Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Zielarstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zielarstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych związków chemicznych, zagadnień dotyczących klasyfikacji roślin, metod rozmnażania roślin, zasad ochrony roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem roślin zielarskich, podstawowymi związkami biologicznie czynnymi w roślinach leczniczych i surowcach zielarskich, rodzajami surowców. |
C-2 | Zaznajomienie z wpływem czynników środowiskowych na wzrost i plnowanie roślin leczniczych oraz jakość surowców zielarskich. |
C-3 | Zapoznanie z biologią roślin zielarskich ich właściwościami leczniczymi i zastosowaniem w fitoterapii i gospodarstwie domowym. |
C-4 | Zapoznanie z metodami uprawy roślin leczniczych, zasadami zbioru, suszenia i przechowywania surowców, wymaganiami jakościowymi stawianymi surowcom leczniczym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich: olejkowych, alkaloidowych, goryczkowych, glikozydowych, śluzowych, flawonoidowych, witaminowych, zawierających antocyjany, garbnmiki, antrachinony, żywice, saponiny, kumaryny. | 15 |
T-A-2 | Identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich. | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan, organizacja i koncentracja produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie. Historia zielarstwa i ziołolecznictwa. | 2 |
T-W-2 | Surowce zielarskie. Związki biologicznie czynne zawarte w ziołach. Postaci leków ziołowych. Zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców. | 4 |
T-W-3 | Wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich. | 2 |
T-W-4 | Metody uprawy wybranych roślin zielarskich. | 10 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Konsultacje związane z tematyką ćwiczeń. | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 7 |
A-A-3 | Praca własna studenta związana z identyfikacją surowców i rozpoznawaniem roślin. | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwiów. | 10 |
A-A-5 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Konsutacje związane z tematyką wykładów. | 8 |
A-W-2 | Studiowanie literatury fachowej krajowej i zagranicznej wiązanej z tematyką wykładów. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia. | 12 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Metody problemowe (dyskusja, ocena jakości surowców) |
M-3 | Metody praktyczne (rozpoznawanie roślin, identyfikacja surowców) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian - identyfikacja i ocena jakości surowców zielarskich |
S-2 | Ocena formująca: kolokwium |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C15_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych. | OG_1A_W10 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2, S-3 |
OG_1A_C15_W02 Student zna biologię roślin leczniczych mających znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne w surowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania w fitoterapii. | OG_1A_W19, OG_1A_W23 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-3, C-1 | T-W-2, T-A-1 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
OG_1A_C15_W03 Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich. | OG_1A_W14 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-4, C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C15_U01 Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań praktycznych związanych z rozpoznawaniem roślin leczniczych w powiązaniu z identyfikacją i oceną jakości surowców zielarskich. | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-A-2 | M-2, M-3 | S-1 |
OG_1A_C15_U02 Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin leczniczych, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich. | OG_1A_U05, OG_1A_U10 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4, C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2, S-3 |
OG_1A_C15_U03 Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii. | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-1 | T-W-2, T-A-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
OG_1A_C15_U04 Student potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich. | OG_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4 | T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C15_K01 Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa. | OG_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-4, C-3, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
OG_1A_C15_K02 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej. | OG_1A_K06 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K02 | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C15_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia produkcji zielarskiej w Polsce i na świecie, ochrony środowiska naturalnego przy pozyskiwaniu surowców ze stanowisk naturalnych. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student ma ogólą wiedzę na temat znaczenia uprawy i zbioru ziół w Polsce i na świecie. | |
3,5 | Student jest zorientowany odnośnie zakresu produkcji ziół w Polsce na tle produkcji światowej. Potrafi wymienić ogólne zasady ochrony środowiska przy zbiorze ziół i ich wykorzystaniu. | |
4,0 | Student ma wiedzę odnośnie znaczenia produkcji ziół w Polsce i na świecie, określa znaczenie tej produkcji dla gospodarki narodowej. Zna dobrze zasady zbioru i wykorzystania surowców zielarskich. | |
4,5 | Student ma ugruntowaną wiedzę odnośnie znaczenia produkcji zielarskiej zarówno w Polsce, jak i na świecie, zasad zbioru i wykorzystania surowca ze stanowiski naturalnych w powiązaniu z ochroną środowiska. | |
5,0 | Student ma pogłębioną, o doniesienia literatury, wiedzę na temat produkcji ziół w Polsce i na świecie, jest doskonale zorientowany w zasadach zbioru ziół ze stanowisk naturalnych w powiązaniu z ochroną środowiska. | |
OG_1A_C15_W02 Student zna biologię roślin leczniczych mających znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców, związki biologicznie czynne w surowcach, zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców oraz ich wykorzystywania w fitoterapii. | 2,0 | Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym. |
3,0 | Student zna podstawowe rośliny zielarskie, wymienia podstawowe surowce i związki biologicznie czynne w nich zawarte oraz ogólne zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców. | |
3,5 | Student zna biologię większości omawianych roślin leczniczych, wymienia surowce i związki biologicznie czynne zawarte w ziołach, zna zasady zbioru, suszenia i przechowywania tych surowców. Potrafi powiązać zastosowanie znanych mu surowców w fitoterapii. | |
4,0 | Student zna dobrze biologię omawianych roślin, nazywa prawidłowo surowce zielarskie, wskazuje rośliny dostarczające tych surowców, zasady ich zbioru, suszenia i przechowywania oraz zastosowanie w fitoterapii. | |
4,5 | Student zna biologię wszytkich omawianych roślin, potrafi powiązać je z pozyskiwanymi surowcami, zasadami zbioru, suszeniai przechowywania. Ma wiedzę na temat związków biologicznie czynnych w nich zawartych i prawidłowo wskazuje ich zastosowanie w fitoterapii. | |
5,0 | Student ma pogłebioną, w oparciu o dodatkowo studiowaną literaturę, wiedzę odnośnie Student jest bardzo dobrze zorientowany w biologii omawianych gatunków roślin zielarskich. Zna zasady ich zbioru, specyficzne warunki suszenia i przechowywania w powiązaniu z zawartymi związkami biologicznie czynnymi. Prawidłowo wskazuje znaczenie surowców leczniczych w fitoterapii w powiązaniu z zawartymi w nich związkami biologicznie czynnymi. | |
OG_1A_C15_W03 Student posiada wiedzę na temat metod uprawy najważniejszych roślin leczniczychoraz czynników środowiska mających wpływ na plon i jakość surowców zielarskich. | 2,0 | Student nie opanował podstaw uprawy ziół. |
3,0 | Student zna niektóre metody uprawy roślin zielarskich. Potrafi wskazać podstawowe czynniki środowiska mające wpływ na plon i jakość zurowców zielarskich. | |
3,5 | Student zna metody uprawy najważniejszych roślin leczniczych oraz potrafi wskazać czynniki środowiska wpływjące na plon i jakość surowców. | |
4,0 | Student zna metody uprawy większości roślin leczniczych. Potrafi wskazać i omówić wpływ czynników środowiska na plon i jakość surowców zielarskich. | |
4,5 | Student opanował wiedzę na temat uprawy omawianych roślin zielarskich, wskazuje, interpretuje i omawia czynniki środowiska wpływające na ich plon i jakość surowców. | |
5,0 | Student ma pogłębioną, w oparciu o dodatkową literaturę fachową, wiedzę na temat uprawy omawianych roślin zielarskich, jest szczegółowo zorientowany odnośnie wpływu środowiska na plon i jakość surowców w powiązaniu z każdym z omawianych gatunków. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C15_U01 Student posiada umiejętność rozwiązywania zadań praktycznych związanych z rozpoznawaniem roślin leczniczych w powiązaniu z identyfikacją i oceną jakości surowców zielarskich. | 2,0 | Student ma trudności z rozpoznawaniem podstawowych gatunków roślin leczniczych i surowców zielarskich. Nie potrafi wskazać metod oceny jakości surowców. |
3,0 | Student rozpoznaje podstawowe gatunki ziół i surowców zielarskich. Potrafi wykonać ocenę podstawowych cech jakości surowców. | |
3,5 | Student rozpoznaje większość gatunków ziół i surowców ze wskazaniem ich nazwy. Potrafi wykonać podstawową ocenę jakości surowca. Jest zorientowany odnośnie podstawowych elementów tej oceny, zna podstawowe normy związane z oceną jakości surowca. | |
4,0 | Student dobrze zna gatunki omawianych ziół i surowców, odpowiednio je nazywa. Samodzielnie wykonuje ocenę jakości surowców w oparciu o normy. | |
4,5 | Student rozpoznaje wzsystkie omawiane gatunki ziół i surowców, odpowiednio je nazywa. Wykazuje dużą samodzielność przy ocenie jakości surowców, prawidłowo dobiera normy. | |
5,0 | Student doskonale zna wszystkie gatunki omawianych ziół i surowców, ich nazewnictwo. Wykazuje dużą samodzielność przy ocenie jakości surowców, prawidłowo dobiera normy oceny. | |
OG_1A_C15_U02 Studen praktycznie ocenia i dobiera odpowiednie stanowisko i metodę uprawy poszczególnych gatunków roślin leczniczych, właściwie ocenia wpływ czynników środowiskowych na plon i jakość surowców zielarskich. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metody uprawy podstawowych gatunków ziół. |
3,0 | Student potrafi dobrać metody uprawy niektórych gatunków ziół i wskazać podstawowe czynniki środowiska wpływające na plonowanie roślin leczniczych. | |
3,5 | Student potrafi dobrać metody uprawy podstawowych gatunków ziół i wskazać podstawowe czynniki środowiska wpływające na ich plonowanie. | |
4,0 | Student dobiera metody uprawy do wybranych gatunków ziół, wskazuje czynniki środowiska mające wpływ na wielkość plonu. | |
4,5 | Student zna metody uprawy większości omawianych roślin zielarskich i czynniki środowiska wpływające na wielkośc i jakość plonu. | |
5,0 | Student zna metody uprawy wszystkich omawianych roślin leczniczych, potrafi ocenić wpływ warunków uprawy na wielkość i jakość plonu surowców. | |
OG_1A_C15_U03 Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać rodzaju surowca pozyskiwanego z konkretnej rośliny leczniczej, nie zna ich zastosowania w fitoterapii. |
3,0 | Student potrafi określić rodzaj surowca niektórych roślin leczniczych, wskazać niektóre związki biologicznie czynne w nim zawarte i podstawowe zastosowanie w fitoterapii. | |
3,5 | Student potrafi określić rodzaj surowca podstawowych roślin leczniczych, wskazać podstawowe związki biologicznie czynne w nich zawarte i zastosowanie w fitoterapii. | |
4,0 | Student potrafi określić rodzaj surowca większości omawianych roślin leczniczych, wskaazć związki biologicznie czynne w nich zawarte i zastosowanie w fitoterapii. | |
4,5 | Student określa rodzaj surowca omawianych roślin leczniczych, wskazuje związki biologicznie czynne w nich zawarte i powiązać je z zastosowaniem w fitoterapii. | |
5,0 | Student określa rodzaj surowca omawianych roślin leczniczych, wskazuje związki biologicznie czynne w nich zawarte i potrafi powiązać je w fitoterapii. Zna mechanizm działania tych związków i wynikające zagrożenia z niewłaściwego wykorzystania surowców je zawierających. | |
OG_1A_C15_U04 Student potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców zielarskich. | 2,0 | Student nie potrafi określić zasad zbioru, suszenia i przechowywania surowców. |
3,0 | Student potrafi określić zasady znioru, suszenia i przechowywania niektórych surowców. | |
3,5 | Student określa zasady zbioru, suszenia i pzrechowywania wybranych surowców. | |
4,0 | Student określa zasady zbioru, suszenia i przechowywania podstawowych surowców. | |
4,5 | Student określa zasady zbioru, suszenia i przechowywania większości omawianych surowców. | |
5,0 | Student zna zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców w powiązaniu z zawartością związków biologicznie czynnych w nich zawartych i rodzajem surowca. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C15_K01 Student ma świadonmość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności, w sposób odpowiedzialny podejmuje decyzje związane z ogólnie pojętym zagadnieniem zielarstwa i ziołolecznictwa. | 2,0 | Student nie jest zainteresowany tematyką przedmiotu. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu. | |
3,5 | Student sporadycznie włącza się w dyskusję związaną z problematyką przedmiotu. | |
4,0 | Student włacza się w dyskusję związaną z tematyką przedmiotu. | |
4,5 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, często włącza się w dyskusję dydaktyczną. | |
5,0 | Student bardzo aktywnie uczestniczy w zajeciach podejmując dyskusję na temat stosowania ziół, analizuje problemy pod kątem prawidłowego ich stosowania. | |
OG_1A_C15_K02 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji zielarskiej. | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowania tematyką zielarską. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie przejawia własnej inicjatywy. | |
3,5 | Student uczestnicząc w zajęciach sporadycznie przejawia własną inicjatywę. | |
4,0 | Student często włacza się do dyskusji na temat możliwości uprawy i stosowania ziół. | |
4,5 | Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, często przejawia własną inicjatywę. | |
5,0 | Student jest bardzo zainteresowany tematyką pzredmiotu, analizuje i ocenia problemy związane z produkcją ziól. |
Literatura podstawowa
- Kołodziej B., Uprawa ziół., PWRiL, Warszawa, 2010
- Rumińska A., Ożarowski A., Leksykon roślin leczniczych., PWRiL, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roślinne., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, warszawa, 2007