Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Metody opracowań w agrometeorologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody opracowań w agrometeorologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości z agrometeorologii i statystyki matematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z metodami opisu elementów meteorologicznych oraz oceny ich wpływu na wzrost, rozwój wielkość plonów roślin uprawnych, a także na ocenę warunków klimatycznych w różnych regionach kraju |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza publikowanych materiałów klimatycznych. Biuletyny PIHM, Atlasy klimatyczne i agrometeorologiczne | 2 |
T-A-2 | Termiczne klasyfikacje miesięcy wybranej stacji meteorologicznej na podstawie odchylenia standardowego od normy oraz przedziałów kwantylowych | 2 |
T-A-3 | Charakterystyki opadowe wybranej stacji meteorologicznej | 2 |
T-A-4 | Wskaźniki klimatologiczne i ich zastosowanie w ocenie wpływu pogody na przebieg wegetacji i plonowanie roślin | 2 |
T-A-5 | Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej miejscowości - zasoby energetyczne wiatru | 2 |
T-A-6 | Ocena zmienności wybranych elemenów meteorologicznych w funkcji czasu. Trendy, okresowość. | 2 |
T-A-7 | Źródła danych meteorologicznych. OGIMET, Baza AIRBASE, Wetterzentrale | 1 |
T-A-8 | Metody opracowania przestrzennego danych klimatycznych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych | 2 |
T-W-2 | Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych. Analiza szeregów czasowych | 2 |
T-W-3 | Charakterystyki agroklimatologiczne ważniejszych elementów meteorologicznych. Klimatogramy, tautochrony, termoizoplety. | 4 |
T-W-4 | Częstość i prawdopodobieństwo występowania elementów i zjawisk meteorologicznych | 3 |
T-W-5 | Analiza współzależności zjawisk, korelacja i regresja (liniowa, nieliniowa) | 3 |
T-W-6 | Pisemne zaliczenie treści wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Opracowywanie pozyskanych danych meteorologicznych | 25 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-A-4 | Przegląd internetowych baz meteorologicznych | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach i zaliczeniu | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie materiału do zaliczenia | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie krótkich prezentacji multimedialnych | 8 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące, z użyciem komputera |
M-3 | Metody praktyczne, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Okresowe sprawdziany wiedzy |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy izdobytej na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O09-M_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu metod opracowań agrometeorologicznych niezbędną do oceny zasobów klimatycznych danego regionu | ROL_1A_W08 | R1A_W03, R1A_W07 | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O09-M_U01 Potrafi wykorzystać podstawowe wskaźniki klimatyczne w celu oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość plonowania roślin oraz w sposób graficzny scharakteryzować rozkład czasowy i przestrzenny ważniejszych elementów klimatu | ROL_1A_U11 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | — | C-1 | T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-6 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_O09-M_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie wpływu pogody na produkcję rolniczą. | ROL_1A_K01, ROL_1A_K06 | R1A_K01, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-A-6, T-W-5 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O09-M_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu metod opracowań agrometeorologicznych niezbędną do oceny zasobów klimatycznych danego regionu | 2,0 | |
3,0 | ma podstawową wiedzę na temat opracowań czasowej i przestrzennej zmienności elementów meteorologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O09-M_U01 Potrafi wykorzystać podstawowe wskaźniki klimatyczne w celu oceny wpływu elementów meteorologicznych na wielkość plonowania roślin oraz w sposób graficzny scharakteryzować rozkład czasowy i przestrzenny ważniejszych elementów klimatu | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykorzystać proste wskaźniki klimatyczne do oceny wpływu pogody na wzrost, rozwój i plonowanie roślin uprawnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_O09-M_K01 Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania w zakresie wpływu pogody na produkcję rolniczą. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość doskonalenia wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koźmiński C., Michalska B., Agrometeorologia i klimatologia, AR w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2008, III
- Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia, PWN, Warszawa, 2000, I
Literatura dodatkowa
- Koźmiński C., Michalska B. opr. nauk., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, Szczecin, 2004, I