Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Algorytmy i struktura danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Algorytmy i struktura danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość budowy i obsługi komputera (kopiowanie, tworzenie folderów itp.). Znajomość systemu operacyjnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - algorytmy, bazy danych.
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu algorytmów i struktury baz danych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wstęp do algorytmów - projektowanie schematów blokowych. Schematy blokowe jako graficzny zapis algorytmu - zadania.5
T-L-2Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia. Przygotowanie własnej bazy danych w excelu.5
T-L-3Zapoznanie się z programem Access. Importowanie baz danych z excela. Sortowanie, kwerendy, raporty.5
15
wykłady
T-W-1Zasady analizy algorytmów. Badanie poprawności algorytmów: warunki początkowe i końcowe, niezmienniki pętli.2
T-W-2Algorytmy rekurencyjne. Definicje rekurencyjne, wywołania funkcji i wykonywanie rekurencji, typy programów rekurencyjnych, niebezpieczeństwa oraz nadużywanie rekurencji.2
T-W-3Elementarne struktury danych. Podstawowe typy danych, tablice, listy jednokierunkowe, listy dwukierunkowe, listy cykliczne, metody przetwarzania list, rezerwowanie pamięci na listy. Grafy.2
T-W-4Podstawowe pojęcia związane z bazami danych. Zasady tworzenia baz danych. Zasady Codda.2
T-W-5Sortowanie, kwerendy, zapytania, Raporty, importowanie.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych.8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-L-4Zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-W-4Konsultacje.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej bazy danych i pisemnego sprawdzianu wiedzy z wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O051_W01
Zna metodę zwiększenia wydajności w związku z zastosowaniem algorytmów i struktur danych w rolnictwie i leśnictwie.
OZE_1A_W10R1A_W05InzA_W02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O051_U01
Potrafi wykorzystać algorytmy i struktury danych OZE.
OZE_1A_U01, OZE_1A_U03R1A_U01, R1A_U03InzA_U07C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O051_K01
Jest świadomy wiedzy podczas pracy z komputerem i algorytmami i bazami danych.
OZE_1A_K02, OZE_1A_K06, OZE_1A_K03R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O051_W01
Zna metodę zwiększenia wydajności w związku z zastosowaniem algorytmów i struktur danych w rolnictwie i leśnictwie.
2,0
3,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości ani źródła.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O051_U01
Potrafi wykorzystać algorytmy i struktury danych OZE.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O051_K01
Jest świadomy wiedzy podczas pracy z komputerem i algorytmami i bazami danych.
2,0
3,0Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z bazami danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Simon Harris , James Ross, Algorytmy. Od podstaw., Helion, Warszawa, 2006
  2. Lech Banachowski, Krzysztof Diks, Wojciech Rytter, Algorytmy i struktury danych, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2006
  3. Access czyli komputerowe bazy danych, Help, 2005
  4. Piotr Wróblewski, Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, Helion, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Piotr Stokłosa, Microsoft Office Access 2003 krok po kroku, Read Me, 2004
  2. M. Berg, de , M. Kreveld, van , M. Overmars , O. Schwarzkopf, Geometria obliczeniowa. Algorytmy i zastosowania, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstęp do algorytmów - projektowanie schematów blokowych. Schematy blokowe jako graficzny zapis algorytmu - zadania.5
T-L-2Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia. Przygotowanie własnej bazy danych w excelu.5
T-L-3Zapoznanie się z programem Access. Importowanie baz danych z excela. Sortowanie, kwerendy, raporty.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady analizy algorytmów. Badanie poprawności algorytmów: warunki początkowe i końcowe, niezmienniki pętli.2
T-W-2Algorytmy rekurencyjne. Definicje rekurencyjne, wywołania funkcji i wykonywanie rekurencji, typy programów rekurencyjnych, niebezpieczeństwa oraz nadużywanie rekurencji.2
T-W-3Elementarne struktury danych. Podstawowe typy danych, tablice, listy jednokierunkowe, listy dwukierunkowe, listy cykliczne, metody przetwarzania list, rezerwowanie pamięci na listy. Grafy.2
T-W-4Podstawowe pojęcia związane z bazami danych. Zasady tworzenia baz danych. Zasady Codda.2
T-W-5Sortowanie, kwerendy, zapytania, Raporty, importowanie.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych.8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-L-4Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-W-4Konsultacje.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O051_W01Zna metodę zwiększenia wydajności w związku z zastosowaniem algorytmów i struktur danych w rolnictwie i leśnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W10ma uporządkowaną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, obejmującą podstawy technik informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafikę menadżerską/prezentacyjną, usługi w sieciach informatycznych, wyszukiwanie i przetwarzanie danych, komputerowe systemy wspomagania decyzji, niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych w działalności zawodowej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - algorytmy, bazy danych.
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu algorytmów i struktury baz danych.
Treści programoweT-L-1Wstęp do algorytmów - projektowanie schematów blokowych. Schematy blokowe jako graficzny zapis algorytmu - zadania.
T-L-2Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia. Przygotowanie własnej bazy danych w excelu.
T-L-3Zapoznanie się z programem Access. Importowanie baz danych z excela. Sortowanie, kwerendy, raporty.
T-W-1Zasady analizy algorytmów. Badanie poprawności algorytmów: warunki początkowe i końcowe, niezmienniki pętli.
T-W-2Algorytmy rekurencyjne. Definicje rekurencyjne, wywołania funkcji i wykonywanie rekurencji, typy programów rekurencyjnych, niebezpieczeństwa oraz nadużywanie rekurencji.
T-W-3Elementarne struktury danych. Podstawowe typy danych, tablice, listy jednokierunkowe, listy dwukierunkowe, listy cykliczne, metody przetwarzania list, rezerwowanie pamięci na listy. Grafy.
T-W-4Podstawowe pojęcia związane z bazami danych. Zasady tworzenia baz danych. Zasady Codda.
T-W-5Sortowanie, kwerendy, zapytania, Raporty, importowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej bazy danych i pisemnego sprawdzianu wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości ani źródła.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O051_U01Potrafi wykorzystać algorytmy i struktury danych OZE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski, ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
OZE_1A_U03posługuje się nowoczesnymi technologiami informatycznymi w obszarze studiowanego kierunku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - algorytmy, bazy danych.
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu algorytmów i struktury baz danych.
Treści programoweT-L-1Wstęp do algorytmów - projektowanie schematów blokowych. Schematy blokowe jako graficzny zapis algorytmu - zadania.
T-L-2Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia. Przygotowanie własnej bazy danych w excelu.
T-L-3Zapoznanie się z programem Access. Importowanie baz danych z excela. Sortowanie, kwerendy, raporty.
T-W-1Zasady analizy algorytmów. Badanie poprawności algorytmów: warunki początkowe i końcowe, niezmienniki pętli.
T-W-2Algorytmy rekurencyjne. Definicje rekurencyjne, wywołania funkcji i wykonywanie rekurencji, typy programów rekurencyjnych, niebezpieczeństwa oraz nadużywanie rekurencji.
T-W-3Elementarne struktury danych. Podstawowe typy danych, tablice, listy jednokierunkowe, listy dwukierunkowe, listy cykliczne, metody przetwarzania list, rezerwowanie pamięci na listy. Grafy.
T-W-4Podstawowe pojęcia związane z bazami danych. Zasady tworzenia baz danych. Zasady Codda.
T-W-5Sortowanie, kwerendy, zapytania, Raporty, importowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej bazy danych i pisemnego sprawdzianu wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O051_K01Jest świadomy wiedzy podczas pracy z komputerem i algorytmami i bazami danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
OZE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systematycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
OZE_1A_K03potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu, potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - algorytmy, bazy danych.
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu algorytmów i struktury baz danych.
Treści programoweT-L-1Wstęp do algorytmów - projektowanie schematów blokowych. Schematy blokowe jako graficzny zapis algorytmu - zadania.
T-L-2Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia. Przygotowanie własnej bazy danych w excelu.
T-L-3Zapoznanie się z programem Access. Importowanie baz danych z excela. Sortowanie, kwerendy, raporty.
T-W-1Zasady analizy algorytmów. Badanie poprawności algorytmów: warunki początkowe i końcowe, niezmienniki pętli.
T-W-2Algorytmy rekurencyjne. Definicje rekurencyjne, wywołania funkcji i wykonywanie rekurencji, typy programów rekurencyjnych, niebezpieczeństwa oraz nadużywanie rekurencji.
T-W-3Elementarne struktury danych. Podstawowe typy danych, tablice, listy jednokierunkowe, listy dwukierunkowe, listy cykliczne, metody przetwarzania list, rezerwowanie pamięci na listy. Grafy.
T-W-4Podstawowe pojęcia związane z bazami danych. Zasady tworzenia baz danych. Zasady Codda.
T-W-5Sortowanie, kwerendy, zapytania, Raporty, importowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej bazy danych i pisemnego sprawdzianu wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z bazami danych.
3,5
4,0
4,5
5,0