Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Zdrowy tryb życia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zdrowy tryb życia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomosc ogólnych zasad zywienia. |
W-2 | Znajomosc podstawowych surowców i produktów pochodzenia roslinnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wyrobienie nawyku zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w aktywnym spedzaniu czasu. |
C-2 | Zdobycie pogłebionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego zywienia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Oddziaływanie roslin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka. | 2 |
T-A-2 | Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych. | 2 |
T-A-3 | Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii. | 3 |
T-A-4 | Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci. | 3 |
T-A-5 | Polis, psyche i soma - ogólne zasady którymi nalezy kierowac sie przy wyborze zdrowego stylu zycia. Obliczanie dla kazdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI Body Mass Index). | 2 |
T-A-6 | Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spozywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzgledniajacego prawidłowe łaczenie potraw. | 2 |
T-A-7 | Potrzeby fizyczne organizmu ludzkiego. Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego zwiazana z wysiłkiem fizycznym - dobór cwiczen fizycznych w zaleznosci od trybu pracy, wieku i płci. | 2 |
T-A-8 | Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. masaz - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaz shiatsu. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 6 |
A-A-3 | Analiza informacji zawartych na opakowaniach produktów zywnosciowych. | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji multimedialnych. | 11 |
A-A-5 | Przygotowanie do dyskusji tematycznych. | 8 |
A-A-6 | Konsultacje | 2 |
A-A-7 | Przygotowanie do testu zaliczajacego tematyke cwiczen. | 10 |
A-A-8 | uczestnictwo w proponowanych technikach masażu | 1 |
A-A-9 | uczestnictwo w proponowanych ćwiczeniach fizycznych | 1 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Wykład informacyjny z prezentacja multimedialna |
M-3 | Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna zwiazana z tematyka cwiczen |
M-4 | Metody praktyczne - pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w wykład konwersatoryjny |
S-2 | Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusje |
S-3 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
S-4 | Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu |
S-5 | Ocena formująca: zangażowanie studenta podczas zajęc aktywizujących |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_A04_W01 Student zna własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | TRL_1A_W26 | R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W01 | C-2 | T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
TRL_1A_A04_W02 Student po zrealizowaniu część wykładowej będzie znał podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych i będzie w stanie prawidlowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety | TRL_1A_W26 | R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W01 | C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-6 | M-3, M-4 | S-3, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_A04_U01 Student praktycznie wykorzystuje zdobyta wiedze w kształtowaniu zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu. | TRL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-1 | T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
TRL_1A_A04_U02 Student potrafi samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. | TRL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-2 | T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-4 |
TRL_1A_A04_U03 Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu | TRL_1A_U01 | R1A_U01 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-7 | M-2, M-3, M-4 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_A04_K01 Student ma swiadomosc znaczenia roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu. | TRL_1A_K04 | R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TRL_1A_A04_K02 Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu | TRL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | InzA_K02 | C-2 | T-A-8, T-A-5, T-A-7 | M-2, M-3, M-4 | S-3, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_A04_W01 Student zna własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | 2,0 | Student nie zna własciwosci prozdrowotnych surowców i produktów pochodzenia roslinnego. |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | |
3,5 | Student zna w stopniu zadowalajacym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | |
4,5 | Student zna w stopniu ponad dobrym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego. | |
TRL_1A_A04_W02 Student po zrealizowaniu część wykładowej będzie znał podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych i będzie w stanie prawidlowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety | 2,0 | Student nie zna podstawowego składu roślinnych produktów spożywczych |
3,0 | Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych | |
3,5 | Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych i niewielkim stopniu potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety | |
4,0 | Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i dla niektórych produktów potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety | |
4,5 | Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety | |
5,0 | Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety uwzględniając preferencje spozywającego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_A04_U01 Student praktycznie wykorzystuje zdobyta wiedze w kształtowaniu zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu. | 2,0 | Student nie posiadł wymaganej umiejetnosci. |
3,0 | Student ma ogólne pojecie odnosnie kształtowania zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu. | |
3,5 | Student potrafi zastosowac w stopniu podstawowym zdobyta wiedze dotyczaca kształtowania zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu. | |
4,0 | Student dobrze radzi sobie z przełozeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu. | |
4,5 | Student dobrze radzi sobie z przełozeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu. | |
5,0 | Student bardzo dobrze radzi sobie z przełozeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu, wykazuje przy tym kreatywnosc i przejawia własna inicjatywe. | |
TRL_1A_A04_U02 Student potrafi samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie skonstruowac całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalajacym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu ponad dobrym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. | |
TRL_1A_A04_U03 Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu | 2,0 | Student nie zna podstawowych ćwiczeń fizycznych |
3,0 | Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne, nie wdraża ich jako spędzanie wolnego czasu | |
3,5 | Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobyłą wiedzą przy rekreacyjnym spędzaniu wolnego czasu | |
4,0 | Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu | |
4,5 | Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu | |
5,0 | Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu dostosowując ćwiczenia do kondycji i trybu życia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_A04_K01 Student ma swiadomosc znaczenia roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu. | 2,0 | Student nie ma swiadomosci znaczenia roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu. |
3,0 | Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu. | |
3,5 | Student rozumie w stopniu zadowalajacym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu. | |
4,0 | Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu. | |
4,5 | Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu. | |
5,0 | Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu. | |
TRL_1A_A04_K02 Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu | 2,0 | Student nie ma świadomość potrzeby swojego organizmu odnośnie doznań fizycznych i psychicznych |
3,0 | Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu | |
3,5 | Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu | |
4,0 | Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu | |
4,5 | Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu w celu prawidłowego funkcjonowania organizmu | |
5,0 | Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu, modyfikując je zależnie od potrzeb organizmu |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 2004
- Hewson M.L., Horticulture as therapy. A practical guide to using horticulture as a therapeutic tool., HTM, 2004
- Hyams E., Rośliny w służbie człowieka., PWN, Warszawa, 1974
- Jędrzejko K., Kowalczyk B., Bacler B., Rośliny kosmetyczne., TEKST, Bydgoszcz, 2007
- Keville K., Zielona apteka. Rośliny, które leczą i zapobiegają., Świat Książki, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Brud Wł., Konopacka I., Tajemnice aromaterapii., Świat Książki, Warszawa, 1998