Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Nawadnianie roślin rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nawadnianie roślin rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 12 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 12 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sterowanie nawadnianiem.2
T-A-2Nawadnianie warzyw.2
T-A-3Nawadnianie roślin sadowniczych.1
T-A-4Nawadnianie roślin okopowych.1
T-A-5Nawadnianie zbóż.1
T-A-6Nawadnianie roślin pastewnych.1
T-A-7Nawadnianie roślin przemysłowych.1
T-A-8Nawadnianie roślin specjalnych i zielarskich.1
T-A-9Nawadnianie roślin w szklarniach i pod osłonami.1
T-A-10Nawadnianie użytków zielonych.1
12
wykłady
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.1
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.1
T-W-3Gospodarka wodna gleby i roślin.2
T-W-4Potrzeby nawadniania w Polsce.1
T-W-5Zastosowanie nawodnień.2
T-W-6Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.2
T-W-7Źródła wody do nawodnień.1
T-W-8Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.12
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych.10
A-A-3Konsultacje z nauczycielem.8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C21_W01
l
ROL_1A_W09R1A_W06InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C21_U01
l
ROL_1A_U10R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-W-2, T-A-7, T-W-7, T-A-9, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-A-6, T-A-8, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-10, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C21_K01
l
ROL_1A_K01, ROL_1A_K06R1A_K01, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C21_W01
l
2,0
3,0Student potrafi wymienić rodzaje systemów nawadniania.Nie posiada wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania systemów nawadniających.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C21_U01
l
2,0
3,0Zna zasady sterowania nawadnianiem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C21_K01
l
2,0
3,0Ma częściową świadomość efektów ekonomicznych i przyrodniczych skutków nawadniania .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S.Karczmarczyk, L.Nowak, Nawadnianie roślin, PWRIL, Poznań, 2006
  2. J.Dzieżyc, Rolnictwo w warunkach nawadniania, PWN, Warszawa, 1988
  3. J.Dzieżyc, Nawadnianie Roślin, PWRIL, Warszawa, 1974

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa Prawo wodne-tekst jednolity z uwzględnieniem ustawy zmieniającej z 2005, 2011 roku, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sterowanie nawadnianiem.2
T-A-2Nawadnianie warzyw.2
T-A-3Nawadnianie roślin sadowniczych.1
T-A-4Nawadnianie roślin okopowych.1
T-A-5Nawadnianie zbóż.1
T-A-6Nawadnianie roślin pastewnych.1
T-A-7Nawadnianie roślin przemysłowych.1
T-A-8Nawadnianie roślin specjalnych i zielarskich.1
T-A-9Nawadnianie roślin w szklarniach i pod osłonami.1
T-A-10Nawadnianie użytków zielonych.1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.1
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.1
T-W-3Gospodarka wodna gleby i roślin.2
T-W-4Potrzeby nawadniania w Polsce.1
T-W-5Zastosowanie nawodnień.2
T-W-6Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.2
T-W-7Źródła wody do nawodnień.1
T-W-8Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.12
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych.10
A-A-3Konsultacje z nauczycielem.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C21_W01l
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W09Zna rolę i rozumie potrzebę optymalnego wykorzystania zasobów wodnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
Treści programoweT-A-1Sterowanie nawadnianiem.
T-A-2Nawadnianie warzyw.
T-A-3Nawadnianie roślin sadowniczych.
T-A-4Nawadnianie roślin okopowych.
T-A-5Nawadnianie zbóż.
T-A-6Nawadnianie roślin pastewnych.
T-A-7Nawadnianie roślin przemysłowych.
T-A-8Nawadnianie roślin specjalnych i zielarskich.
T-A-9Nawadnianie roślin w szklarniach i pod osłonami.
T-A-10Nawadnianie użytków zielonych.
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-W-3Gospodarka wodna gleby i roślin.
T-W-4Potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-5Zastosowanie nawodnień.
T-W-6Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.
T-W-7Źródła wody do nawodnień.
T-W-8Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić rodzaje systemów nawadniania.Nie posiada wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania systemów nawadniających.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C21_U01l
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U10Potrafi rozpoznawać podstawowe objawy działania czynników biotycznych limitujących plonowanie roślin i im przeciwdziałać
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
Treści programoweT-A-1Sterowanie nawadnianiem.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-A-7Nawadnianie roślin przemysłowych.
T-W-7Źródła wody do nawodnień.
T-A-9Nawadnianie roślin w szklarniach i pod osłonami.
T-W-5Zastosowanie nawodnień.
T-W-4Potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-8Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania
T-A-6Nawadnianie roślin pastewnych.
T-A-8Nawadnianie roślin specjalnych i zielarskich.
T-A-5Nawadnianie zbóż.
T-A-3Nawadnianie roślin sadowniczych.
T-A-2Nawadnianie warzyw.
T-A-10Nawadnianie użytków zielonych.
T-W-3Gospodarka wodna gleby i roślin.
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.
T-W-6Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.
T-A-4Nawadnianie roślin okopowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady sterowania nawadnianiem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C21_K01l
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętność charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach rolniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin rolniczych.
C-4Umiejętnośc sterowania nawadnianiem.
Treści programoweT-A-1Sterowanie nawadnianiem.
T-A-2Nawadnianie warzyw.
T-A-3Nawadnianie roślin sadowniczych.
T-A-4Nawadnianie roślin okopowych.
T-A-5Nawadnianie zbóż.
T-A-6Nawadnianie roślin pastewnych.
T-A-7Nawadnianie roślin przemysłowych.
T-A-8Nawadnianie roślin specjalnych i zielarskich.
T-A-9Nawadnianie roślin w szklarniach i pod osłonami.
T-A-10Nawadnianie użytków zielonych.
T-W-1Rozwój nawodnień w Polsce i na świecie.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-W-3Gospodarka wodna gleby i roślin.
T-W-4Potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-5Zastosowanie nawodnień.
T-W-6Budowa i eksploatacja systemów nawadniających.
T-W-7Źródła wody do nawodnień.
T-W-8Przyrodnicze i ekonomiczne skutki nawadniania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące-prezentacja multimedialna.
M-3Metody problemowe- dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny-częściowy.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma częściową świadomość efektów ekonomicznych i przyrodniczych skutków nawadniania .
3,5
4,0
4,5
5,0