Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S3)

Sylabus przedmiotu Konserwacja terenów zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Konserwacja terenów zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>, Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie funkcji i roli terenów zieleni
C-2Poznanie podstaw chirurgii oraz cięcia drzew i krzewów ozdobnych
C-3Poznanie zasad formowania roślin
C-4Poznanie zasad wykonywania wymaganych zabiegów pielęgnacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Tereny zieleni w miastach. Funkcje, rola i podziały terenów zieleni2
T-K-2Elementy wyposażenia terenów zieleni. Ciągi komunikacyjne, schody i podjazdy, murki oporowe i kwiatowe, zbiorniki wodne, podpory dla pnączy2
T-K-3Sadzenie drzew i krzewów, pielęgnacja po sadzeniu; rodzaje cięć prowadzone na drzewach; cięcie drzew starych, ubytki drewna i ich leczenie, wzmacnianie konstrukcji korony; zabezpieczanie drzew w czasie prac budowlanych; terminy i sposoby cięcia krzewów w zależności od terminu i sposobu kwitnienia poszczególnych gatunków2
T-K-4Rodzaje żywopłotów; zakładanie żywopłotów, dobór drzew i krzewów na żywopłoty i szpalery; rodzaje i technika prowadzonych cięć. Konserwacja trawników i runa parkowego, mulczowanie gleby2
T-K-5Dokumentacja prac związanych z konserwacją terenów zieleni. Projekt rekonstrukcji i konserwacji w tym: inwentaryzacja terenu, wytyczne do konserwacji, projekt gospodarki drzewostanem4
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Przygotowanie do zajęc5
A-K-3Udział w konsultacjach4
A-K-4Samodzielne wykonywanie zadań kontrolnych5
A-K-5Studiowanie literatury związanej z przedmiotem4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia
S-2Ocena formująca: Zaangażowanie podczas wykładów i dyskusji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3A_C04-2_W01
Posiada wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
OG_3A_W06, OG_3A_W01C-4, C-2, C-3T-K-3, T-K-1, T-K-4M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3A_C04-2_U01
Potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
OG_3A_U06, OG_3A_U01C-1, C-2T-K-3, T-K-1, T-K-5, T-K-4M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3A_C04-2_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
OG_3A_K03C-4, C-2, C-3T-K-3, T-K-5, T-K-4M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3A_C04-2_W01
Posiada wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
2,0student nie posiada wiedzy o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
3,0student posiada ograniczoną wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
3,5student posiada wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
4,0student posiada rozszerzoną wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
5,0student posiada bardzo dobrą wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3A_C04-2_U01
Potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
2,0student nie potrafi analizować problemów wpływających na stan środowiska oraz nie posiada umiejętności doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada ograniczoną umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
3,5student potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
4,0student dobrze potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada dobrą umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
4,5student ponad dobrze potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada ponad dobrą umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
5,0student bardzo dobrze potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada bardzo dobrą umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3A_C04-2_K01
Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
2,0student nie ma świadomości potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
3,5student ma dostateczną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
4,0student ma dobrą świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
4,5student ma pełną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
5,0student ma ugruntowaną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni

Literatura podstawowa

  1. Kosmala M., Pielęgnowanie drzew i krzewów ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. European treeworker, Patzer Verlag, Berlin-Hanower, 2002

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Tereny zieleni w miastach. Funkcje, rola i podziały terenów zieleni2
T-K-2Elementy wyposażenia terenów zieleni. Ciągi komunikacyjne, schody i podjazdy, murki oporowe i kwiatowe, zbiorniki wodne, podpory dla pnączy2
T-K-3Sadzenie drzew i krzewów, pielęgnacja po sadzeniu; rodzaje cięć prowadzone na drzewach; cięcie drzew starych, ubytki drewna i ich leczenie, wzmacnianie konstrukcji korony; zabezpieczanie drzew w czasie prac budowlanych; terminy i sposoby cięcia krzewów w zależności od terminu i sposobu kwitnienia poszczególnych gatunków2
T-K-4Rodzaje żywopłotów; zakładanie żywopłotów, dobór drzew i krzewów na żywopłoty i szpalery; rodzaje i technika prowadzonych cięć. Konserwacja trawników i runa parkowego, mulczowanie gleby2
T-K-5Dokumentacja prac związanych z konserwacją terenów zieleni. Projekt rekonstrukcji i konserwacji w tym: inwentaryzacja terenu, wytyczne do konserwacji, projekt gospodarki drzewostanem4
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Przygotowanie do zajęc5
A-K-3Udział w konsultacjach4
A-K-4Samodzielne wykonywanie zadań kontrolnych5
A-K-5Studiowanie literatury związanej z przedmiotem4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3A_C04-2_W01Posiada wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3A_W06Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu waloryzacji przyrodniczej i rolniczej oraz działalności gospodarczej w zróżnicowanym krajobrazie.
OG_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad wykonywania wymaganych zabiegów pielęgnacyjnych
C-2Poznanie podstaw chirurgii oraz cięcia drzew i krzewów ozdobnych
C-3Poznanie zasad formowania roślin
Treści programoweT-K-3Sadzenie drzew i krzewów, pielęgnacja po sadzeniu; rodzaje cięć prowadzone na drzewach; cięcie drzew starych, ubytki drewna i ich leczenie, wzmacnianie konstrukcji korony; zabezpieczanie drzew w czasie prac budowlanych; terminy i sposoby cięcia krzewów w zależności od terminu i sposobu kwitnienia poszczególnych gatunków
T-K-1Tereny zieleni w miastach. Funkcje, rola i podziały terenów zieleni
T-K-4Rodzaje żywopłotów; zakładanie żywopłotów, dobór drzew i krzewów na żywopłoty i szpalery; rodzaje i technika prowadzonych cięć. Konserwacja trawników i runa parkowego, mulczowanie gleby
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaangażowanie podczas wykładów i dyskusji
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
3,0student posiada ograniczoną wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
3,5student posiada wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
4,0student posiada rozszerzoną wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
5,0student posiada bardzo dobrą wiedzę o technikach i narzędziach stosowanych w pielęgnacji roślin oraz o roli zrównoważonego użytkowania terenów zieleni
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3A_C04-2_U01Potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3A_U06Poszukuje nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych.
OG_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na formułowanie nowych myśli i koncepcji.
Cel przedmiotuC-1Poznanie funkcji i roli terenów zieleni
C-2Poznanie podstaw chirurgii oraz cięcia drzew i krzewów ozdobnych
Treści programoweT-K-3Sadzenie drzew i krzewów, pielęgnacja po sadzeniu; rodzaje cięć prowadzone na drzewach; cięcie drzew starych, ubytki drewna i ich leczenie, wzmacnianie konstrukcji korony; zabezpieczanie drzew w czasie prac budowlanych; terminy i sposoby cięcia krzewów w zależności od terminu i sposobu kwitnienia poszczególnych gatunków
T-K-1Tereny zieleni w miastach. Funkcje, rola i podziały terenów zieleni
T-K-5Dokumentacja prac związanych z konserwacją terenów zieleni. Projekt rekonstrukcji i konserwacji w tym: inwentaryzacja terenu, wytyczne do konserwacji, projekt gospodarki drzewostanem
T-K-4Rodzaje żywopłotów; zakładanie żywopłotów, dobór drzew i krzewów na żywopłoty i szpalery; rodzaje i technika prowadzonych cięć. Konserwacja trawników i runa parkowego, mulczowanie gleby
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaangażowanie podczas wykładów i dyskusji
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi analizować problemów wpływających na stan środowiska oraz nie posiada umiejętności doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
3,0student potrafi w ograniczonym zakresie analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada ograniczoną umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
3,5student potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
4,0student dobrze potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada dobrą umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
4,5student ponad dobrze potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada ponad dobrą umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
5,0student bardzo dobrze potrafi analizować problemy wpływające na stan środowiska oraz posiada bardzo dobrą umiejętność doboru i modyfikacji działań w celu poprawy jakości życia człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3A_C04-2_K01Ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3A_K03Posiada kompetencje do samodzielnego kierowania zespołami ludzkimi wyznaczania priorytetów, z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców.
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad wykonywania wymaganych zabiegów pielęgnacyjnych
C-2Poznanie podstaw chirurgii oraz cięcia drzew i krzewów ozdobnych
C-3Poznanie zasad formowania roślin
Treści programoweT-K-3Sadzenie drzew i krzewów, pielęgnacja po sadzeniu; rodzaje cięć prowadzone na drzewach; cięcie drzew starych, ubytki drewna i ich leczenie, wzmacnianie konstrukcji korony; zabezpieczanie drzew w czasie prac budowlanych; terminy i sposoby cięcia krzewów w zależności od terminu i sposobu kwitnienia poszczególnych gatunków
T-K-5Dokumentacja prac związanych z konserwacją terenów zieleni. Projekt rekonstrukcji i konserwacji w tym: inwentaryzacja terenu, wytyczne do konserwacji, projekt gospodarki drzewostanem
T-K-4Rodzaje żywopłotów; zakładanie żywopłotów, dobór drzew i krzewów na żywopłoty i szpalery; rodzaje i technika prowadzonych cięć. Konserwacja trawników i runa parkowego, mulczowanie gleby
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaangażowanie podczas wykładów i dyskusji
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
3,0student ma elementarną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
3,5student ma dostateczną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
4,0student ma dobrą świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
4,5student ma pełną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni
5,0student ma ugruntowaną świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z wprowadzaniem nowych technologii związanych z pielęgnacją terenów zieleni