Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Agroekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agroekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ekologii, głównych praw ochrony środowiska, podstawowych wymagań roślin i zwierząt, powinien znać podstawy właściwości gleb

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zależności ekologicznych
C-2Zapoznanie z różnorodnością czyniików abiotycznych i biotycznych mogących kształtować tereny agrocenozy
C-3Zapoznanie z możliwością oceny agrocenozy na podstawie roślin występujących tam naturalnie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czym zajmuje się ekologia, ochrona przyrody i środowiska i jakie korzyści z tego czerpie człowiek?2
T-A-2Analiza struktury i elementów wybranej agrobiocenozy oraz charakterystyka ich funkcji ekologicznych.2
T-A-3Zbiorowiska roślinne. Zbiorowiska segetalne (chwastów). Cechy analityczne i syntetyczne zbiorowisk roślinnych. Podział zbiorowisk z punktu widzenia roli człowieka w ich powstawaniu i przeobrażeniu według Falińskiego. Synantropizacja zbiorowisk.2
T-A-4Ocena stosunków TWRNG metodą Ellenberga2
T-A-5Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk roślinnych i grup gatunków ekologiczno-fitosocjologicznych.2
T-A-6Wykonanie zdjęcia fitosocjologicznego na podstawie udostępnionych tablic z roślinnością segetalną (wybranej agrocenozy).2
T-A-7Ocena walorów przyrodniczych śródpolnych siedlisk marginalnych2
T-A-8Zagrożenia obszarów chronionych występujących na terenach rolniczych1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii ogólnej, ochrony przyrody i ochrony środowiska. Definicje: ekologii, sozologii, populacji, biocenozy, ekosystemu, biomu, biosfery, niszy ekologicznej, siedliska, środowiska. Rodzaje środowisk, kryteria ich podziału, sukcesja erkologiczna, struktura troficzna biocenozy, oddziaływania między organizmami: neutralizm,amensalizn, konkurencja, pasożytnictwo, drapieżnictwo, komensalizm, protokooperacja, mutualizm.2
T-W-2Ekologia organizmu. Prawo Liebiga i dwa prawa Shelforda. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmów. Zasada tolerancji ekologicznej i jej ograniczenia. Wskaźniki ekologiczne. Ekologia populacji (struktura przestrzenna, wieku, płci, socjalna, rozrodczość i śmiertelność, przyczyny śmiertelności). Granice tolerancji dla populacji.2
T-W-3Czynniki ekologiczne: ciepło, światło, energia. Cykle biogeochemiczne wybranych pierwiastków.2
T-W-4Agroekologiczna ocena warunków siedliskowych (abiotycznych) oraz wpływ czynników biotycznych2
T-W-5Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk chwastów. Ocena gleby na podstawie ekologicznych grup gatunków oraz jednostek fitosocjologicznych (zespołów, podzespołów, wariantów).2
T-W-6Metody łącznej oceny wpływu najważniejszych czynników na plonowanie roślin uprawnych. Ocena wpływu poszczególnych czynników i ich kompleksu na wysokość plonu metodą Azziego. Schodkowy system oceny wpływu danych ekologicznych i technicznych na efekty biologiczne według Barnera2
T-W-7Struktura agrobiocenozy i agroekosystemu. Elementy i funkcje tych jednostek.2
T-W-8Siedliska marginalne w agrocenozach - ich wpływ na bioróżnorodność1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej15
A-A-3Przygotowanie się do wykonania projektu12
A-A-4konsultacje2
44
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia końcowego w formie pisemnej10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury10
A-W-4Przygotowanie projektu zaliczeniowego w formie graficznej10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
M-3Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B07_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
OG_1A_W02R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-2T-W-6, T-W-3, T-W-8M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B07_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
OG_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-A-2, T-A-7, T-A-8M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B07_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec ważność dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie w zakresie oceny roślinności czy też gleb (metoda Ellenberga, Oświta)
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-3T-A-4, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B07_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
2,0Student nie posiada wiedzy potrzebnej do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
3,5Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
4,0Student posiada wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
4,5Student posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B07_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
2,0Student nie posiada umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
3,5Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
4,0Student posiada umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
5,0Student posługuje się biegle technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B07_K01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec ważność dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie w zakresie oceny roślinności czy też gleb (metoda Ellenberga, Oświta)
2,0Student nie potrafi dostrzec ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta)
3,0Student potrafi dostrzec w stopniu podstawowym ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta)
3,5Student potrafi dostrzec w stopniu podstawowym ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta)
4,0Student potrafi dostrzec ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta)
4,5Student potrafi dostrzec w stopniu dobrym ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta)
5,0Student potrafi dostrzec w stopniu bardzo dobrym ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta)

Literatura podstawowa

  1. Borowiec S., Agroekologia, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Poznań, 1983, III
  2. Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, AR Wrocław, Wrocław, 2003
  3. Falińska K., Ekologia roślin, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  4. Prończuk J., Podstawy ekologii rolniczej, PWN, Warszawa, 1982
  5. Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, Warszawa, 1975

Literatura dodatkowa

  1. Kalinowska A., Ekologia wybór na nowe stulecie, Agencja Reklamowo-Wydawnicza. A. Grzegorczyk, Stare Babice, 2002
  2. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydaw. Oświata, Warszawa, 1996
  3. Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, Warszawa, 1975

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czym zajmuje się ekologia, ochrona przyrody i środowiska i jakie korzyści z tego czerpie człowiek?2
T-A-2Analiza struktury i elementów wybranej agrobiocenozy oraz charakterystyka ich funkcji ekologicznych.2
T-A-3Zbiorowiska roślinne. Zbiorowiska segetalne (chwastów). Cechy analityczne i syntetyczne zbiorowisk roślinnych. Podział zbiorowisk z punktu widzenia roli człowieka w ich powstawaniu i przeobrażeniu według Falińskiego. Synantropizacja zbiorowisk.2
T-A-4Ocena stosunków TWRNG metodą Ellenberga2
T-A-5Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk roślinnych i grup gatunków ekologiczno-fitosocjologicznych.2
T-A-6Wykonanie zdjęcia fitosocjologicznego na podstawie udostępnionych tablic z roślinnością segetalną (wybranej agrocenozy).2
T-A-7Ocena walorów przyrodniczych śródpolnych siedlisk marginalnych2
T-A-8Zagrożenia obszarów chronionych występujących na terenach rolniczych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z ekologii ogólnej, ochrony przyrody i ochrony środowiska. Definicje: ekologii, sozologii, populacji, biocenozy, ekosystemu, biomu, biosfery, niszy ekologicznej, siedliska, środowiska. Rodzaje środowisk, kryteria ich podziału, sukcesja erkologiczna, struktura troficzna biocenozy, oddziaływania między organizmami: neutralizm,amensalizn, konkurencja, pasożytnictwo, drapieżnictwo, komensalizm, protokooperacja, mutualizm.2
T-W-2Ekologia organizmu. Prawo Liebiga i dwa prawa Shelforda. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmów. Zasada tolerancji ekologicznej i jej ograniczenia. Wskaźniki ekologiczne. Ekologia populacji (struktura przestrzenna, wieku, płci, socjalna, rozrodczość i śmiertelność, przyczyny śmiertelności). Granice tolerancji dla populacji.2
T-W-3Czynniki ekologiczne: ciepło, światło, energia. Cykle biogeochemiczne wybranych pierwiastków.2
T-W-4Agroekologiczna ocena warunków siedliskowych (abiotycznych) oraz wpływ czynników biotycznych2
T-W-5Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk chwastów. Ocena gleby na podstawie ekologicznych grup gatunków oraz jednostek fitosocjologicznych (zespołów, podzespołów, wariantów).2
T-W-6Metody łącznej oceny wpływu najważniejszych czynników na plonowanie roślin uprawnych. Ocena wpływu poszczególnych czynników i ich kompleksu na wysokość plonu metodą Azziego. Schodkowy system oceny wpływu danych ekologicznych i technicznych na efekty biologiczne według Barnera2
T-W-7Struktura agrobiocenozy i agroekosystemu. Elementy i funkcje tych jednostek.2
T-W-8Siedliska marginalne w agrocenozach - ich wpływ na bioróżnorodność1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej15
A-A-3Przygotowanie się do wykonania projektu12
A-A-4konsultacje2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia końcowego w formie pisemnej10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury10
A-W-4Przygotowanie projektu zaliczeniowego w formie graficznej10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B07_W01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W02student ma wiedzę w zakresie matematyki, statystyki matematycznej oraz fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z różnorodnością czyniików abiotycznych i biotycznych mogących kształtować tereny agrocenozy
Treści programoweT-W-6Metody łącznej oceny wpływu najważniejszych czynników na plonowanie roślin uprawnych. Ocena wpływu poszczególnych czynników i ich kompleksu na wysokość plonu metodą Azziego. Schodkowy system oceny wpływu danych ekologicznych i technicznych na efekty biologiczne według Barnera
T-W-3Czynniki ekologiczne: ciepło, światło, energia. Cykle biogeochemiczne wybranych pierwiastków.
T-W-8Siedliska marginalne w agrocenozach - ich wpływ na bioróżnorodność
Metody nauczaniaM-2Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy potrzebnej do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
3,5Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
4,0Student posiada wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
4,5Student posiada w stopniu dobrym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B07_U01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U01student potrafi posługiwać się technologią informatyczną w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji, budowy baz danych niezbędnych do projektowania i realizacji przedsięwzięć z zakresu produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z możliwością oceny agrocenozy na podstawie roślin występujących tam naturalnie
Treści programoweT-A-2Analiza struktury i elementów wybranej agrobiocenozy oraz charakterystyka ich funkcji ekologicznych.
T-A-7Ocena walorów przyrodniczych śródpolnych siedlisk marginalnych
T-A-8Zagrożenia obszarów chronionych występujących na terenach rolniczych
Metody nauczaniaM-5Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
3,5Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
4,0Student posiada umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętność posługiwania się technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
5,0Student posługuje się biegle technologią informatyczną w programie Power Point w zakresie wykonania projektu produkcji ogrodniczej i spelnianych przez nią funkcji przyrodniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B07_K01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec ważność dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie w zakresie oceny roślinności czy też gleb (metoda Ellenberga, Oświta)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zależności ekologicznych
C-3Zapoznanie z możliwością oceny agrocenozy na podstawie roślin występujących tam naturalnie
Treści programoweT-A-4Ocena stosunków TWRNG metodą Ellenberga
T-A-6Wykonanie zdjęcia fitosocjologicznego na podstawie udostępnionych tablic z roślinnością segetalną (wybranej agrocenozy).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dostrzec ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta)
3,0Student potrafi dostrzec w stopniu podstawowym ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta)
3,5Student potrafi dostrzec w stopniu podstawowym ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta)
4,0Student potrafi dostrzec ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta)
4,5Student potrafi dostrzec w stopniu dobrym ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta)
5,0Student potrafi dostrzec w stopniu bardzo dobrym ważność dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie wykorzystując metody oceny roślinności czy gleb (metoda Ellenberga, Oświta)