Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej
Sylabus przedmiotu Teoria maszyn rolniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria maszyn rolniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętność dotyczące teorii mechanizmów, rysunku technicznego, mechaniki technicznej, maszyn rolniczych do uprawy roli i roślin, maszyn rolniczych do zbioru płodów rolnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z teorią działania wybranych maszyn rolniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie powierzchni roboczej korpusu pługa metodą jednej kierownicy ze zmianą kąta Θ. Zastosowanie metod graficznych i obliczeniowych do rozmieszczania elementów roboczych maszyn uprawowych na ramie. Wyznaczanie oporów pługów, bron i kultywatorów. Wyznaczanie zapotrzebowania mocy przez glebogryzarkę. Obliczenia kinematyczne skrzyni przekładniowej siewnika uniwersalnego. Kinematyka napędów nożycowych zespołów tnących. Pola i prędkości cięcia w zespołach nożycowo-palcowych. Dobór sit w maszynach separująco czyszczących. Wyznaczanie krytycznych prędkości powietrza w kanale aspiracyjnym. | 20 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kształt powierzchni roboczej elementów maszyn uprawowych. Zasady rozmieszczania elementów roboczych narzędzi uprawowych na ramie. Opory robocze i zapotrzebowanie mocy maszyn do uprawy wstępnej, doprawiania i pielęgnacji. Zespoły dozujące siewnika uniwersalnego i punktowego. Zespoły do aplikacji nawozów mineralnych. Przebieg procesów wykorzystywanych w opryskiwaczach. Zespoły tnące do cięcia podporowego i bezpodporowego. Czynniki przepustowości maszyn do zbioru. Separacja płodów rolnych podczas zbioru, czyszczenia i sortowania. Wymagania dotyczące wydajności oraz jakości pracy maszyn rolniczych. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń | 13 |
A-A-3 | Uczestnictwo w sprawdzianach | 3 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | Uczestnictwo w sprawdzianach | 2 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C06_W01 Ma teoretyczną wiedzę przydatną i niezbędną do pełniejszego rozumienia budowy i działania maszyn i narzędzi rolniczych, obejmującą m.in. wyznaczanie powierzchni roboczej elementów maszyn uprawowych, zasady rozmieszczania elementów roboczych na ramie, kinematykę układów napędowych, wyznaczanie oporów roboczych i zapotrzebowania mocy, aplikację substancji płynnych, pylistych i granulowanych, teorię cięcia podporowego i bezpodporowego, przepustowość maszyn do zbioru i zagadnienia separacji płodów rolnych | TRL_2A_W08 | R2A_W01, R2A_W05 | InzA2_W02 | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C06_U01 Potrafi zastosować wybrane zagadnienia z teorii maszyn rolniczych do analizy działania oraz oceny konstrukcji narzędzi, maszyn rolniczych i ich zespołów | TRL_2A_U09 | R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C06_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | TRL_2A_K06 | R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C06_W01 Ma teoretyczną wiedzę przydatną i niezbędną do pełniejszego rozumienia budowy i działania maszyn i narzędzi rolniczych, obejmującą m.in. wyznaczanie powierzchni roboczej elementów maszyn uprawowych, zasady rozmieszczania elementów roboczych na ramie, kinematykę układów napędowych, wyznaczanie oporów roboczych i zapotrzebowania mocy, aplikację substancji płynnych, pylistych i granulowanych, teorię cięcia podporowego i bezpodporowego, przepustowość maszyn do zbioru i zagadnienia separacji płodów rolnych | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę, ale ma problemy z samodzielnym wykorzystaniem jej w praktyce | |
3,5 | Efekty w stopniu pośrednim między 3 a 4 | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi ją wykorzystać w typowych zadaniach projektowych | |
4,5 | Efekty w stopniu pośrednim między 4 a 5 | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi sam rozwiązywać niestandardowe zadania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C06_U01 Potrafi zastosować wybrane zagadnienia z teorii maszyn rolniczych do analizy działania oraz oceny konstrukcji narzędzi, maszyn rolniczych i ich zespołów | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie rozwiązywać prostych zadań projektowych |
3,0 | Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, korzysta z pomocy innych | |
3,5 | Umiejętności pomiędzy 3 a 4 | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązywać proste zadania projektowe | |
4,5 | Umiejętności pomiędzy 4 a 5 | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązywać złożone zadania projektowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C06_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności |
3,0 | Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole | |
3,5 | Kompetencje pośrednie między 3 a 4 | |
4,0 | Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami | |
4,5 | Kompetencje pośrednie między 4 a 5 | |
5,0 | Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień. |
Literatura podstawowa
- Worona M., Dawidowski B., Maszyny rolnicze, cz.I., AR Szczecin, Szczecin, 1990
- Bernacki H., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych, T.1, część 2 i 3, PWRiL, Warszawa, 1981
- Kanafojski C., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.1, cz.3, PWRiL, Warszawa, 1977
- Kanafojski C., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.2, cz. 1., PWRiL, Warszawa, 1980
- Karwowski T., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.2, cz. 2., PWRiL, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Juliszewski T., Kurpaska S., Współczesna inżynieria rolnicza – badania i zastosowanie, UR w Krakowie, KTR PAN, PTIR., Kraków, 2011
- Eichhorn H., Landtechnik. Landwirtschaftliches Lehrbuch, Eugen Ulmer, Stuttgart, 1999