Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny ozdobne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,46zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 11 1,00,27zaliczenie
laboratoriaL5 10 1,00,27zaliczenie
wykładyW6 18 2,00,47egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL6 8 1,00,24zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na temat morfologii, anatomii i systematyki roślin
W-2Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji roślin na stresy środowiskowe,
W-3Wiedza z zakresu fizjologii wzrostu i rozwoju roślin, zasad uprawy roli, stosowania nawozów organicznych i mineralnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z technologią produkcji w gruncie odkrytym i pod osłonami
C-2Rozróżnianie i rozpoznawanie najważniejszych gatunków roślin ozdobnych
C-3Wskazanie i dobranie właściwych metod produkcji w zależności od grupy uprawnej
C-4Zaznajomienie z budową organów przetrwalnikowych i technikami rozmnażania poszczególnych gatunków
C-5Analizowanie wpływu czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych
C-6Wyrobienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rośliny dwuletnie, rabatowe i balkonowe4
T-A-2Rośliny jednoroczne z rodzin: Asteraceae, Aizoaceae, Acanthaceae, Amaranthaceae, Balsaminaceae, Begoniaceae, Capparidaceae, Lamiaceae, Polemoniaceae, Portulacaceae, Solanaceae, Tropaeolaceae, Verbenaceae, Apiaceae, Boraginaceae, Brassicaceae, Chenopodiaceae, Convolvulaceae, Cucurbitaceae, Dipsacaceae, Euphorbiaceae, Fabaceae, Hydrophyllaceae, Linaceae, Lobeliaceae, Malvaceae, Nolanaceae, Nyctaginaceae, Caryophyllaceae, Onagraceae, Papaveraceae, Plumbaginaceae, Ranunculaceae, Resedaceae, Sapindaceae, Scrophulariaceae, Poaceae.4
T-A-3Odmianoznawstwo (róża, chryzantema)2
10
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ozdobne rośliny cebulowe: klasyfikacja roślin cebulowych, budowa cebuli. Ozdobne rośliny cebulowe zimujące w gruncie (tulipan, hiacynt, lilia, narcyz, cebulica, czosnek, szachownica i inne). Ozdobne rośliny cebulowe niezimujące w gruncie (błonczatka, galtonia, nerina, śniedek, zwartnica i inne). Ozdobne rośliny bulwiaste i kłączowe: klasyfikacja, budowa bulw, kłączy, korzeni marchwiastych.11
11
laboratoria
T-L-1Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin doniczkowych z rodzin: Rubiaceae, Moraceae, Nyctaginaceae, Cactaceae, Crassulaceae, Aizoaceae, Dracenaceae, Aloaceae, Agavaceae, Euphorbiaceae, Gesneriaceae, Rutaceae, Asclepiadaceae, Cyperaceae, Vitaceae, Amaryllidaceae, Bromeliaceae, Convallariaceae, Thilliaceae, Cornaceae, Pandanaceae, Melastromaceae, Urticaceae, Orchidaceae, Araceae, Araliaceae, Acanthaceae, Arecaceae, Apocynaceae, Araucariaceae, Begoniaceae, Commelinaceae, Asteraceae, Asparagaceae, Maranthaceae, Malvaceae.8
8
laboratoria
T-L-1Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin ozdobnych. Wegetatywne rozmnażanie roślin przez sadzonki pędowe, liściowe, korzeniowe, podział, odrosty, rozłogi, odkłady, rozmnóżki, specjalne organy pochodzenia pędowego i korzeniowego. Rozmnażanie przez szczepienie (szczepienie kaktusów) i okulizację.4
T-L-2Byliny wiosenne, letnie, późnoletnie i jesienne6
10
wykłady
T-W-1Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych3
T-W-2Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze3
T-W-3Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu roślin ozdobnych3
T-W-4Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich, rabatowych i balkonowych6
15
wykłady
T-W-1Produkcja bylin w gruncie3
T-W-2Produkcja roślin cebulowych i bulwiastych zimujących i nie zimujących w gruncie.4
T-W-3Produkcja kwiatów ciętych pod osłonami (róże, goździki, grbery, chryzantemy, anturium, frezja i in.)4
T-W-4Produkcja roślin doniczkowych ozdobnych z kwiatów (cyklamen, pierwiosnek i in.)2
T-W-5Produkcja roślin doniczkowych o dekoracyjnych liściach (figowce, filodendrony, paprocie, palmy) Produkcja sukulentów.3
T-W-6Produkcja storczykowatych (Orchidaceae) na kwiaty cięte i jako rośliny doniczkowe2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach11
A-A-2konsultacje1
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych1
A-A-4przygotowanie do zaliczenia2
15
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udziałw ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2konsultacje4
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-4przygotowanie do zaliczenia8
30
laboratoria
A-L-1udział w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych15
45
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-L-2przygotowanie do zaliczenia12
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielnie studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia16
46
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3przygotowanie do zaliczenia9
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C12_W01
Proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawnych technologie produkcji roślin ozdobnych
OG_1A_W14R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-6, C-3, C-1T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-2, M-4, M-1S-1, S-3
OG_1A_C12_W02
Rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki i odmiany roślin ozdobnych
OG_1A_W23R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-L-2, T-A-1, T-L-1M-4, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C12_U01
Potrafi dobierać odpowiednie metody produkcji i sporządzać zalecenia uprawowe dla poszczególnych grup roślin ozdobnych
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-5, C-1T-A-2, T-A-1, T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-4, M-1, M-3S-1, S-3
OG_1A_C12_U02
Potrafi dobierać właściwe metody rozmnażania do poszczególnych gatunków roślin
OG_1A_U07R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-6, C-4, C-3T-W-1, T-L-1, T-A-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-4, M-1, M-3S-1
OG_1A_C12_U03
Potrafi analizować i interpretować oddziaływanie czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych
OG_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-5T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_C12_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-6, C-1T-L-2, T-A-2, T-W-6, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C12_W01
Proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawnych technologie produkcji roślin ozdobnych
2,0student nie zna właściwych dla poszczególnych grup uprawowych technologii produkcji
3,0student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych
3,5student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych z umiejetnością ich ogólnej analizy
4,0student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych, umie je analizować i wskazać najważniejsze etapy
4,5student potrafi zaproponować technologie produkcji roślin ozdobnych dla poszczególnych grup uprawowych, umiejętnie je analizuje, wskazuje i omawia kluczowe etapy oraz zagrożenia
5,0student potrafi zaproponować i przeanalizować technologie produkcji dla poszczególnych grup uprawowych roślin ozdobnych, wskazuje kluczowe etapy w produkcji, szacuje zagrożenia i proponuje modyfikacje
OG_1A_C12_W02
Rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki i odmiany roślin ozdobnych
2,0student nie zna i nie rozpoznaje najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych
3,0student rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo rodzaje i gatunki roślin ozdobnych
3,5student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki roślin ozdobnych, wskazuje przynależność do poszczególnych grup uprawowych
4,0student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki i odmiany roślin ozdobnych, wskazuje podobieństwa i różnice w budowie między podobnymi gatunkami i odmianami
4,5student rozpoznaje i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach gatunki i odmiany roślin ozdobnych, wskazuje podobieństwa i różnice między poznanymi gatunkami w obrębie rodzaju
5,0student ma szeroką wiedzę z zakresu rozpoznawania i nazywania całego asortymentu gatunków i odmian roślin ozdobnych poznanych na zajęciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C12_U01
Potrafi dobierać odpowiednie metody produkcji i sporządzać zalecenia uprawowe dla poszczególnych grup roślin ozdobnych
2,0student nie potrafi dobierać metod produkcji i zaleceń uprawowych dla poszczególnych grup roślin ozdobnych
3,0student potrafi dobrać odpowiednie metody produkcji i sporządzić zalecenia uprawowe dla poszczególnych grup uprawowych
3,5student ma umiejetność poprawnego doboru i analizowania właściwych metod produkcji i sporządzania zaleceń uprawowych dla poszczególnych grup uprawowych
4,0student umiejetnie dobiera i analizuje metody produkcji oraz sporządza zalecenia uprawowe dla najważniejszych gatunków z poszczególnych grup uprawowych
4,5student właściwie dobiera metody produkcji i sporządza zalecenia uprawowe dla większości poznanych gatunków z grup uprawowych, umie je analizować i modyfikować
5,0student ma pogłębiona wiedzę w zakresie doboru metod produkcji i sporządzania zaleceń uprawowych dla wszystkich poznanych gatunków z grup uprawowych, umie je analizować i modyfikować
OG_1A_C12_U02
Potrafi dobierać właściwe metody rozmnażania do poszczególnych gatunków roślin
2,0student nie umie dobierać właściwych metod rozmnażania dla poszczególnych gatunków
3,0student umie dobierać metody rozmnażania dla poszczególnych gatunków
3,5student umie, uwzgledniając budowę organów przetrwalnikowych, dobierać właściwe metody rozmnażania dla poszczególnych gatunków roślin ozdobnych
4,0student umie, uwzgledniajac budowę organów przetrwalnikowych, dobierać właściwe metody i terminy rozmnażania dla poszczególnych gatunków i odmian roślin ozdobnych
4,5student umie, uwzgledniając budowe organów przetrwalnikowych, dobrać właściwe metody i terminy rozmnażania do poszczególnych gatunków i niektórych odmian roślin ozdobnych uwzględniając ich budowę morfologiczną
5,0student ma kompleksowe umiejetności doboru metod i terminu rozmnażania dla poszczególnych gatunków i niektórych odmian roślin ozdobnych, uwzgledniajac ich budowę; potrafi szacować współczynnik rozmnażania
OG_1A_C12_U03
Potrafi analizować i interpretować oddziaływanie czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych
2,0student nie potrafi analizować i interpretować oddziaływania czynników agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin ozdobnych
3,0student potrafi analizować i interpretować oddziaływanie najważniejszych czynników agrotechnicznych na wzrost i rozwój podstawowych gatunków roślin ozdobnych
3,5student analizuje i interpretuje wpływ czynnikow agrotechnicznych na wzrost i rozwój poznanych gatunków roślin ozdobnych
4,0student właściwie analizuje i interpretuje wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i kwitnienie poznanych gatunków roślin ozdobnych; umie przewidzieć związki przyczynowo-skutkowe
4,5student potrafi analizować i interpretować wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i kwitnienie poznanych gatunków roślin ozdobnych, ma umiejetność modyfikowania warunków wzrostu w celu zapobiezenia negatywnym efektom
5,0student ma szerokie umiejetności analizowania i interpretowania oddziaływania wiekszości czynników agrotechnicznych na wzrost, kwitnienie i plonowanie roślin ozdobnych, potrafi zapobiegać negatywnym skutkom oddziałania czynników i modyfikować warunki wzrostu posługując się dostępnymi narzędziami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_C12_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
2,0student nie ma potrzeby samodokształcania w zakresie nowych technologii produkcji roślin ozdobnych
3,0student ma potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji roślin ozdobnych
3,5student ma świadomość doksztalcania sie i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii produkcji roślin stosując najprostsze środki i narzędzia
4,0student ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii wykorzystując samodzielnie uzyskane środki i narzędzia
4,5student ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii uprawy roślin ozdobnych, posługując sie wszelkimi, dostępnymi narzędziami i środkami oraz działając zgodnie z etyką zawodową
5,0student ma świadomość dokształcania sie i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji roślin ozdobnych, jest otwarty i chętny na nowe możliwości poznania, stosując środki i materiały pozyskane w kraju i za granicą zgodnie z etyką zawodową

Literatura podstawowa

  1. Czekalski M., Rośliny uprawiane na zieleń ciętą, PWRiL, Poznań, 2006
  2. Czekalski M., Ogólna uprawa roślin ozdobnych, AR, Wrocław, 1999
  3. Jerzy M. (red.), Kwiaty cięte uprawiane pod osłonami, PWRiL, Poznań, 2006
  4. Jerzy M., Krzymińska A., Rozmnażanie wegetatywne roślin ozdobnych, PWRiL, Poznań, 2005
  5. Krauze J., Uprawa roślin balkonowych i tarasowych, Plantpress, Kraków, 2006
  6. Praca zbiorowa pod red. H. Chmiela, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  7. Praca zbiorowa, Rozmnażanie roślin ozdobnych, SGGW, Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Chohura P., Podłoża ogrodnicze, Plantpress, Kraków, 2007
  2. Haynes B., Bird R., Podstawy ogrodnictwa, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań, 2003
  3. Krause J., Kwitnące cebule, KRPZD, Warszawa, 1992
  4. Krause J., Lisiecka A., Kwiaty jednoroczne, Medix Plus, Poznań, 1998
  5. Krauze J., Lisiecka A., Szczepaniak S., Ozdobne rośliny jednoroczne. Uprawa w gruncie., Ar, Poznań, 2006
  6. Praca zbiorowa, Uprawa roślin cebulowych i bulwiastych, PWRiL, Warszawa, 1987
  7. Strojny Z., Nawożenie roślin ozdobnych pod osłonami, Centrum Ogrodnicze, Skierniewice, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rośliny dwuletnie, rabatowe i balkonowe4
T-A-2Rośliny jednoroczne z rodzin: Asteraceae, Aizoaceae, Acanthaceae, Amaranthaceae, Balsaminaceae, Begoniaceae, Capparidaceae, Lamiaceae, Polemoniaceae, Portulacaceae, Solanaceae, Tropaeolaceae, Verbenaceae, Apiaceae, Boraginaceae, Brassicaceae, Chenopodiaceae, Convolvulaceae, Cucurbitaceae, Dipsacaceae, Euphorbiaceae, Fabaceae, Hydrophyllaceae, Linaceae, Lobeliaceae, Malvaceae, Nolanaceae, Nyctaginaceae, Caryophyllaceae, Onagraceae, Papaveraceae, Plumbaginaceae, Ranunculaceae, Resedaceae, Sapindaceae, Scrophulariaceae, Poaceae.4
T-A-3Odmianoznawstwo (róża, chryzantema)2
10

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ozdobne rośliny cebulowe: klasyfikacja roślin cebulowych, budowa cebuli. Ozdobne rośliny cebulowe zimujące w gruncie (tulipan, hiacynt, lilia, narcyz, cebulica, czosnek, szachownica i inne). Ozdobne rośliny cebulowe niezimujące w gruncie (błonczatka, galtonia, nerina, śniedek, zwartnica i inne). Ozdobne rośliny bulwiaste i kłączowe: klasyfikacja, budowa bulw, kłączy, korzeni marchwiastych.11
11

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin doniczkowych z rodzin: Rubiaceae, Moraceae, Nyctaginaceae, Cactaceae, Crassulaceae, Aizoaceae, Dracenaceae, Aloaceae, Agavaceae, Euphorbiaceae, Gesneriaceae, Rutaceae, Asclepiadaceae, Cyperaceae, Vitaceae, Amaryllidaceae, Bromeliaceae, Convallariaceae, Thilliaceae, Cornaceae, Pandanaceae, Melastromaceae, Urticaceae, Orchidaceae, Araceae, Araliaceae, Acanthaceae, Arecaceae, Apocynaceae, Araucariaceae, Begoniaceae, Commelinaceae, Asteraceae, Asparagaceae, Maranthaceae, Malvaceae.8
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin ozdobnych. Wegetatywne rozmnażanie roślin przez sadzonki pędowe, liściowe, korzeniowe, podział, odrosty, rozłogi, odkłady, rozmnóżki, specjalne organy pochodzenia pędowego i korzeniowego. Rozmnażanie przez szczepienie (szczepienie kaktusów) i okulizację.4
T-L-2Byliny wiosenne, letnie, późnoletnie i jesienne6
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych3
T-W-2Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze3
T-W-3Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu roślin ozdobnych3
T-W-4Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich, rabatowych i balkonowych6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Produkcja bylin w gruncie3
T-W-2Produkcja roślin cebulowych i bulwiastych zimujących i nie zimujących w gruncie.4
T-W-3Produkcja kwiatów ciętych pod osłonami (róże, goździki, grbery, chryzantemy, anturium, frezja i in.)4
T-W-4Produkcja roślin doniczkowych ozdobnych z kwiatów (cyklamen, pierwiosnek i in.)2
T-W-5Produkcja roślin doniczkowych o dekoracyjnych liściach (figowce, filodendrony, paprocie, palmy) Produkcja sukulentów.3
T-W-6Produkcja storczykowatych (Orchidaceae) na kwiaty cięte i jako rośliny doniczkowe2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach11
A-A-2konsultacje1
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych1
A-A-4przygotowanie do zaliczenia2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udziałw ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2konsultacje4
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-4przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach8
A-L-2przygotowanie do zaliczenia12
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielnie studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia16
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów18
A-W-3przygotowanie do zaliczenia9
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C12_W01Proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawnych technologie produkcji roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-6Wyrobienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
C-3Wskazanie i dobranie właściwych metod produkcji w zależności od grupy uprawnej
C-1Zapoznanie z technologią produkcji w gruncie odkrytym i pod osłonami
Treści programoweT-W-6Produkcja storczykowatych (Orchidaceae) na kwiaty cięte i jako rośliny doniczkowe
T-W-5Produkcja roślin doniczkowych o dekoracyjnych liściach (figowce, filodendrony, paprocie, palmy) Produkcja sukulentów.
T-W-1Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych
T-W-3Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu roślin ozdobnych
T-W-2Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze
T-W-4Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich, rabatowych i balkonowych
T-W-2Produkcja roślin cebulowych i bulwiastych zimujących i nie zimujących w gruncie.
T-W-3Produkcja kwiatów ciętych pod osłonami (róże, goździki, grbery, chryzantemy, anturium, frezja i in.)
T-W-4Produkcja roślin doniczkowych ozdobnych z kwiatów (cyklamen, pierwiosnek i in.)
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna właściwych dla poszczególnych grup uprawowych technologii produkcji
3,0student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych
3,5student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych z umiejetnością ich ogólnej analizy
4,0student proponuje właściwe dla poszczególnych grup uprawowych technologie produkcji roślin ozdobnych, umie je analizować i wskazać najważniejsze etapy
4,5student potrafi zaproponować technologie produkcji roślin ozdobnych dla poszczególnych grup uprawowych, umiejętnie je analizuje, wskazuje i omawia kluczowe etapy oraz zagrożenia
5,0student potrafi zaproponować i przeanalizować technologie produkcji dla poszczególnych grup uprawowych roślin ozdobnych, wskazuje kluczowe etapy w produkcji, szacuje zagrożenia i proponuje modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C12_W02Rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki i odmiany roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Rozróżnianie i rozpoznawanie najważniejszych gatunków roślin ozdobnych
Treści programoweT-W-6Produkcja storczykowatych (Orchidaceae) na kwiaty cięte i jako rośliny doniczkowe
T-A-2Rośliny jednoroczne z rodzin: Asteraceae, Aizoaceae, Acanthaceae, Amaranthaceae, Balsaminaceae, Begoniaceae, Capparidaceae, Lamiaceae, Polemoniaceae, Portulacaceae, Solanaceae, Tropaeolaceae, Verbenaceae, Apiaceae, Boraginaceae, Brassicaceae, Chenopodiaceae, Convolvulaceae, Cucurbitaceae, Dipsacaceae, Euphorbiaceae, Fabaceae, Hydrophyllaceae, Linaceae, Lobeliaceae, Malvaceae, Nolanaceae, Nyctaginaceae, Caryophyllaceae, Onagraceae, Papaveraceae, Plumbaginaceae, Ranunculaceae, Resedaceae, Sapindaceae, Scrophulariaceae, Poaceae.
T-A-1Ozdobne rośliny cebulowe: klasyfikacja roślin cebulowych, budowa cebuli. Ozdobne rośliny cebulowe zimujące w gruncie (tulipan, hiacynt, lilia, narcyz, cebulica, czosnek, szachownica i inne). Ozdobne rośliny cebulowe niezimujące w gruncie (błonczatka, galtonia, nerina, śniedek, zwartnica i inne). Ozdobne rośliny bulwiaste i kłączowe: klasyfikacja, budowa bulw, kłączy, korzeni marchwiastych.
T-L-2Byliny wiosenne, letnie, późnoletnie i jesienne
T-A-1Rośliny dwuletnie, rabatowe i balkonowe
T-L-1Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin doniczkowych z rodzin: Rubiaceae, Moraceae, Nyctaginaceae, Cactaceae, Crassulaceae, Aizoaceae, Dracenaceae, Aloaceae, Agavaceae, Euphorbiaceae, Gesneriaceae, Rutaceae, Asclepiadaceae, Cyperaceae, Vitaceae, Amaryllidaceae, Bromeliaceae, Convallariaceae, Thilliaceae, Cornaceae, Pandanaceae, Melastromaceae, Urticaceae, Orchidaceae, Araceae, Araliaceae, Acanthaceae, Arecaceae, Apocynaceae, Araucariaceae, Begoniaceae, Commelinaceae, Asteraceae, Asparagaceae, Maranthaceae, Malvaceae.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: rozpoznawanie roślin
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna i nie rozpoznaje najważniejszych gospodarczo gatunków roślin ozdobnych
3,0student rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo rodzaje i gatunki roślin ozdobnych
3,5student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki roślin ozdobnych, wskazuje przynależność do poszczególnych grup uprawowych
4,0student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo gatunki i odmiany roślin ozdobnych, wskazuje podobieństwa i różnice w budowie między podobnymi gatunkami i odmianami
4,5student rozpoznaje i charakteryzuje wszystkie poznane na zajęciach gatunki i odmiany roślin ozdobnych, wskazuje podobieństwa i różnice między poznanymi gatunkami w obrębie rodzaju
5,0student ma szeroką wiedzę z zakresu rozpoznawania i nazywania całego asortymentu gatunków i odmian roślin ozdobnych poznanych na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C12_U01Potrafi dobierać odpowiednie metody produkcji i sporządzać zalecenia uprawowe dla poszczególnych grup roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-5Analizowanie wpływu czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych
C-1Zapoznanie z technologią produkcji w gruncie odkrytym i pod osłonami
Treści programoweT-A-2Rośliny jednoroczne z rodzin: Asteraceae, Aizoaceae, Acanthaceae, Amaranthaceae, Balsaminaceae, Begoniaceae, Capparidaceae, Lamiaceae, Polemoniaceae, Portulacaceae, Solanaceae, Tropaeolaceae, Verbenaceae, Apiaceae, Boraginaceae, Brassicaceae, Chenopodiaceae, Convolvulaceae, Cucurbitaceae, Dipsacaceae, Euphorbiaceae, Fabaceae, Hydrophyllaceae, Linaceae, Lobeliaceae, Malvaceae, Nolanaceae, Nyctaginaceae, Caryophyllaceae, Onagraceae, Papaveraceae, Plumbaginaceae, Ranunculaceae, Resedaceae, Sapindaceae, Scrophulariaceae, Poaceae.
T-A-1Ozdobne rośliny cebulowe: klasyfikacja roślin cebulowych, budowa cebuli. Ozdobne rośliny cebulowe zimujące w gruncie (tulipan, hiacynt, lilia, narcyz, cebulica, czosnek, szachownica i inne). Ozdobne rośliny cebulowe niezimujące w gruncie (błonczatka, galtonia, nerina, śniedek, zwartnica i inne). Ozdobne rośliny bulwiaste i kłączowe: klasyfikacja, budowa bulw, kłączy, korzeni marchwiastych.
T-A-1Rośliny dwuletnie, rabatowe i balkonowe
T-W-5Produkcja roślin doniczkowych o dekoracyjnych liściach (figowce, filodendrony, paprocie, palmy) Produkcja sukulentów.
T-W-6Produkcja storczykowatych (Orchidaceae) na kwiaty cięte i jako rośliny doniczkowe
T-W-1Produkcja bylin w gruncie
T-W-1Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych
T-W-3Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu roślin ozdobnych
T-W-2Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze
T-W-4Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich, rabatowych i balkonowych
T-W-2Produkcja roślin cebulowych i bulwiastych zimujących i nie zimujących w gruncie.
T-W-3Produkcja kwiatów ciętych pod osłonami (róże, goździki, grbery, chryzantemy, anturium, frezja i in.)
T-W-4Produkcja roślin doniczkowych ozdobnych z kwiatów (cyklamen, pierwiosnek i in.)
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobierać metod produkcji i zaleceń uprawowych dla poszczególnych grup roślin ozdobnych
3,0student potrafi dobrać odpowiednie metody produkcji i sporządzić zalecenia uprawowe dla poszczególnych grup uprawowych
3,5student ma umiejetność poprawnego doboru i analizowania właściwych metod produkcji i sporządzania zaleceń uprawowych dla poszczególnych grup uprawowych
4,0student umiejetnie dobiera i analizuje metody produkcji oraz sporządza zalecenia uprawowe dla najważniejszych gatunków z poszczególnych grup uprawowych
4,5student właściwie dobiera metody produkcji i sporządza zalecenia uprawowe dla większości poznanych gatunków z grup uprawowych, umie je analizować i modyfikować
5,0student ma pogłębiona wiedzę w zakresie doboru metod produkcji i sporządzania zaleceń uprawowych dla wszystkich poznanych gatunków z grup uprawowych, umie je analizować i modyfikować
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C12_U02Potrafi dobierać właściwe metody rozmnażania do poszczególnych gatunków roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U07student potrafi założyć i prowadzić szkółkę drzew i krzewów ozdobnych oraz sadowniczych, posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod rozmnażania roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-6Wyrobienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
C-4Zaznajomienie z budową organów przetrwalnikowych i technikami rozmnażania poszczególnych gatunków
C-3Wskazanie i dobranie właściwych metod produkcji w zależności od grupy uprawnej
Treści programoweT-W-1Produkcja bylin w gruncie
T-L-1Rozmnażanie generatywne i wegetatywne roślin ozdobnych. Wegetatywne rozmnażanie roślin przez sadzonki pędowe, liściowe, korzeniowe, podział, odrosty, rozłogi, odkłady, rozmnóżki, specjalne organy pochodzenia pędowego i korzeniowego. Rozmnażanie przez szczepienie (szczepienie kaktusów) i okulizację.
T-A-1Ozdobne rośliny cebulowe: klasyfikacja roślin cebulowych, budowa cebuli. Ozdobne rośliny cebulowe zimujące w gruncie (tulipan, hiacynt, lilia, narcyz, cebulica, czosnek, szachownica i inne). Ozdobne rośliny cebulowe niezimujące w gruncie (błonczatka, galtonia, nerina, śniedek, zwartnica i inne). Ozdobne rośliny bulwiaste i kłączowe: klasyfikacja, budowa bulw, kłączy, korzeni marchwiastych.
T-W-6Produkcja storczykowatych (Orchidaceae) na kwiaty cięte i jako rośliny doniczkowe
T-W-4Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich, rabatowych i balkonowych
T-W-2Produkcja roślin cebulowych i bulwiastych zimujących i nie zimujących w gruncie.
T-W-3Produkcja kwiatów ciętych pod osłonami (róże, goździki, grbery, chryzantemy, anturium, frezja i in.)
T-W-4Produkcja roślin doniczkowych ozdobnych z kwiatów (cyklamen, pierwiosnek i in.)
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie dobierać właściwych metod rozmnażania dla poszczególnych gatunków
3,0student umie dobierać metody rozmnażania dla poszczególnych gatunków
3,5student umie, uwzgledniając budowę organów przetrwalnikowych, dobierać właściwe metody rozmnażania dla poszczególnych gatunków roślin ozdobnych
4,0student umie, uwzgledniajac budowę organów przetrwalnikowych, dobierać właściwe metody i terminy rozmnażania dla poszczególnych gatunków i odmian roślin ozdobnych
4,5student umie, uwzgledniając budowe organów przetrwalnikowych, dobrać właściwe metody i terminy rozmnażania do poszczególnych gatunków i niektórych odmian roślin ozdobnych uwzględniając ich budowę morfologiczną
5,0student ma kompleksowe umiejetności doboru metod i terminu rozmnażania dla poszczególnych gatunków i niektórych odmian roślin ozdobnych, uwzgledniajac ich budowę; potrafi szacować współczynnik rozmnażania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C12_U03Potrafi analizować i interpretować oddziaływanie czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-5Analizowanie wpływu czynników agrotechnicznych na wzrost, rozwój i plonowanie roślin ozdobnych
Treści programoweT-W-5Produkcja roślin doniczkowych o dekoracyjnych liściach (figowce, filodendrony, paprocie, palmy) Produkcja sukulentów.
T-W-6Produkcja storczykowatych (Orchidaceae) na kwiaty cięte i jako rośliny doniczkowe
T-W-1Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych
T-W-3Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu roślin ozdobnych
T-W-2Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze
T-W-4Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich, rabatowych i balkonowych
T-W-2Produkcja roślin cebulowych i bulwiastych zimujących i nie zimujących w gruncie.
T-W-3Produkcja kwiatów ciętych pod osłonami (róże, goździki, grbery, chryzantemy, anturium, frezja i in.)
T-W-4Produkcja roślin doniczkowych ozdobnych z kwiatów (cyklamen, pierwiosnek i in.)
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych, utrwalone okazy roślin, próbki materiałów i środków)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi analizować i interpretować oddziaływania czynników agrotechnicznych na wzrost i rozwój roślin ozdobnych
3,0student potrafi analizować i interpretować oddziaływanie najważniejszych czynników agrotechnicznych na wzrost i rozwój podstawowych gatunków roślin ozdobnych
3,5student analizuje i interpretuje wpływ czynnikow agrotechnicznych na wzrost i rozwój poznanych gatunków roślin ozdobnych
4,0student właściwie analizuje i interpretuje wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i kwitnienie poznanych gatunków roślin ozdobnych; umie przewidzieć związki przyczynowo-skutkowe
4,5student potrafi analizować i interpretować wpływ czynników agrotechnicznych na wzrost i kwitnienie poznanych gatunków roślin ozdobnych, ma umiejetność modyfikowania warunków wzrostu w celu zapobiezenia negatywnym efektom
5,0student ma szerokie umiejetności analizowania i interpretowania oddziaływania wiekszości czynników agrotechnicznych na wzrost, kwitnienie i plonowanie roślin ozdobnych, potrafi zapobiegać negatywnym skutkom oddziałania czynników i modyfikować warunki wzrostu posługując się dostępnymi narzędziami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_C12_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-6Wyrobienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji
C-1Zapoznanie z technologią produkcji w gruncie odkrytym i pod osłonami
Treści programoweT-L-2Byliny wiosenne, letnie, późnoletnie i jesienne
T-A-2Rośliny jednoroczne z rodzin: Asteraceae, Aizoaceae, Acanthaceae, Amaranthaceae, Balsaminaceae, Begoniaceae, Capparidaceae, Lamiaceae, Polemoniaceae, Portulacaceae, Solanaceae, Tropaeolaceae, Verbenaceae, Apiaceae, Boraginaceae, Brassicaceae, Chenopodiaceae, Convolvulaceae, Cucurbitaceae, Dipsacaceae, Euphorbiaceae, Fabaceae, Hydrophyllaceae, Linaceae, Lobeliaceae, Malvaceae, Nolanaceae, Nyctaginaceae, Caryophyllaceae, Onagraceae, Papaveraceae, Plumbaginaceae, Ranunculaceae, Resedaceae, Sapindaceae, Scrophulariaceae, Poaceae.
T-W-6Produkcja storczykowatych (Orchidaceae) na kwiaty cięte i jako rośliny doniczkowe
T-W-5Produkcja roślin doniczkowych o dekoracyjnych liściach (figowce, filodendrony, paprocie, palmy) Produkcja sukulentów.
T-A-3Odmianoznawstwo (róża, chryzantema)
T-A-1Ozdobne rośliny cebulowe: klasyfikacja roślin cebulowych, budowa cebuli. Ozdobne rośliny cebulowe zimujące w gruncie (tulipan, hiacynt, lilia, narcyz, cebulica, czosnek, szachownica i inne). Ozdobne rośliny cebulowe niezimujące w gruncie (błonczatka, galtonia, nerina, śniedek, zwartnica i inne). Ozdobne rośliny bulwiaste i kłączowe: klasyfikacja, budowa bulw, kłączy, korzeni marchwiastych.
T-A-1Rośliny dwuletnie, rabatowe i balkonowe
T-L-1Charakterystyka najważniejszych gatunków roślin doniczkowych z rodzin: Rubiaceae, Moraceae, Nyctaginaceae, Cactaceae, Crassulaceae, Aizoaceae, Dracenaceae, Aloaceae, Agavaceae, Euphorbiaceae, Gesneriaceae, Rutaceae, Asclepiadaceae, Cyperaceae, Vitaceae, Amaryllidaceae, Bromeliaceae, Convallariaceae, Thilliaceae, Cornaceae, Pandanaceae, Melastromaceae, Urticaceae, Orchidaceae, Araceae, Araliaceae, Acanthaceae, Arecaceae, Apocynaceae, Araucariaceae, Begoniaceae, Commelinaceae, Asteraceae, Asparagaceae, Maranthaceae, Malvaceae.
T-W-1Produkcja bylin w gruncie
T-W-1Technologia produkcji – szklarnie, tunele foliowe, rodzaje upraw, pojemniki do uprawy roślin ozdobnych
T-W-3Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne decydujące o wzroście, rozwoju i plonowaniu roślin ozdobnych
T-W-2Wymagania pokarmowe i nawozowe - nawożenie podstawowe i pogłówne roślin ozdobnych. Ziemie i podłoża ogrodnicze
T-W-4Produkcja roślin jednorocznych, dwuletnich, rabatowych i balkonowych
T-W-2Produkcja roślin cebulowych i bulwiastych zimujących i nie zimujących w gruncie.
T-W-3Produkcja kwiatów ciętych pod osłonami (róże, goździki, grbery, chryzantemy, anturium, frezja i in.)
T-W-4Produkcja roślin doniczkowych ozdobnych z kwiatów (cyklamen, pierwiosnek i in.)
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma potrzeby samodokształcania w zakresie nowych technologii produkcji roślin ozdobnych
3,0student ma potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji roślin ozdobnych
3,5student ma świadomość doksztalcania sie i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii produkcji roślin stosując najprostsze środki i narzędzia
4,0student ma świadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii wykorzystując samodzielnie uzyskane środki i narzędzia
4,5student ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii uprawy roślin ozdobnych, posługując sie wszelkimi, dostępnymi narzędziami i środkami oraz działając zgodnie z etyką zawodową
5,0student ma świadomość dokształcania sie i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii produkcji roślin ozdobnych, jest otwarty i chętny na nowe możliwości poznania, stosując środki i materiały pozyskane w kraju i za granicą zgodnie z etyką zawodową