Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksander Brzóstowicz <Aleksander.Brzostowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Dorota Gołębiowska <Dorota.Golebiowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zwięzłe przedstawienie najważniejszych pojęć, zasad, praw oraz teorii fizycznych w zakresie niezbędnym do prawidłowego rozumienia i interpretacji procesów występujących w przyrodzie. |
C-2 | Wykształcenie u studentów aktywnego stosunku do nabytej wiedzy, w szczególności pod kątem wykorzystania jej do samodzielnej interpretacji obserwowanych zjawisk i procesów a także rozumienia zagadnień i problemów wchodzących w zakres tematyczny przedmiotów kierunkowych wykładanych na dalszych latach studiów. |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejętności prawidłowego wykonywania pomiarów wielkości fizycznych prostych i złożonych, stosowania jednostek miar zgodnych z SI oraz oobliczeń wyniku końcowego łącznie z określeniem jego wiarygodności, przydatności i rzetelności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bezpiecznej pracy w pracowni fizycznej, użytkowania analogowych i cyfrowych przyrządów pomiarowych. Wprowadzenie do oceny niepewności wyników pomiarów. Formalne i merytoryczne wymogi dotyczące przygotowywania sprawozdań z ćwiczeń. | 2 |
T-L-2 | Wyznaczanie gęstości ciał stałych o kształtach prawidłowych. | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie gęstosci cieczy i roztworów. | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego. | 2 |
T-L-5 | Wyznaczanie wilgotności materiału roślinnego i powietrza. | 2 |
T-L-6 | Wyznaczanie ciepła topnienia lodu lub ciepła parowania (skraplania) wody. | 2 |
T-L-7 | Pomiary współczynników napiecia powierzchniowego ilub lepkości cieczy. | 2 |
T-L-8 | Pomiary rezystancji. | 2 |
T-L-9 | Wyznaczanie sprawności elektrycznych urządzeń grzejnych. | 2 |
T-L-10 | Pomiary wielkości fotometrycznych lub Wyznaczanie skuteczności lamp oświetleniowych. | 2 |
T-L-11 | Pomiar współczynnika załamania światła czystych cieczy i roztworów. Wyznaczanie nieznanego stężenia roztworu NaCl metodą refraktometryczną. | 2 |
T-L-12 | Omówienie, interpretacja i podsumowanie uzyskanych rezultatów podczas wykonanych ćwiczeń. | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia wstępne: Rola fizyki w rozwoju nauki. Wielkości i prawa fizyczne. Układ jednostek SI. | 1 |
T-W-2 | Grawitacja: pole grawitacyjne, prawo powszechnego ciążenia, ciężar. | 1 |
T-W-3 | Elementy mechaniki klasycznej i relatywistycznej: Kinematyka i dynamika punktu materialnego. Praca jako sposób przekazywania energii. | 2 |
T-W-4 | Drgania i fale mechaniczne oraz zjawiska falowe. | 2 |
T-W-5 | Wielkości i prawa opisujące ruch płynów doskonałych i rzeczywistych. | 2 |
T-W-6 | Fizyka cząsteczkowa: Kinetyczno-molekularna teoria budowy materii. Elementy termodynamiki. Zjawiska transporu czasteczkowego. Zjawiska powierzchniowe w cieczach. | 4 |
T-W-7 | Podstawy elektryczności i magnetyzmu: Klasyczna teoria przewodnctwa elektrycznego. Wielkości i prawa związane z przepływem pradu elektrycznego. Pole magnetyczne. Właściwości elektryczne i magnetyczne materii. | 3 |
T-W-8 | Fale elektomagnetyczne: mechanizm rozchodzenia się i przenoszenia energii oraz zjawiska falowe. | 1 |
T-W-9 | Elementy fizyki atomowej i jądrowej: Ogólna charakterystyka atomu i jądra atomowego. Promieniotwórczość naturalna. Rodzaje promieniowania. Oddziaływanie promieniowania i biologiczne skutki promieniowania jonizującego. | 2 |
T-W-10 | Promieniowanie słoneczne i jego skutki. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 15 |
A-L-3 | Konsultacje związane z korektą sprawozdań. | 10 |
A-L-4 | Sporządzanie sprawozdań z ćwiczeń. | 20 |
A-L-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje związane z tematyką wykładów. | 10 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie oraz poszerzanie wiadomości dotyczących tematyki realizowanej na wykładach. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena skorygowanych sprawozdań i zaliczenie ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B04_W01 Student definiuje podstawowe i pochodne wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar według układu SI. | ROL_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-1 | M-1, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
ROL_1A_B04_W02 Student opisuje i wyjaśnia fizyczną naturę zjawisk w oparciu o prawa fizyczne. | ROL_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
ROL_1A_B04_W03 Student objaśnia zależność właściwości ciał i zjawisk w oparciu o poznane prawa fizyczne. | ROL_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B04_U01 Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne. | ROL_1A_U12 | R1A_U08 | InzA_U01 | C-2, C-1, C-3 | T-L-10, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-11, T-L-3, T-L-5, T-L-12, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
ROL_1A_B04_U02 Student posługuje się prawidłowo przyrządami pomiarowymi. | ROL_1A_U12 | R1A_U08 | InzA_U01 | C-3 | T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-11, T-L-3, T-L-5, T-L-12, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
ROL_1A_B04_U03 Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła. | ROL_1A_U12 | R1A_U08 | InzA_U01 | C-2, C-3 | T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-11, T-L-3, T-L-5, T-L-12, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_B04_K01 Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. | ROL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-2, C-3 | T-L-10, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-11, T-L-3, T-L-5, T-L-12, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3 | S-2, S-4 |
ROL_1A_B04_K02 Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę. | ROL_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-3 | T-L-10, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-L-11, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B04_W01 Student definiuje podstawowe i pochodne wielkości fizyczne oraz ich jednostki miar według układu SI. | 2,0 | Student nie zna większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. |
3,0 | Student wykazuje zadowalającą znajomość wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
3,5 | Student wykazuje zadowalającą znajomość większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
4,0 | Student wykazuje dobrą znajomość większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
4,5 | Student wykazuje dobrą wiedzę i znajomość wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
5,0 | Student wykazuje znakomitą wiedzę i znajomość wielkości fizycznych i ich jednostek z całego zakresu zrealizowanego materiału. | |
ROL_1A_B04_W02 Student opisuje i wyjaśnia fizyczną naturę zjawisk w oparciu o prawa fizyczne. | 2,0 | Student nie wykazuje wiedzy ze zrealizowanego materiału. |
3,0 | Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału. | |
3,5 | Student wykazuje zadowalającą wiedzę z większości zrealizowanego materiału. | |
4,0 | Student wykazuje dobrą znajomość zrealizowanego materiału. | |
4,5 | Student wykazuje dobrą wiedzę i znajomość zrealizowanego materiału. | |
5,0 | Student wykazuje znakomitą wiedzę z zakresu całego zrealizowanego materiału. | |
ROL_1A_B04_W03 Student objaśnia zależność właściwości ciał i zjawisk w oparciu o poznane prawa fizyczne. | 2,0 | Student nie wykazuje wiedzy ze zrealizowanego materiału. |
3,0 | Student wykazuje zadowalające opanowanie wiedzy ze zrealizowanego materiału. | |
3,5 | Student wykazuje zadowalającą wiedzę z większości zrealizowanego materiału. | |
4,0 | Student wykazuje dobrą znajomość zrealizowanego materiału. | |
4,5 | Student wykazuje dobrą wiedzę i znajomość zrealizowanego materiału. | |
5,0 | Student wykazuje znakomitą wiedzę z zakresu całego zrealizowanego materiału. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B04_U01 Student prawidłowo stosuje jednostki miar i wielkości fizyczne. | 2,0 | Student nie zna większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. |
3,0 | Student wykazuje zadowalającą umiejętność zastosowania wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
3,5 | Student wykazuje zadowalającą umiejętność zastosowania większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
4,0 | Student wykazuje dobrą umiejętność zastosowania większości wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
4,5 | Student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętność zastosowania wielkości fizycznych i ich jednostek ze zrealizowanego materiału. | |
5,0 | Student wykazuje znakomitą wiedzę i umiejętność zastosowania wielkości fizycznych i ich jednostek z całego zakresu zrealizowanego materiału. | |
ROL_1A_B04_U02 Student posługuje się prawidłowo przyrządami pomiarowymi. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać pomiarów podstawowych wielkości fizycznych oraz nie umie obsługiwać prostych przyrządów pomiarowych. |
3,0 | Student przy pomocy nauczyciela obsługuje proste przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary podstawowych wielkości fizycznych. | |
3,5 | Student potrafi obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i samodzielnie wykonać pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potafi oszacować niepewności pomiaru użytych przyrzadów. | |
4,0 | Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potafi wyznaczyć niepewności pomiaru użytych przyrzadów. | |
4,5 | Student samodzielnie obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych. Potafi dobrze wyznaczyć niepewności pomiaru użytych przyrzadów. | |
5,0 | Student obsługuje przyrządy pomiarowe, wykonuje samodzielnie pomiary podstawowych wielkości fizycznych, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. Potafi bezbłędnie wyznaczyć niepewności pomiaru użytych przyrządów oraz ma świadomość innych niepewności. | |
ROL_1A_B04_U03 Student stosuje właściwe wzory i formuły prowadzące do otrzymania wyniku pomiaru pośredniego. Interpretuje uzyskane wyniki doświadczeń w oparciu o dane zaczerpnięte z wiarygodnego źródła. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich pomiarów. |
3,0 | Student prezentuje " suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Student potrafi, przy pomocy nauczyciela, opracować sprawozdanie. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki, formułuje prawidłowe podstawowe wnioski. Student potrafi samodzielnie opracowac sprawozdanie. | |
4,0 | Student potrafi dobrze opracowac sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potrafi przeprowdzić dyskusję osiągniętych wyników. Zna podstawy oceny niepewności pomiarów. | |
4,5 | Student potrafi bardzo dobrze opracowac sprawozdanie, efektywnie prezentować, analizować osiągnięte wyniki. Potafi oszacować niepewności pomiarów metodami statystycznymi. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i interpretować osiągnięte wyniki. Oszacować niepewności pomiarów różnymi metodami. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_B04_K01 Student wykazuje umiejętność pracy w zespole realizującym wyznaczone zadanie. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w zespole. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym wykazuje zanagażowanie w pracę zespołową. Zazwyczaj szanuje pracę własną i innych. | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole. Szanuje pracę własną i innych. | |
4,0 | Student chętnie pracuje w zespołe. Szanuje pracę własną i innych. | |
4,5 | Student wykazuje zangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | |
5,0 | Student kieruje pracą zespołu, wykazuje kreatywność i zangażowanie. Szanuje pracę swoją i innych. Jest świadom odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | |
ROL_1A_B04_K02 Student wykazuje dbałośc o udostępnione narządzia, urządzenia i aparaturę. | 2,0 | Student nie wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt. Stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa swojego i innych. |
3,0 | Student przeważnie wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt. | |
3,5 | Student wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt. | |
4,0 | Student wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt. | |
4,5 | Student wykazuje odpowiedzialność za powierzany sprzęt, za pracę własną, poszanowanie pracy swojej i innych. | |
5,0 | Student wykazuje odpowiedzialność i dbałość za powierzany sprzęt. |
Literatura podstawowa
- Przestalski S., Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki., Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, 2001
- Brzóstowicz A. i in., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki., Pod redakcją E. Skórskiej, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, 2009
Literatura dodatkowa
- Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2003
- Bobrowski Cz., Fizyka – krótki kurs, WN-T, Warszawa, 1998, wyd. 6 (lub następne wydania - wznowienia)
- Jegierski K., Sierański K., szlufarska I., Fizyka. Repetytorium - zadania z rozwiązaniami. Kurs powtórkowy dla studentów I roku i uczniów szkół średnich., Oficyna Wydawnicza Scripta, Wrocław, 2003