Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OZE_1A_C30_W01 | Zna istotę metodologii LCA i zakres jej stosowania. Jest w stanie scharakteryzować przebieg stosowania metody LCA do oceny oddziaływania wyrobu na środowisko. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OZE_1A_W06 | ma podstawowa wiedzę w zakresie:
1) prawa, obejmującą zasadnicze elementy z obszaru prawa cywilnego, administracyjnego, podatkowego, bankowego oraz przepisów kodeksu pracy, ubezpieczenia społecznego, dotyczących związków zawodowych, a także regulujących postępowanie i orzecznictwo sądowe,
2) zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomiania i prowadzenia działalności gospodarczej,
3) zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przydatne do oceny zagrożeń i psychofizycznego obciążenia człowieka pracą; |
---|
OZE_1A_W18 | ma wiedzę o oddziaływaniu produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania rolniczych odnawialnych surowców energetycznych, szkodliwych związków powstających w procesie spalania biopaliw i gospodarki popiołem poprodukcyjnym, środowiskowego oddziaływania biogazowi i gospodarki pofermentem, środowiskowego oddziaływania instalacji geotermalnych, siłowni wiatrowych i małych elektrowni wodnych; |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W02 | ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
R1A_W07 | ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich |
R1A_W09 | zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
InzA_W04 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
Cel przedmiotu | C-1 | Poznanie nowej techniki środowiskowego zarządzania wyrobem opartej na określaniu ilościowych efektów oddziaływania systemu wyrobu na środowisko poprzez: inwentaryzację zbioru istotnych wejść i wyjść systemu wyrobu oraz ocenę potencjalnych wpływów na środowisko, związanych z tymi wejściami i wyjściami. Metoda LCA stosowana jest przy podejmowaniu decyzji w przemyśle, rolnictwie (udoskonalanie produktu pod kątem ekologicznym oraz jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji strategicznych), w marketingu wyrobów (eko-znakowanie lub deklaracje środowiskowych wyrobów) oraz tworzeniu polityki społecznej wspierającej wyroby ekologiczne |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Wprowadzenie do metodologii LCA: kwantyfikowanie i ocena oddziaływania produktu na środowisko w okresie cyklu jego życia, obejmującego okres od chwili podjęcia decyzji o wytwarzaniu produktu do chwili jego likwidacji. Zakres stosowania metodologii LCA. Podstawowe pojęcia i definicje: system wyrobu i jego funkcje, elementy opisu systemu wyrobu, kategorie danych wykorzystywanych do kwantyfikacji wejść i wyjść. Etapy oceny: określenie zakresu i celu badań; procedury analizy zbioru danych, ocena wpływu fazy życia produktu na środowisko, interpretacja wyników badań |
---|
Metody nauczania | M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z trescią wykładów i prezentowanymi przez studentów referatami |
---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena treści i jakości referatu oraz jego prezentacji |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student rozumie na czym polega stosowanie metody LCA. Poprawnie opisuje zakres oraz przebieg jej stosowania. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |