Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków

Sylabus przedmiotu Analiza i monitoring wód i ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Analiza i monitoring wód i ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 5,00,44zaliczenie
wykładyW2 10 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami chemii analitycznej i statystyczną oceną błędów występujących w analizie chemicznej.
C-2Nabycie umiejętności doboru metod analitycznych w ocenie jakości wód i ścieków oraz wykonania i interpretacji wyników przeprowadzonych analiz chemicznych.
C-3Ocena stanu środowiska dotycząca jakości wód

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczenia masy substancji chemicznych i stężenia roztworów stosowanych w procedurze analitycznej. Prawo Lamberta-Beera w metodach spektrometrycznych. Reakcje elektrodowe. Prawo Nernsta i Ohma.2
T-L-2Oznaczanie kwasowości i zasadowości wód. Opracowanie statystyczne wyników analiz chemicznych. Interpretacja wyników badań w opraciu o akty prawne.3
T-L-3Oznaczanie ortofosforanów(V) w wodach powierzchniowych. Statystyczne opracowane krzywej wzorcowej. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.5
T-L-4Oznaczanie w wodzie pH i tlenu rozpuszczonego. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.2
T-L-5Oznaczanie w wodzie azotanów(V) i chlorków. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.2
T-L-6Oznaczanie indeksu nadmanganianowego roztworów wodnych. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.3
T-L-7Wymiana jonowa. Oznaczanie pojemności wymiennej jonitu.3
20
wykłady
T-W-1Monitoring jakości wód. Aktualne przepisy prawne w ocenie jakości wód i gospodarce ściekami.2
T-W-2Wprowadzenie do chemii analitycznej. Analiza jakościowa, ilościowa, rozmieszczenia, specjacyjna i strukturalna. Wykrywalność i oznaczalność, precyzja i dokładność, selektywność i specyficzność metody analitycznej, metody bezwzględne i porównawcze.2
T-W-3Etapy procesu analitycznego i procedura pobierania próbek. Certyfikowane materiały odniesienia.2
T-W-4Metody elektroanalityczne.1
T-W-5Metody spektroskopowe (spektroskopia i spektrometria). Metody chromatograficzne w pomiarach stężenia związków organicznych w wodzie.2
T-W-6Metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej. Statystyczna analiza pomiarów laboratoryjnych.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.20
A-L-2Analiza dyskusji oceniająca zastosowane metody analityczne w odniesieniu do otrzymanych wartości badanych wskaźników jakości wód i ścieków.15
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu.30
A-L-4Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.20
A-L-5Opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych analiz chemicznych.25
A-L-6Konsultacje10
A-L-7Przygotowanie do zaliczenia30
150
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu: samodzielne opanowanie materiału wykładowego i studiowanie literatury przedmiotu.35
A-W-3Zapoznanie się z aktami prawnymi regulującymi ocenę jakości wód i ścieków.10
A-W-4Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne: sprawozdania z wykonanych pomiarów badanych wskaźników jakości wód i ścieków.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zastosowanych metod analitycznych w odniesieniu do otrzymanych wartości badanych wskaźników jakości wód i ścieków.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A01_W01
Definiuje podstawowe pojęcia w chemii analitycznej. Charakteryzuje etapy procesu analitycznego i procedurę pobierania próbek. Proponuje i udowadnia wybór metody analitycznej właściwej do oznaczenia danego pierwiastka lub związku chemicznego w wodzie. Rozpoznaje i dobiera metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej.
UWOS_10A_W03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A01_U01
Słuchacz podejmuje decyzję o doborze metody analitycznej na podstawie analizy zadania badawczego. Potrafi zmontować elementy układu pomiarowego i ocenić prawidłowość ich pracy. Przeprowadza samodzielnie oraz w grupie oznaczenia chemicznych i fizykochemicznych wskaźników jakości wód powierzchniowych.
UWOS_10A_U01C-2T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7M-2S-2
UWOS_10A_A01_U02
Interpretuje uzyskane wyniki badań pod względem statystycznym i analitycznym oraz w oparciu o akty prawne.
UWOS_10A_U06C-2T-L-3, T-L-2M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A01_K01
Student jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w grupie przy rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
UWOS_10A_K04C-3T-L-3, T-W-1, T-L-2, T-W-6M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A01_W01
Definiuje podstawowe pojęcia w chemii analitycznej. Charakteryzuje etapy procesu analitycznego i procedurę pobierania próbek. Proponuje i udowadnia wybór metody analitycznej właściwej do oznaczenia danego pierwiastka lub związku chemicznego w wodzie. Rozpoznaje i dobiera metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej.
2,0
3,0Słuchacz zna i rozumie w stopniu dostatecznym metody analizowania związków chemicznych w wodach i ściekach. Rozpoznaje i dobiera metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej z pewnymi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A01_U01
Słuchacz podejmuje decyzję o doborze metody analitycznej na podstawie analizy zadania badawczego. Potrafi zmontować elementy układu pomiarowego i ocenić prawidłowość ich pracy. Przeprowadza samodzielnie oraz w grupie oznaczenia chemicznych i fizykochemicznych wskaźników jakości wód powierzchniowych.
2,0
3,0Słuchacz potrafi w stopniu dostatecznym zmontować elementy układu pomiarowego i ocenić prawidłowość ich pracy oraz przeprowadzić samodzielnie oraz w grupie oznaczenia chemicznych i fizykochemicznych wskaźników jakości wód powierzchniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
UWOS_10A_A01_U02
Interpretuje uzyskane wyniki badań pod względem statystycznym i analitycznym oraz w oparciu o akty prawne.
2,0
3,0Słuchacz potrafi w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami przeprowadzić statystyczną analizę wyników analiz chemicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A01_K01
Student jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w grupie przy rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
2,0
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym kompetencje do zarządzania i aktywnego współdziałania i pracy w grupie przy rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Elbanowska H., Zerbe J., Siepak J., Fizyczno-chemiczne badania wód., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 1999 2., Poznań, 1999
  2. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Polskie Normy

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczenia masy substancji chemicznych i stężenia roztworów stosowanych w procedurze analitycznej. Prawo Lamberta-Beera w metodach spektrometrycznych. Reakcje elektrodowe. Prawo Nernsta i Ohma.2
T-L-2Oznaczanie kwasowości i zasadowości wód. Opracowanie statystyczne wyników analiz chemicznych. Interpretacja wyników badań w opraciu o akty prawne.3
T-L-3Oznaczanie ortofosforanów(V) w wodach powierzchniowych. Statystyczne opracowane krzywej wzorcowej. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.5
T-L-4Oznaczanie w wodzie pH i tlenu rozpuszczonego. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.2
T-L-5Oznaczanie w wodzie azotanów(V) i chlorków. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.2
T-L-6Oznaczanie indeksu nadmanganianowego roztworów wodnych. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.3
T-L-7Wymiana jonowa. Oznaczanie pojemności wymiennej jonitu.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Monitoring jakości wód. Aktualne przepisy prawne w ocenie jakości wód i gospodarce ściekami.2
T-W-2Wprowadzenie do chemii analitycznej. Analiza jakościowa, ilościowa, rozmieszczenia, specjacyjna i strukturalna. Wykrywalność i oznaczalność, precyzja i dokładność, selektywność i specyficzność metody analitycznej, metody bezwzględne i porównawcze.2
T-W-3Etapy procesu analitycznego i procedura pobierania próbek. Certyfikowane materiały odniesienia.2
T-W-4Metody elektroanalityczne.1
T-W-5Metody spektroskopowe (spektroskopia i spektrometria). Metody chromatograficzne w pomiarach stężenia związków organicznych w wodzie.2
T-W-6Metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej. Statystyczna analiza pomiarów laboratoryjnych.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.20
A-L-2Analiza dyskusji oceniająca zastosowane metody analityczne w odniesieniu do otrzymanych wartości badanych wskaźników jakości wód i ścieków.15
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu.30
A-L-4Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.20
A-L-5Opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych analiz chemicznych.25
A-L-6Konsultacje10
A-L-7Przygotowanie do zaliczenia30
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu: samodzielne opanowanie materiału wykładowego i studiowanie literatury przedmiotu.35
A-W-3Zapoznanie się z aktami prawnymi regulującymi ocenę jakości wód i ścieków.10
A-W-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A01_W01Definiuje podstawowe pojęcia w chemii analitycznej. Charakteryzuje etapy procesu analitycznego i procedurę pobierania próbek. Proponuje i udowadnia wybór metody analitycznej właściwej do oznaczenia danego pierwiastka lub związku chemicznego w wodzie. Rozpoznaje i dobiera metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_W03Potrafi omówić fizykochemiczne i chemiczne własności wody, scharakteryzować wody powierzchniowe, podziemne i morskie w oparciu o aktualne ustawy i rozporządzenia, objaśniać zasady dotyczące podstawowych procesów fizykochemicznych stosowanych przy uzdatnianiu wody.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami chemii analitycznej i statystyczną oceną błędów występujących w analizie chemicznej.
Treści programoweT-W-1Monitoring jakości wód. Aktualne przepisy prawne w ocenie jakości wód i gospodarce ściekami.
T-W-3Etapy procesu analitycznego i procedura pobierania próbek. Certyfikowane materiały odniesienia.
T-W-5Metody spektroskopowe (spektroskopia i spektrometria). Metody chromatograficzne w pomiarach stężenia związków organicznych w wodzie.
T-W-2Wprowadzenie do chemii analitycznej. Analiza jakościowa, ilościowa, rozmieszczenia, specjacyjna i strukturalna. Wykrywalność i oznaczalność, precyzja i dokładność, selektywność i specyficzność metody analitycznej, metody bezwzględne i porównawcze.
T-W-6Metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej. Statystyczna analiza pomiarów laboratoryjnych.
T-W-4Metody elektroanalityczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz zna i rozumie w stopniu dostatecznym metody analizowania związków chemicznych w wodach i ściekach. Rozpoznaje i dobiera metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej z pewnymi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A01_U01Słuchacz podejmuje decyzję o doborze metody analitycznej na podstawie analizy zadania badawczego. Potrafi zmontować elementy układu pomiarowego i ocenić prawidłowość ich pracy. Przeprowadza samodzielnie oraz w grupie oznaczenia chemicznych i fizykochemicznych wskaźników jakości wód powierzchniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U01Potrafi na podstawie odpowiednich parametrów fizykochemicznych i chemicznych ocenić jakość badanej wody i określić, jakie procesy jednostkowe należy zastosować podczas jej uzdatniania.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności doboru metod analitycznych w ocenie jakości wód i ścieków oraz wykonania i interpretacji wyników przeprowadzonych analiz chemicznych.
Treści programoweT-L-1Obliczenia masy substancji chemicznych i stężenia roztworów stosowanych w procedurze analitycznej. Prawo Lamberta-Beera w metodach spektrometrycznych. Reakcje elektrodowe. Prawo Nernsta i Ohma.
T-L-4Oznaczanie w wodzie pH i tlenu rozpuszczonego. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.
T-L-5Oznaczanie w wodzie azotanów(V) i chlorków. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.
T-L-3Oznaczanie ortofosforanów(V) w wodach powierzchniowych. Statystyczne opracowane krzywej wzorcowej. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i zasadowości wód. Opracowanie statystyczne wyników analiz chemicznych. Interpretacja wyników badań w opraciu o akty prawne.
T-L-6Oznaczanie indeksu nadmanganianowego roztworów wodnych. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.
T-L-7Wymiana jonowa. Oznaczanie pojemności wymiennej jonitu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne: sprawozdania z wykonanych pomiarów badanych wskaźników jakości wód i ścieków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz potrafi w stopniu dostatecznym zmontować elementy układu pomiarowego i ocenić prawidłowość ich pracy oraz przeprowadzić samodzielnie oraz w grupie oznaczenia chemicznych i fizykochemicznych wskaźników jakości wód powierzchniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A01_U02Interpretuje uzyskane wyniki badań pod względem statystycznym i analitycznym oraz w oparciu o akty prawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U06Umie wykonać i omówić zagadnienia związane z podstawami diagnozy i oceny stanu istniejącego, prognozowania, planowania i monitorowania stanu gospodarki wodą w systemie gospodarki narodowej na podstawie obowiązującego ustawodawstwa i dokumentów planistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem opracowań z zakresu planowania przestrzennego.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności doboru metod analitycznych w ocenie jakości wód i ścieków oraz wykonania i interpretacji wyników przeprowadzonych analiz chemicznych.
Treści programoweT-L-3Oznaczanie ortofosforanów(V) w wodach powierzchniowych. Statystyczne opracowane krzywej wzorcowej. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i zasadowości wód. Opracowanie statystyczne wyników analiz chemicznych. Interpretacja wyników badań w opraciu o akty prawne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zastosowanych metod analitycznych w odniesieniu do otrzymanych wartości badanych wskaźników jakości wód i ścieków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz potrafi w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami przeprowadzić statystyczną analizę wyników analiz chemicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A01_K01Student jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w grupie przy rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_K04Jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania z grupą.
Cel przedmiotuC-3Ocena stanu środowiska dotycząca jakości wód
Treści programoweT-L-3Oznaczanie ortofosforanów(V) w wodach powierzchniowych. Statystyczne opracowane krzywej wzorcowej. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.
T-W-1Monitoring jakości wód. Aktualne przepisy prawne w ocenie jakości wód i gospodarce ściekami.
T-L-2Oznaczanie kwasowości i zasadowości wód. Opracowanie statystyczne wyników analiz chemicznych. Interpretacja wyników badań w opraciu o akty prawne.
T-W-6Metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej. Statystyczna analiza pomiarów laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zastosowanych metod analitycznych w odniesieniu do otrzymanych wartości badanych wskaźników jakości wód i ścieków.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne: sprawozdania z wykonanych pomiarów badanych wskaźników jakości wód i ścieków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym kompetencje do zarządzania i aktywnego współdziałania i pracy w grupie przy rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0