Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Sylabus przedmiotu Zasady gospodarki wodnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zasady gospodarki wodnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc podstaw chemii wody |
W-2 | Znajomość podstawowych procesów jednostkowych stosowanych w technologii uzdatniania wód przeznaczonych do spożycia przez ludzi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z technologiami usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych oraz siarkowodoru z wód w procesach ich uzdatniania. |
C-2 | Omówienie metod dezynfekcji wody ze zwróceniem uwagi na problematykę ubocznych produktów dezynfekcji. |
C-3 | Przedstawienie słuchaczom zagadnień dotyczączych agresywności wody |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Historia uzdatniania wody. Jakość wód surowych i wymagania stawiane wodzie do spożycia. Procesy uzdatniania wód przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Technologie stosowane do usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Dezynfekcja wody i uboczne produkty dezynfekcji. Korozyjność i agresywność wody. | 12 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 36 |
A-W-3 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne, testowe zaliczenie materiału objętego wykładami. Arkusz zaliczeniowy obejmuje przekrojowo całość materiału przekazywanego na wykładach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A13_W01 Nazywa poszczególne operacje jednostkowe stosowane w technologii uzdatniania wód przeznaczonych do spożycia. Objaśnia zasady usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Wymienia stosowane środki dezynfekcyjne oraz scharakteryzować zalety i wady ich użycia. Objaśnia zależności pomiędzy jakością wody a jej korozyjnością i agresywnością. | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A13_U01 Potrafi dobrać właściwą, w zależności od rodzaju i jakości wody, technologię jej uzdatniania. Potrafi analizować wady i zalety poszczególnych jednostkowych procesów usuwania z wody związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Ocenia wpływ poszczególnych procesów uzdatniania wody na jej korozyjność i agresywność. | UWOS_10A_U01 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A13_K01 Jest świadomy ciągłego postępu rozwoju technologii uzdatniania wody i identyfikowania nowych zagrożeń występujących podczas uzdatniania wody. Ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru zagadnień związanych z uzdatnianiem wody i jest otwarty na współpracę z jednostkami działającymi w tej branży. Ma świadomość potrzeby ciągłego uczenia się. | UWOS_10A_K01 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A13_W01 Nazywa poszczególne operacje jednostkowe stosowane w technologii uzdatniania wód przeznaczonych do spożycia. Objaśnia zasady usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Wymienia stosowane środki dezynfekcyjne oraz scharakteryzować zalety i wady ich użycia. Objaśnia zależności pomiędzy jakością wody a jej korozyjnością i agresywnością. | 2,0 | |
3,0 | Udzielając odpowiedzi na pytania testowe, obejmujące przekrojowo materiał przedstawiany na wykładach, uzyskuje co najmniej 50% punktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A13_U01 Potrafi dobrać właściwą, w zależności od rodzaju i jakości wody, technologię jej uzdatniania. Potrafi analizować wady i zalety poszczególnych jednostkowych procesów usuwania z wody związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Ocenia wpływ poszczególnych procesów uzdatniania wody na jej korozyjność i agresywność. | 2,0 | |
3,0 | Udzielając odpowiedzi na pytania testowe, obejmujące przekrojowo materiał przedstawiany na wykładach, uzyskuje co najmniej 50% punktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A13_K01 Jest świadomy ciągłego postępu rozwoju technologii uzdatniania wody i identyfikowania nowych zagrożeń występujących podczas uzdatniania wody. Ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru zagadnień związanych z uzdatnianiem wody i jest otwarty na współpracę z jednostkami działającymi w tej branży. Ma świadomość potrzeby ciągłego uczenia się. | 2,0 | |
3,0 | Udzielając odpowiedzi na pytania testowe, obejmujące przekrojowo materiał przedstawiany na wykładach, uzyskuje co najmniej 50% punktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kowal A., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 1998, 3
- Pr. zb. pod red. Nawrocki J. i Biłozor S., Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne., PWN, Warszawa, 2000, 1
Literatura dodatkowa
- Sekuła Wiesław (przekład), WABAG. Uzdatnianie wody. Poradnik, Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2000, 1