Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Audyt energetyczny obiektów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Audyt energetyczny obiektów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza na temat znaczenia energii dla społeczeństwa, umiejętność myślenia analitycznego i rozwiązywania prostych zadań technicznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z aktualnymi oraz planowanymi do wprowadzenia, wymaganiami w zakresie jakości energetycznej obiektów budowlanych. |
C-2 | Przygotowanie do samodzielnego wykonywania podstawowych zadań inżynierskich z zakresu audytu energetycznego obiektów budowlanych. |
C-3 | Kształtowanie świadomości znaczenia wymagań energetycznych obiektów budowlanych w ocenie jakości rozwiązań projektowo-konstrukcyjnych obiektów budowlanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Określanie bilansu energetycznego z uwzględnianiem wewnętrznych i zewnętrznych zysków ciepła, warunków klimatycznych oraz parametrów konstrukcyjnych i techniczno-użytkowych wybranych budynków. | 4 |
T-A-2 | Przedstawienie założeń metodycznych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej obiektów budowlanych. | 2 |
T-A-3 | Realizacja przykładów obliczeniowych: wyznaczanie zapotrzebowania na energię pierwotną i końcową do ogrzewania, wentylacji i przygotowania ciepłej wody użytkowej. | 6 |
T-A-4 | Badania termowizyjne jakości energetycznej obiektów budowlanych. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu - podstawowe definicje (audyt energetyczny, świadectwo charakterystyki energetycznej, energia pierwotna, energia końcowa itd.). | 2 |
T-W-2 | Podstawy prawne określające aktualne wymagania w zakresie charakterystyki energetycznej budynków (ustawodawstwo krajowe i UE). | 2 |
T-W-3 | Analiza stanu ochrony cieplnej obiektów budowlanych z uwzględnieniem wymagań dla obiektów wznoszonych w standardach budownictwa energooszczędnego i pasywnego. | 4 |
T-W-4 | Ocena efektywności energetycznej budynków oraz kryteria certyfikacji energetycznej. | 2 |
T-W-5 | Cel, zakres oraz rachunek ekonomiczny działań termomodernizacyjnych. | 2 |
T-W-6 | Podstawy teoretyczne badań termowizyjnych obiektów budowlanych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach ćwiczeniowych. | 15 |
A-A-2 | Konsultacje. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia zajęć audytoryjnych. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanych pozycji bibliograficznych. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
M-5 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych. |
S-2 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe z zadań obliczeniowych realizowanych na ćwiczeniach audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Projekt charakterystyki energetycznej przykładowego budynku. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C32_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wpływu parametrów kostrukcyjno-użytkowych budynków i budowli na ich jakośc energetyczną. | OZE_1A_W15 | R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C32_U01 Stdent potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodyczne, dane techniczno-użytkowe oraz zalecenia normatywne, w celu określenia zapotrzebowania energhetycznego dla przykładowego budynku oraz potrafi przeanalizować zdjęcia termowizyjne budynków i budowli, ze wskazaniem na obrazach termalnych cech jakościowych informujących o izolacyjności cieplnej przegród zewnetrznych. | OZE_1A_U16 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2 | T-W-6, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-1 | M-4, M-5 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C32_K01 Student jest świadomy wzrastających wymagań w zakresie jakości energetycznej budowli i budynków oraz ograniczeń i możliwości praktycznych poprawy bilansu energetycznego obiektów budowlanych. | OZE_1A_K01, OZE_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2 | M-5, M-2, M-4, M-1, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C32_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków oraz wpływu parametrów kostrukcyjno-użytkowych budynków i budowli na ich jakośc energetyczną. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowa wiedzę z zakresu parametrów oceny oraz sposobów poprawy jakości energetycznej obiektów budowlanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C32_U01 Stdent potrafi zastosować odpowiednie narzędzia metodyczne, dane techniczno-użytkowe oraz zalecenia normatywne, w celu określenia zapotrzebowania energhetycznego dla przykładowego budynku oraz potrafi przeanalizować zdjęcia termowizyjne budynków i budowli, ze wskazaniem na obrazach termalnych cech jakościowych informujących o izolacyjności cieplnej przegród zewnetrznych. | 2,0 | |
3,0 | Studen opanował w stopniu podstawowym umiejętność posługiwania się danymi techniczno-użytkowymi oraz narzedziami analitycznymi do wykonywania audytu enegetycznego obiektów budowlanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C32_K01 Student jest świadomy wzrastających wymagań w zakresie jakości energetycznej budowli i budynków oraz ograniczeń i możliwości praktycznych poprawy bilansu energetycznego obiektów budowlanych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zainteresowanie problematyką przedmiotu jest świadomy korzyści społecznych (ekonomiczne, ekologiczne) jakie są możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu w praktyce podstaw naukowych dotyczących projektowania i modernizacji obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich zapotrzebowania energetycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Górzyński J, Podstawy analizy energetycznej obiektów budowlanych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
- Kurtz K., Gawin D., Ochrona cieplna budynków w polskich przepisach normalizacyjnych i prawnych., Prywatna Szkoła Businessu, Administracji i Technik Komputerowych, Warszawa, 2007
- Termomodernizacja budynku., Narodowa Agencja Poszanowania Energii, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- 4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2008
- 5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 listopada 2008 r. w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego lub części budynku stanowiącej samodzielna całość techniczno-użytkową oraz sposobu sporządzania i wzorów świadectw ich charakterystyki energetycznej, 2008
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, 2010