Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków

Sylabus przedmiotu Procesy technologiczne stosowane w oczyszczaniu ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Procesy technologiczne stosowane w oczyszczaniu ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii na poziome podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi parametrami charakteryzującymi ścieki.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami technologicznymi stosowanymi podczas oczyszczania ścieków.
C-3Zasady funkcjonowenia oczyszczalni przydomowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie procesu technologicznego. Zasady technologiczne. Rodzaje i ogólna charakterystyka parametrów fizykochemicznych i biologicznych ścieków. Wymagania, jakie muszą spełniać obecnie wody odprowadzane do zbiorników i cieków. Stopnie oczyszczania ścieków.3
T-W-2Podstawowe zjawiska fizyczne, chemiczne oraz właściwości organizmów żywych, które mogą być wykorzystane w procesie oczyszczania ścieków. Podstawowe procesy technologiczne wykorzystywane w procesie oczyszczania ścieków. Reaktory. Obecne rozwiązania techniczne – efekty, ograniczenia oraz zapotrzebowanie na energię.3
T-W-3Ogólne zasady przeprowadzania procesów oczyszczania ścieków w reaktorach. Możliwe warianty rozwiązań technicznych oczyszczalni ścieków. Oczyszczalnie przydomowe. Produkty uboczne.3
T-W-4Rozwój technologii odzysku surowców zawartych w ściekach. Możliwości modernizacji istniejących biologicznych oczyszczalni ścieków. Czujniki pomiarowe on-line. Obecne możliwości automatycznego sterowania przebiegiem niektórych procesów technologicznych zachodzących w reaktorach3
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego.12
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia omawianego materiału.36
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych
M-2Analiza danych znajdujących się w aktach prawnych dotyczących parametrów ścieków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test z zagadnień omawianych na wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A09_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna obecnie stosowane procesy technologiczne oczyszczania ścieków miejskich oraz o ograniczeniach odnośnie stosowania tych procesów.
UWOS_10A_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A09_U01
Opanowanie umiejętności oceny rodzaju zastosowanej technologii oczyszczania ścieków, poszczególnych etapów procesu technologicznego oraz stosowanych w tych etapach urządzeniach technologicznych.
UWOS_10A_U04, UWOS_10A_U02C-2T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A09_K01
Uświadomienie wielorakich zagrożeń środowiska związanych z procesami oczyszczania ścieków.
UWOS_10A_K03, UWOS_10A_K06C-2T-W-3M-1, M-2S-1
UWOS_10A_A09_K02
Zwrócenie uwagi na konieczność opracowania nowych technologii związanych z odzyskiem surowców ze ścieków
UWOS_10A_K01C-2T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A09_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna obecnie stosowane procesy technologiczne oczyszczania ścieków miejskich oraz o ograniczeniach odnośnie stosowania tych procesów.
2,0
3,0Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A09_U01
Opanowanie umiejętności oceny rodzaju zastosowanej technologii oczyszczania ścieków, poszczególnych etapów procesu technologicznego oraz stosowanych w tych etapach urządzeniach technologicznych.
2,0
3,0Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A09_K01
Uświadomienie wielorakich zagrożeń środowiska związanych z procesami oczyszczania ścieków.
2,0
3,0Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście,
3,5
4,0
4,5
5,0
UWOS_10A_A09_K02
Zwrócenie uwagi na konieczność opracowania nowych technologii związanych z odzyskiem surowców ze ścieków
2,0
3,0Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście,
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szpindor A., Łomotowski J., Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, Arkady, Warszawa, 2000
  2. Hartmann, Biologiczne oczyszczanie ścieków, Grupa Wydawnicza Instalator Polski, Warszawa, 2010
  3. Maley J., Oczyszczanie ścieków z zastosowaniem cyrkulacyjnych komór osadu czynnego: wybrane zagadnienia technologiczne i zasady wymiarowania, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych. Oddział Wielkopolski, 1999, Oddział Wielkopolski, 1999
  4. Heidrich Z., Stańko., Leksykon przydomowych oczyszczalni ścieków, Wyd. Seidel-Przywecki, Warszawa, 2007
  5. Sadecka Z., Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków, Wyd. Seidel-Przywecki, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Klimuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
  2. Mikach K., Sikora J., Biotechnologia ścieków, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie procesu technologicznego. Zasady technologiczne. Rodzaje i ogólna charakterystyka parametrów fizykochemicznych i biologicznych ścieków. Wymagania, jakie muszą spełniać obecnie wody odprowadzane do zbiorników i cieków. Stopnie oczyszczania ścieków.3
T-W-2Podstawowe zjawiska fizyczne, chemiczne oraz właściwości organizmów żywych, które mogą być wykorzystane w procesie oczyszczania ścieków. Podstawowe procesy technologiczne wykorzystywane w procesie oczyszczania ścieków. Reaktory. Obecne rozwiązania techniczne – efekty, ograniczenia oraz zapotrzebowanie na energię.3
T-W-3Ogólne zasady przeprowadzania procesów oczyszczania ścieków w reaktorach. Możliwe warianty rozwiązań technicznych oczyszczalni ścieków. Oczyszczalnie przydomowe. Produkty uboczne.3
T-W-4Rozwój technologii odzysku surowców zawartych w ściekach. Możliwości modernizacji istniejących biologicznych oczyszczalni ścieków. Czujniki pomiarowe on-line. Obecne możliwości automatycznego sterowania przebiegiem niektórych procesów technologicznych zachodzących w reaktorach3
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego.12
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia omawianego materiału.36
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A09_W01Słuchacz Studiów Podyplomowych zna obecnie stosowane procesy technologiczne oczyszczania ścieków miejskich oraz o ograniczeniach odnośnie stosowania tych procesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_W04Zna obecnie stosowane procesy technologiczne oczyszczania ścieków, utylizacji osadów ściekowych i samooczyszczania wód oraz o ograniczenia odnośnie stosowania tych procesów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi parametrami charakteryzującymi ścieki.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami technologicznymi stosowanymi podczas oczyszczania ścieków.
C-3Zasady funkcjonowenia oczyszczalni przydomowych.
Treści programoweT-W-1Pojęcie procesu technologicznego. Zasady technologiczne. Rodzaje i ogólna charakterystyka parametrów fizykochemicznych i biologicznych ścieków. Wymagania, jakie muszą spełniać obecnie wody odprowadzane do zbiorników i cieków. Stopnie oczyszczania ścieków.
T-W-4Rozwój technologii odzysku surowców zawartych w ściekach. Możliwości modernizacji istniejących biologicznych oczyszczalni ścieków. Czujniki pomiarowe on-line. Obecne możliwości automatycznego sterowania przebiegiem niektórych procesów technologicznych zachodzących w reaktorach
T-W-3Ogólne zasady przeprowadzania procesów oczyszczania ścieków w reaktorach. Możliwe warianty rozwiązań technicznych oczyszczalni ścieków. Oczyszczalnie przydomowe. Produkty uboczne.
T-W-2Podstawowe zjawiska fizyczne, chemiczne oraz właściwości organizmów żywych, które mogą być wykorzystane w procesie oczyszczania ścieków. Podstawowe procesy technologiczne wykorzystywane w procesie oczyszczania ścieków. Reaktory. Obecne rozwiązania techniczne – efekty, ograniczenia oraz zapotrzebowanie na energię.
Metody nauczaniaM-2Analiza danych znajdujących się w aktach prawnych dotyczących parametrów ścieków
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test z zagadnień omawianych na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A09_U01Opanowanie umiejętności oceny rodzaju zastosowanej technologii oczyszczania ścieków, poszczególnych etapów procesu technologicznego oraz stosowanych w tych etapach urządzeniach technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U04Posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej technologii oczyszczania ścieków i utylizacji osadów, i stosowania odpowiednich urządzeń technologicznych.
UWOS_10A_U02Nakreśla i objaśnia metodę wykonania poszczególnych elementów obiektu, wyszukuje i stosuje praktycznie całą gamę narzędzi rysunkowych do wykonania zadania.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami technologicznymi stosowanymi podczas oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-W-2Podstawowe zjawiska fizyczne, chemiczne oraz właściwości organizmów żywych, które mogą być wykorzystane w procesie oczyszczania ścieków. Podstawowe procesy technologiczne wykorzystywane w procesie oczyszczania ścieków. Reaktory. Obecne rozwiązania techniczne – efekty, ograniczenia oraz zapotrzebowanie na energię.
Metody nauczaniaM-2Analiza danych znajdujących się w aktach prawnych dotyczących parametrów ścieków
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test z zagadnień omawianych na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A09_K01Uświadomienie wielorakich zagrożeń środowiska związanych z procesami oczyszczania ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_K03Wie o stałej kontroli aktualizacji obowiązujących aktów prawnych.
UWOS_10A_K06Ma świadomość dużego znaczenie procesów fitoremediacji w ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami technologicznymi stosowanymi podczas oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-W-3Ogólne zasady przeprowadzania procesów oczyszczania ścieków w reaktorach. Możliwe warianty rozwiązań technicznych oczyszczalni ścieków. Oczyszczalnie przydomowe. Produkty uboczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych
M-2Analiza danych znajdujących się w aktach prawnych dotyczących parametrów ścieków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test z zagadnień omawianych na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A09_K02Zwrócenie uwagi na konieczność opracowania nowych technologii związanych z odzyskiem surowców ze ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_K01Wie o konieczności stałego śledzenia rozwoju technologii uzdatniania wody i kontroli różnorodności pojawiających się zanieczyszczeń.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi procesami technologicznymi stosowanymi podczas oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-W-3Ogólne zasady przeprowadzania procesów oczyszczania ścieków w reaktorach. Możliwe warianty rozwiązań technicznych oczyszczalni ścieków. Oczyszczalnie przydomowe. Produkty uboczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych
M-2Analiza danych znajdujących się w aktach prawnych dotyczących parametrów ścieków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test z zagadnień omawianych na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocena, jaką uzyska Słuchacz Studiów Podyplomowych z wykładów jest uzależniona od procentu dobrych odpowiedzi udzielonych na teście,
3,5
4,0
4,5
5,0