Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Projektowanie i optymalizacja konstrukcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie i optymalizacja konstrukcji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,44zaliczenie
laboratoriaL2 10 1,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 25 1,00,30egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętność dotyczące komputerowego zapisu konstrukcji, teorii mechanizmów, rysunku technicznego, mechaniki technicznej, części maszyn, wytrzymałości materiałów, maszyn rolniczych do uprawy roli i roślin, maszyn rolniczych do zbioru płodów rolnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przeprowadzenie kształcenia dotyczącego projektowania wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie kinematyczne układów napędowych. Projektowanie układu napędowego wybranej maszyny rolniczej. Dobór pasów klinowych przekładni w zależności od przenoszonego momentu. Obliczenia dynamiczne, dobór łożysk i konstrukcja wybranego wału napędowego kosiarki rotacyjnej. Formułowanie zadania optymalizacji. Optymalizacja wybranych części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.25
25
laboratoria
T-L-1Projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.10
10
wykłady
T-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach25
A-A-2Samodzielna praca nad projektem3
A-A-3Egzamin pisemny2
30
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach projektowych10
A-L-2Samodzielna praca nad projektem20
30
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Sprawdzien pisemny2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda programowana z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-2Ocena formująca: ciągła kontrola stanu zaawansowania prac nad projektem
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: końcowa ocena projekru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C10_W01
wiedza dotycząca projektowania oraz optymalizacji elementów roboczych oraz zespołów maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą przebieg procesu projektowania, zagadnienia normalizacji i unifikacji, wykorzystanie bibliotek oraz programów komputerowych CAD oraz projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych i leśnych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczania i rysunków.
TRL_2A_W19R2A_W05InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C10_U01
Potrafi zaprojektować wybrane elementy i zespoły urządzeń stosowanych w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej
TRL_2A_U20R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U07, R2A_U08InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C10_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
TRL_2A_K01R2A_K08InzA2_K02C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-3, S-4, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C10_W01
wiedza dotycząca projektowania oraz optymalizacji elementów roboczych oraz zespołów maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą przebieg procesu projektowania, zagadnienia normalizacji i unifikacji, wykorzystanie bibliotek oraz programów komputerowych CAD oraz projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych i leśnych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczania i rysunków.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce
3,5Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi korzystać z niej w typowych zadaniach
4,5Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi samodzielnie korzystać z niej przy realizacji nietypowych zadań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C10_U01
Potrafi zaprojektować wybrane elementy i zespoły urządzeń stosowanych w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej
2,0Student nie potrafi samodzielnie realizować prostych zadań projektowych
3,0Student realizuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych
3,5Umiejętności pomiędzy 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie realizować proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rrealizować złożone zadania projektowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C10_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień.

Literatura podstawowa

  1. Worona M., Dawidowski B., Maszyny rolnicze, cz.I., AR Szczecin, Szczecin, 1990
  2. Bernacki H., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.1, cz. 1 i 2., PWRiL, Warszawa, 1981
  3. Kanafojski C., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.1, cz.3, PWRiL, Warszawa, 1977
  4. Kanafojski C., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.2, cz. 1., PWRiL, Warszawa, 1980
  5. Karwowski T., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.2, cz. 2., PWRiL, Warszawa, 1982
  6. Kurmaz L.W., Podstawy konstrukcji maszyn - Projektowanie, PWN, Warszawa, 1999
  7. Kuczewski J., Miszczak M., Podstawy konstrukcji maszyn rolniczych i leśnych, SGGW, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 1996
  2. praca zbiorowa, Poradnik mechanika, REA, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie kinematyczne układów napędowych. Projektowanie układu napędowego wybranej maszyny rolniczej. Dobór pasów klinowych przekładni w zależności od przenoszonego momentu. Obliczenia dynamiczne, dobór łożysk i konstrukcja wybranego wału napędowego kosiarki rotacyjnej. Formułowanie zadania optymalizacji. Optymalizacja wybranych części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.25
25

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach25
A-A-2Samodzielna praca nad projektem3
A-A-3Egzamin pisemny2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach projektowych10
A-L-2Samodzielna praca nad projektem20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury13
A-W-3Sprawdzien pisemny2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C10_W01wiedza dotycząca projektowania oraz optymalizacji elementów roboczych oraz zespołów maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą przebieg procesu projektowania, zagadnienia normalizacji i unifikacji, wykorzystanie bibliotek oraz programów komputerowych CAD oraz projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych i leśnych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczania i rysunków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W19ma wiedzę w zakresie projektowania i optymalizacji części oraz zespołów maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą ujęcie procesu projektowania, formułowanie zadania i założeń projektowych, zasady wykonywania obliczeń konstrukcji, normalizację w budowie maszyn, zadania, kryteria i metody optymalizacji konstrukcji, wybór wariantu rozwiązania konstrukcyjnego, komputerowe wspomaganie projektowania, możliwości wykorzystania obliczeń numerycznych w projektowaniu, znaczenie grafiki komputerowej w konstruowaniu, tworzenie dokumentacji projektu, przydatną przy projektowaniu części i zespołów urządzeń rolniczych i leśnych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przeprowadzenie kształcenia dotyczącego projektowania wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
Treści programoweT-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
T-A-1Obliczanie kinematyczne układów napędowych. Projektowanie układu napędowego wybranej maszyny rolniczej. Dobór pasów klinowych przekładni w zależności od przenoszonego momentu. Obliczenia dynamiczne, dobór łożysk i konstrukcja wybranego wału napędowego kosiarki rotacyjnej. Formułowanie zadania optymalizacji. Optymalizacja wybranych części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
T-L-1Projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: końcowa ocena projekru
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-2Ocena formująca: ciągła kontrola stanu zaawansowania prac nad projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce
3,5Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi korzystać z niej w typowych zadaniach
4,5Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi samodzielnie korzystać z niej przy realizacji nietypowych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C10_U01Potrafi zaprojektować wybrane elementy i zespoły urządzeń stosowanych w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U20potrafi zaprojektować i optymalizować wybrane elementy i zespoły urządzeń stosowanych w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przeprowadzenie kształcenia dotyczącego projektowania wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
Treści programoweT-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
T-A-1Obliczanie kinematyczne układów napędowych. Projektowanie układu napędowego wybranej maszyny rolniczej. Dobór pasów klinowych przekładni w zależności od przenoszonego momentu. Obliczenia dynamiczne, dobór łożysk i konstrukcja wybranego wału napędowego kosiarki rotacyjnej. Formułowanie zadania optymalizacji. Optymalizacja wybranych części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
T-L-1Projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: końcowa ocena projekru
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-2Ocena formująca: ciągła kontrola stanu zaawansowania prac nad projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie realizować prostych zadań projektowych
3,0Student realizuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych
3,5Umiejętności pomiędzy 3 a 4
4,0Student potrafi samodzielnie realizować proste zadania projektowe
4,5Umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0Student potrafi samodzielnie rrealizować złożone zadania projektowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C10_K01Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przeprowadzenie kształcenia dotyczącego projektowania wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
Treści programoweT-W-1Proces konstruowania. Normalizacja i unifikacja w budowie maszyn. Właściwości mechaniczne, fizyczne i technologiczne stosowanych materiałów konstrukcyjnych. Podstawowe zasady poprawnego toku obliczeń i oceny konstrukcji. Podstawy projektowania wspomaganego komputerowo. Programy i narzędzia do komputerowego wspomagania procesu konstruowania. Formułowanie zadań i założeń projektowych. Wykorzystanie w projektowaniu bibliotek CAD. Obliczenia kinematyczne i dynamiczne układów napędowych. Zasady tworzenia konstrukcji. Formułowanie zadań optymalizacji. Metody optymalizacji części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
T-A-1Obliczanie kinematyczne układów napędowych. Projektowanie układu napędowego wybranej maszyny rolniczej. Dobór pasów klinowych przekładni w zależności od przenoszonego momentu. Obliczenia dynamiczne, dobór łożysk i konstrukcja wybranego wału napędowego kosiarki rotacyjnej. Formułowanie zadania optymalizacji. Optymalizacja wybranych części i zespołów roboczych maszyn rolniczych.
T-L-1Projektowanie wybranych zespołów maszyn rolniczych przeznaczonych do uprawy gleby, pielęgnacji mechanicznej i chemicznej, zbioru oraz obróbki plonu z uwzględnieniem wymagań roboczych, założeń projektowych, ogólnego opisu konstrukcji, obliczeń i rysunków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda programowana z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: końcowa ocena projekru
S-1Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-2Ocena formująca: ciągła kontrola stanu zaawansowania prac nad projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień.