Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Eksploatacja mórz i oceanów (S1)
specjalność: Eksploatacja biologicznych zasobów mórz i oceanów

Sylabus przedmiotu Ekotoksykologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Eksploatacja mórz i oceanów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekotoksykologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chemii, biochemii, ekologii i hydrochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii środowiska oraz umiejętności posługiwania się metodami badawczymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium oraz organizacja ćwiczeń.2
T-L-2Reakcje obronne zwierząt bezkręgowych na działanie ksenobiotyków.2
T-L-3Wyznaczanie LC50 wybranych substancji toksycznych.4
T-L-4Metodologia badań w przypadku masowych zatruć środowiska2
T-L-5Testy toksyczności.4
T-L-6Analiza wybranych trucizn i substancji szkodliwych w próbkach materiałów środowiskowych i biologicznych.14
T-L-7Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych. Zaliczenie końcowe.2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia w toksykologii i ekotoksykologii2
T-W-2Przemieszczanie się (biokumulacja i biomagnifikacja) oraz przemiany ksenobiotyków w ekosystemach.2
T-W-3Mechanizmy działania trucizn. Procesy wchłaniania, transportu wewnątrzustrojowego, dystrybucji, biotransformacji i wydalania trucizn.2
T-W-4Szacowanie stopnia zagrożenia poszczególnych elementów ekosystemów, biocenoz i całej biosfery.2
T-W-5Ustalanie wartości przy których zanieczyszczenie środowiska przekracza granice bezpieczne i staje się szkodliwe dla organizmów - następuje skażenie środowiska (normy prawne).2
T-W-6Charakterystyka podstawowych grup ksenobiotyków. Ustalanie źródeł emisji zanieczyszczeń. Prewencja intoksykacji oraz eliminacja trucizn ze środowiska.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć15
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej5
A-L-4konsultacje5
A-L-5Przygotowanie się do zaliczeń5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K05_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć będzie w stanie definiować podstawowe pojęcia z zakresu ekotoksykologii, dobrać metody biologiczne i analityczne niezbędne badania skutków obecności substancji szkodliwych w środowisku, potrafi wskazać zagrożenia związane z antropopresją oraz zaproponować sposoby rozwiązania problemów
EMO_1A_W01, EMO_1A_W05, EMO_1A_W07, EMO_1A_W11R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, T1A_W01InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K05_U01
Student umie wyszukiwać niezbędne informacje związane z zagrożeniem środowiska substancjami szkodliwymi i niebezpiecznymi, potrafi samodzielnie analizować stopień zagrożenia środowiska, potrafi zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie toksykologii środowiska (z zastosowaniem zasad BHP), umie zinterpretować ich wyniki, sformułować na tej podstawie wnioski oraz podjąć działania zaradcze
EMO_1A_U01, EMO_1A_U07, EMO_1A_U18R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09, T1A_U01, T1A_U10, T1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EMO_1A_K05_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie potrzebę smokształcenia potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne działań związanych z eksploatacją zasobów mórz i oceanów
EMO_1A_K01, EMO_1A_K04R1A_K01, R1A_K06, R1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K05_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć będzie w stanie definiować podstawowe pojęcia z zakresu ekotoksykologii, dobrać metody biologiczne i analityczne niezbędne badania skutków obecności substancji szkodliwych w środowisku, potrafi wskazać zagrożenia związane z antropopresją oraz zaproponować sposoby rozwiązania problemów
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy
3,0Student posiada znikomy zasób wiedzy
3,5Sudent w zakresie ogólnym zna podstawowe pojęcia z zakresu ekotoksykologii
4,0Student potrafi dobrać właściwe metody biologiczne i analityczne niezbędne w badaniach ekotoksykologicznych
4,5Student potrafi wykonać badania i zinterpretować wyniki,
5,0Student potrafi wykonać badania, zinterpretować wyniki, zproponować rozwiązanie problemów związanych z zanieczyszczeniem środowiska i uzasadnić przyjęte rozwiązania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K05_U01
Student umie wyszukiwać niezbędne informacje związane z zagrożeniem środowiska substancjami szkodliwymi i niebezpiecznymi, potrafi samodzielnie analizować stopień zagrożenia środowiska, potrafi zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie toksykologii środowiska (z zastosowaniem zasad BHP), umie zinterpretować ich wyniki, sformułować na tej podstawie wnioski oraz podjąć działania zaradcze
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz sformułować wnioski
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, sformułować wnioski oraz zaproponować i podjąć działania w celu ograniczenia zagrożenia środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
EMO_1A_K05_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie potrzebę smokształcenia potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne działań związanych z eksploatacją zasobów mórz i oceanów
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi ocenić ryzyka toksykologicznego związanego z antropopresją na środowisko wodne
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne związane z antropopresją na środowisko wodne
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne związane z antropopresją na środowisko wodne oraz zaproponować metody jego ograniczenia
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne związane z antropopresją na środowisko wodne, zaproponować metody jego ograniczenia i uzasadnić ich wybór

Literatura podstawowa

  1. Walker C.H., S.P. Hopkin, R.M. Sibly, D.B. Peakall, Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  2. Zakrzewski S. F., Podstawy toksykologii środowiska, PWN, Warszawa, 1995
  3. Rejmer P., Podstawy ekotoksykologii, Ekoinżynieria, Lublin, 1997
  4. Stanley E. Manahan, Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, 1, ISBN: 978-83-01-14841-6

Literatura dodatkowa

  1. Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, PWRiL, Warszawa, 1992
  2. Kabata-Pendias A., H. Pendias, Biogeochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa, 1993
  3. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium oraz organizacja ćwiczeń.2
T-L-2Reakcje obronne zwierząt bezkręgowych na działanie ksenobiotyków.2
T-L-3Wyznaczanie LC50 wybranych substancji toksycznych.4
T-L-4Metodologia badań w przypadku masowych zatruć środowiska2
T-L-5Testy toksyczności.4
T-L-6Analiza wybranych trucizn i substancji szkodliwych w próbkach materiałów środowiskowych i biologicznych.14
T-L-7Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych. Zaliczenie końcowe.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia w toksykologii i ekotoksykologii2
T-W-2Przemieszczanie się (biokumulacja i biomagnifikacja) oraz przemiany ksenobiotyków w ekosystemach.2
T-W-3Mechanizmy działania trucizn. Procesy wchłaniania, transportu wewnątrzustrojowego, dystrybucji, biotransformacji i wydalania trucizn.2
T-W-4Szacowanie stopnia zagrożenia poszczególnych elementów ekosystemów, biocenoz i całej biosfery.2
T-W-5Ustalanie wartości przy których zanieczyszczenie środowiska przekracza granice bezpieczne i staje się szkodliwe dla organizmów - następuje skażenie środowiska (normy prawne).2
T-W-6Charakterystyka podstawowych grup ksenobiotyków. Ustalanie źródeł emisji zanieczyszczeń. Prewencja intoksykacji oraz eliminacja trucizn ze środowiska.5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie się do zajęć15
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej5
A-L-4konsultacje5
A-L-5Przygotowanie się do zaliczeń5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury12
A-W-3konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K05_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć będzie w stanie definiować podstawowe pojęcia z zakresu ekotoksykologii, dobrać metody biologiczne i analityczne niezbędne badania skutków obecności substancji szkodliwych w środowisku, potrafi wskazać zagrożenia związane z antropopresją oraz zaproponować sposoby rozwiązania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki i fizyki, niezbędnym w oceanologii i oceanotechnice.
EMO_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie biologii i hydrobiologii oraz biochemii. Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów zachodzących w ekosystemach wodnych. Zna metody analityczne stosowane w tym zakresie.
EMO_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb i bezkręgowców mających znaczenie gospodarcze. Zna metody badania i ich oznaczania. Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii parazytów, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla organizmów wodnych wykorzystywanych gospodarczo.
EMO_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii środowiska oraz umiejętności posługiwania się metodami badawczymi
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia w toksykologii i ekotoksykologii
T-W-2Przemieszczanie się (biokumulacja i biomagnifikacja) oraz przemiany ksenobiotyków w ekosystemach.
T-W-3Mechanizmy działania trucizn. Procesy wchłaniania, transportu wewnątrzustrojowego, dystrybucji, biotransformacji i wydalania trucizn.
T-W-4Szacowanie stopnia zagrożenia poszczególnych elementów ekosystemów, biocenoz i całej biosfery.
T-W-5Ustalanie wartości przy których zanieczyszczenie środowiska przekracza granice bezpieczne i staje się szkodliwe dla organizmów - następuje skażenie środowiska (normy prawne).
T-W-6Charakterystyka podstawowych grup ksenobiotyków. Ustalanie źródeł emisji zanieczyszczeń. Prewencja intoksykacji oraz eliminacja trucizn ze środowiska.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium oraz organizacja ćwiczeń.
T-L-2Reakcje obronne zwierząt bezkręgowych na działanie ksenobiotyków.
T-L-3Wyznaczanie LC50 wybranych substancji toksycznych.
T-L-4Metodologia badań w przypadku masowych zatruć środowiska
T-L-5Testy toksyczności.
T-L-6Analiza wybranych trucizn i substancji szkodliwych w próbkach materiałów środowiskowych i biologicznych.
T-L-7Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych. Zaliczenie końcowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy
3,0Student posiada znikomy zasób wiedzy
3,5Sudent w zakresie ogólnym zna podstawowe pojęcia z zakresu ekotoksykologii
4,0Student potrafi dobrać właściwe metody biologiczne i analityczne niezbędne w badaniach ekotoksykologicznych
4,5Student potrafi wykonać badania i zinterpretować wyniki,
5,0Student potrafi wykonać badania, zinterpretować wyniki, zproponować rozwiązanie problemów związanych z zanieczyszczeniem środowiska i uzasadnić przyjęte rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K05_U01Student umie wyszukiwać niezbędne informacje związane z zagrożeniem środowiska substancjami szkodliwymi i niebezpiecznymi, potrafi samodzielnie analizować stopień zagrożenia środowiska, potrafi zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie toksykologii środowiska (z zastosowaniem zasad BHP), umie zinterpretować ich wyniki, sformułować na tej podstawie wnioski oraz podjąć działania zaradcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji. Potrafi uzyskane informacje analizować, interpretować, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie związane ze środowiskiem mórz i oceanów.
EMO_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować najważniejsze składniki flory i fauny środowiska morskiego i określić ich znaczenie dla gospodarki.
EMO_1A_U18Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne w skali lokalnej i regionalnej. Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii środowiska oraz umiejętności posługiwania się metodami badawczymi
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia w toksykologii i ekotoksykologii
T-W-2Przemieszczanie się (biokumulacja i biomagnifikacja) oraz przemiany ksenobiotyków w ekosystemach.
T-W-3Mechanizmy działania trucizn. Procesy wchłaniania, transportu wewnątrzustrojowego, dystrybucji, biotransformacji i wydalania trucizn.
T-W-4Szacowanie stopnia zagrożenia poszczególnych elementów ekosystemów, biocenoz i całej biosfery.
T-W-5Ustalanie wartości przy których zanieczyszczenie środowiska przekracza granice bezpieczne i staje się szkodliwe dla organizmów - następuje skażenie środowiska (normy prawne).
T-W-6Charakterystyka podstawowych grup ksenobiotyków. Ustalanie źródeł emisji zanieczyszczeń. Prewencja intoksykacji oraz eliminacja trucizn ze środowiska.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium oraz organizacja ćwiczeń.
T-L-2Reakcje obronne zwierząt bezkręgowych na działanie ksenobiotyków.
T-L-3Wyznaczanie LC50 wybranych substancji toksycznych.
T-L-4Metodologia badań w przypadku masowych zatruć środowiska
T-L-5Testy toksyczności.
T-L-6Analiza wybranych trucizn i substancji szkodliwych w próbkach materiałów środowiskowych i biologicznych.
T-L-7Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych. Zaliczenie końcowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz sformułować wnioski
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, sformułować wnioski oraz zaproponować i podjąć działania w celu ograniczenia zagrożenia środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaEMO_1A_K05_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i rozumie potrzebę smokształcenia potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne działań związanych z eksploatacją zasobów mórz i oceanów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEMO_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
EMO_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki środowiskowe wykonywanej działalności w zakresie eksploatacji mórz i oceanów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu toksykologii środowiska oraz umiejętności posługiwania się metodami badawczymi
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia w toksykologii i ekotoksykologii
T-W-2Przemieszczanie się (biokumulacja i biomagnifikacja) oraz przemiany ksenobiotyków w ekosystemach.
T-W-3Mechanizmy działania trucizn. Procesy wchłaniania, transportu wewnątrzustrojowego, dystrybucji, biotransformacji i wydalania trucizn.
T-W-4Szacowanie stopnia zagrożenia poszczególnych elementów ekosystemów, biocenoz i całej biosfery.
T-W-5Ustalanie wartości przy których zanieczyszczenie środowiska przekracza granice bezpieczne i staje się szkodliwe dla organizmów - następuje skażenie środowiska (normy prawne).
T-W-6Charakterystyka podstawowych grup ksenobiotyków. Ustalanie źródeł emisji zanieczyszczeń. Prewencja intoksykacji oraz eliminacja trucizn ze środowiska.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium oraz organizacja ćwiczeń.
T-L-2Reakcje obronne zwierząt bezkręgowych na działanie ksenobiotyków.
T-L-3Wyznaczanie LC50 wybranych substancji toksycznych.
T-L-4Metodologia badań w przypadku masowych zatruć środowiska
T-L-5Testy toksyczności.
T-L-6Analiza wybranych trucizn i substancji szkodliwych w próbkach materiałów środowiskowych i biologicznych.
T-L-7Wygłoszenie referatów na podstawie przygotowanych prac kontrolnych. Zaliczenie końcowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3Dyskusja związana z wykładem
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena formująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i nie rozumie potrzeby samokształcenia
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi potrzeby samokształcenia
3,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, nie potrafi ocenić ryzyka toksykologicznego związanego z antropopresją na środowisko wodne
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia i potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne związane z antropopresją na środowisko wodne
4,5Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne związane z antropopresją na środowisko wodne oraz zaproponować metody jego ograniczenia
5,0Student ma świadomość swojej wiedzy, widzi potrzebę samokształcenia, potrafi ocenić ryzyko toksykologiczne związane z antropopresją na środowisko wodne, zaproponować metody jego ograniczenia i uzasadnić ich wybór