Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej
Sylabus przedmiotu Programowanie strukturalne i obiektowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Programowanie strukturalne i obiektowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Janicki <Wieslaw.Janicki@zut.edu.pl>, Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość budowy i obsługi komputera (kopiowanie, tworzenie folderów itp.). Znajomość systemu operacyjnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych |
C-2 | Zapoznanie się z podstawowymi narzędziami wspomagającymi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Programowanie strukturalne w Pascalu. Typy strukturalne | 6 |
T-L-2 | Dynamiczne struktury danych. Programowanie obiektowe w C++. | 6 |
T-L-3 | Klasy i obiekty. Dziedziczenie i polimorfizm | 6 |
T-L-4 | Operacje wejścia/wyjścia. Strumienie, operacje na strumieniach | 3 |
T-L-5 | Podstawowe operatory. Sterowanie formatem. | 3 |
T-L-6 | Manipulatory. Projektowanie aplikacji typu baza danych. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje związane z projektowania systemów informatycznych. Cykl życia systemu. Analiza i projektowanie strukturalne. Analiza i projektowanie obiektowe. | 3 |
T-W-2 | Modele opisu systemu stosowane w analizie obiektowej (Metoda Jacobson’a; Metoda Lynxa’a). Model fizyczny systemu (model bazy danych). | 3 |
T-W-3 | Techniki projektowania. Zagadnienia architektury systemów. Wprowadzenie do programowania strukturalnego w Pascalu. | 3 |
T-W-4 | Dynamiczne struktury danych. Wprowadzenie do programowania obiektowego w C++. | 3 |
T-W-5 | Podstawy projektowania aplikacji dla środowiska graficznego. Projektowanie aplikacji typu baza danych. Wprowadzenie do programowania w języku Java. Programy pracujące w sieci. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych. | 25 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
A-L-4 | Zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pokaz |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający wykłady |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C02_W01 ma określoną wiedzę w zakresie projektowania systemów informatycznych, obejmującą elementy programowania strukturalnego i obiektowego, przydatną przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i naukowych występujących w rolnictwie i leśnictwie | TRL_2A_W21 | R2A_W05 | InzA2_W02 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C02_U01 potrafi projektować informatyczne systemy przydatne do rozwiązywania problemów inżynierskich i naukowych w obszarze rolnictwa i leśnictwa | TRL_2A_U22 | R2A_U03 | InzA2_U02 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_C02_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | TRL_2A_K04 | R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | InzA2_K01 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C02_W01 ma określoną wiedzę w zakresie projektowania systemów informatycznych, obejmującą elementy programowania strukturalnego i obiektowego, przydatną przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich i naukowych występujących w rolnictwie i leśnictwie | 2,0 | Student nie posiada wiedzy |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować. | |
3,5 | Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować. | |
4,5 | Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym. | |
5,0 | Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C02_U01 potrafi projektować informatyczne systemy przydatne do rozwiązywania problemów inżynierskich i naukowych w obszarze rolnictwa i leśnictwa | 2,0 | Student nie ma żadnych umiejętności |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu projektowania strukturalnego i obiektowego | |
3,5 | Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu sprojektowania strukturalnego i obiektowego | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu projektowania strukturalnego i obiektowego | |
4,5 | Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu projektowania strukturalnego i obiektowego | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu projektowania strukturalnego i obiektowego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_C02_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań. | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności |
3,0 | Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole | |
3,5 | Kompetencje pośrednie między 3 a 4 | |
4,0 | Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami | |
4,5 | Kompetencje pośrednie między 4 a 5 | |
5,0 | Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień. |
Literatura podstawowa
- Roszkowski J., Analiza i projektowanie strukturalne, Helion, Gliwice, 2002
- Pressman R. S., Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Dumnicki R., Kasprzyk A., Kozłowski M., Analiza i projektowanie obiektowe, Helion, Gliwice, 1998
- Delobel Claude, Adiba Michel., Relacyjne bazy danych, WNT, Warszawa, 1989