Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie upraw zielarskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Projektowanie upraw warzywnych i zielarskich | ||
Przedmiot | Projektowanie upraw zielarskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biochemii, ogólnej uprawy, warzywnictwa i zielarstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania upraw zielarskich w produkcji wielkotowarowej i amatorskiej. |
C-2 | Nabycie umiejętności obliczania efektów ekonomicznych w gospodarstwie o nastawieniu na produkcję zielarską, badania rynku ziół. |
C-3 | Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej do wykonania projektu gospodarstwa zielarskiego wielkotowarowego i ogrodu zielarskiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie wielkotowarowego gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Współczesne gospodarstwo zielarskie, kierunki produkcji. Ochrona przed chorobami, szkodnikami i zwalczanie chwastów w uprawie ziół. | 6 |
T-W-2 | Zasady zmianowania i płodozmianu. Dobór odmian. | 4 |
T-W-3 | Zasady planowania gospodarstwa zielarskiego, infrastruktura, rynki zbytu,kalkulacja ekonomiczna. Projektowanie wielkotowarowych upraw zielarskich i koncepcja zagospodarowania przydomowego ogrodu zielarskiego. | 10 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Praca własna nad projektem. | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje | 1 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy. |
M-2 | Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna |
M-3 | Projektowanie z użyciem programów komputerowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena projektów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-W2_W01 Student zna zasady planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego z uwzględnieniem prawidłowego zmianowania, ochrony roślin, zabiegów agrotechnicznych, doboru odmian i przydomowego ogrodu ziół przyprawowych i leczniczych. | OG_1A_W07, OG_1A_W14, OG_1A_W16 | R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-W2_U01 Student właściwie dobiera zasady projektowania upraw zielarskich, łączy wiedzę teoretyczną z zakresem projektowania upraw w warunkach środowiska (klimat, gleba). | OG_1A_U08 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-3 | T-W-3, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
OG_1A_O09-W2_U02 Potrafi zaprojektować uprawy ziół w skali wielkotowarowej i amatorskiej. | OG_1A_U06, OG_1A_U08, OG_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-A-1 | M-3 | S-2 |
OG_1A_O09-W2_U03 Student posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie projektowanych upraw. | OG_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-W-3 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-W2_K01 Wykazuje kreatywność w tworzeniu koncepcji projektowej, jest świadomy znaczenia odpowiedzialności zawodowej. | OG_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
OG_1A_O09-W2_K02 Ma świadomość potrzeby dokształcania się przez całe życie. | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-W2_W01 Student zna zasady planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego z uwzględnieniem prawidłowego zmianowania, ochrony roślin, zabiegów agrotechnicznych, doboru odmian i przydomowego ogrodu ziół przyprawowych i leczniczych. | 2,0 | Student nie opanował przekazanej wiedzy w sposób zadowalający. |
3,0 | Student słabo opanował wiedzę na temat zasad planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziól. | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym opanował wymaganą wiedzę niezbędną do planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziol. | |
4,0 | Student dobrze opanował wymaganą wiedzę niezbędną do właściwego planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół. | |
4,5 | Student bardzo dobrze opanował wymaganą wiedzę niezbędną do właściwego planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu zioł. | |
5,0 | Stydent ma pogłebioną wiedzę odnośnie planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół, wykazuje duża inicjatywę własną, wyciąga wnioski i poddaje je analizie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-W2_U01 Student właściwie dobiera zasady projektowania upraw zielarskich, łączy wiedzę teoretyczną z zakresem projektowania upraw w warunkach środowiska (klimat, gleba). | 2,0 | Student nie zna zasad projektowania upraw zielarskich. |
3,0 | Student słabo opanował zasady projektowania upraw zielarskich. | |
3,5 | Student opanował podstawy niezbędne do projektowania upraw zielarskich. | |
4,0 | Student dobrze opanował zasady niezbędne do projektowania upraw zielarskich. | |
4,5 | Student bardzo dobrze opanował zasady niezbędne do projektowania upraw zielarskich. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował zasady projektowania upraw zielarskich przejawia przy tym własną inicjatywę. | |
OG_1A_O09-W2_U02 Potrafi zaprojektować uprawy ziół w skali wielkotowarowej i amatorskiej. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować uprawy ziół w skali wielkotowarowej ani amatorskiej. |
3,0 | Student wykonuje projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu zielarskiego wykorzystując podstawowe gatunki roślin. | |
3,5 | Student prawidłowo wykonuje projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu ziół wykorzystując podstawowe gatunki roślin. | |
4,0 | Student wykonuje dobry projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu ziół wykosrzystując w nich najważniejsze gatunki roślin mające znaczenie na rynku zielarskim. | |
4,5 | Student wykonuje bardzo dobry projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu ziół, wykorzystuje w nich najważniejsze gatunki mające znaczenie na rynku zielarskim, prawidłowo dobiera metody uprawy i odmiany. | |
5,0 | Student wykonuje bardzo dobry projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu ziół z wykorzystaniem wszystkich najważniejszych gatunków, prawidłowo dobiera stosunek powierzchni poszczególnych upraw, metody uprawy i odmiany. | |
OG_1A_O09-W2_U03 Student posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie projektowanych upraw. | 2,0 | Student nie zna wskaźników ekonomicznych pozwalających na ocenę opłacalności projektowanych upraw. |
3,0 | Student słabo posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi w celu oceny opłacalności poszczególnych upraw. | |
3,5 | Student posługuje się podstawowymi wskaźniki ekonomicznymi wpływającymi na ocenę opłacalności poszczególnych upraw. | |
4,0 | Student dobrze posługuje się wkaźnikami ekonomicznymi pozwalającymi na ocenę opłacalności poszczególnych upraw. | |
4,5 | Student bardzo dobrze posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi pozwalającymi na ocenę opłacalności poszczególnych upraw i całego gospodarstwa zielarskiego. | |
5,0 | Student bardzo dobrze posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi pozwalającymi na kompleksową ocenę opłacalności całego gospodarstwa, wraz z analizą infrastruktury. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-W2_K01 Wykazuje kreatywność w tworzeniu koncepcji projektowej, jest świadomy znaczenia odpowiedzialności zawodowej. | 2,0 | Student nie jest zainteresowany tematyką przedmiotu. |
3,0 | Student bierze bierny udział w zajęciach, nie uczestniczy w dyskusji, jest mało kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej. | |
3,5 | Student sporadycznie włącza się do dyskusji, mało kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej. | |
4,0 | Student włącza się do dyskusji, jest kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej. | |
4,5 | Student często bierze udział w dyskusji, jest kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej. | |
OG_1A_O09-W2_K02 Ma świadomość potrzeby dokształcania się przez całe życie. | 2,0 | Student nie jest zainteresowany tematyką przedmiotu. |
3,0 | Student bierze bierny udział w zajęciach, wykonuje zadania zlecone przez prowadzącego zajęcia bez większego zaangażowania. | |
3,5 | Student sporadycznie włącza się do dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką przedmiotu. | |
4,0 | Student włacza się do dyskusji dydaktycznej, jest zainteresowany tematyką przedmiotu. | |
4,5 | Student często włacza się do dyskusji dydaktycznej, jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu. | |
5,0 | Student bardzo często włacza się do dyskusji dydaktycznej, jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu, wykazuje duża kreatywność. |
Literatura podstawowa
- Kołodziej B., Uprawa ziół., PWRiL, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Czasopisma branżowe: Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy., ZODR Rarzkowice, 2012
- Hasło Ogrodnicze