Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z mechaniki płynów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z mechaniki płynów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z chemii wody. |
W-2 | Znajomość praw fizyki dotyczących płynów. |
W-3 | Opanowana na poziomie akademickim umiejętność obliczeń matematycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z procesami występującymi przy uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków. |
C-2 | Nabycie przez słuchaczy umijętności wyznaczania fizykochemicznych parametrów cieczy w zmienionych warunkach ciśnienia i temperatury. |
C-3 | Nabycie przez słuchaczy umiejętności wykonywania obliczeń inżynierskich w procesach związanych z transportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. |
C-4 | Przygotowanie słuchaczy do samodzielnego podejmowania decyzji w procesach użytkowania hydrosfery oraz przewidywania skutków podjętych działań z punktu widzenia ochrony środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie gęstości i lepkości cieczy w różnych temperaturach. Wyznaczanie parametrów mieszaniny kilku cieczy. Zastosowanie równania ciągłości strugi. | 4 |
T-A-2 | Zastosowanie równania Bernoulliego. | 4 |
T-A-3 | Transport cieczy rzeczywistych (przepływ rurociągiem, napełnianie i opróżnianie zbiorników, obliczanie średnicy rurociągu, obliczanie mocy pompy). | 4 |
T-A-4 | Oczyszczanie wody z zastosowaniem procesu filtracji. | 4 |
T-A-5 | Obliczanie powierzchni odstojnika. | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia teorii przepływów. Ruch ustalony i nieustalony. Równanie ciągłości strugi. Równanie Bernoulliego dla cieczy doskonałej. | 4 |
T-W-2 | Przepływ cieczy rzeczywistych. Doświadczenie Reynoldsa. Przepływ laminarny i burzliwy. Opory przepływu: straty ciśnienia w rurociągu prostym, straty lokalne. | 2 |
T-W-3 | Filtracja. Równanie Leva. Filtracja przez warstwy o stałej grubości. Filtracja pod stałym ciśnieniem. Przemywanie osadów. | 2 |
T-W-4 | Sedymentacja. Opadanie swobodne ciał stałych w płynach. Opadanie z hamowaniem. Równanie Stokesa. Równanie Allena. Równanie Newtona. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 20 |
A-A-2 | Samodzialne rozwiązywanie zadań. | 90 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 40 |
150 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Opanowane treści wykładowych. | 20 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej. | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do testu zaliczeniowego | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników, dyskusja). |
M-3 | Metody praktyczne -samodzielne wykonywanie zadań. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne (w postaci testu) zaliczenie wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Rozwiązanie zadań zaliczjących ćwiczenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A11_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych zna prawa opisujące transport cieczy, rozróżnia rodzaje przepływu cieczy, potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych związanych z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. | UWOS_10A_W02 | — | C-2, C-1, C-4, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1 |
UWOS_10A_A11_W02 Potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych związanych z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. | UWOS_10A_W02 | — | C-3, C-4 | T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A11_U01 Słuchacz Studiów Podyplomowych umie analizować problemy związane z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem śceków | UWOS_10A_U03 | — | C-4, C-3, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1 |
UWOS_10A_A11_U02 Porafi wykonać obliczenia pozwalające zaprojektować odpowiedni rurociąg, filtr lub osadnik. | UWOS_10A_U03 | — | C-3 | T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A11_K01 Słuchacz Studiów Podyplomowych jest świadomy zagrożeń występujących podczas oczyszczania ścieków i uzdatniania wody, kompetentny i otwarty do współpracy z jednostkami w tej branży. | UWOS_10A_K01, UWOS_10A_K02 | — | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A11_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych zna prawa opisujące transport cieczy, rozróżnia rodzaje przepływu cieczy, potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych związanych z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma ogólną wiedzę na temat procesów związanych z inżynierią hydrosfery. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWOS_10A_A11_W02 Potrafi wykonać obliczenia operacji jednostkowych związanych z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe wzory stosowane przy obliczaniu parametrów cieczy i z zakresu inżynierii hydrosfery. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A11_U01 Słuchacz Studiów Podyplomowych umie analizować problemy związane z transportem cieczy, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem śceków | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz umie wyznaczyć podstawowe parametry cieczy i wykonać podstawowe oblicenia inżynierskie związane z transportem wody uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWOS_10A_A11_U02 Porafi wykonać obliczenia pozwalające zaprojektować odpowiedni rurociąg, filtr lub osadnik. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz umie wykonać podstawowe obliczenia inżynierskie związane z tranportem wody, uzdatnianiem wody i oczyszczaniem śćieków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A11_K01 Słuchacz Studiów Podyplomowych jest świadomy zagrożeń występujących podczas oczyszczania ścieków i uzdatniania wody, kompetentny i otwarty do współpracy z jednostkami w tej branży. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz umie wyznaczyć podstawowe parametry cieczy i wykonać podstawowe oblicenia inżynierskie związane z transportem wody uzdatnianiem wody i oczyszczaniem ścieków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koch R., Naworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 2004
- Płanowski A.N., Ramm WM., Kagan SZ., Inżynieria chemiczna WNT, Warszawa 1974, WNT, Warszawa, 1974
Literatura dodatkowa
- Gradoń L., Selecki A., Podstawowe procesy przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1985