Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo rolnicze
Sylabus przedmiotu Prognozowanie i ocena zużycia energii w rolnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prognozowanie i ocena zużycia energii w rolnictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zdzisław Prokowski <Zdzislaw.Prokowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Janicki <Wieslaw.Janicki@zut.edu.pl>, Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl>, Zdzisław Prokowski <Zdzislaw.Prokowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Otrzymanie niezbędnej wiedzy i umiejętności z zakresu oceny i prognozowania zużycia energii w rolnictwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza bilansu energetycznego poszczególnych procesów technologicznych w rolnictwie. | 3 |
T-A-2 | Analiza efektywności wykorzystania energii w procesach produkcyjnych. | 3 |
T-A-3 | Obliczanie wartości opałowej biomasy z uwzględnieniem jej wykorzystania w bilansie energetycznym przedsiębiorstw rolniczych. | 3 |
T-A-4 | Modelowanie zużycia energii w rolnictwie z uwzględnieniem nowych technologii oraz przepisów prawnych. | 3 |
T-A-5 | Wycieczka dydaktyczna do Ośrodka Szkoleniowo-Badawczego w Zakresie Energii Odnawialnej w Ostoi. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe źródła energii w gospodarce światowej i w Polsce. Energia w sektorze rolniczym. Rodzaje zużywanej energii. Charakterystyka poszczególnych rodzajów paliwa. Struktura zużycia energii w rolnictwie w świetle bezpieczeństwa energetycznego Polski. Energochłonność produkcji rolniczej. Ocena bilansu energetycznego podstawowych procesów technologicznych w rolnictwie. | 5 |
T-W-2 | Statystyczne i ekonometryczne metody w prognozowaniu konsumpcji energii. Ocena zużycia energii elektrycznej i cieplnej. Prognozowanie przemian w rolnictwie i ich wpływu na bilans energetyczny gospodarki. Ocena potencjału pozyskiwania energii ze źródeł niekonwencjonalnych. Farmy wiatrowe, małe elektrownie wodne, biomasa – potencjalne źródła energii na potrzeby rolnictwa. Modernizacja infrastruktury technicznej gospodarstw rolnych. | 5 |
T-W-3 | Wpływ procesów restrukturyzacji i modernizacji w rolnictwie na zmiany w strukturze i ilości zużywanych nośników energii. Integracja z Unią Europejską. Wspólna polityka rolna. Przepisy prawne ilościowo i jakościowo regulujące zużycie energii. Polskie rolnictwo w świetle obowiązujących umów międzynarodowych. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie problematyki | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praktyczne zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O03_W01 ma wiedzę w zakresie prognozowania i oceny zużycia energii w rolnictwie, obejmującą ocenę energochłonności produkcji rolniczej i leśnej, | ROL_2A_W06 | R2A_W06, R2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O03_U01 potrafi oceniać i prognozować zużycie energii w rolnictwie i gospodarce leśnej | ROL_2A_U02, ROL_2A_U07 | R2A_U02, R2A_U03, R2A_U06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_O03_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań | ROL_2A_K03, ROL_2A_K04, ROL_2A_K06 | R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O03_W01 ma wiedzę w zakresie prognozowania i oceny zużycia energii w rolnictwie, obejmującą ocenę energochłonności produkcji rolniczej i leśnej, | 2,0 | Student nie posiada wiedzy |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować. | |
3,5 | Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować. | |
4,5 | Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym. | |
5,0 | Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O03_U01 potrafi oceniać i prognozować zużycie energii w rolnictwie i gospodarce leśnej | 2,0 | Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii | |
3,5 | Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii | |
4,5 | Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu prognozowanaia i oceny zuzycia energii |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_O03_K01 Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań | 2,0 | Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności |
3,0 | Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole | |
3,5 | Kompetencje pośrednie między 3 a 4 | |
4,0 | Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami | |
4,5 | Kompetencje pośrednie między 4 a 5 | |
5,0 | Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień |
Literatura podstawowa
- Muzalewski A., Koszty eksploatacji maszyn, Nr 23., IBMER, Warszawa, 2008
- Wójcicki Z., Poszanowanie energii i środowiska w rolnictwie i na obszarach wiejskich., IBMER, Warszawa, 2007