Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ekologicznej uprawy warzyw i ziół:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Podstawy ekologicznej uprawy warzyw, ziół i grzybów | ||
Przedmiot | Podstawy ekologicznej uprawy warzyw i ziół | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Ewa Rekowska <Ewa.Rekowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | warzywnictwo, uprawa gleby, i roślin ogrodniczych, ochrona środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie potrzeby produkcji żywnosci metodą ekologiczną i integrowaną |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami prawnymi funkcjonowania gospodarstw ogrodniczych prowadzacych uprawy ekologiczne |
C-3 | Charakterystyka niekonwencjonalnych systemów gospodarowania |
C-4 | Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem organizacji zrzeszajacych producentów żywności ekologicznej |
C-5 | Zapoznanie studentów z metodami proekologicznej uprawy warzyw i ziół |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena jakości warzyw i ziół pochodzących z gospodarstw ekologicznych. Lokalizacja ogrodów działkowych i przydomowych w aglomeracji miejskiej a jakość warzyw i ziół. Ekologiczna uprawa warzyw i ziół w gospodarstwach ekoturystycznych. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zasady ogrodnictwa ekologicznego i integrowanego. Stan ogrodnictwa ekologicznego w Polsce i na świecie.Różnice miedzy systemami uprawy: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. Charakterystyka metody ogrodnictwa ekologicznego: biodynamicznej, organicznej, biologicznej oraz organiczno-biologicznej. | 3 |
T-W-2 | Organizacja gospodarstwa ekologicznego.Wskaźniki stanu środowiska dla upraw ekologicznych. Regulacje prawne, zasady dofinansowania do upraw ekologicznych warzyw i ziół. | 4 |
T-W-3 | Organizacje zrzeszające producentów ekologicznych warzyw i ziół. Certyfikacja upraw. Organy powołane w celu atestacji i kontroli upraw ekologicznych. Dystrybucja warzyw i ziół z upraw ekologicznych. | 4 |
T-W-4 | Zmianowanie i płodozmian w gospodarrstwie ekologicznym. Niekonwencjonalne metody uprawy gleby. Specyfika nawożenia upraw ekologicznych. Uprawa współrzędna warzyw i ziół - wykorzystanie zjawiska allelopatii. Pielęgnacja i ochrona ekologicznych upraw warzywnych i zielarskich. | 4 |
T-W-5 | Ekologiczne metody uprawy wybranych gatunków warzyw i ziół. | 6 |
21 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 6 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 3 |
A-A-3 | Wykonanie przez studenta prezentacji multimedialnej | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Konsultacje | 6 |
A-W-2 | Gromadzenie i studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do dyskusji w ramach wykładu konwersatoryjnego | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 25 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, problemowy i konwersatoryjny |
M-2 | Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, burza mózgów |
M-3 | Metody eksponujace: film, prezentacja multimedialna, czasopisma branżowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-E1_W01 Wskazuje na konieczność poszukiwania alternatywnych metod produkcji żywnosci, poprzez stosowanie innych technologii i technik. Charakteryzuje ekologiczny system uprawy oraz wymienia różnice między systemami: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. | OG_1A_W14, OG_1A_W16 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-3 |
OG_1A_O09-E1_W02 Ma wiedzę na temat organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej, zasad i metod ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz aktów prawnych dotyczacych upraw ekologicznych | OG_1A_W07, OG_1A_W14, OG_1A_W16 | R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-2, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-E1_U01 Potrafi dobierać właściwe metody uprawy warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych i integrowanych. | OG_1A_U06, OG_1A_U08, OG_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-5 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-1 | M-2 | S-1 |
OG_1A_O09-E1_U02 Potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych z funduszy unijnych i je poprawnie rozliczyć. Planuje uprawę w taki sposób, aby te środki efektywnie wykorzystać. | OG_1A_U09 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O09-E1_K01 Jako aktywny członek zrzeszenia producentów żywności ekologicznej, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie proekologicznych metod uprawy warzyw i ziół. | OG_1A_K01, OG_1A_K03 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-2 | S-1 |
OG_1A_O09-E1_K02 Jest świadomy zagrożen wynikajacych ze skażenia środowiska przyrodniczego i wykazuje dbałość o środowisko naturalne | OG_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-E1_W01 Wskazuje na konieczność poszukiwania alternatywnych metod produkcji żywnosci, poprzez stosowanie innych technologii i technik. Charakteryzuje ekologiczny system uprawy oraz wymienia różnice między systemami: ekologicznym, integrowanym i konwencjonalnym. | 2,0 | Nie potrafi scharakteryzować ekologicznego systemu uprawy i nie dostrzega różnic pomiędzy istniejacymi systemami uprawy. |
3,0 | Wskazuje ekologiczny system uprawy jako alternatywę dla produkcji zdrowej żywności. Jest ogólnie zorientowany w różnicach pomiędzy systemami gospodarowania. | |
3,5 | Charakteryzuje ekologiczny, integrowany i konwencjonalny system uprawy. Wymienia wiekszość różnic pomiędzy istniejacymi systemami uprawy i potrafi dokonać ich oceny. | |
4,0 | Szczegółowo opisuje ekologiczny system gospodarowania. Potrafi krytycznie ocenić wady i zalety poszczególnych systemów gospodarowania. | |
4,5 | Dobrze zna uwarunkowania, które skłaniają ogrodników i rolników do zmiany systemu gospodarowania. Posiada bardzo dobrą znajomość zasad rolnictwa ekologicznego, integrowanego i konwencjonalnego oraz potrafi je ocenić. | |
5,0 | Jest doskonale zorientowany w alternatywnych metodach gospodarowania. Biegle potrafi wymienić wszystkie różnice pomiędzy systemami uprawy. Wykazuje inicjatywę w poszukiwaniu dodatkowych informacji, rozszerzających wiedzę na temat alternatywnych metod uprawy. | |
OG_1A_O09-E1_W02 Ma wiedzę na temat organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej, zasad i metod ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz aktów prawnych dotyczacych upraw ekologicznych | 2,0 | Student nie opanował wiedzy z zakresu organizacji producentów ekologicznych, ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz prawodawstwa ekologicznej produkcji żywności. |
3,0 | Student jest słabo zorientowany w metodach ekologicznej uprawy warzyw i ziół oraz w prawie regulującym tą produkcję. | |
3,5 | Posiada wiedzę na temat organizacji producentów żywności ekologicznej. Zna metody ekologicznej uprawy wiekszości gatunków warzyw i ziół. Posiada ogólną wiedzę na temat prawa z zakresu ekologicznej produkcji żywności. | |
4,0 | Dobrze zna krajowe i zagraniczne organizacje zrzeszające producentów żywności ekologicznej oraz zasady ich funkcjonowania. Jest dobrze zorientowany w zakresie ekologicznej uprawy warzyw i ziół. Zna akty prawne obowiazujące w rolnictwie ekologicznym. | |
4,5 | Ma ugruntowaną wiedzę o istniejących organizacjach i zrzeszeniach, skupiających producentów żywności ekologicznej w kraju i na świecie. Ocenia ich działanie. Bardzo dobrze poznał metody ekologicznej uprawy warzyw i ziół. Posiada ugruntowaną wiedzę na temat prawa obowiazującego w produkcji ekologicznej warzyw i ziół. | |
5,0 | Ma pogłebioną wiedzę na temat organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej. Szczegółowo orientuje się w zakresie metod ekologicznej uprawy wszystkich gatunków warzyw i ziół opracowanych przez PIORiN oraz dodatkowo pogłębia tematykę w oparciu o literaturę uzupełniającą. Bardzo dobrze zna i interpretuje akty prawne z zakresu rolnictwa ekologicznego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-E1_U01 Potrafi dobierać właściwe metody uprawy warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych i integrowanych. | 2,0 | Ma trudności ze wskazaniem metod uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych. |
3,0 | Potrafi wskazać podstawowe metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych. | |
3,5 | Potrafi dobrać właściwe metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych. | |
4,0 | Bardzo trafnie dobiera metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych. Dobrze zna terminy uprawy, zalecane odmiany, normy siewu, rozstawę różnych gatunków warzyw i ziół produkowanych w gospodarstwach ekologicznych. | |
4,5 | Wykazuje dużą samodzielność w trafnym doborze metod uprawy warzyw i ziół w gospodarstwach ekologicznych, wykazując przy tym biegłą znajomość agrotechniki tych gatunków. | |
5,0 | Student samodzielnie i trafnie dobiera metody uprawy warzyw i ziół w gospodarstwie ekolologicznym, prawidłowo stosuje dane agrotechniczne. Wyszukuje i przedstawia dodatkowe informacje na temat nowych rozwiazań, z zamiarem wdrożenia ich do praktyki ogrodniczej. | |
OG_1A_O09-E1_U02 Potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych z funduszy unijnych i je poprawnie rozliczyć. Planuje uprawę w taki sposób, aby te środki efektywnie wykorzystać. | 2,0 | Nie orientuje się w regulacjach prawnych i nie potrafi skorzystać ze środków unijnych wspierajacych produkcję żywności ekologicznej. |
3,0 | Zna podstawowe akty prawne i próbuje je wykorzystać do pozyskania funduszy wsparcia. | |
3,5 | Wykorzystuje w praktyce wiekszość aktów prawnych i potrafi aplikować o dotacje do produkcji ekologicznej warzyw i ziół i się z nich rozliczyć. | |
4,0 | Potrafi na bazie znajomości aktów prawnych, prowadzic produkcję i zbyt. Aplikuje o fundusze wsparcia i je rozlicza. | |
4,5 | Bardzo dobrze posługuje sie aktami prawnymi w zakresie ekologicznej uprawy roślin i posiada umiejętność korzystania z funduszy na dofinansowanie upraw ekologicznych i je rozlicza. | |
5,0 | Samodzielnie wyszukuje nowych aktów prawnych. Zasięga informacji, w jaki sposób efektywnie wykorzystać środki na dotacje do upraw ekologicznych i jak je rozliczyć. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O09-E1_K01 Jako aktywny członek zrzeszenia producentów żywności ekologicznej, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie proekologicznych metod uprawy warzyw i ziół. | 2,0 | Nie widzi potrzeby dokształcania się w zakresie ekologicznych metod uprawy warzyw i ziół. |
3,0 | W ograniczonym zakresie uzupełnia swoją wiedzę na temat ekologicznych metod uprawy warzyw i ziół. | |
3,5 | Ma świadomość dokształcania się w ramach przynależności do organizacji zrzeszających producentów żywności ekologicznej. | |
4,0 | Wykazuje pełną świadomość potrzeby samodoskonalenia, aktualizacji danych agrotechnicznych. | |
4,5 | Student, na bazie zebranych przez siebie materiałów, aktywnie uczestniczy w dyskusji i jest w pełni przekonany o potrzebie dokształcania się. | |
5,0 | Student świadomie analizuje i ocenia stan upraw ekologicznych. Jest w pełni świadomy potrzeby dokształcania się, angażuje się w wyszukiwanie aktualnych informacji, monitoruje zachodzące zmiany i dyskutuje te problemy z innymi. | |
OG_1A_O09-E1_K02 Jest świadomy zagrożen wynikajacych ze skażenia środowiska przyrodniczego i wykazuje dbałość o środowisko naturalne | 2,0 | Student nie dostrzega skażenia środowiska przyrodniczego i nie jest zainteresowany dbałością o środowisko naturalne. |
3,0 | Student dostrzega skutki skażenia środowiska przyrodniczego. | |
3,5 | Wykazuje świadomość skażenia środowiska i dbałość o nie. | |
4,0 | Uzasadnia przyczyny skażenia środowiska przyrodniczego i będzie przeciwdziałał tym skutkom. | |
4,5 | Bedac w pełni świadomy zagrożeń wynikających ze skażenia środowiska przyrodniczego, wykazuje inicjatywę i dbałość o środowisko. | |
5,0 | Posiada ugruntowaną świadomość stopnia skażenia środowiska przyrodniczego, uświadamia też inne osoby. Odpowiedzialnie podejmuje kroki związane z poprawą warunków wzrostu i rozwoju roślin oraz z wprowadzeniem na rynek zdrowej żywności. |
Literatura podstawowa
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Rolnictwo ekologiczne, http://www.minrol.gov.pl/pol/Jakosc-zywnosci/Rolnictwo-ekologiczne, 2012
- Ustawa z dnia 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym, Dz.U. 09. Nr 116, poz. 975, 2009
- Sołtysiak. U.(red)., Rolnictwo ekologiczne od teorii do praktyki., Stowarzyszenie EKOLAND, Stiftung LEBEN & UMWELT., Warszawa, 1993
- Szymona J., Studzinska B., ABC ogrodnictwa ekologicznego, Agencja Wydaw.-Rekl. EMES, Kielce, 1994
- Kołodziej B., Uprawa ziół. Poradnik dla plantatorów., PWRiL, Poznań, 2010
Literatura dodatkowa
- Sołtysiak U., Rolnictwo ekologiczne od producenta do konsumenta, Stowarzyszenie EKOLAND, Stiftung LEBEN & UMWELT, Warszawa, 1995
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Wyniki badań z zakresu rolnictwa ekologicznego, Wydawnictwo ITP, Warszawa - Falenty, 2010
- Mika B., Zioła w ogrodzie, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2011
- Kreuter M. L., Ogród w zgodzie z naturą, ELIPSA, Warszawa, 1998
- Bartosik W., Zasady prawidłowego prowadzenia gospodarstwa ekologicznego, Urzad Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, ZODR w Barzkowicach, Barzkowice, 2010