Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Teoria eksploatacji systemów technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria eksploatacji systemów technicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy materiałoznawstwa oraz technik kształtowania elementów maszyn, podstawy fizyki, chemii.
W-2Podstawy konstrukcji maszyn oraz wytrzymałości materiałów
W-3Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawową wiedzą z teorii eksploatacji obiektów technicznych wraz z przykładami możliwości jej inżynierskich zastosowań
C-2Przekazanie studentom wiedzy z zakresu podstawowych pojęć teorii eksploatacji obiektów technicznych, sposobów ogólnego i ilościowego charakteryzowania systemów eksploatacji.
C-3Poznanie praktycznie stosowanych sposobów diagnozowania stanu technicznego elementów, wyznaczania racjonalnych zakresów oddziaływań obsługowo-naprawczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia (działanie, mechanizacja pracy, eksploatacja, eksploatacja obiektu technicznego). System eksploatacyjny (elementy, relacje, człowiek jako podmiot eksploatacji, uwzględnienie otoczenia)2
T-W-2Ilościowe opisy systemu eksploatacyjnego i jego elementów Podstawowe znaczenie racjonalnego wykorzystania obiektów technicznych w procesach produkcyjnych2
T-W-3Model łańcucha działania. Eksploatacja jako sprzężenie użytkowania i obsługiwania.2
T-W-4Jakość eksploatacyjna obiektów technicznych. Jakość eksploatacji. Trwałość i niezawodność. Prognozowanie resursu.2
T-W-5Obsługiwanie diagnostyczne. Modele diagnostyczne. Układy nadmiarowe.2
T-W-6Znaczenie niezawodności. Tworzenie niezawodnych układów działania z zawodnych elementów.2
T-W-7Modernizacja i adaptacja obiektów technicznych. Wyznaczanie trwałości. Przykłady oceny trwałości i niezawodności. Standardy eksploatacyjne.2
T-W-8Zaliczenie pisemne przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu4
A-W-4Konsultacje2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C09_W01
Ma wiedzę z zakresu teorii eksploatacji systemów technicznych oraz ma wiedzę na temat racjonalnego wykorzystania obiektów technicznych
TRL_2A_W15, TRL_2A_W22R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C09_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji słabych ogniw obiektów technicznych, planować proces eksploatacji wykorzystując potencjał eksploatacyjny, podejmować decyzje o zakresie i doborze optymalnych technologii zapobiegajacych wystepowaniu awarii.
TRL_2A_U16, TRL_2A_U23R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C09_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat teorii eksploatacji systemów technicznychj, jej wpływu na środowisko naturalne oraz konieczności dalszego dokształcania
TRL_2A_K06R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C09_W01
Ma wiedzę z zakresu teorii eksploatacji systemów technicznych oraz ma wiedzę na temat racjonalnego wykorzystania obiektów technicznych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować)
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować)
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (potrafi rozpoznać, scharakteryzować i podać przykłady zastosowania)
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (potrafi rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania i opisać warunki eksploatacji)
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (potrafi rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na trwałość i niezawodność)
5,0Student ma dogłębną wiedzę na tematteorii eksploatacji systemów technicznych (potrafi rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na trwałość i niezawodność, zaproponować i uzasadnić zastosowanie technologie)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C09_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji słabych ogniw obiektów technicznych, planować proces eksploatacji wykorzystując potencjał eksploatacyjny, podejmować decyzje o zakresie i doborze optymalnych technologii zapobiegajacych wystepowaniu awarii.
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat teorii eksploatacji systemów technicznych
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat teorii eksploatacji systemów technicznych
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym)
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym technikom)
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym technikom utrzymania ciągłości pracy i podejmuje decyzje o ich wyborze)
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym technikom utrzymania ciągłości pracy i podejmuje decyzje o ich wyborze, podaje różne możliwe rozwiązania)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C09_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat teorii eksploatacji systemów technicznychj, jej wpływu na środowisko naturalne oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat teorii eksploatacji systemów technicznych i jej wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat teorii eksploatacji systemów technicznych i jej wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat teorii eksploatacji systemów technicznych i jej wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat teorii eksploatacji systemów technicznych i jej wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat teorii eksploatacji systemów technicznych i jej wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat teorii eksploatacji systemów technicznych i jej wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii i konieczności dokształcania

Literatura podstawowa

  1. Dwiliński L, Wstęp do teorii eksploatacji obiektu technicznego, Of. Wyd. PW, Warszawa, 1991
  2. Dwiliński L, Zarządzanie jakością i niezawodnością wyrobów, Of. Wyd. PW, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Żółtowski B., Niziński S, Modelowanie procesów eksploatacji maszyn, Bydgoszcz, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia (działanie, mechanizacja pracy, eksploatacja, eksploatacja obiektu technicznego). System eksploatacyjny (elementy, relacje, człowiek jako podmiot eksploatacji, uwzględnienie otoczenia)2
T-W-2Ilościowe opisy systemu eksploatacyjnego i jego elementów Podstawowe znaczenie racjonalnego wykorzystania obiektów technicznych w procesach produkcyjnych2
T-W-3Model łańcucha działania. Eksploatacja jako sprzężenie użytkowania i obsługiwania.2
T-W-4Jakość eksploatacyjna obiektów technicznych. Jakość eksploatacji. Trwałość i niezawodność. Prognozowanie resursu.2
T-W-5Obsługiwanie diagnostyczne. Modele diagnostyczne. Układy nadmiarowe.2
T-W-6Znaczenie niezawodności. Tworzenie niezawodnych układów działania z zawodnych elementów.2
T-W-7Modernizacja i adaptacja obiektów technicznych. Wyznaczanie trwałości. Przykłady oceny trwałości i niezawodności. Standardy eksploatacyjne.2
T-W-8Zaliczenie pisemne przedmiotu.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu4
A-W-4Konsultacje2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C09_W01Ma wiedzę z zakresu teorii eksploatacji systemów technicznych oraz ma wiedzę na temat racjonalnego wykorzystania obiektów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W15ma poszerzoną wiedzę w zakresie recyrkulacji materiałów i odpadów, obejmującą metody recyklingu i jego systemowe rozwijanie, wykorzystanie składowisk odpadów do zorganizowanego recyklingu, technologiczne procesy składowania, utylizacji i recyklingu, zagospodarowanie odpadów rolniczych i leśnych, specyfikę obszarów rolniczych i wiejskich w zastosowaniu recyklingu, zagadnienia ekologiczne i ekonomiczne w gospodarce odpadami, przydatną do: 1) zwiększenia świadomości zalet stosowania prawidłowej gospodarki odpadami, 2) poznania uwarunkowań stosowania recyklingu odpadów;
TRL_2A_W22ma pogłębioną wiedzę w zakresie teorii eksploatacji systemów technicznych oraz zarządzania ich niezawodnością, obejmującą pojęcie i składniki systemu eksploatacyjnego, znaczenie racjonalnego wykorzystania obiektów technicznych, powiązanie użytkowania i obsługiwania, diagnostykę, resurs, jakość eksploatacyjną, modernizację i adaptację obiektów technicznych, projektowanie modernizacji obiektów technicznych z zastosowaniem metod symulacyjnych, przydatną do: 1) pogłębionego rozumienia zasad eksploatacji obiektów technicznych, 2) oceniania stanu technicznego obiektów technicznych i ich elementów, szacowania czasu poprawnego funkcjonowania obiektu technicznego oraz planowania dla nich harmonogramu i zakresu czynności obsługowo-naprawczych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawową wiedzą z teorii eksploatacji obiektów technicznych wraz z przykładami możliwości jej inżynierskich zastosowań
C-2Przekazanie studentom wiedzy z zakresu podstawowych pojęć teorii eksploatacji obiektów technicznych, sposobów ogólnego i ilościowego charakteryzowania systemów eksploatacji.
C-3Poznanie praktycznie stosowanych sposobów diagnozowania stanu technicznego elementów, wyznaczania racjonalnych zakresów oddziaływań obsługowo-naprawczych
Treści programoweT-W-3Model łańcucha działania. Eksploatacja jako sprzężenie użytkowania i obsługiwania.
T-W-5Obsługiwanie diagnostyczne. Modele diagnostyczne. Układy nadmiarowe.
T-W-7Modernizacja i adaptacja obiektów technicznych. Wyznaczanie trwałości. Przykłady oceny trwałości i niezawodności. Standardy eksploatacyjne.
T-W-6Znaczenie niezawodności. Tworzenie niezawodnych układów działania z zawodnych elementów.
T-W-2Ilościowe opisy systemu eksploatacyjnego i jego elementów Podstawowe znaczenie racjonalnego wykorzystania obiektów technicznych w procesach produkcyjnych
T-W-4Jakość eksploatacyjna obiektów technicznych. Jakość eksploatacji. Trwałość i niezawodność. Prognozowanie resursu.
T-W-1Podstawowe pojęcia (działanie, mechanizacja pracy, eksploatacja, eksploatacja obiektu technicznego). System eksploatacyjny (elementy, relacje, człowiek jako podmiot eksploatacji, uwzględnienie otoczenia)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (nie potrafi rozpoznać i scharakteryzować)
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (potrafi rozpoznać i scharakteryzować)
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (potrafi rozpoznać, scharakteryzować i podać przykłady zastosowania)
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (potrafi rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania i opisać warunki eksploatacji)
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (potrafi rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na trwałość i niezawodność)
5,0Student ma dogłębną wiedzę na tematteorii eksploatacji systemów technicznych (potrafi rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na trwałość i niezawodność, zaproponować i uzasadnić zastosowanie technologie)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C09_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji słabych ogniw obiektów technicznych, planować proces eksploatacji wykorzystując potencjał eksploatacyjny, podejmować decyzje o zakresie i doborze optymalnych technologii zapobiegajacych wystepowaniu awarii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U16rozpoznaje zagrożenia występujące dla środowiska ze strony wycofanych z eksploatacji środków technicznych i orientuje się w uwarunkowaniach i możliwościach poddania ich recyklingowi;
TRL_2A_U23potrafi prognozować typowe uszkodzenia elementów maszyn oraz oszacować czas poprawnego funkcjonowania obiektów technicznych, a także zaplanować dla nich harmonogram i zakres czynności obsługowo-naprawczych, lokalizuje słabe ogniwa w maszynach i potrafi określić ich wpływ na niezawodność eksploatacyjną maszyn, potrafi, wykorzystując elementy logistyki, organizować i zarządzać procesami eksploatacji sprzętu technicznego w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawową wiedzą z teorii eksploatacji obiektów technicznych wraz z przykładami możliwości jej inżynierskich zastosowań
C-2Przekazanie studentom wiedzy z zakresu podstawowych pojęć teorii eksploatacji obiektów technicznych, sposobów ogólnego i ilościowego charakteryzowania systemów eksploatacji.
C-3Poznanie praktycznie stosowanych sposobów diagnozowania stanu technicznego elementów, wyznaczania racjonalnych zakresów oddziaływań obsługowo-naprawczych
Treści programoweT-W-3Model łańcucha działania. Eksploatacja jako sprzężenie użytkowania i obsługiwania.
T-W-5Obsługiwanie diagnostyczne. Modele diagnostyczne. Układy nadmiarowe.
T-W-7Modernizacja i adaptacja obiektów technicznych. Wyznaczanie trwałości. Przykłady oceny trwałości i niezawodności. Standardy eksploatacyjne.
T-W-6Znaczenie niezawodności. Tworzenie niezawodnych układów działania z zawodnych elementów.
T-W-2Ilościowe opisy systemu eksploatacyjnego i jego elementów Podstawowe znaczenie racjonalnego wykorzystania obiektów technicznych w procesach produkcyjnych
T-W-4Jakość eksploatacyjna obiektów technicznych. Jakość eksploatacji. Trwałość i niezawodność. Prognozowanie resursu.
T-W-1Podstawowe pojęcia (działanie, mechanizacja pracy, eksploatacja, eksploatacja obiektu technicznego). System eksploatacyjny (elementy, relacje, człowiek jako podmiot eksploatacji, uwzględnienie otoczenia)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat teorii eksploatacji systemów technicznych
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat teorii eksploatacji systemów technicznych
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym)
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym technikom)
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym technikom utrzymania ciągłości pracy i podejmuje decyzje o ich wyborze)
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat teorii eksploatacji systemów technicznych (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym technikom utrzymania ciągłości pracy i podejmuje decyzje o ich wyborze, podaje różne możliwe rozwiązania)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C09_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat teorii eksploatacji systemów technicznychj, jej wpływu na środowisko naturalne oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawową wiedzą z teorii eksploatacji obiektów technicznych wraz z przykładami możliwości jej inżynierskich zastosowań
C-2Przekazanie studentom wiedzy z zakresu podstawowych pojęć teorii eksploatacji obiektów technicznych, sposobów ogólnego i ilościowego charakteryzowania systemów eksploatacji.
C-3Poznanie praktycznie stosowanych sposobów diagnozowania stanu technicznego elementów, wyznaczania racjonalnych zakresów oddziaływań obsługowo-naprawczych
Treści programoweT-W-3Model łańcucha działania. Eksploatacja jako sprzężenie użytkowania i obsługiwania.
T-W-5Obsługiwanie diagnostyczne. Modele diagnostyczne. Układy nadmiarowe.
T-W-7Modernizacja i adaptacja obiektów technicznych. Wyznaczanie trwałości. Przykłady oceny trwałości i niezawodności. Standardy eksploatacyjne.
T-W-6Znaczenie niezawodności. Tworzenie niezawodnych układów działania z zawodnych elementów.
T-W-2Ilościowe opisy systemu eksploatacyjnego i jego elementów Podstawowe znaczenie racjonalnego wykorzystania obiektów technicznych w procesach produkcyjnych
T-W-4Jakość eksploatacyjna obiektów technicznych. Jakość eksploatacji. Trwałość i niezawodność. Prognozowanie resursu.
T-W-1Podstawowe pojęcia (działanie, mechanizacja pracy, eksploatacja, eksploatacja obiektu technicznego). System eksploatacyjny (elementy, relacje, człowiek jako podmiot eksploatacji, uwzględnienie otoczenia)
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat teorii eksploatacji systemów technicznych i jej wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat teorii eksploatacji systemów technicznych i jej wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat teorii eksploatacji systemów technicznych i jej wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat teorii eksploatacji systemów technicznych i jej wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat teorii eksploatacji systemów technicznych i jej wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat teorii eksploatacji systemów technicznych i jej wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii i konieczności dokształcania