Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Sylabus przedmiotu Analiza i monitoring wód i ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza i monitoring wód i ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami chemii analitycznej i statystyczną oceną błędów występujących w analizie chemicznej. |
C-2 | Nabycie umiejętności doboru metod analitycznych w ocenie jakości wód i ścieków oraz wykonania i interpretacji wyników przeprowadzonych analiz chemicznych. |
C-3 | Ocena stanu środowiska dotycząca jakości wód |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Obliczenia masy substancji chemicznych i stężenia roztworów stosowanych w procedurze analitycznej. Prawo Lamberta-Beera w metodach spektrometrycznych. Reakcje elektrodowe. Prawo Nernsta i Ohma. | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie kwasowości i zasadowości wód. Opracowanie statystyczne wyników analiz chemicznych. Interpretacja wyników badań w opraciu o akty prawne. | 3 |
T-L-3 | Oznaczanie ortofosforanów(V) w wodach powierzchniowych. Statystyczne opracowane krzywej wzorcowej. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne. | 5 |
T-L-4 | Oznaczanie w wodzie pH i tlenu rozpuszczonego. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne. | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie w wodzie azotanów(V) i chlorków. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne. | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie indeksu nadmanganianowego roztworów wodnych. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne. | 3 |
T-L-7 | Wymiana jonowa. Oznaczanie pojemności wymiennej jonitu. | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Monitoring jakości wód. Aktualne przepisy prawne w ocenie jakości wód i gospodarce ściekami. | 2 |
T-W-2 | Wprowadzenie do chemii analitycznej. Analiza jakościowa, ilościowa, rozmieszczenia, specjacyjna i strukturalna. Wykrywalność i oznaczalność, precyzja i dokładność, selektywność i specyficzność metody analitycznej, metody bezwzględne i porównawcze. | 2 |
T-W-3 | Etapy procesu analitycznego i procedura pobierania próbek. Certyfikowane materiały odniesienia. | 2 |
T-W-4 | Metody elektroanalityczne. | 1 |
T-W-5 | Metody spektroskopowe (spektroskopia i spektrometria). Metody chromatograficzne w pomiarach stężenia związków organicznych w wodzie. | 2 |
T-W-6 | Metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej. Statystyczna analiza pomiarów laboratoryjnych. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 20 |
A-L-2 | Analiza dyskusji oceniająca zastosowane metody analityczne w odniesieniu do otrzymanych wartości badanych wskaźników jakości wód i ścieków. | 15 |
A-L-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 30 |
A-L-4 | Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne. | 20 |
A-L-5 | Opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych analiz chemicznych. | 25 |
A-L-6 | Konsultacje | 10 |
A-L-7 | Przygotowanie do zaliczenia | 30 |
150 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych. | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu: samodzielne opanowanie materiału wykładowego i studiowanie literatury przedmiotu. | 35 |
A-W-3 | Zapoznanie się z aktami prawnymi regulującymi ocenę jakości wód i ścieków. | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne: sprawozdania z wykonanych pomiarów badanych wskaźników jakości wód i ścieków. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena zastosowanych metod analitycznych w odniesieniu do otrzymanych wartości badanych wskaźników jakości wód i ścieków. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A01_W01 Definiuje podstawowe pojęcia w chemii analitycznej. Charakteryzuje etapy procesu analitycznego i procedurę pobierania próbek. Proponuje i udowadnia wybór metody analitycznej właściwej do oznaczenia danego pierwiastka lub związku chemicznego w wodzie. Rozpoznaje i dobiera metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej. | UWOS_10A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A01_U01 Słuchacz podejmuje decyzję o doborze metody analitycznej na podstawie analizy zadania badawczego. Potrafi zmontować elementy układu pomiarowego i ocenić prawidłowość ich pracy. Przeprowadza samodzielnie oraz w grupie oznaczenia chemicznych i fizykochemicznych wskaźników jakości wód powierzchniowych. | UWOS_10A_U01 | — | C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2 |
UWOS_10A_A01_U02 Interpretuje uzyskane wyniki badań pod względem statystycznym i analitycznym oraz w oparciu o akty prawne. | UWOS_10A_U06 | — | C-2 | T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A01_K01 Student jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w grupie przy rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy. | UWOS_10A_K04 | — | C-3 | T-L-3, T-W-1, T-L-2, T-W-6 | M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A01_W01 Definiuje podstawowe pojęcia w chemii analitycznej. Charakteryzuje etapy procesu analitycznego i procedurę pobierania próbek. Proponuje i udowadnia wybór metody analitycznej właściwej do oznaczenia danego pierwiastka lub związku chemicznego w wodzie. Rozpoznaje i dobiera metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz zna i rozumie w stopniu dostatecznym metody analizowania związków chemicznych w wodach i ściekach. Rozpoznaje i dobiera metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej z pewnymi brakami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A01_U01 Słuchacz podejmuje decyzję o doborze metody analitycznej na podstawie analizy zadania badawczego. Potrafi zmontować elementy układu pomiarowego i ocenić prawidłowość ich pracy. Przeprowadza samodzielnie oraz w grupie oznaczenia chemicznych i fizykochemicznych wskaźników jakości wód powierzchniowych. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz potrafi w stopniu dostatecznym zmontować elementy układu pomiarowego i ocenić prawidłowość ich pracy oraz przeprowadzić samodzielnie oraz w grupie oznaczenia chemicznych i fizykochemicznych wskaźników jakości wód powierzchniowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWOS_10A_A01_U02 Interpretuje uzyskane wyniki badań pod względem statystycznym i analitycznym oraz w oparciu o akty prawne. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz potrafi w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami przeprowadzić statystyczną analizę wyników analiz chemicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A01_K01 Student jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w grupie przy rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w stopniu dostatecznym kompetencje do zarządzania i aktywnego współdziałania i pracy w grupie przy rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Elbanowska H., Zerbe J., Siepak J., Fizyczno-chemiczne badania wód., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 1999 2., Poznań, 1999
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Polskie Normy