Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka maszyn roboczych i pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka maszyn roboczych i pojazdów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1uprawnienia do kierowania pojazdami mechanicznymi, znajomość budowy i obsługi pojazdów silnikowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad i metod stosowanych w diagnostyce maszyn roboczych i pojazdów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiar szczelności przestrzeni roboczych silnika4
T-L-2Analiza spalin silnika ZI4
T-L-3Analiza i pomiar zadymienia spalin silnika ZS4
T-L-4Diagnostyka silnika przez złącze diagnostyczne EOBD3
15
wykłady
T-W-1Podstawy identyfikacji stanu technicznego2
T-W-2Analiza procesów roboczych silnika2
T-W-3Analiza procesów towarzyszących wytwarzaniu i przenoszeniu energii silnika2
T-W-4Analiza parametrów stanu technicznego układów jezdnych, kierowniczych i hamulcowych2
T-W-5Analiza parametrów stanu technicznego osprzętu elektrycznego2
T-W-6Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego układu napędowego2
T-W-7Badania własności trakcyjnych pojazdu2
T-W-8Badania eksploatacyjne i specjalne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć10
A-W-3przygotowanie do kolokwium5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie sprawozdania
S-3Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O07-1_W01
ma wiedzę w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
TRL_1A_W21, TRL_1A_W22R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O07-1_U01
potrafi wykorzystać właściwą aparaturę pomiarową do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
TRL_1A_U20, TRL_1A_U16, TRL_1A_U04, TRL_1A_U08, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30, TRL_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O07-1_K01
jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę samodoskonalenia
TRL_1A_K01, TRL_1A_K05, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O07-1_W01
ma wiedzę w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
2,0nie ma wiedzy w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
4,0ma dobrą wiedzę w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
4,5ma poszerzoną wiedzę w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
5,0ma rozbudowaną wiedzę w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O07-1_U01
potrafi wykorzystać właściwą aparaturę pomiarową do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
2,0nie potrafi wykorzystać właściwej aparatury pomiarowej do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
3,0potrafi wykorzystać właściwą aparaturę pomiarową do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów w ograniczonym zakresie
3,5wystarczająco potrafi wykorzystać właściwą aparaturę pomiarową do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
4,0potrafi wykorzystać właściwą aparaturę pomiarową do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
4,5dobrze potrafi wykorzystać właściwą aparaturę pomiarową do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
5,0doskonale potrafi wykorzystać właściwą aparaturę pomiarową do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O07-1_K01
jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę samodoskonalenia
2,0nie jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby samodoskonalenia
3,0nie jest w pełni przekonany co do posiadanej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę samodoskonalenia
3,5jest częściowo świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności, częściowo także rozumie potrzebę samodoskonalenia
4,0w stopniu dobrym jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę samodoskonalenia
4,5jest bardzo dobrze świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę samodoskonalenia
5,0jest w pełni świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności, doskonale rozumie potrzebę samodoskonalenia

Literatura podstawowa

  1. Hebda M., Niziński S., Pelc H., Podstawy diagnostyki pojazdów mechanicznych, WKiŁ, Warszawa, 1980

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar szczelności przestrzeni roboczych silnika4
T-L-2Analiza spalin silnika ZI4
T-L-3Analiza i pomiar zadymienia spalin silnika ZS4
T-L-4Diagnostyka silnika przez złącze diagnostyczne EOBD3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy identyfikacji stanu technicznego2
T-W-2Analiza procesów roboczych silnika2
T-W-3Analiza procesów towarzyszących wytwarzaniu i przenoszeniu energii silnika2
T-W-4Analiza parametrów stanu technicznego układów jezdnych, kierowniczych i hamulcowych2
T-W-5Analiza parametrów stanu technicznego osprzętu elektrycznego2
T-W-6Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego układu napędowego2
T-W-7Badania własności trakcyjnych pojazdu2
T-W-8Badania eksploatacyjne i specjalne1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć10
A-W-3przygotowanie do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O07-1_W01ma wiedzę w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W21ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych, obejmującą silniki pojazdów rolniczych, układy przeno-szenia napędów, teorię ruchu pojazdów, niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania pojazdów oraz ich charakterystyk technicznych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych w pojazdach rolniczych i leśnych, 3) racjonalnego stosowania pojazdów w rolnictwie i leśnictwie;
TRL_1A_W22ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: 1) maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, obejmującą budowę, działanie, regulację maszyn oraz teorię pracy wybranych zespołów roboczych - narzędzia i maszyny do uprawy roli, nawożenia, siewu, sadzenia, uprawy międzyrzędowej, ochrony roślin, zbioru siana, zielonek, zbioru zbóż i obróbki ziarna, zbioru ziemniaków i buraków, 2) obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządze-nia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt go-spodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich oraz środki techniczne wykorzystywane w obrocie zwierzętami, z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt, 3) maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sor-towania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane przy pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna oraz uprzątaniu pozostałości zrębowych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i metod stosowanych w diagnostyce maszyn roboczych i pojazdów
Treści programoweT-W-8Badania eksploatacyjne i specjalne
T-W-1Podstawy identyfikacji stanu technicznego
T-W-2Analiza procesów roboczych silnika
T-W-3Analiza procesów towarzyszących wytwarzaniu i przenoszeniu energii silnika
T-W-4Analiza parametrów stanu technicznego układów jezdnych, kierowniczych i hamulcowych
T-W-5Analiza parametrów stanu technicznego osprzętu elektrycznego
T-W-6Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego układu napędowego
T-W-7Badania własności trakcyjnych pojazdu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
4,0ma dobrą wiedzę w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
4,5ma poszerzoną wiedzę w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
5,0ma rozbudowaną wiedzę w zakresie diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O07-1_U01potrafi wykorzystać właściwą aparaturę pomiarową do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U20potrafi zaplanować i nadzorować utrzymanie maszyn w produkcji rolniczej i leśnej we właściwym stanie technicznym;
TRL_1A_U16wykazuje znajomość wytwórczych procedur technologicznych dla części ma-szyn i urządzeń oraz potrafi zastosować właściwe sposoby lub metody przy obsługiwaniu i utrzymywaniu maszyn;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U08potrafi wykorzystać poznaną wiedzę w zakresie fizyki i chemii do pomiaru podstawowych wielkości, zrozumienia i analizy zjawisk fizycznych i chemicznych występujących w obszarze produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputero-we, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i metod stosowanych w diagnostyce maszyn roboczych i pojazdów
Treści programoweT-L-1Pomiar szczelności przestrzeni roboczych silnika
T-L-2Analiza spalin silnika ZI
T-L-3Analiza i pomiar zadymienia spalin silnika ZS
T-L-4Diagnostyka silnika przez złącze diagnostyczne EOBD
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykorzystać właściwej aparatury pomiarowej do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
3,0potrafi wykorzystać właściwą aparaturę pomiarową do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów w ograniczonym zakresie
3,5wystarczająco potrafi wykorzystać właściwą aparaturę pomiarową do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
4,0potrafi wykorzystać właściwą aparaturę pomiarową do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
4,5dobrze potrafi wykorzystać właściwą aparaturę pomiarową do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
5,0doskonale potrafi wykorzystać właściwą aparaturę pomiarową do diagnostyki maszyn roboczych i pojazdów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O07-1_K01jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę samodoskonalenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad i metod stosowanych w diagnostyce maszyn roboczych i pojazdów
Treści programoweT-W-8Badania eksploatacyjne i specjalne
T-W-1Podstawy identyfikacji stanu technicznego
T-W-2Analiza procesów roboczych silnika
T-W-3Analiza procesów towarzyszących wytwarzaniu i przenoszeniu energii silnika
T-W-4Analiza parametrów stanu technicznego układów jezdnych, kierowniczych i hamulcowych
T-W-5Analiza parametrów stanu technicznego osprzętu elektrycznego
T-W-6Zasady diagnostycznej oceny stanu technicznego układu napędowego
T-W-7Badania własności trakcyjnych pojazdu
T-L-1Pomiar szczelności przestrzeni roboczych silnika
T-L-2Analiza spalin silnika ZI
T-L-3Analiza i pomiar zadymienia spalin silnika ZS
T-L-4Diagnostyka silnika przez złącze diagnostyczne EOBD
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4ćwiczenia laboratoryjne
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie sprawozdania
S-3Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby samodoskonalenia
3,0nie jest w pełni przekonany co do posiadanej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę samodoskonalenia
3,5jest częściowo świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności, częściowo także rozumie potrzebę samodoskonalenia
4,0w stopniu dobrym jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę samodoskonalenia
4,5jest bardzo dobrze świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę samodoskonalenia
5,0jest w pełni świadomy posiadanej wiedzy i umiejętności, doskonale rozumie potrzebę samodoskonalenia