Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Entomologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu: entomologii (morfologia i anatomia owadów), botaniki i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych
C-2zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych zoocydów z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-3uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.2
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.2
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.2
T-A-4Przegląd najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami3
T-A-5Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.3
T-A-6Szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami3
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin uprawianych w gruncie i pod osłonami.2
T-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.2
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roslin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.2
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.2
T-W-5Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin.2
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.2
T-W-7Integrowana metoda ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach autydoryjnych15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwium5
A-A-3studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej5
A-A-4zebraie i ekspozycja kolecji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
A-W-3konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5film
M-6pokaz z uzyciem sprzetu optycznegp
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie piemne
S-2Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C11_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
OG_1A_W13R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-5, M-7, M-6, M-4S-2, S-3, S-1
OG_1A_C11_W03
rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
OG_1A_W13R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2, C-3T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-7S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C11_U01
potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnienim czynników biotycznych i abiotycznych
OG_1A_U04, OG_1A_U13R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-7S-1
OG_1A_C11_U03
potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
OG_1A_U04, OG_1A_U13R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-3T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C11_K01
świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami
OG_1A_K01, OG_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-5S-3
OG_1A_C11_K02
wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
OG_1A_K01, OG_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C11_W01
zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
2,0
3,0zna wybrane szkodniki roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz potrafi wymienić przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C11_W03
rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0
3,0potrafi wymienić niektóre metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C11_U01
potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnienim czynników biotycznych i abiotycznych
2,0
3,0potrafi diagnozować niektóre szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C11_U03
potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0
3,0potrafi podejmować decyzje o zastosowaniu środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed wybranymmi szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C11_K01
świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami
2,0
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_C11_K02
wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
2,0
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miętkiewski R. (red.), Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II), WSRP, Siedlce, 1994
  2. Kochman J., Węgorek, Ochrona Roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
  3. Achremowicz J., Materiały do ćwiczeń z entomologii stosowanej (ogrodnictwo)., Wydawnictwo Uczelniane, Kraków, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Boczek J. (red.), Szkodniki i choroby roślin warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1985
  2. Wiech K., Szkodniki drzew owocowych., Plantpress, Kraków., 1999
  3. Robak J., Wiech K., Choroby i szkodniki warzyw., Plantpress, Kraków, 1998
  4. Instytut Ochrony Roślin - PIB, Zalecenia ochrony roślin, Poznań

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.2
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.2
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.2
T-A-4Przegląd najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami3
T-A-5Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.3
T-A-6Szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin uprawianych w gruncie i pod osłonami.2
T-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.2
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roslin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.2
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.2
T-W-5Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin.2
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.2
T-W-7Integrowana metoda ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach autydoryjnych15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwium5
A-A-3studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej5
A-A-4zebraie i ekspozycja kolecji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
A-W-3konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_W01zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych
Treści programoweT-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roslin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-A-4Przegląd najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-5Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
M-6pokaz z uzyciem sprzetu optycznegp
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: kolokwium
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie piemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna wybrane szkodniki roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz potrafi wymienić przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_W03rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W13student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do organizacji ochrony roślin ogrodniczych uprawianych w uprawie polowej, pod osłonami oraz w terenach zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych zoocydów z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-3uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-5Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin.
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-W-7Integrowana metoda ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach.
T-A-4Przegląd najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-5Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić niektóre metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_U01potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnienim czynników biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
OG_1A_U13student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w realizacji procesów technologicznych związanych z produkcją ogrodniczą, potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych pozyskiwanych w efekcie realizacji krajowych i międzynarodowych projektów badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych zoocydów z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-1zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych
Treści programoweT-W-2Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi.
T-W-3Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roslin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników.
T-W-5Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin.
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-W-7Integrowana metoda ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach.
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-1Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin uprawianych w gruncie i pod osłonami.
T-A-4Przegląd najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-5Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-7prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie piemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi diagnozować niektóre szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych wskazując odpowiednie metody ich zwalczania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_U03potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U04student ma umiejętność określania konieczności i terminu wykonania zabiegów ochrony roślin w uprawach ogrodniczych oraz doboru środków i metod ich prowadzenia
OG_1A_U13student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w realizacji procesów technologicznych związanych z produkcją ogrodniczą, potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych pozyskiwanych w efekcie realizacji krajowych i międzynarodowych projektów badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-5Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin.
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-W-7Integrowana metoda ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach.
T-A-4Przegląd najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-5Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi podejmować decyzje o zastosowaniu środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed wybranymmi szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_K01świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych zoocydów z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
C-3uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-5Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin.
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-A-4Przegląd najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-5Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-5film
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C11_K02wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko
C-2zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych zoocydów z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne
Treści programoweT-W-5Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin.
T-W-6Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów.
T-W-7Integrowana metoda ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach.
T-W-4Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-A-4Przegląd najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami
T-A-2Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.
T-A-5Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych.
T-A-1Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt.
T-A-3Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0