Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Agroekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agroekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu praw ochrony środowiska, podstawowych wymagań roślin i zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu agroekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czym zajmuje się ekologia, ochrona przyrody i środowiska i jakie korzyści z tego czerpie człowiek? | 2 |
T-A-2 | Analiza struktury i elementów wybranej agrobiocenozy oraz charakterystyka ich funkcji ekologicznych. | 2 |
T-A-3 | Zbiorowiska roślinne. Zbiorowiska segetalne (chwastów). Cechy analityczne i syntetyczne zbiorowisk roślinnych. Ocena stosunków TWRNG metodą Ellenberga | 2 |
T-A-4 | Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk roślinnych i grup gatunków ekologiczno-fitosocjologicznych. Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej. | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia związane z agroekologią: ekologia, sozologia, populacja, biocenoza, ekosystem, biom, biosfera, nisza ekologiczna, siedlisko, środowisko. Rodzaje środowisk, kryteria ich podziału, sukcesja erkologiczna, struktura troficzna biocenozy, oddziaływania między organizmami: neutralizm, amensalizn, konkurencja, pasożytnictwo, drapieżnictwo, komensalizm, protokooperacja, mutualizm. | 2 |
T-W-2 | Ekologia organizmu. Prawo Liebiga i dwa prawa Shelforda. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmów. Zasada tolerancji ekologicznej i jej ograniczenia. Wskaźniki ekologiczne. Ekologia populacji (struktura przestrzenna, wieku, płci, socjalna, rozrodczość i śmiertelność, przyczyny śmiertelności). Granice tolerancji. | 2 |
T-W-3 | Agroekologiczna ocena warunków siedliskowych (abiotycznych) oraz wływ czynników biotycznych | 2 |
T-W-4 | Agroekologiczna ocena gleb. Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk chwastów. Ocena gleby na podstawie ekologicznych grup gatunków oraz jednostek fitosocjologicznych (zespołów, podzespołów, wariantów). Zaliczenie pisemne z części wykładów | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej | 14 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
A-A-5 | czytanie literatury | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia końcowego w formie pisemnej | 20 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury | 2 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena okresowych osiągnięć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B07_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych | OG_1A_W02 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B07_U01 Student potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami | OG_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U08 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_B07_K01 student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów | OG_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-A-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B07_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy potrzebnej do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych |
3,0 | Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę potrzebną do zrozumienia cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych | |
4,0 | Student posiada wiedzę potrzebną do zrozumienia paru cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych | |
4,5 | Student posiada wiedzę potrzebną do zrozumienia kilku cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych | |
5,0 | Student posiada wiedzę potrzebną do zrozumienia wszystkich cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B07_U01 Student potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami w stopniu podstawowym | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi biegle posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami w stopniu dobrym | |
5,0 | Student potrafi biegle posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_B07_K01 student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów | 2,0 | student nie ma świadomości ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów |
3,0 | student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii w stopniu podstawowym | |
3,5 | student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów w stopniu podstawowym | |
4,0 | student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii w stopniu dobrym | |
4,5 | student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów w stopniu dobrym | |
5,0 | student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego., Wyd. AR, Wrocław., 2003, II
- Borowiec S., Agroekologia., Wydaw. AR, Szczecin., 1981
- Prończuk J., Podstawy ekologii rolniczej, PWN, Warszawa., 1982
Literatura dodatkowa
- Kalinowska A., Ekologia wybór na nowe stulecie., Agencja Reklamowo-Wydaw. A. Grzegorczyk, Stare Babice., 2002
- Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo Oświata, Warszawa., 1996
- Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, Warszawa., 1975