Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Entomologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Entomologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu: entomologii (morfologia i anatomia owadów), botaniki i fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy i umiejętności diagnozowania najważniejszych grup szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz analizowania masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem wpływu czynników biotycznych i abiotycznych |
C-2 | zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz podejmowania decyzji o zastosowaniu skutecznych zoocydów z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne |
C-3 | uświadomienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie doboru skutecznych metod ochrony roślin oraz ich oddziaływania na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni (Nematoda) - pasożytów roślin i zwierząt. | 2 |
T-A-2 | Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, diaganostyka, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka. | 2 |
T-A-3 | Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym - diagnostyka poszczególnych taksonów na podstawie cech morfologicznych, ich biologii i rozwoju oraz objawów żerowania. | 2 |
T-A-4 | Przegląd najważniejszych grup szkodników warzyw uprawianych w gruncie i pod osłonami | 3 |
T-A-5 | Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych. | 3 |
T-A-6 | Szkodniki roślin ozdobnych uprawianych w gruncie i pod osłonami | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka podstawowych grup „szkodników” roślin uprawianych w gruncie i pod osłonami. | 2 |
T-W-2 | Przegląd najważniejszych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym. Rodzaje oraz przegląd uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi. | 2 |
T-W-3 | Prognozy i sygnalizacje pojawu szkodników roslin. Ekologiczne aspekty pojawu szkodników. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka metod ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i bezpośredniego zwalczania szkodliwych organizmów. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami. | 2 |
T-W-5 | Metody biologiczne. Wykorzystanie organizmów pożytecznych w walce ze szkodnikami roślin. | 2 |
T-W-6 | Metody chemiczne. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Podejmowanie decyzji o zwalczaniu szkodników. Główne czynniki decydujące o skuteczności zwalczania zoofagów. | 2 |
T-W-7 | Integrowana metoda ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach autydoryjnych | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych w tym sprawdzianów i kolokwium | 5 |
A-A-3 | studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej | 5 |
A-A-4 | zebraie i ekspozycja kolecji owadów ważnych dla praktyki ochrony roślin | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 10 |
A-W-3 | konsultacje | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | film |
M-6 | pokaz z uzyciem sprzetu optycznegp |
M-7 | prezntacja multimedialna z użyciem nowoczesnych metod audiowizulanych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie piemne |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-3 | Ocena formująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C11_W01 zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych | OG_1A_W13 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-7, M-6, M-4 | S-2, S-3, S-1 |
OG_1A_C11_W03 rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | OG_1A_W13 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-7 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C11_U01 potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnienim czynników biotycznych i abiotycznych | OG_1A_U04, OG_1A_U13 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-7 | S-1 |
OG_1A_C11_U03 potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne | OG_1A_U04, OG_1A_U13 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C11_K01 świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami | OG_1A_K01, OG_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-3 |
OG_1A_C11_K02 wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | OG_1A_K01, OG_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C11_W01 zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnieniem czynników biotycznych i abiotycznych | 2,0 | |
3,0 | zna wybrane szkodniki roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz potrafi wymienić przyczyny masowych pojawów niektórych szkodników upraw ogrodniczych i sadowniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C11_W03 rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych i ogrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu stosowanych środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić niektóre metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C11_U01 potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników z uwzględnienim czynników biotycznych i abiotycznych | 2,0 | |
3,0 | potrafi diagnozować niektóre szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych wskazując odpowiednie metody ich zwalczania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C11_U03 potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | |
3,0 | potrafi podejmować decyzje o zastosowaniu środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed wybranymmi szkodnikami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C11_K01 świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed szkodnikami | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C11_K02 wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Miętkiewski R. (red.), Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II), WSRP, Siedlce, 1994
- Kochman J., Węgorek, Ochrona Roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
- Achremowicz J., Materiały do ćwiczeń z entomologii stosowanej (ogrodnictwo)., Wydawnictwo Uczelniane, Kraków, 1984
Literatura dodatkowa
- Boczek J. (red.), Szkodniki i choroby roślin warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1985
- Wiech K., Szkodniki drzew owocowych., Plantpress, Kraków., 1999
- Robak J., Wiech K., Choroby i szkodniki warzyw., Plantpress, Kraków, 1998
- Instytut Ochrony Roślin - PIB, Zalecenia ochrony roślin, Poznań