Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Rynek maszyn i urządzeń:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynek maszyn i urządzeń
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien śledzić informacje przekazywane przez media dotyczace rynku maszyn i urządzeń.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Studenci zapoznają się z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z rynkiem maszyn i urządzeń. Wymagania bezpieczeństwa dla maszyn i urządzeń. Dostawcy maszyn i urządzeń dla rolnictwa i leśnictwa. System dystrybucji maszyn i urządzeń w Polsce. Metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie. Krajowy rynek maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolników. Prognozy rozwoju rynku maszyn i urządzeń. Uwarunkowania rozwoju rynku maszyn rolniczych.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje.3
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do kolokwiów.12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie,
M-2Metoda praktyczna: pokaz,
M-3Prezentacja.
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-2_W01
Efektem jest zapoznanie się studentów z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.
OG_1A_W16R1A_W05, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-2_U01
Efektem kształcenia jest umiejętność oceny funkcjonującego rynku maszyn i urządzeń
OG_1A_U10R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O08-2_K01
Student ma świadomość stosowania aktualnej wiedzy, która umożliwi poruszanie się na rynku maszyn i urządzeń.
OG_1A_K02R1A_K03InzA_K02C-1T-W-1M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-2_W01
Efektem jest zapoznanie się studentów z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-2_U01
Efektem kształcenia jest umiejętność oceny funkcjonującego rynku maszyn i urządzeń
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O08-2_K01
Student ma świadomość stosowania aktualnej wiedzy, która umożliwi poruszanie się na rynku maszyn i urządzeń.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Powszechny spis rolny, Główny Urząd Statystyczny, 2011
  2. Dz.U.2001.127.1391, RRM z dnia 3 lipca 2001 r. w sprawie wymagań zasadniczych dla maszyn i elementów bezpieczeństwa podlegających ocenie zgodności, warunków i trybu dokonywania oceny zgodności oraz sposobu oznakowania tych maszyn i elementów bezpieczeństwa., 2001
  3. Praca zbiorowa, Wprowadzanie na rynek maszyn i elementów bezpieczeństwa, Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państ. Instytut Badawczy, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma omawiające problematykę rynku maszyn i urządzeń (Przegląd Techniki Rolniczej i Leśnej, top agrar polska, itp.). Strony WWW (portale rolnicze, giełdy itp. GUS).

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z rynkiem maszyn i urządzeń. Wymagania bezpieczeństwa dla maszyn i urządzeń. Dostawcy maszyn i urządzeń dla rolnictwa i leśnictwa. System dystrybucji maszyn i urządzeń w Polsce. Metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie. Krajowy rynek maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolników. Prognozy rozwoju rynku maszyn i urządzeń. Uwarunkowania rozwoju rynku maszyn rolniczych.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje.3
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do kolokwiów.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O08-2_W01Efektem jest zapoznanie się studentów z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Studenci zapoznają się z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z rynkiem maszyn i urządzeń. Wymagania bezpieczeństwa dla maszyn i urządzeń. Dostawcy maszyn i urządzeń dla rolnictwa i leśnictwa. System dystrybucji maszyn i urządzeń w Polsce. Metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie. Krajowy rynek maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolników. Prognozy rozwoju rynku maszyn i urządzeń. Uwarunkowania rozwoju rynku maszyn rolniczych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie,
M-2Metoda praktyczna: pokaz,
M-3Prezentacja.
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O08-2_U01Efektem kształcenia jest umiejętność oceny funkcjonującego rynku maszyn i urządzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Studenci zapoznają się z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z rynkiem maszyn i urządzeń. Wymagania bezpieczeństwa dla maszyn i urządzeń. Dostawcy maszyn i urządzeń dla rolnictwa i leśnictwa. System dystrybucji maszyn i urządzeń w Polsce. Metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie. Krajowy rynek maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolników. Prognozy rozwoju rynku maszyn i urządzeń. Uwarunkowania rozwoju rynku maszyn rolniczych.
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca - dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O08-2_K01Student ma świadomość stosowania aktualnej wiedzy, która umożliwi poruszanie się na rynku maszyn i urządzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K02student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Studenci zapoznają się z funkcjonowaniem rynku maszyn i urządzeń wraz z ich strukturą oraz poznają metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z rynkiem maszyn i urządzeń. Wymagania bezpieczeństwa dla maszyn i urządzeń. Dostawcy maszyn i urządzeń dla rolnictwa i leśnictwa. System dystrybucji maszyn i urządzeń w Polsce. Metody wyceny maszyn i urządzeń używanych w rolnictwie i leśnictwie. Krajowy rynek maszyn i urządzeń przeznaczonych dla rolników. Prognozy rozwoju rynku maszyn i urządzeń. Uwarunkowania rozwoju rynku maszyn rolniczych.
Metody nauczaniaM-4Metoda aktywizująca - dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0