Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Entomologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Entomologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu: entomologii (morfologia i anatomia owadów), botaniki i fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy z zakresu najważniejszych szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz umiejętności ich diagnozowania |
C-2 | zdobycie umiejętności odpowiedniego dobierania metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych z uwzględnieniem przyczyn masowych pojawów szkodników agrocenozach |
C-3 | uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie doboru metod i środków ochrony roślin z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Diagnostyka najważniejszych gatunków nicieni pasożytów roślin (Nemtoda: Rhabditida). Pajęczaki roślinożerne i drapieżne - charakterystyka gatunków, rozpoznawanie, znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka. | 2 |
T-A-2 | Charakterystyka rzędów owadów o szczególnym znaczeniu gospodarczym. Klasyfikacja uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi w uprawach ogrodniczych i sadowniczych. | 3 |
T-A-3 | Przegląd szkodników warzyw w uprawach pod osłonami i w gruncie. | 2 |
T-A-4 | Szkodniki sadów uszkadzające różne gatunki drzew i krzewów owocowych. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola prognoz i sygnalizacji w ochronie roślin ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami. | 1 |
T-W-2 | Strategie ochrony roślin przed szkodnikami. Metody profilaktyczne i zapobiegawcze. | 2 |
T-W-3 | Metody bezpośredniego zwalczania szkodników roślin. | 4 |
T-W-4 | Integrowana metoda ochrony rośłin przed szkodnikami w uprawach pod osłonami. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | konsultacje | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych, w tym sprawdzianów i kolokwium | 8 |
A-A-4 | studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-3 | konsultacje | 5 |
A-W-4 | studiowanie przedmiotowej literatury | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład infiormacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | film |
M-6 | prezentacja multimedialna z wykorzystaniem nowowczesnych metod audiowizulanych |
M-7 | pokaz z użyciem sprzetu optycznego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-3 | Ocena formująca: kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C07_W01 zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz definiuje najważniesze przyczyny masowych pojawów szkodników | OG_1A_W13 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-3, M-7, M-5, M-6, M-4 | S-2, S-3 |
OG_1A_C07_W03 rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu środkow chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | OG_1A_W13 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-1, M-3, M-6 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C07_U01 potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników | OG_1A_U04, OG_1A_U13 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-1, M-3, M-5, M-6, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_C07_U03 potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne | OG_1A_U04, OG_1A_U13 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-1, M-3, M-5, M-6 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C07_K01 świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami | OG_1A_K01, OG_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-1, M-3, M-5 | S-3 |
OG_1A_C07_K02 wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | OG_1A_K01, OG_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-1, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C07_W01 zna i diagnozuje najważniejsze grupy szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych oraz definiuje najważniesze przyczyny masowych pojawów szkodników | 2,0 | |
3,0 | potrafi zdefiniować pojęcie "szkodnik" i wymienić niektóre szkodniki upraw ogrodniczych i sadowniczych oraz definiuje najważniesze przyczyny masowych pojawów szkodników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C07_W03 rozróżnia i charakteryzuje metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu środkow chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | nie potrafi wymienić żadnych metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych; nie potrafi analizować wpływu środków chrony roślin na środowisko |
3,0 | potrafi wymienić niektóre metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych; jednak nie potrafi analizować wpływu zaproponowanych metod na środowisko | |
3,5 | potrafi wymienić część metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko | |
4,0 | potrafi wymienić większość metod ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko | |
4,5 | potrafi wymienić prawie wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin | |
5,0 | potrafi wymienić wszystkie metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz przeanalizować ich wpływ na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem chemicznych środków ochrony roślin |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C07_U01 potrafi właściwie dobierać metody ochrony roślin przeciwko zdiagnozowanym szkodnikom roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów szkodników | 2,0 | |
3,0 | potrafi diagnozować niektóre szkodniki roślin w uprawach ogrodniczych i sadowniczych oraz potrafi właściwie interpretować przyczyny masowych pojawów wybranych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C07_U03 potrafi świadomie podejmować decyzję o zastosowaniu skutecznych środków chemicznych w ochronie upraw ogrodniczych i sadowniczych przed szkodnikami z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | nie ma świadomości odpowiedzialności za dobór metod ochrony roślin przed szkodnikami |
3,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko | |
3,5 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak tylko wybiórczo uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko | |
4,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak czasami nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko | |
4,5 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak prawie zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko | |
5,0 | ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko, dobór metod i technik ochrony roślin jest logiczny i przemyślany |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C07_K01 świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami | 2,0 | |
3,0 | ma świadomości potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C07_K02 wykształcenie świadomości podejmowanego ryzyka i skutków związanych z wyborem środków chemicznych na środowisko i organizmy pożyteczne | 2,0 | |
3,0 | ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje ale rzadko kieruje się dobrem środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Miętkiewski R. (red.), Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II), WSRP, Siedlce, 1994
- Kochman J., Węgorek, Ochrona Roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
- Achremowicz J., Materiały do ćwiczeń z entomologii stosowanej (ogrodnictwo), Wydawnictwo Uczelniane Akademii Rolniczej, Kraków, 1984
Literatura dodatkowa
- Boczek J. (red.), Szkodniki i choroby roślin warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1985
- Wiech K., Szkodniki drzew owocowych, Plantpress, Kraków, 1999
- Robak J., Wiech K., Choroby i szkodniki warzyw, Plantpress, Kraków, 1998