Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Pojazdy rolnicze i leśne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pojazdy rolnicze i leśne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,00,46zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 0,50,27zaliczenie
laboratoriaL6 8 0,50,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ogólna budowa podwozia pojazdu2
T-A-2Układ kierowniczy1
T-A-3Układ hamulcowy1
T-A-4Sprzęgła1
T-A-5Skrzynie przekładniowe2
T-A-6Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne1
T-A-7Podnośnik hydrauliczny1
T-A-8Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi1
10
laboratoria
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Wyznaczanie geometrii układu kierowniczego ciągnika3
T-L-3Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu4
8
wykłady
T-W-1Kinematyka i dynamika koła jezdnego2
T-W-2Siły i momenty działające na ciągnik kołowy w ruchu prostoliniowym1
T-W-3Bilans mocy kołowego ciągnika rolniczego2
T-W-4Charakterystyka uciągu ciągnika rolniczego1
T-W-5Ustalenie mocy silnika1
T-W-6Mechaniczny układ przeniesienia napędu ciągnika1
T-W-7Dobór przełożeń w układzie napędowym1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych5
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń6
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne przygotowanie do wykładów18
A-W-3przygotowanie do egzaminu3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C24_W01
ma wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych niezbędną do rozumienia budowy i zasady działania tych pojazdów oraz ich racjonalnego zastosowania w technice rolniczej i leśnej
TRL_1A_W21R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C24_U01
potrafi racjonalnie eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
TRL_1A_U19R1A_U04, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3M-3, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C24_K01
rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-1T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-4M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C24_W01
ma wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych niezbędną do rozumienia budowy i zasady działania tych pojazdów oraz ich racjonalnego zastosowania w technice rolniczej i leśnej
2,0Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, brak poprawnej odpowiedzi na 2 pytania
3,0Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, wystarczająca odpowiedź na 2 pytania
3,5Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, dostateczna odpowiedź na 2 pytania
4,0Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, dostateczna odpowiedź na 3 pytania
4,5Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, dostateczna odpowiedź na 1 pytanie i wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania
5,0Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C24_U01
potrafi racjonalnie eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
2,0nie potrafi racjonalnie eksploatować pojazdów rolniczych i leśnych oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
3,0potrafi w stopniu wystarczającym eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
3,5potrafi eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
4,0potrafi dobrze eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
4,5potrafi racjonalnie eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
5,0doskonale potrafi eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C24_K01
rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
2,0nie jest świadomy posiadanych umiejętności lub ich nie posiada
3,0wykorzystuje posiadaną wiedzę i umiejętności tylko do własnych celów
3,5współpracuje z innymi tylko na wyraźne polecenie prowadzącego
4,0dzieli się z innymi własną wiedzą i doświadczeniem, jednak nie potrafi zorganizować pracy w grupie
4,5potrafi współpracować w grupie, jednak popełnia drobne błędy organizacyjne
5,0potrafi współpracować w grupie, pełni funkcję lidera

Literatura podstawowa

  1. Dajniak H., Ciągniki - teoria ruchu i konstruowanie, WKiŁ, Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ogólna budowa podwozia pojazdu2
T-A-2Układ kierowniczy1
T-A-3Układ hamulcowy1
T-A-4Sprzęgła1
T-A-5Skrzynie przekładniowe2
T-A-6Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne1
T-A-7Podnośnik hydrauliczny1
T-A-8Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Wyznaczanie geometrii układu kierowniczego ciągnika3
T-L-3Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu4
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kinematyka i dynamika koła jezdnego2
T-W-2Siły i momenty działające na ciągnik kołowy w ruchu prostoliniowym1
T-W-3Bilans mocy kołowego ciągnika rolniczego2
T-W-4Charakterystyka uciągu ciągnika rolniczego1
T-W-5Ustalenie mocy silnika1
T-W-6Mechaniczny układ przeniesienia napędu ciągnika1
T-W-7Dobór przełożeń w układzie napędowym1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne przygotowanie do wykładów18
A-W-3przygotowanie do egzaminu3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C24_W01ma wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych niezbędną do rozumienia budowy i zasady działania tych pojazdów oraz ich racjonalnego zastosowania w technice rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W21ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych, obejmującą silniki pojazdów rolniczych, układy przeno-szenia napędów, teorię ruchu pojazdów, niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania pojazdów oraz ich charakterystyk technicznych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych w pojazdach rolniczych i leśnych, 3) racjonalnego stosowania pojazdów w rolnictwie i leśnictwie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-W-3Bilans mocy kołowego ciągnika rolniczego
T-W-1Kinematyka i dynamika koła jezdnego
T-W-5Ustalenie mocy silnika
T-W-7Dobór przełożeń w układzie napędowym
T-W-6Mechaniczny układ przeniesienia napędu ciągnika
T-W-4Charakterystyka uciągu ciągnika rolniczego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, brak poprawnej odpowiedzi na 2 pytania
3,0Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, wystarczająca odpowiedź na 2 pytania
3,5Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, dostateczna odpowiedź na 2 pytania
4,0Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, dostateczna odpowiedź na 3 pytania
4,5Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, dostateczna odpowiedź na 1 pytanie i wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania
5,0Egzamin ustny zawierający 3 pytania obejmujące materiał wykładowy, wyczerpująca odpowiedź na 3 pytania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C24_U01potrafi racjonalnie eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce le-śnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-L-2Wyznaczanie geometrii układu kierowniczego ciągnika
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-3Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu
Metody nauczaniaM-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi racjonalnie eksploatować pojazdów rolniczych i leśnych oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
3,0potrafi w stopniu wystarczającym eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
3,5potrafi eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
4,0potrafi dobrze eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
4,5potrafi racjonalnie eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
5,0doskonale potrafi eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz oceniać ich wpływ na środowisko przyrodnicze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C24_K01rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-A-5Skrzynie przekładniowe
T-A-6Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne
T-A-8Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi
T-A-7Podnośnik hydrauliczny
T-A-4Sprzęgła
T-A-1Ogólna budowa podwozia pojazdu
T-A-3Układ hamulcowy
T-A-2Układ kierowniczy
T-L-2Wyznaczanie geometrii układu kierowniczego ciągnika
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-3Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu
T-W-3Bilans mocy kołowego ciągnika rolniczego
T-W-1Kinematyka i dynamika koła jezdnego
T-W-5Ustalenie mocy silnika
T-W-2Siły i momenty działające na ciągnik kołowy w ruchu prostoliniowym
T-W-7Dobór przełożeń w układzie napędowym
T-W-6Mechaniczny układ przeniesienia napędu ciągnika
T-W-4Charakterystyka uciągu ciągnika rolniczego
Metody nauczaniaM-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest świadomy posiadanych umiejętności lub ich nie posiada
3,0wykorzystuje posiadaną wiedzę i umiejętności tylko do własnych celów
3,5współpracuje z innymi tylko na wyraźne polecenie prowadzącego
4,0dzieli się z innymi własną wiedzą i doświadczeniem, jednak nie potrafi zorganizować pracy w grupie
4,5potrafi współpracować w grupie, jednak popełnia drobne błędy organizacyjne
5,0potrafi współpracować w grupie, pełni funkcję lidera