Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy logiki matematycznej.1
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.1
T-A-3Macierze i wyznaczniki.2
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.1
T-A-5Rachunek wektorowy. Iloczyn skalarny i wektorowy.1
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń.1
9
wykłady
T-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.1
T-W-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.1
T-W-3Macierze i wyznaczniki.2
T-W-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.1
T-W-5Rachunek wektorowy2
T-W-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.1
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.12
A-A-3Konsultacje.1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie omawianych na wykładzie tematów.30
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B01_W01
Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne.
OG_1A_W01, OG_1A_W07R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-A-2, T-A-4, T-A-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B01_U01
Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-6, T-A-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B01_K01
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
OG_1A_K01, OG_1A_K04, OG_1A_K06R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B01_W01
Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne.
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie matematyki.
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki oraz był aktywny na zajęciach.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B01_U01
Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
2,0Student nie umie stosować nabytej wiedzy do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,5Student w stopniu dostatecznym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
4,0Student w stopniu dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
4,5Student w stopniu dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów oraz był aktywny na zajęciach
5,0Student w stopniu bardzo dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów oraz był aktywny na zajęciach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B01_K01
Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
2,0Student nie ma aktywnej postawy w procesie samokształcenia i nie przestrzega zasad etyki.
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
3,5Student w stopniu dostatecznym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
4,5Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, SGGW, Warszawa, 2004
  2. Winnicki K. i inni, Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Pasewicz W., Matematyka dla studentów akademii rolniczych, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy logiki matematycznej.1
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.1
T-A-3Macierze i wyznaczniki.2
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.1
T-A-5Rachunek wektorowy. Iloczyn skalarny i wektorowy.1
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.1
T-W-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.1
T-W-3Macierze i wyznaczniki.2
T-W-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.1
T-W-5Rachunek wektorowy2
T-W-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.1
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań.12
A-A-3Konsultacje.1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie omawianych na wykładzie tematów.30
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B01_W01Student powinien definiować pojęcia z zakresu matematyki oraz rozwiązywać zadania matematyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W01student ma wiedzę w zakresie chemii i biochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów chemicznych zachodzących w roślinach i środowisku ich życia
OG_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
Treści programoweT-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.
T-W-5Rachunek wektorowy
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie matematyki.
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki.
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki oraz był aktywny na zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie matematyki oraz był aktywny na zajęciach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B01_U01Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczną do rozwiązywania praktycznych problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
Treści programoweT-W-3Macierze i wyznaczniki.
T-W-1Elementy logiki matematycznej. Podstawowe pojęcia.
T-W-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
T-A-5Rachunek wektorowy. Iloczyn skalarny i wektorowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie stosować nabytej wiedzy do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,0Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
3,5Student w stopniu dostatecznym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
4,0Student w stopniu dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów.
4,5Student w stopniu dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów oraz był aktywny na zajęciach
5,0Student w stopniu bardzo dobrym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów oraz był aktywny na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B01_K01Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
OG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formułowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
Treści programoweT-W-5Rachunek wektorowy
T-A-3Macierze i wyznaczniki.
T-A-1Elementy logiki matematycznej.
T-A-2Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych jednej zmiennej i ich wykresy.
T-A-4Układy równań liniowych. Metoda Cramera.
T-A-6Geometria analityczna na płaszczyźnie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma aktywnej postawy w procesie samokształcenia i nie przestrzega zasad etyki.
3,0Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
3,5Student w stopniu dostatecznym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
4,0Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki.
4,5Student w stopniu dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.