Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)

Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna w chemii technicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza instrumentalna w chemii technicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z chemii ogólnej.
W-2Opanowana na poziomie akademickim umiejętność obliczeń matematycznych.
W-3Wskazany wcześniejszy kontakt z pracą w laboratorium chemicznym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami stosowanymi w analizie instrumentalnej, ich wadami i zaletami, kryteriami wyboru, oraz możliwością zastosowania w chemii technicznej.
C-2Zapoznanie studentów z techniką pracy w laboratorium analizy instrumentalnej.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności samodzielnego wykonywania oznaczeń chemicznych ilościowych i jakościowych z wykorzystaniem przyrządów pomiarowych (samodzielne wykonanie analizy i niezbędnych obliczeń).
C-4Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technika pracy w laboratorium analizy instrumentalnej. Podstawowe wiadomości o obsłudze aparatury. Obliczanie danych do krzywej wzorcowej.3
T-L-2Spektrofotometryczne oznaczenie zawartości jonów żelaza w roztworze.3
T-L-3Refraktometryczne oznaczenie zasolenia wody.3
T-L-4Konduktometryczne oznaczanie stężenia jonów wodorotlenowych.3
T-L-5Identyfikacja aminokwasów metodą chromatografii bibułowej.3
15
wykłady
T-W-1Wstęp do analizy instrumentalnej - podział metod i możliwości ich zastosowania, rodzaje błędów, dokładność i czułość metody, pojęcie krzywej wzorcowej, interpretacja wyników.1
T-W-2Metody optyczne: absorpcjometria, prawa absorpcji, podział metod absorpcyjnych (spektrofotometria, nefelometria, turbidymetria), refraktometria, absorpcyjna spektrmetria atomowa. Podstawy ogólne metod i ich zastosowanie do oznaczeń ilościowych i jakościowych w chemii technicznej.6
T-W-3Metody elektroanalityczne: konduktometria, potencjometria, polarymetria. Podstawy ogólne metod i ich zastosowanie do oznaczeń ilościowych i jakościowych w chemii technicznej.4
T-W-4Chromatografia - podstawy ogólne. Chromatografia cieczowa i gazowa. Aparaty do chromatografii gazowej. Kolumny chromatograficzne. Interpretacja chromatogramów. Zastosowanie chromatografii do oznaczeń jakościowych i ilościowych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.3
A-L-3Udział w konsultacjach.2
A-L-4Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczeń.5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (omawianie wyników analiz, dyskusje).
M-3Indywidualne konsultacje.
M-4Metody praktyczne (samodzielne wykonanie analiz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena części praktycznej wykonanego oznaczenia.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie podstaw teoretycznych wykonanej analizy.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_B04_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne metod, ich zalety i wady oraz kryteria doboru właściwej metody do konkretnego oznaczenia chemicznego. Ma wiedzę potrzebną do właściwej interpretacji otrzymanych wyników.
TRL_2A_W04R2A_W01, R2A_W05InzA2_W02C-2, C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_B04_U01
Student potrafi obsługiwać aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Zależnie od sytuacji umie wybrać odpowiedni aparat i samodzielnie wykonać oznaczenie chemiczne ilościowe bądź jakościowe. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia i właściwie interpretuje wyniki pomiarów.
TRL_2A_U06R2A_U04InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U07C-3, C-4T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_B04_K01
Student ma świadomość stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych w procesach technologicznych. W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej i przewidzieć wynikające z tego skutki. Potrafi w sposób twórczy działać w zespole.
TRL_2A_K04R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-2, C-3, C-4, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_B04_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne metod, ich zalety i wady oraz kryteria doboru właściwej metody do konkretnego oznaczenia chemicznego. Ma wiedzę potrzebną do właściwej interpretacji otrzymanych wyników.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Nie zna podstaw teoretycznych omawianych metod, ich zalet i wad. Nie potrafi wykonać niezbędnych obliczeń i zinterpretować otrzymanych wyników.
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Słabo zna podstawy teoretyczne omawianych metod, nie zna ich zalet i wad. Nie zawsze potrafi wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować otrzymane wyniki.
3,5Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne omawianych metod, nie zawsze zna ich zalety i wady. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia. Nie zawsze potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
4,0Student ma ogólną wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne omawianych metod, nie zawsze zna ich zalety i wady. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia. Nie zawsze potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
4,5Student ma obszerną wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne omawianych metod, ich zalety i wady. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student ma bardzo obszerną wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna bardzo dobrze podstawy teoretyczne omawianych metod, ich zalety i wady. Potrafi zawsze bezbłędnie wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować otrzymane wyniki.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_B04_U01
Student potrafi obsługiwać aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Zależnie od sytuacji umie wybrać odpowiedni aparat i samodzielnie wykonać oznaczenie chemiczne ilościowe bądź jakościowe. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia i właściwie interpretuje wyniki pomiarów.
2,0Student nie potrafi samodzielnie obsługiwać aparatury pomiarowej wykorzystywanej w chemicznej analizie instrumentalnej, nie umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy. Nie potrafi wykonać niezbędnych obliczeń i zinterpretować wyników.
3,0Student na ogół prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, jednak ma problemy z samodzielną obsługą aparatury pomiarowej wykorzystywanej w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia, nie zawsze prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki pomiarów.
3,5Student prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, na ogół potrafi samodzielnie obsłużyć aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia, nie zawsze prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki pomiarów.
4,0Student zawsze prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, potrafi samodzielnie obsłużyć aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować uzyskane wyniki pomiarów.
4,5Student zawsze prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, potrafi samodzielnie obsłużyć aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi zawsze bezbłędnie wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować uzyskane wyniki pomiarów.
5,0Student zawsze prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, potrafi samodzielnie obsłużyć aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi zawsze bezbłędnie wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować uzyskane wyniki pomiarów, proponuje własne rozwiązania pojawiających się problemów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_B04_K01
Student ma świadomość stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych w procesach technologicznych. W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej i przewidzieć wynikające z tego skutki. Potrafi w sposób twórczy działać w zespole.
2,0Student (najczęściej wskutek braku wiedzy) nie ma świadomości o potrzebie stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Nie potrafi podjąć decyzji o doborze właściwej metody pomiarowej. Nie umie pracować w zespole.
3,0Student ma niewielką świadomość o potrzebie stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Ma problemy z samodzielnym podejmowaniem decyzji o doborze właściwej metody pomiarowej, woli pracować w zespole.
3,5Student ma świadomość potrzeby stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Na ogół prawidłowo samodzielnie podejmuje decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej. Dobrze pracuje w zespole.
4,0Student ma pełną świadomość potrzeby stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Prawidłowo i z uzasadnieniem samodzielnie podejmuje decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej. Bardzo dobrze pracuje w zespole.
4,5Student ma szeroko rozbudowaną świadomość potrzeby stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Prawidłowo i z uzasadnieniem podejmuje decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej. Przewiduje konsekwencje wynikające z wad i zalet zastosowanej metody. Bardzo dobrze pracuje w zespole.
5,0Student ma bardzo szeroko rozbudowaną świadomość potrzeby stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Prawidłowo i z uzasadnieniem podejmuje decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej. Przewiduje konsekwencje wynikające z wad i zalet zastosowanej metody. Bardzo dobrze, w sposób twórczy pracuje w zespole.

Literatura podstawowa

  1. R. Kocjan, Chemia analityczna t.2. Podręcznik dla studentów. Analiza instrumentalna., PZWL, Warszawa, 2002
  2. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2005
  3. E. Szyszko, Instrumentalne metody analityczne., PZWL, Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000
  2. W. Zieliński, A. Rajcy, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technika pracy w laboratorium analizy instrumentalnej. Podstawowe wiadomości o obsłudze aparatury. Obliczanie danych do krzywej wzorcowej.3
T-L-2Spektrofotometryczne oznaczenie zawartości jonów żelaza w roztworze.3
T-L-3Refraktometryczne oznaczenie zasolenia wody.3
T-L-4Konduktometryczne oznaczanie stężenia jonów wodorotlenowych.3
T-L-5Identyfikacja aminokwasów metodą chromatografii bibułowej.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do analizy instrumentalnej - podział metod i możliwości ich zastosowania, rodzaje błędów, dokładność i czułość metody, pojęcie krzywej wzorcowej, interpretacja wyników.1
T-W-2Metody optyczne: absorpcjometria, prawa absorpcji, podział metod absorpcyjnych (spektrofotometria, nefelometria, turbidymetria), refraktometria, absorpcyjna spektrmetria atomowa. Podstawy ogólne metod i ich zastosowanie do oznaczeń ilościowych i jakościowych w chemii technicznej.6
T-W-3Metody elektroanalityczne: konduktometria, potencjometria, polarymetria. Podstawy ogólne metod i ich zastosowanie do oznaczeń ilościowych i jakościowych w chemii technicznej.4
T-W-4Chromatografia - podstawy ogólne. Chromatografia cieczowa i gazowa. Aparaty do chromatografii gazowej. Kolumny chromatograficzne. Interpretacja chromatogramów. Zastosowanie chromatografii do oznaczeń jakościowych i ilościowych.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.3
A-L-3Udział w konsultacjach.2
A-L-4Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczeń.5
A-L-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_B04_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne metod, ich zalety i wady oraz kryteria doboru właściwej metody do konkretnego oznaczenia chemicznego. Ma wiedzę potrzebną do właściwej interpretacji otrzymanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W04ma podstawową wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi, przydatną do obsługi aparatury pomiarowej stosowanej w analizie instrumentalnej oraz właściwej interpretacji otrzymanych wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z techniką pracy w laboratorium analizy instrumentalnej.
C-1Zapoznanie studentów z metodami stosowanymi w analizie instrumentalnej, ich wadami i zaletami, kryteriami wyboru, oraz możliwością zastosowania w chemii technicznej.
Treści programoweT-L-1Technika pracy w laboratorium analizy instrumentalnej. Podstawowe wiadomości o obsłudze aparatury. Obliczanie danych do krzywej wzorcowej.
T-W-1Wstęp do analizy instrumentalnej - podział metod i możliwości ich zastosowania, rodzaje błędów, dokładność i czułość metody, pojęcie krzywej wzorcowej, interpretacja wyników.
T-W-2Metody optyczne: absorpcjometria, prawa absorpcji, podział metod absorpcyjnych (spektrofotometria, nefelometria, turbidymetria), refraktometria, absorpcyjna spektrmetria atomowa. Podstawy ogólne metod i ich zastosowanie do oznaczeń ilościowych i jakościowych w chemii technicznej.
T-W-3Metody elektroanalityczne: konduktometria, potencjometria, polarymetria. Podstawy ogólne metod i ich zastosowanie do oznaczeń ilościowych i jakościowych w chemii technicznej.
T-W-4Chromatografia - podstawy ogólne. Chromatografia cieczowa i gazowa. Aparaty do chromatografii gazowej. Kolumny chromatograficzne. Interpretacja chromatogramów. Zastosowanie chromatografii do oznaczeń jakościowych i ilościowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (omawianie wyników analiz, dyskusje).
M-3Indywidualne konsultacje.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie podstaw teoretycznych wykonanej analizy.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Nie zna podstaw teoretycznych omawianych metod, ich zalet i wad. Nie potrafi wykonać niezbędnych obliczeń i zinterpretować otrzymanych wyników.
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Słabo zna podstawy teoretyczne omawianych metod, nie zna ich zalet i wad. Nie zawsze potrafi wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować otrzymane wyniki.
3,5Student ma podstawową wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne omawianych metod, nie zawsze zna ich zalety i wady. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia. Nie zawsze potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
4,0Student ma ogólną wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne omawianych metod, nie zawsze zna ich zalety i wady. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia. Nie zawsze potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
4,5Student ma obszerną wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna podstawy teoretyczne omawianych metod, ich zalety i wady. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student ma bardzo obszerną wiedzę w zakresie wykonywania analiz chemicznych metodami instrumentalnymi. Zna bardzo dobrze podstawy teoretyczne omawianych metod, ich zalety i wady. Potrafi zawsze bezbłędnie wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować otrzymane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_B04_U01Student potrafi obsługiwać aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Zależnie od sytuacji umie wybrać odpowiedni aparat i samodzielnie wykonać oznaczenie chemiczne ilościowe bądź jakościowe. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia i właściwie interpretuje wyniki pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U06potrafi obsługiwać wybraną aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej oraz właściwie interpretuje uzyskane wyniki pomiarów;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studentów umiejętności samodzielnego wykonywania oznaczeń chemicznych ilościowych i jakościowych z wykorzystaniem przyrządów pomiarowych (samodzielne wykonanie analizy i niezbędnych obliczeń).
C-4Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-L-3Refraktometryczne oznaczenie zasolenia wody.
T-L-1Technika pracy w laboratorium analizy instrumentalnej. Podstawowe wiadomości o obsłudze aparatury. Obliczanie danych do krzywej wzorcowej.
T-L-4Konduktometryczne oznaczanie stężenia jonów wodorotlenowych.
T-L-5Identyfikacja aminokwasów metodą chromatografii bibułowej.
T-L-2Spektrofotometryczne oznaczenie zawartości jonów żelaza w roztworze.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (omawianie wyników analiz, dyskusje).
M-3Indywidualne konsultacje.
M-4Metody praktyczne (samodzielne wykonanie analiz).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie podstaw teoretycznych wykonanej analizy.
S-1Ocena formująca: Ocena części praktycznej wykonanego oznaczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie obsługiwać aparatury pomiarowej wykorzystywanej w chemicznej analizie instrumentalnej, nie umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy. Nie potrafi wykonać niezbędnych obliczeń i zinterpretować wyników.
3,0Student na ogół prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, jednak ma problemy z samodzielną obsługą aparatury pomiarowej wykorzystywanej w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia, nie zawsze prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki pomiarów.
3,5Student prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, na ogół potrafi samodzielnie obsłużyć aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia, nie zawsze prawidłowo interpretuje uzyskane wyniki pomiarów.
4,0Student zawsze prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, potrafi samodzielnie obsłużyć aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować uzyskane wyniki pomiarów.
4,5Student zawsze prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, potrafi samodzielnie obsłużyć aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi zawsze bezbłędnie wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować uzyskane wyniki pomiarów.
5,0Student zawsze prawidłowo umie określić do jakiego typu analiz dany aparat służy, potrafi samodzielnie obsłużyć aparaturę pomiarową wykorzystywaną w chemicznej analizie instrumentalnej. Potrafi zawsze bezbłędnie wykonać niezbędne obliczenia i zinterpretować uzyskane wyniki pomiarów, proponuje własne rozwiązania pojawiających się problemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_B04_K01Student ma świadomość stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych w procesach technologicznych. W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej i przewidzieć wynikające z tego skutki. Potrafi w sposób twórczy działać w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z techniką pracy w laboratorium analizy instrumentalnej.
C-3Nabycie przez studentów umiejętności samodzielnego wykonywania oznaczeń chemicznych ilościowych i jakościowych z wykorzystaniem przyrządów pomiarowych (samodzielne wykonanie analizy i niezbędnych obliczeń).
C-4Nabycie przez studentów umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
C-1Zapoznanie studentów z metodami stosowanymi w analizie instrumentalnej, ich wadami i zaletami, kryteriami wyboru, oraz możliwością zastosowania w chemii technicznej.
Treści programoweT-L-3Refraktometryczne oznaczenie zasolenia wody.
T-L-1Technika pracy w laboratorium analizy instrumentalnej. Podstawowe wiadomości o obsłudze aparatury. Obliczanie danych do krzywej wzorcowej.
T-L-4Konduktometryczne oznaczanie stężenia jonów wodorotlenowych.
T-L-5Identyfikacja aminokwasów metodą chromatografii bibułowej.
T-L-2Spektrofotometryczne oznaczenie zawartości jonów żelaza w roztworze.
T-W-1Wstęp do analizy instrumentalnej - podział metod i możliwości ich zastosowania, rodzaje błędów, dokładność i czułość metody, pojęcie krzywej wzorcowej, interpretacja wyników.
T-W-2Metody optyczne: absorpcjometria, prawa absorpcji, podział metod absorpcyjnych (spektrofotometria, nefelometria, turbidymetria), refraktometria, absorpcyjna spektrmetria atomowa. Podstawy ogólne metod i ich zastosowanie do oznaczeń ilościowych i jakościowych w chemii technicznej.
T-W-3Metody elektroanalityczne: konduktometria, potencjometria, polarymetria. Podstawy ogólne metod i ich zastosowanie do oznaczeń ilościowych i jakościowych w chemii technicznej.
T-W-4Chromatografia - podstawy ogólne. Chromatografia cieczowa i gazowa. Aparaty do chromatografii gazowej. Kolumny chromatograficzne. Interpretacja chromatogramów. Zastosowanie chromatografii do oznaczeń jakościowych i ilościowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe (omawianie wyników analiz, dyskusje).
M-3Indywidualne konsultacje.
M-4Metody praktyczne (samodzielne wykonanie analiz).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie podstaw teoretycznych wykonanej analizy.
S-1Ocena formująca: Ocena części praktycznej wykonanego oznaczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student (najczęściej wskutek braku wiedzy) nie ma świadomości o potrzebie stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Nie potrafi podjąć decyzji o doborze właściwej metody pomiarowej. Nie umie pracować w zespole.
3,0Student ma niewielką świadomość o potrzebie stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Ma problemy z samodzielnym podejmowaniem decyzji o doborze właściwej metody pomiarowej, woli pracować w zespole.
3,5Student ma świadomość potrzeby stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Na ogół prawidłowo samodzielnie podejmuje decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej. Dobrze pracuje w zespole.
4,0Student ma pełną świadomość potrzeby stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Prawidłowo i z uzasadnieniem samodzielnie podejmuje decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej. Bardzo dobrze pracuje w zespole.
4,5Student ma szeroko rozbudowaną świadomość potrzeby stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Prawidłowo i z uzasadnieniem podejmuje decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej. Przewiduje konsekwencje wynikające z wad i zalet zastosowanej metody. Bardzo dobrze pracuje w zespole.
5,0Student ma bardzo szeroko rozbudowaną świadomość potrzeby stosowania nowych technik analityczno-pomiarowych. Prawidłowo i z uzasadnieniem podejmuje decyzję o doborze właściwej metody pomiarowej. Przewiduje konsekwencje wynikające z wad i zalet zastosowanej metody. Bardzo dobrze, w sposób twórczy pracuje w zespole.