Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)
specjalność: informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej

Sylabus przedmiotu Zarządzanie niezawodnością obiektów technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie niezawodnością obiektów technicznych
Specjalność informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie
W-3Znajomość wpływu czynników wymuszających na trwałość elementów maszyn, znajomość procesów niszczących

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu niezawodności maszyn i urządzeń technicznych stosowanych w rolnictwie i leśnictwie.
C-2Poznanie wpływu struktury obiektu na jego trwałość i niezawodność działania
C-3Rozpoznawanie słabych ogniw w maszynach oraz ograniczanie ich wpływu na niezawodność eksploatacyjną

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza uszkodzeń obiektów nowej generacji2
T-A-2Wyznaczenie niezawodności układów złożonych2
T-A-3Prognozowanie niezawodności2
T-A-4Naprawialność a niezawodność1
T-A-5Zaliczenie przedmiotu1
8
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia. Znaczenie niezawodności technicznych środków produkcji w rolnictwie: bariera kultury technicznej, optymalizowana trwałość, maksymalizowana niezawodność.1
T-W-2Zmniejszanie energochłonności produkcji terminowość wykonania prac, zmienność własności początkowych i czynników wymuszających.1
T-W-3Istota zarządzania niezawodnościowego. Różne obiekty techniczne i miary ich niezawodności. Metody prognostyczne i sposoby prognozowania niezawodności. Niezawodność układów złożonych w przypadku struktury równoległej i szeregowej. Oszacowanie niezawodności. Związek teorii bezpieczeństwa z niezawodnością2
T-W-4Empiryczna funkcja intensywności uszkodzeń w obiektach nienaprawialnych i naprawialnych. Badania niezawodnościowe maszyn w procesie ich eksploatacji2
T-W-5Typowanie słabych węzłów w procesach technologicznych i obiektach technicznych. Rola prognozowania w zarządzaniu niezawodnością1
T-W-6Zaliczenie pisemne.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych8
A-A-2Opracowanie projektu z oceny niezawodności wybranego obiektu technicznego16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu3
A-W-4Konsultacje2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D05id_W01
Student ma wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
TRL_2A_W22R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D05id_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowego zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
TRL_2A_U23R2A_U04, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-2, M-3, M-5, M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_D05id_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz konieczności dalszego dokształcania
TRL_2A_K04R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-2, C-3, C-1T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-2, M-3, M-5, M-1, M-4S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D05id_W01
Student ma wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D05id_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowego zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe do prawidłowego zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe dotyczące zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe dotyczące zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji dotyczącymi zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_D05id_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych i konieczności dokształcania

Literatura podstawowa

  1. Oprzędkiewicz J, Kompleksowa ocena niezawodności systemów technicznych, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa-Lublin-Kraków, 1997
  2. Prażewska M, Niezawodność wyrobów. Zarządzanie i prognozowanie, 2004
  3. Oziemski S, Efektywność eksploatacyjna maszyn, ITE, Radom, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
  3. Kwartalnik, Eksploatacja i niezawodność, Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, Warszawa. PAN O/ Lublin

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza uszkodzeń obiektów nowej generacji2
T-A-2Wyznaczenie niezawodności układów złożonych2
T-A-3Prognozowanie niezawodności2
T-A-4Naprawialność a niezawodność1
T-A-5Zaliczenie przedmiotu1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia. Znaczenie niezawodności technicznych środków produkcji w rolnictwie: bariera kultury technicznej, optymalizowana trwałość, maksymalizowana niezawodność.1
T-W-2Zmniejszanie energochłonności produkcji terminowość wykonania prac, zmienność własności początkowych i czynników wymuszających.1
T-W-3Istota zarządzania niezawodnościowego. Różne obiekty techniczne i miary ich niezawodności. Metody prognostyczne i sposoby prognozowania niezawodności. Niezawodność układów złożonych w przypadku struktury równoległej i szeregowej. Oszacowanie niezawodności. Związek teorii bezpieczeństwa z niezawodnością2
T-W-4Empiryczna funkcja intensywności uszkodzeń w obiektach nienaprawialnych i naprawialnych. Badania niezawodnościowe maszyn w procesie ich eksploatacji2
T-W-5Typowanie słabych węzłów w procesach technologicznych i obiektach technicznych. Rola prognozowania w zarządzaniu niezawodnością1
T-W-6Zaliczenie pisemne.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych8
A-A-2Opracowanie projektu z oceny niezawodności wybranego obiektu technicznego16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu3
A-W-4Konsultacje2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D05id_W01Student ma wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W22ma pogłębioną wiedzę w zakresie teorii eksploatacji systemów technicznych oraz zarządzania ich niezawodnością, obejmującą pojęcie i składniki systemu eksploatacyjnego, znaczenie racjonalnego wykorzystania obiektów technicznych, powiązanie użytkowania i obsługiwania, diagnostykę, resurs, jakość eksploatacyjną, modernizację i adaptację obiektów technicznych, projektowanie modernizacji obiektów technicznych z zastosowaniem metod symulacyjnych, przydatną do: 1) pogłębionego rozumienia zasad eksploatacji obiektów technicznych, 2) oceniania stanu technicznego obiektów technicznych i ich elementów, szacowania czasu poprawnego funkcjonowania obiektu technicznego oraz planowania dla nich harmonogramu i zakresu czynności obsługowo-naprawczych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu struktury obiektu na jego trwałość i niezawodność działania
C-3Rozpoznawanie słabych ogniw w maszynach oraz ograniczanie ich wpływu na niezawodność eksploatacyjną
C-1Nabycie wiedzy z zakresu niezawodności maszyn i urządzeń technicznych stosowanych w rolnictwie i leśnictwie.
Treści programoweT-W-4Empiryczna funkcja intensywności uszkodzeń w obiektach nienaprawialnych i naprawialnych. Badania niezawodnościowe maszyn w procesie ich eksploatacji
T-W-1Podstawowe pojęcia. Znaczenie niezawodności technicznych środków produkcji w rolnictwie: bariera kultury technicznej, optymalizowana trwałość, maksymalizowana niezawodność.
T-W-3Istota zarządzania niezawodnościowego. Różne obiekty techniczne i miary ich niezawodności. Metody prognostyczne i sposoby prognozowania niezawodności. Niezawodność układów złożonych w przypadku struktury równoległej i szeregowej. Oszacowanie niezawodności. Związek teorii bezpieczeństwa z niezawodnością
T-W-5Typowanie słabych węzłów w procesach technologicznych i obiektach technicznych. Rola prognozowania w zarządzaniu niezawodnością
T-W-2Zmniejszanie energochłonności produkcji terminowość wykonania prac, zmienność własności początkowych i czynników wymuszających.
T-A-3Prognozowanie niezawodności
T-A-1Analiza uszkodzeń obiektów nowej generacji
T-A-4Naprawialność a niezawodność
T-A-2Wyznaczenie niezawodności układów złożonych
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-1Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student ma wystarczającą wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,5Student ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
5,0Student ma dogłębną wiedzę z zakresu zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D05id_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowego zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U23potrafi prognozować typowe uszkodzenia elementów maszyn oraz oszacować czas poprawnego funkcjonowania obiektów technicznych, a także zaplanować dla nich harmonogram i zakres czynności obsługowo-naprawczych, lokalizuje słabe ogniwa w maszynach i potrafi określić ich wpływ na niezawodność eksploatacyjną maszyn, potrafi, wykorzystując elementy logistyki, organizować i zarządzać procesami eksploatacji sprzętu technicznego w produkcji rolniczej i gospodarce leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu struktury obiektu na jego trwałość i niezawodność działania
C-3Rozpoznawanie słabych ogniw w maszynach oraz ograniczanie ich wpływu na niezawodność eksploatacyjną
C-1Nabycie wiedzy z zakresu niezawodności maszyn i urządzeń technicznych stosowanych w rolnictwie i leśnictwie.
Treści programoweT-W-4Empiryczna funkcja intensywności uszkodzeń w obiektach nienaprawialnych i naprawialnych. Badania niezawodnościowe maszyn w procesie ich eksploatacji
T-W-1Podstawowe pojęcia. Znaczenie niezawodności technicznych środków produkcji w rolnictwie: bariera kultury technicznej, optymalizowana trwałość, maksymalizowana niezawodność.
T-W-3Istota zarządzania niezawodnościowego. Różne obiekty techniczne i miary ich niezawodności. Metody prognostyczne i sposoby prognozowania niezawodności. Niezawodność układów złożonych w przypadku struktury równoległej i szeregowej. Oszacowanie niezawodności. Związek teorii bezpieczeństwa z niezawodnością
T-W-6Zaliczenie pisemne.
T-W-5Typowanie słabych węzłów w procesach technologicznych i obiektach technicznych. Rola prognozowania w zarządzaniu niezawodnością
T-W-2Zmniejszanie energochłonności produkcji terminowość wykonania prac, zmienność własności początkowych i czynników wymuszających.
T-A-3Prognozowanie niezawodności
T-A-1Analiza uszkodzeń obiektów nowej generacji
T-A-4Naprawialność a niezawodność
T-A-2Wyznaczenie niezawodności układów złożonych
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-5Ćwiczenia projektowe
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe do prawidłowego zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe dotyczące zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe dotyczące zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji dotyczącymi zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_D05id_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu struktury obiektu na jego trwałość i niezawodność działania
C-3Rozpoznawanie słabych ogniw w maszynach oraz ograniczanie ich wpływu na niezawodność eksploatacyjną
C-1Nabycie wiedzy z zakresu niezawodności maszyn i urządzeń technicznych stosowanych w rolnictwie i leśnictwie.
Treści programoweT-A-3Prognozowanie niezawodności
T-A-1Analiza uszkodzeń obiektów nowej generacji
T-A-4Naprawialność a niezawodność
T-A-2Wyznaczenie niezawodności układów złożonych
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
M-3Wykład problemowy
M-5Ćwiczenia projektowe
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-3Ocena formująca: Wykonanie projektu
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności dotyczących zarządzania niezawodnością obiektów technicznych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych czynności obsługowo-naprawczych, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych i konieczności dokształcania