Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ROL_1A_B08_W01 | Student potrafi omówić budowę i właściowści makrocząsteczek, zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ROL_1A_W01 | Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych i technicznych uwarunkowań produkcji rolniczej |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy |
---|
C-2 | Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej |
C-3 | Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii |
C-4 | Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych |
Treści programowe | T-W-1 | Pochodzenie i cel biochemii. Rola wody i zwiazków mineralnych (makro- i mikroelementów) w procesach biologicznych. Wysokoenergetyczne związki zawierające fosfor |
---|
T-W-3 | Enzymy: natura chemiczna, klasyfikacja i nomenklatura enzymów. Mechanizm katalizy enzymatycznej. Aktywatory i inhibitory reakcji enzymatycznych. Koenzymy: klasyfikacja i mechanizm działania. Koenzymatyczna funkcja witamin. |
T-W-4 | Biochemiczne podstawy genetyki: kwasy nukleinowe, ich rola i budowa; procesy replikacji i transkrypcji, biosynteza białka i jej regulacja; oddziaływanie substancji chemicznych na DNA i typy uszkodzeń genetycznych. Przemiany metaboliczne aminokwasów |
T-W-6 | Glikoliza – mechanizm oraz enzymy przemiany glikolitycznej. Kierunki przemian pirogronianu.
Mechanizm, enzymy i znaczenie cyklu kwasów trikarboksylowych (cykl Krebsa). Utlenianie biologiczne. Enzymy łancucha oddechowego. Reakcje chemiczne łańcucha oddechowego. Fosforylacja oksydacyjna. Bilans energetyczny całkowitego utlenienia glukozy. Anabolizm weglowodanów: glukoneogeneza, szlak pentozofosforanowy. Fotosynteza, biosynteza disacharydów i polisacharydów. |
T-W-7 | Lipidy i ich katabolizm. Budowa i podstawowe funkcje w organizmach żywych. Beta-oksydacja kwasów tłuszczowych. Przemiany glicerolu. Efekty energetyczne katabolizmu lipidów. Procesy anaboliczne ipidów: biosynteza kwasów tłuszczowych, anabolizm triacylogliceroli i fosfolipidów. |
T-W-8 | Metabolity wtórne roślin - charakterystyka i ich rola |
T-W-5 | Weglowodany: budowa i funkcje poszczególnych grup weglowodanów. Utlenianie a metaboliczne źródło energii - główne mechanizmy kontroli. Katabolizm i anabolizm weglowodanów |
T-W-2 | Aminokwasy peptydy i białka. Budowa i właściwości aminokwasów. Przeglad ważniejszych
aminokwasów. Peptydy: wiązanie peptydowe, właściwości peptydów naturalnych. Białka –
struktura, właściwości, klasyfikacja. |
T-L-2 | Wykrywanie podstawowych składników kwasów nukleinowych. Biochemiczne podstawy dziedziczenia cech |
T-L-3 | Reakcje barwne ogólne i selektywne dla cukrowców. Znaczenie cukrowców dla organizmu |
T-L-5 | Wykazywanie obecności podstawowych składników lipidów. Liczby charakterystyczne dla tłuszczowców – oznaczanie liczby jodowej tłuszczu |
T-L-4 | Jakosciowe wykrywanie aktywnosci enzymów oksydoredukcyjnych i hydrolitycznych. Kinetyka reakcji enzymatycznejj |
T-L-1 | Reakcje charakterystyczne aminokwasów i białek. Znaczenie białek dla organizmu |
Metody nauczania | M-1 | Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu |
---|
M-2 | Analiza laboratoryjna materiału biologicznego |
M-3 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych |
M-4 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń laboratoryjnych |
---|
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna budowę i właściwości podstawowych związków występujących w organizmach żywywch, potrafi wymienić i krótko scharakteryzować procesy zachodzące w organizmach |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |