Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,47zaliczenie
laboratoriaL2 7 1,00,24zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie świadomości o roli statystyki w tworzeniu nowej wiedzy
C-2Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych stosowanych w badaniach rolniczych
C-3Nabycie przez studenta umiejetnosci analizy danych pochodzacych z eksperymentów i obserwacji, wyciagania wniosków oraz prezentacji danych w formie graficznej oraz tabelarycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy statystyki opisowej, miary tendencji centralnej, rozproszenia, kształtu i ich interpretacja2
T-A-2Konstrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej2
T-A-3Wykorzystanie testu t-Studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufności2
T-A-4Analiza doświadczenia w układzie kompletnej randomizacji, interpretacja jakościowa wyników na podstawie testu F2
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, interpretacja wyników2
T-A-6Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, wyliczenie współczynników korelacji, determinacji i regresji, interpretacja, graficzne przedstawienie2
T-A-7Zastosowanie testów nieparametrycznych - chi kwadrat, korelacji kolejnosci, znaku3
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne, analiza struktury zbiorowości statystycznej2
T-W-2Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki, rozkłady zmiennych losowych2
T-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego2
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenie 1-czynnikowe2
T-W-5Metody porównań średnich2
T-W-6Korelacja i regresja prosta2
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne2
T-W-8Zasady opracowania wyników badań1
15
laboratoria
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie prac kontrolnych15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury15
30
laboratoria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Sprawdziany pisemne
M-2Prace kontrolne
M-3Zaliczenie pisemne końcowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B06_W01
Student zna metody statystyczne analizy wyników
ROL_1A_W15R1A_W01C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B06_U01
Ma umiejetność analizy danych pochodzacych z eksperymentów i obserwacji, wyciagania wniosków oraz prezentacji danych w formie graficznej i tabelarycznej
ROL_1A_U13R1A_U02C-3T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B06_K01
Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce
ROL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07C-1T-W-8M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B06_W01
Student zna metody statystyczne analizy wyników
2,0Student nie potrafi wykorzystać metod statystycznych do analizy wyników
3,0Student potrafi wykorzystac tylko cześć metod statystycznych do analizy wyników
3,5Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników
4,0Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników, ma umiejętność wyboru najwłaściwszej metody
4,5Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników, ma umiejętność wyboru najwłaściwszej metody, potrafi porównać ich przydatność
5,0Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników, ma umiejętność wyboru najwłaściwszej metody, potrafi porównać ich przydatność, potrafi uzasadnić wybór metody

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B06_U01
Ma umiejetność analizy danych pochodzacych z eksperymentów i obserwacji, wyciagania wniosków oraz prezentacji danych w formie graficznej i tabelarycznej
2,0Student nie ma umiejętności analizy danych i wyciagania wniosków
3,0Student ma umiejętność analizy danych
3,5Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków
4,0Student ma umiejętnośći analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników
4,5Student ma umiejętnośći analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników. Posiada umiejętnosc planowania badań
5,0Student ma umiejętnośći analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników. Posiada umiejętność planowania badań i krytycznej oceny opracowań statystycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B06_K01
Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce
2,0Nie wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy
3,0Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy
3,5Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chetny do podzielenia sie nia
4,0Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chetny do podzielenia sie nia. Stara sie postrzegac błedy w zastosowaniach metod statystycznych
4,5Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chetny do podzielenia sie nia. Stara sie postrzegac błedy w zastosowaniach metod statystycznych. Wyraza opinie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowosci
5,0Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chetny do podzielenia sie nia. Stara sie postrzegac błedy w zastosowaniach metod statystycznych. Wyraza opinie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowosci. Jest zainteresowany poszerzaniem swojej wiedzy

Literatura podstawowa

  1. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2009
  2. Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Markiewska-Krawiec D., Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy statystyki opisowej, miary tendencji centralnej, rozproszenia, kształtu i ich interpretacja2
T-A-2Konstrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej2
T-A-3Wykorzystanie testu t-Studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufności2
T-A-4Analiza doświadczenia w układzie kompletnej randomizacji, interpretacja jakościowa wyników na podstawie testu F2
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, interpretacja wyników2
T-A-6Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, wyliczenie współczynników korelacji, determinacji i regresji, interpretacja, graficzne przedstawienie2
T-A-7Zastosowanie testów nieparametrycznych - chi kwadrat, korelacji kolejnosci, znaku3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne, analiza struktury zbiorowości statystycznej2
T-W-2Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki, rozkłady zmiennych losowych2
T-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego2
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenie 1-czynnikowe2
T-W-5Metody porównań średnich2
T-W-6Korelacja i regresja prosta2
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne2
T-W-8Zasady opracowania wyników badań1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie prac kontrolnych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B06_W01Student zna metody statystyczne analizy wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W15Ma podstawową wiedzę z zakresu prowadzenia badań, opisu statystycznego wyników i wnioskowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych stosowanych w badaniach rolniczych
Treści programoweT-W-2Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki, rozkłady zmiennych losowych
T-W-3Estymatory, zasady wnioskowania statystycznego
T-W-1Wiadomości wstępne, analiza struktury zbiorowości statystycznej
T-W-4Analiza wariancji, doświadczenie 1-czynnikowe
T-W-5Metody porównań średnich
T-W-8Zasady opracowania wyników badań
T-W-6Korelacja i regresja prosta
T-W-7Transformacja wyników, testy nieparametryczne
Metody nauczaniaM-3Zaliczenie pisemne końcowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać metod statystycznych do analizy wyników
3,0Student potrafi wykorzystac tylko cześć metod statystycznych do analizy wyników
3,5Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników
4,0Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników, ma umiejętność wyboru najwłaściwszej metody
4,5Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników, ma umiejętność wyboru najwłaściwszej metody, potrafi porównać ich przydatność
5,0Student potrafi wykorzystać poprawnie metody statystyczne do analizy wyników, ma umiejętność wyboru najwłaściwszej metody, potrafi porównać ich przydatność, potrafi uzasadnić wybór metody
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B06_U01Ma umiejetność analizy danych pochodzacych z eksperymentów i obserwacji, wyciagania wniosków oraz prezentacji danych w formie graficznej i tabelarycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta umiejetnosci analizy danych pochodzacych z eksperymentów i obserwacji, wyciagania wniosków oraz prezentacji danych w formie graficznej oraz tabelarycznej
Treści programoweT-A-3Wykorzystanie testu t-Studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufności
T-A-4Analiza doświadczenia w układzie kompletnej randomizacji, interpretacja jakościowa wyników na podstawie testu F
T-A-1Elementy statystyki opisowej, miary tendencji centralnej, rozproszenia, kształtu i ich interpretacja
T-A-2Konstrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciagłej i skokowej
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, interpretacja wyników
T-A-6Ocena zależności pomiedzy zmiennymi, wyliczenie współczynników korelacji, determinacji i regresji, interpretacja, graficzne przedstawienie
T-A-7Zastosowanie testów nieparametrycznych - chi kwadrat, korelacji kolejnosci, znaku
Metody nauczaniaM-1Sprawdziany pisemne
M-2Prace kontrolne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętności analizy danych i wyciagania wniosków
3,0Student ma umiejętność analizy danych
3,5Student ma umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków
4,0Student ma umiejętnośći analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników
4,5Student ma umiejętnośći analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników. Posiada umiejętnosc planowania badań
5,0Student ma umiejętnośći analizy danych i wyciągania wniosków oraz prezentacji wyników. Posiada umiejętność planowania badań i krytycznej oceny opracowań statystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B06_K01Ma świadomość o roli statystyki w nauce i praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie świadomości o roli statystyki w tworzeniu nowej wiedzy
Treści programoweT-W-8Zasady opracowania wyników badań
Metody nauczaniaM-1Sprawdziany pisemne
M-3Zaliczenie pisemne końcowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy
3,0Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy
3,5Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chetny do podzielenia sie nia
4,0Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chetny do podzielenia sie nia. Stara sie postrzegac błedy w zastosowaniach metod statystycznych
4,5Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chetny do podzielenia sie nia. Stara sie postrzegac błedy w zastosowaniach metod statystycznych. Wyraza opinie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowosci
5,0Wykazuje zainteresowania do wykorzystania posiadanej wiedzy i jest chetny do podzielenia sie nia. Stara sie postrzegac błedy w zastosowaniach metod statystycznych. Wyraza opinie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowosci. Jest zainteresowany poszerzaniem swojej wiedzy