Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>, Marta Wojcieszczuk <Marta.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 1,00,47egzamin
laboratoriaL5 10 1,00,24zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 20 2,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie pomiarów kwasowości czynnej i wymiennej do oceny wartości produkcyjnej analizowanej gleby1
T-A-2Oznaczani całkowitej kwasowości hydrolitycznej1
T-A-3Dobór nawozu wapniowego i ustalanie jego dawki wegług pomiaru kwasowości hydrolitycznej2
T-A-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności sorpcyjnej, wymiennej gleb1
T-A-5Profilowa ocena właściwości sorpcyjnych gleby1
T-A-6Oznaczanie węgla organicznego w glebie oraz zawartość i funkcja próchnicy w glebie2
T-A-7Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności2
T-A-8Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb w profilu2
T-A-9Wyliczanie retencj wodnej gleb na podstawie krzywej pF2
T-A-10Treść,podział i wykorzystanie map glebowo-rolniczych2
T-A-11Treść i wykorzystanie map bonitacyjnych i analitycznych2
T-A-12Opis cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych oraz określenie przynależności systematycznej gleby2
20
laboratoria
T-L-1Opis profilu glebowego ,ustalenie przynależności gleby według Systematyki Glegb Polski oraz wycena jej wartości rolniczej10
10
wykłady
T-W-1Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego oraz proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych3
T-W-2Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych3
T-W-3Proces bielicowania oraz właściwości, wartość rolnicza i występowanie gleb bielicoziemnych3
T-W-4Wpływ procesów zabagninia i glejowych na wartość rolniczą wytworzonych gleb oraz warunki pwstawnia czarnych ziem3
T-W-5Procesy bagienne w powstawaniu gleb oraz ich wpływ na przydatność i wartość rolniczą2
T-W-6Rola procesów aluwilnych,antropogenicznych i zasalania w powstawaniu gleb oraz ich wartość rolnicza3
T-W-7Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości rolniczej gleb-bonitacja gleb2
T-W-8Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1konsultacje15
A-A-2praca w domu15
A-A-3Audytoria30
60
laboratoria
A-L-1praca w terenie5
A-L-2dojazd10
A-L-3wykopanie odkrywki i zasypanie15
30
wykłady
A-W-1wykłady15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe
S-3Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C10_W01
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
ROL_1A_W04R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07C-1, C-2, C-3T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C10_U01
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
ROL_1A_U02R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07C-1, C-2, C-3T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C10_K01
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
ROL_1A_K05R1A_K05C-1, C-2, C-3T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-7, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C10_W01
Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C10_U01
Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C10_K01
Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
  2. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Pozna, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak

Literatura dodatkowa

  1. Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
  2. ryszard Turski,Anna Słotwińska-Jurkiewicz, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Ronicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, Brak

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie pomiarów kwasowości czynnej i wymiennej do oceny wartości produkcyjnej analizowanej gleby1
T-A-2Oznaczani całkowitej kwasowości hydrolitycznej1
T-A-3Dobór nawozu wapniowego i ustalanie jego dawki wegług pomiaru kwasowości hydrolitycznej2
T-A-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności sorpcyjnej, wymiennej gleb1
T-A-5Profilowa ocena właściwości sorpcyjnych gleby1
T-A-6Oznaczanie węgla organicznego w glebie oraz zawartość i funkcja próchnicy w glebie2
T-A-7Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności2
T-A-8Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb w profilu2
T-A-9Wyliczanie retencj wodnej gleb na podstawie krzywej pF2
T-A-10Treść,podział i wykorzystanie map glebowo-rolniczych2
T-A-11Treść i wykorzystanie map bonitacyjnych i analitycznych2
T-A-12Opis cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych oraz określenie przynależności systematycznej gleby2
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opis profilu glebowego ,ustalenie przynależności gleby według Systematyki Glegb Polski oraz wycena jej wartości rolniczej10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego oraz proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych3
T-W-2Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych3
T-W-3Proces bielicowania oraz właściwości, wartość rolnicza i występowanie gleb bielicoziemnych3
T-W-4Wpływ procesów zabagninia i glejowych na wartość rolniczą wytworzonych gleb oraz warunki pwstawnia czarnych ziem3
T-W-5Procesy bagienne w powstawaniu gleb oraz ich wpływ na przydatność i wartość rolniczą2
T-W-6Rola procesów aluwilnych,antropogenicznych i zasalania w powstawaniu gleb oraz ich wartość rolnicza3
T-W-7Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości rolniczej gleb-bonitacja gleb2
T-W-8Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1konsultacje15
A-A-2praca w domu15
A-A-3Audytoria30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1praca w terenie5
A-L-2dojazd10
A-L-3wykopanie odkrywki i zasypanie15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1wykłady15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C10_W01Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W04Zna funkcje i charakterystykę gleb Polski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-L-1Opis profilu glebowego ,ustalenie przynależności gleby według Systematyki Glegb Polski oraz wycena jej wartości rolniczej
T-W-2Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych
T-W-3Proces bielicowania oraz właściwości, wartość rolnicza i występowanie gleb bielicoziemnych
T-W-4Wpływ procesów zabagninia i glejowych na wartość rolniczą wytworzonych gleb oraz warunki pwstawnia czarnych ziem
T-W-5Procesy bagienne w powstawaniu gleb oraz ich wpływ na przydatność i wartość rolniczą
T-W-6Rola procesów aluwilnych,antropogenicznych i zasalania w powstawaniu gleb oraz ich wartość rolnicza
T-W-7Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości rolniczej gleb-bonitacja gleb
T-W-8Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-W-1Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego oraz proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych
T-A-1Wykorzystanie pomiarów kwasowości czynnej i wymiennej do oceny wartości produkcyjnej analizowanej gleby
T-A-3Dobór nawozu wapniowego i ustalanie jego dawki wegług pomiaru kwasowości hydrolitycznej
T-A-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności sorpcyjnej, wymiennej gleb
T-A-5Profilowa ocena właściwości sorpcyjnych gleby
T-A-6Oznaczanie węgla organicznego w glebie oraz zawartość i funkcja próchnicy w glebie
T-A-8Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb w profilu
T-A-9Wyliczanie retencj wodnej gleb na podstawie krzywej pF
T-A-2Oznaczani całkowitej kwasowości hydrolitycznej
T-A-7Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności
T-A-10Treść,podział i wykorzystanie map glebowo-rolniczych
T-A-11Treść i wykorzystanie map bonitacyjnych i analitycznych
T-A-12Opis cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych oraz określenie przynależności systematycznej gleby
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe
S-3Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C10_U01Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U02Potrafi rozpoznać podstawowe typy i rodzaje gleb Polski oraz opisać i ich własności chemiczne i fizyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-L-1Opis profilu glebowego ,ustalenie przynależności gleby według Systematyki Glegb Polski oraz wycena jej wartości rolniczej
T-W-2Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych
T-W-3Proces bielicowania oraz właściwości, wartość rolnicza i występowanie gleb bielicoziemnych
T-W-4Wpływ procesów zabagninia i glejowych na wartość rolniczą wytworzonych gleb oraz warunki pwstawnia czarnych ziem
T-W-5Procesy bagienne w powstawaniu gleb oraz ich wpływ na przydatność i wartość rolniczą
T-W-6Rola procesów aluwilnych,antropogenicznych i zasalania w powstawaniu gleb oraz ich wartość rolnicza
T-W-7Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości rolniczej gleb-bonitacja gleb
T-W-8Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-W-1Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego oraz proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych
T-A-1Wykorzystanie pomiarów kwasowości czynnej i wymiennej do oceny wartości produkcyjnej analizowanej gleby
T-A-3Dobór nawozu wapniowego i ustalanie jego dawki wegług pomiaru kwasowości hydrolitycznej
T-A-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności sorpcyjnej, wymiennej gleb
T-A-5Profilowa ocena właściwości sorpcyjnych gleby
T-A-6Oznaczanie węgla organicznego w glebie oraz zawartość i funkcja próchnicy w glebie
T-A-8Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb w profilu
T-A-9Wyliczanie retencj wodnej gleb na podstawie krzywej pF
T-A-2Oznaczani całkowitej kwasowości hydrolitycznej
T-A-7Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności
T-A-10Treść,podział i wykorzystanie map glebowo-rolniczych
T-A-11Treść i wykorzystanie map bonitacyjnych i analitycznych
T-A-12Opis cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych oraz określenie przynależności systematycznej gleby
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe
S-3Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C10_K01Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb
C-2Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb
C-3Poznanie sposobow wyceny wartości gleb
Treści programoweT-L-1Opis profilu glebowego ,ustalenie przynależności gleby według Systematyki Glegb Polski oraz wycena jej wartości rolniczej
T-W-2Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych
T-W-3Proces bielicowania oraz właściwości, wartość rolnicza i występowanie gleb bielicoziemnych
T-W-4Wpływ procesów zabagninia i glejowych na wartość rolniczą wytworzonych gleb oraz warunki pwstawnia czarnych ziem
T-W-5Procesy bagienne w powstawaniu gleb oraz ich wpływ na przydatność i wartość rolniczą
T-W-6Rola procesów aluwilnych,antropogenicznych i zasalania w powstawaniu gleb oraz ich wartość rolnicza
T-W-7Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości rolniczej gleb-bonitacja gleb
T-W-8Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych
T-W-1Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego oraz proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych
T-A-1Wykorzystanie pomiarów kwasowości czynnej i wymiennej do oceny wartości produkcyjnej analizowanej gleby
T-A-3Dobór nawozu wapniowego i ustalanie jego dawki wegług pomiaru kwasowości hydrolitycznej
T-A-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności sorpcyjnej, wymiennej gleb
T-A-5Profilowa ocena właściwości sorpcyjnych gleby
T-A-6Oznaczanie węgla organicznego w glebie oraz zawartość i funkcja próchnicy w glebie
T-A-8Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb w profilu
T-A-9Wyliczanie retencj wodnej gleb na podstawie krzywej pF
T-A-2Oznaczani całkowitej kwasowości hydrolitycznej
T-A-7Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności
T-A-10Treść,podział i wykorzystanie map glebowo-rolniczych
T-A-11Treść i wykorzystanie map bonitacyjnych i analitycznych
T-A-12Opis cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych oraz określenie przynależności systematycznej gleby
Metody nauczaniaM-1Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny
M-2labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna
M-3Terenowe-metoda praktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wykład-egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: labolatoria- zaliczenie końcowe
S-3Ocena formująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganych treści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0