Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL2 4 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie świadomości o roli statystyki w tworzeniu nowej wiedzy
C-2Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych
C-3Nabycie przez studenta umiejętności analizy danych pochodzacych z eksperymentów i obserwacji, wyciagania wniosków oraz prezentacji danych w formie graficznej oraz tabelarycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Konstrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej2
T-A-2Wykorzystanie testu t-Studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufnosci2
T-A-3Analiza doswiadczenia w układzie kompletnej randomizacji, interpretacja jakosciowa wyników na podstawie testu F, testy wielokrotne2
T-A-4Ocena zaleznosci pomiedzy zmiennymi, wyliczenie wspołczynników korelacji, determinacji i regresji, interpretacja, graficzne przedstawienie1
T-A-5Zastosowanie testów nieparametrycznych - chi kwadrat, korelacji kolejnosci, znaku2
9
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne, analiza struktury zbiorowości statystycznej2
T-W-2Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki, rozkłady zmiennych losowych1
T-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego2
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenia 1-czynnikowe1
T-W-5Metody porównan średnich1
T-W-6Korelacja i regresja prosta1
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne1
9
laboratoria
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Studiowanie literatury30
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych21
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury21
30
laboratoria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B05_W01
Student ma wiedzę na temat metod statystycznych do analizy wyników
TRL_1A_W02R1A_W01InzA_W02C-2T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B05_U01
Ma umiejętność analizy danych pochodzacych z eksperymentów i obserwacji, wyciągania wniosków oraz prezentacji danych w formie graficznej i tabelarycznej
TRL_1A_U07R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-3T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B05_K01
Ma świadomość roli statystyki w nauce i praktyce, rozumie potrzebę pogłębiania swoich umiejętności
TRL_1A_K01, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B05_W01
Student ma wiedzę na temat metod statystycznych do analizy wyników
2,0Student nie ma wiedzy na temat metod statystycznych do analizy wyników
3,0Student zna tylko część metod statystycznych do analizy wyników
3,5Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników
4,0Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do do analizy wyników, ma umiejętność wyboru najwłaściwszej metody
4,5Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników, ma umiejętność wyboru najwłaściwszej metody, potrafi porównac ich przydatność
5,0Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników, ma umiejętność wyboru najwłaściwszej metody, potrafi porównać ich przydatność, potrafi uzasadnić wybór metody

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B05_U01
Ma umiejętność analizy danych pochodzacych z eksperymentów i obserwacji, wyciągania wniosków oraz prezentacji danych w formie graficznej i tabelarycznej
2,0Student nie ma umiejętności analizy danych i wyciągania wniosków
3,0Student ma umiejętność analizy danych
3,5Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków
4,0Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników
4,5Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników. Posiada umiejętność planowania badań
5,0Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników. Posiada umiejętność planowania badań i krytycznej oceny opracowań statystycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B05_K01
Ma świadomość roli statystyki w nauce i praktyce, rozumie potrzebę pogłębiania swoich umiejętności
2,0Nie ma świadomości o roli statystyki w nauce i praktyce, nie rozumie potrzeby poglębiania wiedzy
3,0Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce,
3,5Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce, ma potrzebę pogłębiania swojej wiedzy
4,0Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce, ma potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i jej propagowania
4,5Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce, ma potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i jej propagowania oraz stymulowania otoczenia do pogłębiania wiedzy
5,0Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce, ma potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i jej propagowania, stymulowania otoczenia do pogłębiania wiedzy i stosowania jej w praktyce

Literatura podstawowa

  1. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2009
  2. Dobek A, Szwaczkowski T. 2007, Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Markiewska-Krawiec D., Krawiec B. , Szczecin, 2001, Podstawy statystyki matematycznej, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Szczecin, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Konstrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej2
T-A-2Wykorzystanie testu t-Studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufnosci2
T-A-3Analiza doswiadczenia w układzie kompletnej randomizacji, interpretacja jakosciowa wyników na podstawie testu F, testy wielokrotne2
T-A-4Ocena zaleznosci pomiedzy zmiennymi, wyliczenie wspołczynników korelacji, determinacji i regresji, interpretacja, graficzne przedstawienie1
T-A-5Zastosowanie testów nieparametrycznych - chi kwadrat, korelacji kolejnosci, znaku2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne, analiza struktury zbiorowości statystycznej2
T-W-2Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki, rozkłady zmiennych losowych1
T-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego2
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenia 1-czynnikowe1
T-W-5Metody porównan średnich1
T-W-6Korelacja i regresja prosta1
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne1
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Studiowanie literatury30
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych21
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B05_W01Student ma wiedzę na temat metod statystycznych do analizy wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie statystyki matematycznej, obejmującą elementy opisu struktury zbiorowości statystycznej, estymatory oraz podsta-wowe metody wnioskowania statystycznego, przydatną do: 1) analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków, 2) prezentacji danych i wyników analizy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych
Treści programoweT-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenia 1-czynnikowe
T-W-6Korelacja i regresja prosta
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne
T-W-5Metody porównan średnich
T-W-1Wiadomości wstępne, analiza struktury zbiorowości statystycznej
T-W-2Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki, rozkłady zmiennych losowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat metod statystycznych do analizy wyników
3,0Student zna tylko część metod statystycznych do analizy wyników
3,5Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników
4,0Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do do analizy wyników, ma umiejętność wyboru najwłaściwszej metody
4,5Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników, ma umiejętność wyboru najwłaściwszej metody, potrafi porównac ich przydatność
5,0Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników, ma umiejętność wyboru najwłaściwszej metody, potrafi porównać ich przydatność, potrafi uzasadnić wybór metody
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B05_U01Ma umiejętność analizy danych pochodzacych z eksperymentów i obserwacji, wyciągania wniosków oraz prezentacji danych w formie graficznej i tabelarycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występują-cych w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na pod-stawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta umiejętności analizy danych pochodzacych z eksperymentów i obserwacji, wyciagania wniosków oraz prezentacji danych w formie graficznej oraz tabelarycznej
Treści programoweT-A-1Konstrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej
T-A-2Wykorzystanie testu t-Studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufnosci
T-A-5Zastosowanie testów nieparametrycznych - chi kwadrat, korelacji kolejnosci, znaku
T-A-3Analiza doswiadczenia w układzie kompletnej randomizacji, interpretacja jakosciowa wyników na podstawie testu F, testy wielokrotne
T-A-4Ocena zaleznosci pomiedzy zmiennymi, wyliczenie wspołczynników korelacji, determinacji i regresji, interpretacja, graficzne przedstawienie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace kontrolne
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętności analizy danych i wyciągania wniosków
3,0Student ma umiejętność analizy danych
3,5Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków
4,0Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników
4,5Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników. Posiada umiejętność planowania badań
5,0Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników. Posiada umiejętność planowania badań i krytycznej oceny opracowań statystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B05_K01Ma świadomość roli statystyki w nauce i praktyce, rozumie potrzebę pogłębiania swoich umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie świadomości o roli statystyki w tworzeniu nowej wiedzy
Treści programoweT-A-1Konstrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej
T-A-2Wykorzystanie testu t-Studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufnosci
T-A-5Zastosowanie testów nieparametrycznych - chi kwadrat, korelacji kolejnosci, znaku
T-A-3Analiza doswiadczenia w układzie kompletnej randomizacji, interpretacja jakosciowa wyników na podstawie testu F, testy wielokrotne
T-A-4Ocena zaleznosci pomiedzy zmiennymi, wyliczenie wspołczynników korelacji, determinacji i regresji, interpretacja, graficzne przedstawienie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości o roli statystyki w nauce i praktyce, nie rozumie potrzeby poglębiania wiedzy
3,0Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce,
3,5Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce, ma potrzebę pogłębiania swojej wiedzy
4,0Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce, ma potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i jej propagowania
4,5Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce, ma potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i jej propagowania oraz stymulowania otoczenia do pogłębiania wiedzy
5,0Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce, ma potrzebę pogłębiania swojej wiedzy i jej propagowania, stymulowania otoczenia do pogłębiania wiedzy i stosowania jej w praktyce