Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Agrometeorologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agrometeorologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję roślinną |
C-2 | Zapoznanie się z przyrządami i metodami pomiarów elementów i zjawisk pogodowych |
C-3 | Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję rolniczą |
C-4 | Poznanie podstawowych elementów i zjawisk meteorologicznych sprzyjających i ograniczających produkcję ogrodniczą |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja służby meteorologicznej. Przydział zadań do opracowań agrometeorologicznych. | 2 |
T-A-2 | Pomiary promieniowania krótko- i długofalowego. Bilans promieniowania. Obliczanie ilości energii padającej na daną powierzchnię. | 2 |
T-A-3 | Pomiary temperatury gleby i powietrza. Graficzne wyznaczanie klimatologicznych pór roku i okresów rolniczych. | 2 |
T-A-4 | Przyrządy do pomiaru wilgotności powietrza. Określanie prawdopodobieństwa występowania przymrozku | 2 |
T-A-5 | Rodzaje opadów atmosferycznych. Przyrządy do pomiaru opadów | 2 |
T-A-6 | Przyrządy do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz kierunku i prędkości wiatru. Graficzna prezentacja tych elementów klimatu | 2 |
T-A-7 | Ocena stopnia zagrożenia różnych rejonów Polski przez szkodliwe zjawiska atmosferyczne. | 2 |
T-A-8 | Kompleksowa ocena klimatu w rejonie wybranej stacji meteorologicznej | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bilans promieniowania Słońca, Ziemi i atmosfery oraz przepływ promieniowania przez środowisko roślinne | 2 |
T-W-2 | Wymiana ciepła i wilgoci pomiędzy powierzchnią czynną i atmosferą | 4 |
T-W-3 | Przepływ wody i wilgoci przez system gleba-roślina-atmosfera. Klimatyczny bilans wodny. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe wiadomości z meteorologii synoptycznej, przewidywanie pogody. | 2 |
T-W-5 | Niekorzystne czynniki meteorologiczne a przebieg wegetacji | 2 |
T-W-6 | Czynniki klimatotwórcze, warunki agroklimatyczne Polski | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Zaliczenie części praktycznej ćwiczeń | 3 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-A-4 | studiowanie literatury | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu | 1 |
A-W-4 | Studiowanie literatury tematu | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące: przyrządy, modele, atlasy, mapy |
M-3 | Metody praktyczne: graficzne opracowanie danych meteorologicznych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian z materiału przekazanego na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie części praktycznej zajęć audytoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wiedzy zdobytej na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C10_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków meteorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej | TRL_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W03 | C-2, C-1, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C10_U01 Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych | TRL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-2 | S-1 |
TRL_1A_C10_U02 Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu | TRL_1A_U07 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C10_K01 Rozumie potrzebę uczenia sie i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym. W sposób świadomy i odpowiedzialny podejmuje decyzje | TRL_1A_K01, TRL_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K07 | InzA_K02 | C-2, C-1, C-3 | T-A-8, T-A-7, T-W-5 | M-1 | S-2 |
TRL_1A_C10_K02 Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie w zakresie wykonywanego zawodu | TRL_1A_K02, TRL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | InzA_K02 | C-2 | T-A-7, T-A-8, T-W-6 | M-3, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C10_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu warunków meteorologicznych mających znaczenie dla produkcji rolniczej | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o zjawiskach i elementach meteorologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C10_U01 Potrafi wykonać pomiary i obserwacje elementów i zjawisk atmosferycznych | 2,0 | |
3,0 | Student zna niektóre (z prezentowanych na ćwiczeniach) przyrządy meteorologiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_C10_U02 Posiada umiejętność graficznej prezentacji czynników meteorologicznych i analizowania ich przebiegu | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przedstawić w sposób graficzny w ograniczonym zakresie omawiany element lub zjawisko atmosferyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C10_K01 Rozumie potrzebę uczenia sie i dokształcania w zakresie przeciwdziałania niekorzystnym czynnikom pogodowym. W sposób świadomy i odpowiedzialny podejmuje decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi myśleć w sposób kreatywny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_C10_K02 Potrafi w sposób przedsiębiorczy myśleć, współdziałać i pracować w grupie w zakresie wykonywanego zawodu | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w sposób kreatywny myśleć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bac S., Koźmiński C., Rojek M., Agrometeorologia, PWRiL, Warszawa, 1997, 2
- Koźmiński C., Michalska B3, Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Szczecin, 2008, 3
Literatura dodatkowa
- red. nauk. Koźmiński C., Michalska B., Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR Szczecin, Szczecin, 2001, 1
- red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza., AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1