza skalowania wielowymiarowego)
EMO_1A_U09, EMO_1A_U01, EMO_1A_U17R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U01, T1A_U03InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-14, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-12, T-L-5M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_S07_K01
Student ma świadomość zagrożeń ekosystemów morskich i estuariowych wynikających z działalności człowieka
EMO_1A_K01R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K07C-2, C-1, C-3T-W-15, T-W-1, T-W-7, T-W-13, T-L-13, T-L-12M-1, M-2, M-5, M-6, M-7S-4, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S07_W01
Student zna podstawową terminologię związaną ze środowiskiem dna moskiego i toni wody ( np: pelagial, bental, bentos, batial...)
2,0Student nie zna i nie rozumie żadnych podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego
3,0Student zna tylko nieliczne podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
3,5Student zna większość podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego
4,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego ale wyjaśnia tylko niektóre z nich
4,5Student zna i wyjaśnia wszystkie podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
5,0Student zna, rozumie i potrafi zastosować poznane podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
EMO_1A_S07_W02
Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas monitoringu środowiska morskiego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
2,0Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenie monitoringu środowiska wodnego ani metod czy stosowanych narzędzi
3,0Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu środowiska wodnego
3,5Zna zasady monitoringu środowiska morskiego
4,0Zna zasady monitoringu środowiska morskiego i estuariowego
4,5Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami narzędzi
5,0Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania
EMO_1A_S07_W03
Student zna podstawowe prawa fizyki wyjaśniajce zjawiska dynamiki wód oceanicznych (pływy, falowanie, prądy morskie)
2,0Student nie zna żadnych praw wyjaśniających dynamikę wód morskich
3,0Student zna ale nie rozumie praw wyjaśniających dynamikę wód morskich
3,5Student zna i rozumie prawa wyjaśniające powstawanie zjawiska pływów
4,0Student zna i rozumie prawa wyjaśniające powstawanie pływów i teorię ruchu falowego
4,5Student zna i rozumie prawa wyjaśniajce powstawanie pływów, teorię ruchu falowego i powstawanie makrocyrkulacji oceanicznych
5,0Student zna, rozumie i potrafi zinterpretować znaczenie dynamiki wód morskich dla hydrobiontów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S07_U01
Student potrafi zidentyfikować wybranych przedstawicieli pelagialu i bentalu oraz wskazać adaptacje do środowiska ich występowania
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów morskich
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gatunku
EMO_1A_S07_U02
Student potrafi opisać wybraną biocenozę oraz formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, analiza skalowania wielowymiarowego)
2,0Student nie zna i nie rozumie celowości wykonywania żadnych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student zna niektóre analizy matematyczno-statystyczne wykorzystywane do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne tylko do opisu danych biotycznych
4,0Student zna analizy matematyczo-statystyczne do opisu danych biotycznych i abiotycznych
4,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych i abiotycznych i na ich podstawie potrafi formułować wnioski
5,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych (MDS, CLUSTER, DIVERS, SIMPER) i abiotycznych (PCA) i potrafi samodzielnie formułować na ich podstawie konstruktywne wnioski, zna cele monitoringu środowiska morskiego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_S07_K01
Student ma świadomość zagrożeń ekosystemów morskich i estuariowych wynikających z działalności człowieka
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z antropopresji
3,0Student ma świadomość zagrożeń wynikających z antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody ożywionej i nieożywionej wynikającym z antropopresji

Literatura podstawowa

  1. Thurman Harold V., Zarys oceanologii, Morskie, Gdańsk, 1982, ISBN 83-215-2705-1
  2. Łomniewski K., Oceanografia fizyczna, PWN, Warszawa, 1969
  3. Dera Jerzy, Fizyka morza, PWN, Warszawa, 2003, ISBN 83-01-14020-8
  4. Duxbury A.C. Duxbury A. B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002, 1, Wydawnictwo naukowe

Literatura dodatkowa

  1. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii wód, Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1998, ISBN 83-87327-35-2
  2. Duxbury A., Duxbury A.B., Sverdrup K.A., Oceany świata, PWN, Warszawa, 2002
  3. Pliński M., Biologia organizmów morskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2008, ISBN 83-7326-398-5
  4. Radziejewska T., Masłowski J., Woźniczka A., Dworczak H., Oceanografia biologiczna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2002
  5. Levinton S.J., Marine Biology. Function, biodiversity, Ecology., Oxford University Press, New York, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Strefy biologiczne w morzu2
T-L-2Produkcja pierwotna, rozmieszczenie i znaczenie dla funkcjonowania ekosystemów morskich2
T-L-3Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających pelagial (fitoplankton, zooplankton, nekton)6
T-L-4Ichtiofauna, ssaki morskie4
T-L-5Charakterystyka i podziały organizmów fitobentosowych i zoobentosowych zasiedlających bental4
T-L-6Przegląd bentosu środowisk dna szelfu mórz pełnosłonych (supralitoralu, litoralu i sublitoralu)4
T-L-7Przykłady adaptacji organizmów bentosowych do podłoża litego i uziarnionego4
T-L-8Morskie biomy polarne, umiarkowane, subtropikalne i tropikalne4
T-L-9Charakterystyczne biocenozy wód tropikalnych: rafy koralowe i zarośla mangrowe4
T-L-10Biocenozy głębokowodnych źródeł hydrotermalnych2
T-L-11Wody słonawe: estuaria, zalewy i niektóre morza śródkontynentalne4
T-L-12Arenal morski. Kidzina morska.3
T-L-13Morze Bałtyckie. Charakterystyka środowiska, przegląd organizmów, zagrożenia.2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia oceanografii. Krajowe i światowe instytucje badań morza i oceanów.1
T-W-2Geografia i ewolucja mórz i oceanów2
T-W-3Morze Bałtyckie2
T-W-4Formy dna oceanicznego2
T-W-5Osady denne.2
T-W-6Zasolenie wody morskiej2
T-W-7Estuaria - znaczenie ekologiczne2
T-W-8Temperatura mórz i oceanów2
T-W-9Zjawiska lodowe2
T-W-10Gazy w wodzie morskiej2
T-W-11Światło w wodzie morskiej2
T-W-12Dynamika morza: prądy, pływy, falowanie3
T-W-13Środowiskowy podział morza2
T-W-14Wpływ warunków abiotycznych na rozmieszczenie i bioróżnorodność hydrobiontów2
T-W-15Troska o środowisko morskie2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2przygotowanie się do zajęć22
A-L-3udział w konsultacjach7
A-L-4studiowanie literatury przedmiotu10
A-L-5przygotowanie sprawozdań/raportów z praktycznej części zadań wykonywanych na ćwiczeniach20
A-L-6przygotowanie się do kolokwiów15
119
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3udział w konsultacjach5
A-W-4przygotowanie się do egzaminu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S07_W01Student zna podstawową terminologię związaną ze środowiskiem dna moskiego i toni wody ( np: pelagial, bental, bentos, batial...)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2Rozumienie nieożywionego środowiska przyrodniczego hydrosfery ze szczególnym uwzględnieniem strefy brzegowej morza
C-1Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach
Treści programoweT-W-4Formy dna oceanicznego
T-W-13Środowiskowy podział morza
T-L-3Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających pelagial (fitoplankton, zooplankton, nekton)
T-L-1Strefy biologiczne w morzu
T-L-6Przegląd bentosu środowisk dna szelfu mórz pełnosłonych (supralitoralu, litoralu i sublitoralu)
T-L-5Charakterystyka i podziały organizmów fitobentosowych i zoobentosowych zasiedlających bental
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego ułatwiające zrozumienie poruszanych na zajęciach zagadnień; praca indywidualna i w grupach.
M-7Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi do poboru prób organizmów z toni wodnej i dna morskiego
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie żadnych podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego
3,0Student zna tylko nieliczne podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
3,5Student zna większość podstawowych pojęć dotyczących ekosystemu morskiego
4,0Student zna podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego ale wyjaśnia tylko niektóre z nich
4,5Student zna i wyjaśnia wszystkie podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
5,0Student zna, rozumie i potrafi zastosować poznane podstawowe pojęcia dotyczące ekosystemu morskiego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S07_W02Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas monitoringu środowiska morskiego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Rozumienie nieożywionego środowiska przyrodniczego hydrosfery ze szczególnym uwzględnieniem strefy brzegowej morza
C-1Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach
C-3Przedstawienie zmian i skutków antropopresji zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej w ekosystemach morskich
Treści programoweT-W-5Osady denne.
T-W-1Historia oceanografii. Krajowe i światowe instytucje badań morza i oceanów.
T-W-13Środowiskowy podział morza
T-L-13Morze Bałtyckie. Charakterystyka środowiska, przegląd organizmów, zagrożenia.
T-L-12Arenal morski. Kidzina morska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-5Film dydaktyczny o tematyce dostosowanej do aktualnie przedstawianej problematyki
M-6Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
M-7Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi do poboru prób organizmów z toni wodnej i dna morskiego
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenie monitoringu środowiska wodnego ani metod czy stosowanych narzędzi
3,0Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu środowiska wodnego
3,5Zna zasady monitoringu środowiska morskiego
4,0Zna zasady monitoringu środowiska morskiego i estuariowego
4,5Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami narzędzi
5,0Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S07_W03Student zna podstawowe prawa fizyki wyjaśniajce zjawiska dynamiki wód oceanicznych (pływy, falowanie, prądy morskie)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki, niezbędnym w oceanologii i oceanotechnice.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Rozumienie nieożywionego środowiska przyrodniczego hydrosfery ze szczególnym uwzględnieniem strefy brzegowej morza
C-1Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach
Treści programoweT-W-2Geografia i ewolucja mórz i oceanów
T-W-4Formy dna oceanicznego
T-W-12Dynamika morza: prądy, pływy, falowanie
T-W-6Zasolenie wody morskiej
T-W-3Morze Bałtyckie
T-W-8Temperatura mórz i oceanów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z aktualnie omawianym zagadnieniem/problemem
M-5Film dydaktyczny o tematyce dostosowanej do aktualnie przedstawianej problematyki
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych praw wyjaśniających dynamikę wód morskich
3,0Student zna ale nie rozumie praw wyjaśniających dynamikę wód morskich
3,5Student zna i rozumie prawa wyjaśniające powstawanie zjawiska pływów
4,0Student zna i rozumie prawa wyjaśniające powstawanie pływów i teorię ruchu falowego
4,5Student zna i rozumie prawa wyjaśniajce powstawanie pływów, teorię ruchu falowego i powstawanie makrocyrkulacji oceanicznych
5,0Student zna, rozumie i potrafi zinterpretować znaczenie dynamiki wód morskich dla hydrobiontów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S07_U01Student potrafi zidentyfikować wybranych przedstawicieli pelagialu i bentalu oraz wskazać adaptacje do środowiska ich występowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U09Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii, oceanologii, ekologii morza i oceanotechniki.
EMO_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska morskiego i określić ich znaczenie dla gospodarki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Rozumienie nieożywionego środowiska przyrodniczego hydrosfery ze szczególnym uwzględnieniem strefy brzegowej morza
C-1Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach
Treści programoweT-W-14Wpływ warunków abiotycznych na rozmieszczenie i bioróżnorodność hydrobiontów
T-L-7Przykłady adaptacji organizmów bentosowych do podłoża litego i uziarnionego
T-L-6Przegląd bentosu środowisk dna szelfu mórz pełnosłonych (supralitoralu, litoralu i sublitoralu)
T-L-5Charakterystyka i podziały organizmów fitobentosowych i zoobentosowych zasiedlających bental
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego ułatwiające zrozumienie poruszanych na zajęciach zagadnień; praca indywidualna i w grupach.
M-6Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów morskich
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gatunku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S07_U02Student potrafi opisać wybraną biocenozę oraz formułować wnioski na podstawie samodzielnie przeprowadzonych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych (analiza klasterowa, analiza głównych składowych, analiza skalowania wielowymiarowego)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U09Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą w zakresie biologii, oceanologii, ekologii morza i oceanotechniki.
EMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U17Potrafi dokonać analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa, eksploatację zasobów i ochronę środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Rozumienie nieożywionego środowiska przyrodniczego hydrosfery ze szczególnym uwzględnieniem strefy brzegowej morza
C-1Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach
C-3Przedstawienie zmian i skutków antropopresji zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej w ekosystemach morskich
Treści programoweT-W-5Osady denne.
T-W-9Zjawiska lodowe
T-W-10Gazy w wodzie morskiej
T-W-12Dynamika morza: prądy, pływy, falowanie
T-W-7Estuaria - znaczenie ekologiczne
T-W-6Zasolenie wody morskiej
T-W-8Temperatura mórz i oceanów
T-W-11Światło w wodzie morskiej
T-W-14Wpływ warunków abiotycznych na rozmieszczenie i bioróżnorodność hydrobiontów
T-L-3Charakterystyka i podziały organizmów zasiedlających pelagial (fitoplankton, zooplankton, nekton)
T-L-2Produkcja pierwotna, rozmieszczenie i znaczenie dla funkcjonowania ekosystemów morskich
T-L-6Przegląd bentosu środowisk dna szelfu mórz pełnosłonych (supralitoralu, litoralu i sublitoralu)
T-L-12Arenal morski. Kidzina morska.
T-L-5Charakterystyka i podziały organizmów fitobentosowych i zoobentosowych zasiedlających bental
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z aktualnie omawianym zagadnieniem/problemem
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-3Ocena formująca: Ocena za wykonanie ćwiczenia praktycznego, sprawdzająca stopień przyswojenia bieżącego zagadnienia przez studenta
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie celowości wykonywania żadnych analiz matematyczno-statystycznych wykorzystywanych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student zna niektóre analizy matematyczno-statystyczne wykorzystywane do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne tylko do opisu danych biotycznych
4,0Student zna analizy matematyczo-statystyczne do opisu danych biotycznych i abiotycznych
4,5Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych i abiotycznych i na ich podstawie potrafi formułować wnioski
5,0Student zna analizy matematyczno-statystyczne do opisu danych biotycznych (MDS, CLUSTER, DIVERS, SIMPER) i abiotycznych (PCA) i potrafi samodzielnie formułować na ich podstawie konstruktywne wnioski, zna cele monitoringu środowiska morskiego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_S07_K01Student ma świadomość zagrożeń ekosystemów morskich i estuariowych wynikających z działalności człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Rozumienie nieożywionego środowiska przyrodniczego hydrosfery ze szczególnym uwzględnieniem strefy brzegowej morza
C-1Rozumienie i opis mechanizmów funkcjonowania życia w morzach i oceanach
C-3Przedstawienie zmian i skutków antropopresji zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej w ekosystemach morskich
Treści programoweT-W-15Troska o środowisko morskie
T-W-1Historia oceanografii. Krajowe i światowe instytucje badań morza i oceanów.
T-W-7Estuaria - znaczenie ekologiczne
T-W-13Środowiskowy podział morza
T-L-13Morze Bałtyckie. Charakterystyka środowiska, przegląd organizmów, zagrożenia.
T-L-12Arenal morski. Kidzina morska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z aktualnie omawianym zagadnieniem/problemem
M-5Film dydaktyczny o tematyce dostosowanej do aktualnie przedstawianej problematyki
M-6Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
M-7Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem narzędzi do poboru prób organizmów z toni wodnej i dna morskiego
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i obecności studenta na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z antropopresji
3,0Student ma świadomość zagrożeń wynikających z antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody ożywionej i nieożywionej wynikającym z antropopresji