Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej

Sylabus przedmiotu Agroekologia i forestekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agroekologia i forestekologia
Specjalność technika w rolnictwie, leśnictwie i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,37zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,63zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych pojeć z zakresu: ekologi i biologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Wpojenie postaw wskazujących, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagi w środowisku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Globalne zagrożenia środowiska: ocieplenie klimatu, niszczenie ozonosfery, wzrost emisji UVB, przyrost ozonu troposferycznego, smog fotochemiczny, degradacja gleby, zanieczyszczenie wód. Możliwość oddziałwania na rzecz ochrony środowiska.4
T-A-2Wykorzystanie roślin energetycznych do zagospodarowania terenów zdegradowanych.2
T-A-3Rolnictwo ekologiczne i zrównoważone.2
T-A-4Leśnictwo proekologiczne.2
T-A-5Główne podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce. Polityka UE i jej wpływ na zmiany w zakresie ochrony srodowiska.2
T-A-6Aparaturowe metody badawcze i bioindykacja stanu srodowiska rolniczego i leśnego.2
T-A-7Zaliczenie pisemne1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w problematykę ekologii, ochrony środowiska, agroekologii i ekologii lasu.2
T-W-2Wymiana materii i energii w ekosystemach. Energetyczne aspekty fotosyntezy i jej rola w kształtowaniu biosfery.2
T-W-3Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska oraz ich wpływ na rośliny i drzewostan. Spospoby zwiększenia tolerancji na niesprzyjające czyniki środowiska.4
T-W-4Zagrożenia środowiska związane z intensywną produkcją roślinną.2
T-W-5Gospodarcze i klimatyczne znaczenie ekosystemów leśnych. Zagrożenia dla obszarów leśnych związane ze zminami klimatu i rabunkową gospodarką ich zasobami.2
T-W-6Stan i znaczenie lasów w Polsce.2
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Konsultacje.3
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących temeatyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: wykład z prezentacja multimedialną, dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Na sumaryczną ocenę zaliczenia ćwiczeń składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z materiału objetego programem ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena za samodzielne przygotowanie i przedstawienie prezentacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D05_tś_W01
Student ma podstawową wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Rozumie związek między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Docenia znaczenie rolnictwa ekologicznego i leśnictwa proekologicznego. Wie, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagii w środowisku.
TRL_2A_W14R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07InzA2_W03C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D05_tś_U01
Student zdobywa umiejętność rozumienia zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potafi ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
TRL_2A_U15R2A_U01, R2A_U07InzA2_U03, InzA2_U05C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D05_tś_K01
Student ma świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Rozumie ważność i potrzebę ocgrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
TRL_2A_K02, TRL_2A_K06R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07InzA2_K01C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D05_tś_W01
Student ma podstawową wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Rozumie związek między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Docenia znaczenie rolnictwa ekologicznego i leśnictwa proekologicznego. Wie, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagii w środowisku.
2,0Student posiada niezadawalającą wiedze z zakresu realizowanego materiału.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy z zakresu reazlizowanego materiału.
3,5Student ma zadawalającą wiedzę z zakresu realizowanego materiału.
4,0Student ma dobrą wiedzę z zakresu realizowanego materiału.
4,5Student ma bardzo dobrą wiedzę z zaresu realizowanego materiału.
5,0Student ma znakomita wiedzę z zakresu realizowanego materiału

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D05_tś_U01
Student zdobywa umiejętność rozumienia zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potafi ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
2,0Student nie potrafi znaleźć zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Nie umie ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
3,0Student w stopniu minimalnym potrafi znaleźć zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi w stopni dostatecznym ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
3,5Student w stopniu zadawalającym potrafi znaleźć zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi również w stopniu zadawalającym ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
4,0Student szeroko opisuje zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi dobrze ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
4,5Student wyczerpująco potrafi znaleźć i opisać zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi bardzo dobrze ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
5,0Student znakomicie potrafi znaleźć i opisać zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Znakomicie orientuje się w ocenie zagrożeń dla tych ekosystemów ze strony chłowieka oraz w możliwościach przeciwdziałania ich degradacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D05_tś_K01
Student ma świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Rozumie ważność i potrzebę ocgrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
2,0Student nie ma świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, nie rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Nie jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student nie jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
3,0Student w nieweilkim stopniu jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. W niewielkim stopniu wykazuje świadomość ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student w stopniu minimalnym zadaje sopbie sprawę, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
3,5Student w stopniu dostatecznym jest swiadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. W stopniu zadawalającym jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, jest chętny do samodoskonalenia. Jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
5,0Student ma znakomite kompetencje społeczne, jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.

Literatura podstawowa

  1. Bożena Dobrzańska, Grzegorz Dobrzański, Dariusz Kiełczewski ; red. nauk. Grzegorz Dobrzański., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009, Wyd. 1, 1 dodr
  2. pod red. Stanisława Bieszczada i Jerzego Soboty., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wydaw. Akademii Rolniczej, 1999., Wrocław, 1999, 3 zm. i rozsz.
  3. pod red. Dariusza J. Gwiazdowicza, Gospodarka leśna a ochrona przyrody, "Ornatus", Poznań, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Władysław Barzdajn [i in.]., Leśnictwo proekologiczne, Wydaw. Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego, Poznań, 1999
  2. zespół red.: Irena Duer, Mariusz Fotyma, Andrzej Madej ; Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ; Ministerstwo Środowiska., Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2002, 2

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Globalne zagrożenia środowiska: ocieplenie klimatu, niszczenie ozonosfery, wzrost emisji UVB, przyrost ozonu troposferycznego, smog fotochemiczny, degradacja gleby, zanieczyszczenie wód. Możliwość oddziałwania na rzecz ochrony środowiska.4
T-A-2Wykorzystanie roślin energetycznych do zagospodarowania terenów zdegradowanych.2
T-A-3Rolnictwo ekologiczne i zrównoważone.2
T-A-4Leśnictwo proekologiczne.2
T-A-5Główne podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce. Polityka UE i jej wpływ na zmiany w zakresie ochrony srodowiska.2
T-A-6Aparaturowe metody badawcze i bioindykacja stanu srodowiska rolniczego i leśnego.2
T-A-7Zaliczenie pisemne1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w problematykę ekologii, ochrony środowiska, agroekologii i ekologii lasu.2
T-W-2Wymiana materii i energii w ekosystemach. Energetyczne aspekty fotosyntezy i jej rola w kształtowaniu biosfery.2
T-W-3Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska oraz ich wpływ na rośliny i drzewostan. Spospoby zwiększenia tolerancji na niesprzyjające czyniki środowiska.4
T-W-4Zagrożenia środowiska związane z intensywną produkcją roślinną.2
T-W-5Gospodarcze i klimatyczne znaczenie ekosystemów leśnych. Zagrożenia dla obszarów leśnych związane ze zminami klimatu i rabunkową gospodarką ich zasobami.2
T-W-6Stan i znaczenie lasów w Polsce.2
T-W-7Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Konsultacje.3
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących temeatyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D05_tś_W01Student ma podstawową wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Rozumie związek między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Docenia znaczenie rolnictwa ekologicznego i leśnictwa proekologicznego. Wie, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagii w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W14ma określony zasób wiedzy w zakresie agroekologii i forestekologii, obejmujący m.in. wymianę materii i energii w ekosystemach, abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska, sposoby zwiększenia tolerancji roślin na niesprzyjające czynniki środowiska, zrównoważony rozwoju gospodarki rolnej i leśnej, gospodarcze i klimatyczne znaczenie ekosystemów leśnych, globalne zagrożenia środowiska i ich wpływ na funkcjonowanie ekosystemów rolnych i leśnych, metody badawcze stanu środowiska rolniczego i leśnego, możliwości oddziaływania na rzecz ochrony środowiska, przydatną do: 1) zrozumienia związków między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosystemów rolniczych i leśnych, 2) docenienia znaczenia zrównoważonego i ekologicznego rozwoju rolnictwa oraz planowej gospodarki leśnej, 3) uświadomienia możliwości oceny zagrożeń ekosystemów rolniczych i leśnych oraz możliwości skutecznego przeciwdziałania ich degradacji;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Wpojenie postaw wskazujących, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagi w środowisku.
Treści programoweT-W-2Wymiana materii i energii w ekosystemach. Energetyczne aspekty fotosyntezy i jej rola w kształtowaniu biosfery.
T-W-5Gospodarcze i klimatyczne znaczenie ekosystemów leśnych. Zagrożenia dla obszarów leśnych związane ze zminami klimatu i rabunkową gospodarką ich zasobami.
T-W-1Wprowadzenie w problematykę ekologii, ochrony środowiska, agroekologii i ekologii lasu.
T-W-3Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska oraz ich wpływ na rośliny i drzewostan. Spospoby zwiększenia tolerancji na niesprzyjające czyniki środowiska.
T-W-4Zagrożenia środowiska związane z intensywną produkcją roślinną.
T-W-6Stan i znaczenie lasów w Polsce.
T-A-2Wykorzystanie roślin energetycznych do zagospodarowania terenów zdegradowanych.
T-A-1Globalne zagrożenia środowiska: ocieplenie klimatu, niszczenie ozonosfery, wzrost emisji UVB, przyrost ozonu troposferycznego, smog fotochemiczny, degradacja gleby, zanieczyszczenie wód. Możliwość oddziałwania na rzecz ochrony środowiska.
T-A-6Aparaturowe metody badawcze i bioindykacja stanu srodowiska rolniczego i leśnego.
T-A-3Rolnictwo ekologiczne i zrównoważone.
T-A-5Główne podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce. Polityka UE i jej wpływ na zmiany w zakresie ochrony srodowiska.
T-A-4Leśnictwo proekologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: wykład z prezentacja multimedialną, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena za samodzielne przygotowanie i przedstawienie prezentacji.
S-2Ocena podsumowująca: Na sumaryczną ocenę zaliczenia ćwiczeń składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z materiału objetego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadawalającą wiedze z zakresu realizowanego materiału.
3,0Student wykazuje minimum wiedzy z zakresu reazlizowanego materiału.
3,5Student ma zadawalającą wiedzę z zakresu realizowanego materiału.
4,0Student ma dobrą wiedzę z zakresu realizowanego materiału.
4,5Student ma bardzo dobrą wiedzę z zaresu realizowanego materiału.
5,0Student ma znakomita wiedzę z zakresu realizowanego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D05_tś_U01Student zdobywa umiejętność rozumienia zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potafi ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U15wykazuje orientację w zakresie związków zachodzących między rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosystemów rolniczych i leśnych, a tym samym właściwie ocenia zagrożenia dla tych ekosystemów oraz możliwości skutecznego przeciwdziałania ich degradacji, a także docenia znaczenie zrównoważonego rozwoju rolnictwa i leśnictwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Wpojenie postaw wskazujących, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagi w środowisku.
Treści programoweT-W-2Wymiana materii i energii w ekosystemach. Energetyczne aspekty fotosyntezy i jej rola w kształtowaniu biosfery.
T-W-5Gospodarcze i klimatyczne znaczenie ekosystemów leśnych. Zagrożenia dla obszarów leśnych związane ze zminami klimatu i rabunkową gospodarką ich zasobami.
T-W-1Wprowadzenie w problematykę ekologii, ochrony środowiska, agroekologii i ekologii lasu.
T-W-3Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska oraz ich wpływ na rośliny i drzewostan. Spospoby zwiększenia tolerancji na niesprzyjające czyniki środowiska.
T-W-4Zagrożenia środowiska związane z intensywną produkcją roślinną.
T-W-6Stan i znaczenie lasów w Polsce.
T-A-2Wykorzystanie roślin energetycznych do zagospodarowania terenów zdegradowanych.
T-A-1Globalne zagrożenia środowiska: ocieplenie klimatu, niszczenie ozonosfery, wzrost emisji UVB, przyrost ozonu troposferycznego, smog fotochemiczny, degradacja gleby, zanieczyszczenie wód. Możliwość oddziałwania na rzecz ochrony środowiska.
T-A-6Aparaturowe metody badawcze i bioindykacja stanu srodowiska rolniczego i leśnego.
T-A-3Rolnictwo ekologiczne i zrównoważone.
T-A-5Główne podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce. Polityka UE i jej wpływ na zmiany w zakresie ochrony srodowiska.
T-A-4Leśnictwo proekologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: wykład z prezentacja multimedialną, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena za samodzielne przygotowanie i przedstawienie prezentacji.
S-2Ocena podsumowująca: Na sumaryczną ocenę zaliczenia ćwiczeń składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z materiału objetego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi znaleźć zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Nie umie ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
3,0Student w stopniu minimalnym potrafi znaleźć zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi w stopni dostatecznym ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
3,5Student w stopniu zadawalającym potrafi znaleźć zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi również w stopniu zadawalającym ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
4,0Student szeroko opisuje zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi dobrze ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
4,5Student wyczerpująco potrafi znaleźć i opisać zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Potrafi bardzo dobrze ocenić zagrożenia dla tych ekosystemów związane z działalnością człowieka oraz możliwości przeciwdziałania ich degradacji.
5,0Student znakomicie potrafi znaleźć i opisać zależności występujących pomiędzy rozwojem cywilizacyjnym a funkcjonowaniem ekosytemów rolniczych i leśnych. Znakomicie orientuje się w ocenie zagrożeń dla tych ekosystemów ze strony chłowieka oraz w możliwościach przeciwdziałania ich degradacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D05_tś_K01Student ma świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Rozumie ważność i potrzebę ocgrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K02ma świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego samodoskonalenia się zawodowego, potrafi samodzielnie wyznaczyć kierunki własnego rozwoju i kształcenia, a także drugich osób, potrafi trafnie i precyzyjnie formułować pytania, w celu pogłębienia własnego zrozumienia danego zagadnienia lub odnalezienia brakujących elementów rozumowania, jest świadomy i przygotowany do pozyskiwania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz ich łącznia, interpretowania i analizy;
TRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Celem zajeć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, biologii rośllin, agroekologii i forestoekologii. Wpojenie postaw wskazujących, że świadoma i odpowiedzialna działalność człowieka może skutecznie przeciwdziałać zachwianiu równowagi w środowisku.
Treści programoweT-W-2Wymiana materii i energii w ekosystemach. Energetyczne aspekty fotosyntezy i jej rola w kształtowaniu biosfery.
T-W-5Gospodarcze i klimatyczne znaczenie ekosystemów leśnych. Zagrożenia dla obszarów leśnych związane ze zminami klimatu i rabunkową gospodarką ich zasobami.
T-W-1Wprowadzenie w problematykę ekologii, ochrony środowiska, agroekologii i ekologii lasu.
T-W-3Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska oraz ich wpływ na rośliny i drzewostan. Spospoby zwiększenia tolerancji na niesprzyjające czyniki środowiska.
T-W-4Zagrożenia środowiska związane z intensywną produkcją roślinną.
T-W-6Stan i znaczenie lasów w Polsce.
T-A-2Wykorzystanie roślin energetycznych do zagospodarowania terenów zdegradowanych.
T-A-1Globalne zagrożenia środowiska: ocieplenie klimatu, niszczenie ozonosfery, wzrost emisji UVB, przyrost ozonu troposferycznego, smog fotochemiczny, degradacja gleby, zanieczyszczenie wód. Możliwość oddziałwania na rzecz ochrony środowiska.
T-A-6Aparaturowe metody badawcze i bioindykacja stanu srodowiska rolniczego i leśnego.
T-A-3Rolnictwo ekologiczne i zrównoważone.
T-A-5Główne podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce. Polityka UE i jej wpływ na zmiany w zakresie ochrony srodowiska.
T-A-4Leśnictwo proekologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: wykład z prezentacja multimedialną, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena za samodzielne przygotowanie i przedstawienie prezentacji.
S-2Ocena podsumowująca: Na sumaryczną ocenę zaliczenia ćwiczeń składa się ocena aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z materiału objetego programem ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, nie rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Nie jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student nie jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
3,0Student w nieweilkim stopniu jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. W niewielkim stopniu wykazuje świadomość ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student w stopniu minimalnym zadaje sopbie sprawę, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
3,5Student w stopniu dostatecznym jest swiadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. W stopniu zadawalającym jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, jest chętny do samodoskonalenia. Jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.
5,0Student ma znakomite kompetencje społeczne, jest świadom poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę uczenia sie przez całe zycie. Jest świadom ważności i potrzeby ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności. Student jest świadom, że odpowiedzialna działalność człowieka może przeciwdziałać zachwianiu równowagii w ekosystemach rolnych i leśnych.