Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej
Sylabus przedmiotu Statystyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomosci z zakresu matematyki ze szkoły średniej, zaliczony przedmiot statystyka matematyczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z wiedzą w zakresie planowania i metodyki wykonywania doświadczeń |
C-2 | Nauczenie wykorzystywania metod statystycznych do rozwiazywania problemów badawczych |
C-3 | Ukształtowanie świadomości o konieczności podnoszenia swoich umiejętności i ciągłego samodoskonalenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe pojęcia doswiadczalnictwa, ocena minimalnej wielkości próby, analiza wyników odstających, układy doświadczeń | 2 |
T-A-2 | Zastosowanie testu t-studenta do porównania średnich | 2 |
T-A-3 | Analiza wariancji doświadczenia 1-czynnikowego - wnioskowanie na podstawie testu F i porównania wielokrotne średnichi | 2 |
T-A-4 | Analiza doświadczeń 2 czynnikowych - planowanie, interpretacja na podstawie testu F i wielokrotnych porównań średnich, graficzne przedstawienie wyników | 2 |
T-A-5 | Analiza doświadczeń wielokrotnych | 2 |
T-A-6 | Regresja w doświadczeniach (analiza wariancji z regresją, analiza kowariancji) | 2 |
T-A-7 | Zastosowanie metod nieparametrycznych w analizie danych | 2 |
T-A-8 | Zasady graficznego i tabelarycznego przedstawiania wyników | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Planowanie doświadczeń, rodzaje doświadczeń, ocena wielkości próby | 2 |
T-W-2 | Analiza wyników doświadczeń 1 i 2 czynnikowych - analiza wariancji, testy do porównań wielokrotnych średnich | 2 |
T-W-3 | Regresja i jej zastosowanie w doświadczeniach | 2 |
T-W-4 | Analiza doświadczeń wielokrotnych | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie testów nieparametrycznych do analizy danych | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | wykonanie prac kontrolnych | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć na podstawie literatury | 24 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Prace projektowe |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_B02_W01 Zapoznanie z wiedzą w zakresie planowania i metodyki wykonywania doświadczeń | TRL_2A_W05 | R2A_W01 | InzA2_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_B02_U01 Nauczenie wykorzystywania metod statystycznych do rozwiazywania problemów badawczych | TRL_2A_U07 | R2A_U04 | InzA2_U01, InzA2_U07 | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_2A_B02_K01 Ukształtowanie świadomości o konieczności podnoszenia swoich umiejętności i ciągłego samodoskonalenia | TRL_2A_K02 | R2A_K01, R2A_K07 | — | C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_B02_W01 Zapoznanie z wiedzą w zakresie planowania i metodyki wykonywania doświadczeń | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazać najlepsze rozwiazania i uzasadnić ich wybór |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_B02_U01 Nauczenie wykorzystywania metod statystycznych do rozwiazywania problemów badawczych | 2,0 | Student nie potrafi planować i analizować wyników badań |
3,0 | Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student potrafi zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki | |
4,0 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki | |
4,5 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność | |
5,0 | Student potrafi dobrać odpowiednią metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność, oraz możliwość ich wykorzystania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_2A_B02_K01 Ukształtowanie świadomości o konieczności podnoszenia swoich umiejętności i ciągłego samodoskonalenia | 2,0 | Student nie ma świadomości swoich kwalifikacji |
3,0 | Student ma świadomość swoich kwalifikacji | |
3,5 | Student ma świadomość swoich kwalifikacji, rozumie potrzebę ich podnoszenia | |
4,0 | Student ma świadomość swoich kwalifikacji, rozumie potrzebę ich podnoszenia, jest przygotowany do znajdowania dodatkowych źródeł wiedzy | |
4,5 | Student ma świadomość swoich kwalifikacji, rozumie potrzebę ich podnoszenia, jest przygotowany do znajdowania dodatkowych źródeł wiedzy, aktywnie rozwija swoje umiejętności | |
5,0 | Student ma świadomość swoich kwalifikacji, rozumie potrzebę ich podnoszenia, jest przygotowany do znajdowania dodatkowych źródeł wiedzy, aktywnie rozwija swoje umiejętności, stara sie swoją postawą wpływać na otaczające środowisko |
Literatura podstawowa
- Rudnicki F. Bydgoszcz, 1991, Doświadczalnictwo rolnicze, Wydawnictwo ATR w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1991
- Mądry W., Doswiadczalnictwo - Doświadczenia czynnikowe - Wyklady i ćwiczenia, Fundacja ROZWÓJ SGGW, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Bruchwald A., Statystyka matematyczna dla leśników, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1997, III