Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki spalinowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,46zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,27zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
C-2nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa silnika spalinowego2
T-A-2Zasada działania silnika2
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI2
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS2
T-A-5Układy rozrządu silników2
T-A-6Komory spalania1
T-A-7Układy smarowania2
T-A-8Układy chłodzenia2
15
laboratoria
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika5
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika5
T-L-4Wyznaczanie współczynnika napełnienia i współczynnika nadmiaru powietrza4
15
wykłady
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego2
T-W-2Wskaźniki pracy silnika2
T-W-3Dynamika układu korbowo-tłokowego2
T-W-4Charakterystyki silników2
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS4
T-W-6Toksyczność spalin1
T-W-7Doładowanie silników2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych15
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne przygotowanie do wykładów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C21_W01
ma wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
TRL_1A_W21R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C21_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
TRL_1A_U19, TRL_1A_U04, TRL_1A_U07, TRL_1A_U24, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30, TRL_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C21_K01
ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
TRL_1A_K01, TRL_1A_K05, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-2, M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C21_W01
ma wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
2,0nie ma wiedzy z zakresu silników spalinowych niezbędnej do zrozumienia zasad ich działania
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
3,5ma podstawową wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
4,0ma ugruntowaną wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
4,5ma szeroką wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
5,0ma dogłębną wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C21_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
2,0nie potrafi racjonalnie eksploatować silników spalinowych m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
3,0wystarczająco potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
3,5potrafi w stopniu podstawowym racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
4,0potrafi w stopniu dobrym racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
4,5umiejętnie i racjonalnie potrafi eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
5,0doskonale potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C21_K01
ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
2,0nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności, nie potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,0ma wystarczającą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, wystarczająco potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,5ma podstawową świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy w grupie
4,0ma dobrą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy, aktywnie pracuje w grupie
4,5ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy, jest liderem w grupie
5,0ma rozwiniętą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, doskonale potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy nawet bez udziału grupy

Literatura podstawowa

  1. Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa silnika spalinowego2
T-A-2Zasada działania silnika2
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI2
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS2
T-A-5Układy rozrządu silników2
T-A-6Komory spalania1
T-A-7Układy smarowania2
T-A-8Układy chłodzenia2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika5
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika5
T-L-4Wyznaczanie współczynnika napełnienia i współczynnika nadmiaru powietrza4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego2
T-W-2Wskaźniki pracy silnika2
T-W-3Dynamika układu korbowo-tłokowego2
T-W-4Charakterystyki silników2
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS4
T-W-6Toksyczność spalin1
T-W-7Doładowanie silników2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne przygotowanie do wykładów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C21_W01ma wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W21ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych, obejmującą silniki pojazdów rolniczych, układy przeno-szenia napędów, teorię ruchu pojazdów, niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania pojazdów oraz ich charakterystyk technicznych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych w pojazdach rolniczych i leśnych, 3) racjonalnego stosowania pojazdów w rolnictwie i leśnictwie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
Treści programoweT-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego
T-W-2Wskaźniki pracy silnika
T-W-7Doładowanie silników
T-W-6Toksyczność spalin
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS
T-W-4Charakterystyki silników
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy z zakresu silników spalinowych niezbędnej do zrozumienia zasad ich działania
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
3,5ma podstawową wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
4,0ma ugruntowaną wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
4,5ma szeroką wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
5,0ma dogłębną wiedzę z zakresu silników spalinowych niezbędną do zrozumienia zasad ich działania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C21_U01potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce le-śnej;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - do-strzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputero-we, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych
Treści programoweT-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-4Wyznaczanie współczynnika napełnienia i współczynnika nadmiaru powietrza
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi racjonalnie eksploatować silników spalinowych m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
3,0wystarczająco potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
3,5potrafi w stopniu podstawowym racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
4,0potrafi w stopniu dobrym racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
4,5umiejętnie i racjonalnie potrafi eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
5,0doskonale potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C21_K01ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
C-2nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych
Treści programoweT-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-4Wyznaczanie współczynnika napełnienia i współczynnika nadmiaru powietrza
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego
T-W-2Wskaźniki pracy silnika
T-W-7Doładowanie silników
T-W-6Toksyczność spalin
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS
T-W-4Charakterystyki silników
T-W-3Dynamika układu korbowo-tłokowego
T-A-1Budowa silnika spalinowego
T-A-2Zasada działania silnika
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS
T-A-5Układy rozrządu silników
T-A-6Komory spalania
T-A-7Układy smarowania
T-A-8Układy chłodzenia
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności, nie potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,0ma wystarczającą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, wystarczająco potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,5ma podstawową świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy w grupie
4,0ma dobrą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy, aktywnie pracuje w grupie
4,5ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy, jest liderem w grupie
5,0ma rozwiniętą świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności, doskonale potrafi działać i myśleć w sposób przedsiębiorczy nawet bez udziału grupy