Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Automatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 1,50,62zaliczenie
laboratoriaL7 18 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z elektrotechniki i elektroniki oraz mechanizacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowań elementów i układów automatyki w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi z zakresu układów regulacji i sterowania w tej produkcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pojęcia podstawowe i klasyfikacja układów automatyki. Elementy układów automatyki.2
T-L-2Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.3
T-L-3Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne. Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.3
T-L-4Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.4
T-L-5Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.3
T-L-6Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.3
18
wykłady
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.2
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.2
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.2
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.2
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.2
T-W-6Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.2
T-W-7Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.2
T-W-8Elementy automatyki zabezpieczeniowej: ochrona przeciwporażeniowa, zabezpieczenia przed wystąpieniem stanów awaryjnych w pracy urządzeń. Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.2
T-W-9Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych.26
44
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.26
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratorykne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C30_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki,
TRL_1A_W19R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C30_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
TRL_1A_U01, TRL_1A_U07, TRL_1A_U17R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C30_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
TRL_1A_K02, TRL_1A_K07R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C30_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki,
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C30_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresuelektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C30_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Urbaniak A., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004
  2. Materiały dostarczane przez prowadzącego w formie elektronicznej.

Literatura dodatkowa

  1. Chochowski A., Elektrotechnika z automatyką, WSiP, Warszawa
  2. Kostro J., Elementy, urządzenia i układy automatyki, WSiP, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pojęcia podstawowe i klasyfikacja układów automatyki. Elementy układów automatyki.2
T-L-2Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.3
T-L-3Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne. Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.3
T-L-4Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.4
T-L-5Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.3
T-L-6Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.2
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.2
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.2
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.2
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.2
T-W-6Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.2
T-W-7Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.2
T-W-8Elementy automatyki zabezpieczeniowej: ochrona przeciwporażeniowa, zabezpieczenia przed wystąpieniem stanów awaryjnych w pracy urządzeń. Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.2
T-W-9Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych.26
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.26
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C30_W01ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W19ma podbudowaną teoretycznie, podstawową wiedzę w zakresie automatyki, obejmującą podstawowe pojęcia stosowane w automatyce, klasyfikację układów automatyki, modele matematyczne elementów i układów automatyki, strukturę układów regulacji, stabilność, ocenę przebiegów przejściowych, układy z regulatorami mikroprocesorowymi i sterownikami wykorzystywane w rolnictwie i leśnictwie, wybrane układy nieliniowe;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowań elementów i układów automatyki w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi z zakresu układów regulacji i sterowania w tej produkcji.
Treści programoweT-W-7Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.
T-W-6Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.
T-W-9Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-8Elementy automatyki zabezpieczeniowej: ochrona przeciwporażeniowa, zabezpieczenia przed wystąpieniem stanów awaryjnych w pracy urządzeń. Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-L-1Pojęcia podstawowe i klasyfikacja układów automatyki. Elementy układów automatyki.
T-L-2Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-L-3Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne. Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.
T-L-4Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-L-5Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-L-6Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratorykne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C30_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U17potrafi eksploatować urządzenia elektryczne i elektroniczne oraz systemy au-tomatyki występujące w rolnictwie i leśnictwie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowań elementów i układów automatyki w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi z zakresu układów regulacji i sterowania w tej produkcji.
Treści programoweT-W-7Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.
T-W-6Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.
T-W-9Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-8Elementy automatyki zabezpieczeniowej: ochrona przeciwporażeniowa, zabezpieczenia przed wystąpieniem stanów awaryjnych w pracy urządzeń. Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-L-1Pojęcia podstawowe i klasyfikacja układów automatyki. Elementy układów automatyki.
T-L-2Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-L-3Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne. Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.
T-L-4Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-L-5Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-L-6Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratorykne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresuelektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C30_K01Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu zastosowań elementów i układów automatyki w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz zapoznanie studentów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi z zakresu układów regulacji i sterowania w tej produkcji.
Treści programoweT-W-7Budowa i właściwości eksploatacyjne typowych elementów automatyki. Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-W-4Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-W-3Pomiary podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych.
T-W-1Wiadomości wprowadzające - podstawowe pojęcia z dziedziny automatyki.
T-W-2Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-5Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne.
T-W-6Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.
T-W-9Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-W-8Elementy automatyki zabezpieczeniowej: ochrona przeciwporażeniowa, zabezpieczenia przed wystąpieniem stanów awaryjnych w pracy urządzeń. Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-L-1Pojęcia podstawowe i klasyfikacja układów automatyki. Elementy układów automatyki.
T-L-2Wybrane układy nieliniowe. Czujnik pomiarowy i przetwornik w układzie regulacji. Podstawowe przetworniki pomiarowe.
T-L-3Zasady regulacji. Regulatory: P., PI, PD, PID, nastawy regulatorów. Regulatory wielostawne. Rejestracja podstawowych wielkości analogowych i cyfrowych. Komputerowe sterowanie pomiarami wielkości fizycznych i chemicznych.
T-L-4Urządzenia cyfrowe w układach automatyki. Pojęcia podstawowe, urządzenia wejściowe i wyjściowe w komputerowych układach sterowania.
T-L-5Układy sygnalizacji i blokad. Wprowadzenie w tematykę automatyzacji produkcji roślinnej i zwierzęcej.
T-L-6Budowa i zasada działania czujników do pomiaru podstawowych wielkości nieelektrycznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Zastosowanie układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Przegląd najnowszych rozwiązań układów sterowania i regulacji automatycznej w produkcji roślinnej i zwierzęcej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień