Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,00,67zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzacych w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii2
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów2
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.2
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina1
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody1
T-L-6Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku2
10
wykłady
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Rozwój technik mikrobiologicznych. Współczesna mikrobiologia. Morfologia mikroorganizmów.1
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.2
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).2
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.2
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.1
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.2
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.2
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.2
T-W-9Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne.2
T-W-10Mikroorganizmy a żyzność gleby.2
T-W-11Procesy mikrobiologiczne w przechowywaniu i przetwarzaniu produktów rolnych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnicwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie do zaliczeń10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie proponowanej literatury15
A-W-3konsultacje5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1multimedialny wykład informacyjny i problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_W01
student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do produkcji rolniczej
OG_1A_W11R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_U01
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności
OG_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C09_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_W01
student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do produkcji rolniczej
2,0
3,0student ma w niewielkim stopniu wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_U01
Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności
2,0
3,0student zna w niewielkim zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C09_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
2,0
3,0student w niewielkim stopniu ma świadomość istotnej roli drobnoustrojów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gołębiowska J., Mikrobiologia rolnicza, PWRiL, Warszawa, 1985
  2. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2007
  3. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia, PWN, Warszawa, 2000
  4. Szember A., Zarys mikrobiologii rolniczej, PWN, Warszawa, 1985
  5. Marszewska-Ziemięcka J., Mikrobiologia gleby i nawozów organicznych, PWRiL, Warszawa, 1974
  6. A. Nowak, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków:biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo. Szczecin., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin, 2010
  7. A.Nowak, Mikrobiologia, Akademia Rolnicza, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Drewniak J., Drewniak T., Mikrobiologia żywności, WSiP, Warszawa, 1999
  2. Fassatiova O., Grzyby mikroskopowe w mikrobiologii technicznej, WNT, Warszawa, 1983
  3. Paul E.A., Clark F.,E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2000
  4. Russel S., Drobnoustroje a życie gleby, PWN, Warszawa, 1974

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii2
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów2
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.2
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina1
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody1
T-L-6Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Rozwój technik mikrobiologicznych. Współczesna mikrobiologia. Morfologia mikroorganizmów.1
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.2
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).2
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.2
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.1
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.2
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.2
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.2
T-W-9Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne.2
T-W-10Mikroorganizmy a żyzność gleby.2
T-W-11Procesy mikrobiologiczne w przechowywaniu i przetwarzaniu produktów rolnych.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnicwo w zajęciach10
A-L-2przygotowanie do zajęć10
A-L-3przygotowanie do zaliczeń10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie proponowanej literatury15
A-W-3konsultacje5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_W01student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W11student ma wiedzę z zakresu mikrobiologii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w środowisku pod wpływem mikroorganizmów, w tym wykorzystywania procesów mikrobiologicznych w praktyce ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzacych w glebie.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany
Treści programoweT-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody
T-L-6Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne.
T-W-10Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-11Procesy mikrobiologiczne w przechowywaniu i przetwarzaniu produktów rolnych.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma w niewielkim stopniu wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów przyrodniczych oraz ich uwarunkowań do produkcji rolniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_U01Student potrafi analizować i interpretować zmiany w środowisku glebowym zachodzące przy udziale drobnoustrojów i dobierać odpowiednie metody oceny ich liczebności i aktywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzacych w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany
Treści programoweT-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody
T-L-6Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Rozwój technik mikrobiologicznych. Współczesna mikrobiologia. Morfologia mikroorganizmów.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne.
T-W-10Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-11Procesy mikrobiologiczne w przechowywaniu i przetwarzaniu produktów rolnych.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna w niewielkim zakresie kilka podstawowych pojęć z mikrobiologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C09_K01Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studentów mikroorganizmów występujących w glebie.
C-2Zapoznanie studentów z rolą drobnoustrojów w przemianach materii i energii zachodzacych w glebie.
C-3Przekazanie wiadomości studentom o wzajemnym wpływie drobnoustrojów na siebie oraz na inne organizmy żywe.
C-4Poznanie czynników modyfikujących aktywność drobnoustrojów w glebie oraz poznanie wpływów wywieranych przez człowieka na populacje mikrooorganizmów i powodowane przez nie przemiany
Treści programoweT-L-1Morfologia bakterii (kształty, układy komórek bakteryjnych, metody barwienia). Wykrywanie enzymów oddechowych bakterii
T-L-2Oznaczanie systematyczne promieniowców i grzybów
T-L-3Udział mikroorganizmów w metabolizmie gleby.
T-L-4Mikrobiologiczna ocena czystości mleka. Kiszenie materiału roślinnego. Produkcja wina
T-L-5Analiza mikrobiologiczna wody
T-L-6Wpływ temperatury i odczynu środowiska na wzrost drobnoustrojów. Sposoby oddychania drobnoustrojów. Oznaczanie czasu generacji hodowli bakterii. Mikrobiologiczne oznaczanie stężenia antybiotyku
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Rozwój technik mikrobiologicznych. Współczesna mikrobiologia. Morfologia mikroorganizmów.
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-W-3Elementy genetyki bakterii (mutacje, rekombinacja genetyczna, przenoszenie materiału genetycznego, genetyczne mechanizmy regulacji metabolizmu).
T-W-4Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-5Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-W-6Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-7Ewolucja i systematyka bakterii – cechy diagnostyczne.
T-W-8Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-9Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby. Nawożenie mineralne i organiczne. Szczepionki bakteryjne.
T-W-10Mikroorganizmy a żyzność gleby.
T-W-11Procesy mikrobiologiczne w przechowywaniu i przetwarzaniu produktów rolnych.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w niewielkim stopniu ma świadomość istotnej roli drobnoustrojów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska glebowego
3,5
4,0
4,5
5,0