Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Przetwórstwo surowców roślinnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwórstwo surowców roślinnych | ||
Specjalność | Doradztwo rolnicze | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Rekowska <Ewa.Rekowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma podstawową wiedzę o produkcji głównych surowców roslinnych i ich właściwościach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi wiedzy o kierunkach i technologii przetwórstwa surowców zbożowych, okopowych, owocowych i warzywnych, pozwalajacej na udzielanie podstawowych porad w tym zakresie |
C-2 | Zaznajomienie studenta z wymaganiami jakościowymi dla surowców i produktów ich przetworzenia, sposobami oceny tych cech, oraz znaczeniem procesów przetwórczych w kształtowaniu jakości produktów gotowych |
C-3 | Poznanie podstawowych zasad produkcji żywności bezpiecznej i stosowania technologii przyjaznych środowisku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cechy jakościowe surowców owocowych i warzywnych i ich znaczenie w przetwórstwie. | 2 |
T-A-2 | Wpływ niektórych zabiegów technologicznych (blanszowania) na kształtowanie jakości produktów warzywnych | 2 |
T-A-3 | Podstawowe wskaźniki jakościowe wybranych produktów owocowo-warzywnych (kiszonek, wyrobów marynowanych, suszu, soków) oraz sposoby ich oceny | 8 |
T-A-4 | Cechy jakościowe przetworów zbożowych oraz metody oceny niektórych wskaźników jakościowych produktów zbożowych | 4 |
T-A-5 | Cechy jakościowe i sposoby oceny wybranych produktów ziemniaczanych | 2 |
T-A-6 | Porównanie wybranych cech artykułów żywnościowych konwencjonalnych i ekologicznych | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka przetwórstwa rolno-spożywczego oraz podstawowych zasad funkcjonowania zakładów przetwórczych | 2 |
T-W-2 | Kierunki przetwórstwa owoców i warzyw - wymagania surowcowe, podstawowe technologie utrwalania i przetwarzania. | 8 |
T-W-3 | Kierunki przetwórstwa surowców zbożowych - wymagania surowcowe, technologia otrzymywania kasz, płatków, nasion preparowanych, makaronów oraz wykorzystania zbóż w przemyśle fermentacyjnym (gorzelnictwo rolnicze, browarnictwo) | 4 |
T-W-4 | Przetwórstwo ziemniaków jadalnych i przemysłowych - wymagania surowcowe, produkcja mączki ziemniaczanej, wyrobów suszonych i smażonych | 4 |
T-W-5 | Bezpieczeństwo żywności, żywność ekologiczna. Stosowanie technologii przyjaznych środowisku. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 20 |
A-A-2 | Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykladów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja metod oceny wskaźników jakościowych i analiza uzyskanych wyników |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Zespołowe wykonywanie poleconych zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena wykonania poleconych zadań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D07_W01 Student posiada wiedzę z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych, z uwzględnieniem produkcji tzw. żywności bezpiecznej | ROL_2A_W08 | R2A_W05 | C-3, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D07_U01 Potrafi analizować problemy związane z jakością arykułów żywnościowych pochodzenia roślinnego | ROL_2A_U03 | R2A_U04, R2A_U05 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3 |
ROL_2A_D07_U02 Ma podstawy odnośnie prowadzenia doradztwa z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych - ich doboru, stosowanych technologii przetwarzania i jakości produktów gotowych | ROL_2A_U07 | R2A_U02 | C-3, C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D07_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za właściwy przerób surowców roślinnych, z uzględnieniem wysokiej jakości wyrobów gotowych oraz ochrony stanu środowiska naturalnego | ROL_2A_K03 | R2A_K05 | C-3, C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-6 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D07_W01 Student posiada wiedzę z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych, z uwzględnieniem produkcji tzw. żywności bezpiecznej | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną wiedzę z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D07_U01 Potrafi analizować problemy związane z jakością arykułów żywnościowych pochodzenia roślinnego | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w dostatecznym stopniu analizować problemy związane z jakością artykułów żywnościowych pochodzenia roślinnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ROL_2A_D07_U02 Ma podstawy odnośnie prowadzenia doradztwa z zakresu przetwórstwa surowców roślinnych - ich doboru, stosowanych technologii przetwarzania i jakości produktów gotowych | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczne podstawy odnośnie doradztwa w zakresie przetwórstaw surowców roślinnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D07_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za właściwy przerób surowców roślinnych, z uzględnieniem wysokiej jakości wyrobów gotowych oraz ochrony stanu środowiska naturalnego | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje dostateczną świadomość odpowiedzialności za właściwy przerób surowców roślinnych z uwzględnieniem wysokiej jakości produktów gotowych i dbałości o stan środowiska naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lada E. H., Podstawy przetwórstwa spożywczego, WSiP, Warszawa, 2008
- Oszmiański J., Technologia i analiza produktow z owoców i warzyw. Wybrane zagadnienia, Wyd. AR we Wrocławiu, Wrocław, 2002
- Jurga R., Przetwórstwo zbóż. Cz. I i II, 2011
- Pijanowski E., Dłużewski M., Dłużewska A., Jarczyk A., Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Świetlikowska K. (red.), Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego, SGGW, Warszawa, 2010