Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza cyklu życia wyrobów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza cyklu życia wyrobów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o zarządzaniu produkcją poprzez procesy oraz kategoriach oddziaływania procesów wytwórczych na środowisko
W-2Podstawy zarządzania
W-3Zarządzanie jakością
W-4Oddziaływanie produkcji energii odnawialnej na środowisko

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie nowej techniki środowiskowego zarządzania wyrobem opartej na określaniu ilościowych efektów oddziaływania systemu wyrobu na środowisko poprzez: inwentaryzację zbioru istotnych wejść i wyjść systemu wyrobu oraz ocenę potencjalnych wpływów na środowisko, związanych z tymi wejściami i wyjściami. Metoda LCA stosowana jest przy podejmowaniu decyzji w przemyśle, rolnictwie (udoskonalanie produktu pod kątem ekologicznym oraz jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji strategicznych), w marketingu wyrobów (eko-znakowanie lub deklaracje środowiskowych wyrobów) oraz tworzeniu polityki społecznej wspierającej wyroby ekologiczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do metodologii LCA: kwantyfikowanie i ocena oddziaływania produktu na środowisko w okresie cyklu jego życia, obejmującego okres od chwili podjęcia decyzji o wytwarzaniu produktu do chwili jego likwidacji. Zakres stosowania metodologii LCA. Podstawowe pojęcia i definicje: system wyrobu i jego funkcje, elementy opisu systemu wyrobu, kategorie danych wykorzystywanych do kwantyfikacji wejść i wyjść. Etapy oceny: określenie zakresu i celu badań; procedury analizy zbioru danych, ocena wpływu fazy życia produktu na środowisko, interpretacja wyników badań10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu8
A-W-3Studiowanie literatury7
A-W-4Studiowanie materiałów edukacyjnych przedstawianych na stronach firm oferujących programy do analizy LCA5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z trescią wykładów i prezentowanymi przez studentów referatami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena treści i jakości referatu oraz jego prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C30_W01
Zna istotę metodologii LCA i zakres jej stosowania. Jest w stanie scharakteryzować przebieg stosowania metody LCA do oceny oddziaływania wyrobu na środowisko.
OZE_1A_W06, OZE_1A_W18R1A_W02, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C30_U01
Umie zdefiniować system wyrobu, jego funkcję (-e) oraz określać cel i zakres badań LCA. Potrafi wskazać czynniki wpływające na wybór granic badanego systemu wyrobu, oceniać wpływ granic systemu wyrobu na zakres badań oraz liczbę i rodzaj badanych procesów. Potrafi analizować wpływ zidentyfikowanych wejść i wyjść systemu na środowisko i interpretować wyniki tych analiz.
OZE_1A_U08R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U07C-1T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C30_K01
Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności - jest aktywny i systematyczny w realizowaniu zadań dydaktycznych, wnikliwy w poszukiwaniu i analizowaniu źródeł wiedzy, niezbędnej do rozwiązywania otrzymywanych zadań
OZE_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C30_W01
Zna istotę metodologii LCA i zakres jej stosowania. Jest w stanie scharakteryzować przebieg stosowania metody LCA do oceny oddziaływania wyrobu na środowisko.
2,0
3,0Student rozumie na czym polega stosowanie metody LCA. Poprawnie opisuje zakres oraz przebieg jej stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C30_U01
Umie zdefiniować system wyrobu, jego funkcję (-e) oraz określać cel i zakres badań LCA. Potrafi wskazać czynniki wpływające na wybór granic badanego systemu wyrobu, oceniać wpływ granic systemu wyrobu na zakres badań oraz liczbę i rodzaj badanych procesów. Potrafi analizować wpływ zidentyfikowanych wejść i wyjść systemu na środowisko i interpretować wyniki tych analiz.
2,0
3,0Potrafi definiować funkcję (-e) systemu wyrobu oraz określać cel i zakres badań LCA. Umie wskazać czynniki wpływające na wybór granic badanego systemu wyrobu, oceniać wpływ granic systemu wyrobu na zakres badań oraz liczbę i rodzaj badanych procesów. Potrafi wskazać sposób dokonywania oceny interpretacji wpływu zidentyfikowanych wejść i wyjść systemu na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C30_K01
Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności - jest aktywny i systematyczny w realizowaniu zadań dydaktycznych, wnikliwy w poszukiwaniu i analizowaniu źródeł wiedzy, niezbędnej do rozwiązywania otrzymywanych zadań
2,0
3,0Student wykazał aktywność i kreatywność w rozwiązywaniu otrzymanych zadań dydaktycznych oraz współpracy w tym zakresie z innymi uczestnikami procesu dydaktycznego (studentami i nauczycielem)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowalski Z., Kulczycka J., Góralczyk M., Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych (LCA)., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
  2. PN-EN ISO 14040 - Ocena cyklu życia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa
  3. PN-EN ISO 14041- Ocena cyklu życia, określenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa
  4. PN-EN ISO 14042- Ocena cyklu życia, ocena wpływu cyklu życia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa
  5. PN-EN ISO 14043- Ocena cyklu życia, interpretacja cyklu życia, Polski Komitet Normalizacyjny, W-wa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kłos Zb., Kurczewski P., Kasprzak J., Środowiskowe charakteryzowanie maszyn i urządzeń. Podstawy ekologiczne, metody i przykłady, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej
  2. Oprogramowanie edukacyjne: Gabi Software, 2011, www.gabi-software.com

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do metodologii LCA: kwantyfikowanie i ocena oddziaływania produktu na środowisko w okresie cyklu jego życia, obejmującego okres od chwili podjęcia decyzji o wytwarzaniu produktu do chwili jego likwidacji. Zakres stosowania metodologii LCA. Podstawowe pojęcia i definicje: system wyrobu i jego funkcje, elementy opisu systemu wyrobu, kategorie danych wykorzystywanych do kwantyfikacji wejść i wyjść. Etapy oceny: określenie zakresu i celu badań; procedury analizy zbioru danych, ocena wpływu fazy życia produktu na środowisko, interpretacja wyników badań10
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu8
A-W-3Studiowanie literatury7
A-W-4Studiowanie materiałów edukacyjnych przedstawianych na stronach firm oferujących programy do analizy LCA5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C30_W01Zna istotę metodologii LCA i zakres jej stosowania. Jest w stanie scharakteryzować przebieg stosowania metody LCA do oceny oddziaływania wyrobu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W06ma podstawowa wiedzę w zakresie: 1) prawa, obejmującą zasadnicze elementy z obszaru prawa cywilnego, administracyjnego, podatkowego, bankowego oraz przepisów kodeksu pracy, ubezpieczenia społecznego, dotyczących związków zawodowych, a także regulujących postępowanie i orzecznictwo sądowe, 2) zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomiania i prowadzenia działalności gospodarczej, 3) zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przydatne do oceny zagrożeń i psychofizycznego obciążenia człowieka pracą;
OZE_1A_W18ma wiedzę o oddziaływaniu produkcji energii odnawialnej na środowisko, w szczególności dotyczącą wpływu pozyskiwania rolniczych odnawialnych surowców energetycznych, szkodliwych związków powstających w procesie spalania biopaliw i gospodarki popiołem poprodukcyjnym, środowiskowego oddziaływania biogazowi i gospodarki pofermentem, środowiskowego oddziaływania instalacji geotermalnych, siłowni wiatrowych i małych elektrowni wodnych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowej techniki środowiskowego zarządzania wyrobem opartej na określaniu ilościowych efektów oddziaływania systemu wyrobu na środowisko poprzez: inwentaryzację zbioru istotnych wejść i wyjść systemu wyrobu oraz ocenę potencjalnych wpływów na środowisko, związanych z tymi wejściami i wyjściami. Metoda LCA stosowana jest przy podejmowaniu decyzji w przemyśle, rolnictwie (udoskonalanie produktu pod kątem ekologicznym oraz jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji strategicznych), w marketingu wyrobów (eko-znakowanie lub deklaracje środowiskowych wyrobów) oraz tworzeniu polityki społecznej wspierającej wyroby ekologiczne
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do metodologii LCA: kwantyfikowanie i ocena oddziaływania produktu na środowisko w okresie cyklu jego życia, obejmującego okres od chwili podjęcia decyzji o wytwarzaniu produktu do chwili jego likwidacji. Zakres stosowania metodologii LCA. Podstawowe pojęcia i definicje: system wyrobu i jego funkcje, elementy opisu systemu wyrobu, kategorie danych wykorzystywanych do kwantyfikacji wejść i wyjść. Etapy oceny: określenie zakresu i celu badań; procedury analizy zbioru danych, ocena wpływu fazy życia produktu na środowisko, interpretacja wyników badań
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z trescią wykładów i prezentowanymi przez studentów referatami
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena treści i jakości referatu oraz jego prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie na czym polega stosowanie metody LCA. Poprawnie opisuje zakres oraz przebieg jej stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C30_U01Umie zdefiniować system wyrobu, jego funkcję (-e) oraz określać cel i zakres badań LCA. Potrafi wskazać czynniki wpływające na wybór granic badanego systemu wyrobu, oceniać wpływ granic systemu wyrobu na zakres badań oraz liczbę i rodzaj badanych procesów. Potrafi analizować wpływ zidentyfikowanych wejść i wyjść systemu na środowisko i interpretować wyniki tych analiz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U08potrafi wykonywać podstawowe oznaczenia glebowe i analizować ich wyniki oraz wykorzystać poznaną wiedzę z gleboznawstwa i geologii do właściwego i chroniącego glebę przed degradacją wykonywania działań w produkcji rolniczej na cele energetyczne oraz w geotermii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowej techniki środowiskowego zarządzania wyrobem opartej na określaniu ilościowych efektów oddziaływania systemu wyrobu na środowisko poprzez: inwentaryzację zbioru istotnych wejść i wyjść systemu wyrobu oraz ocenę potencjalnych wpływów na środowisko, związanych z tymi wejściami i wyjściami. Metoda LCA stosowana jest przy podejmowaniu decyzji w przemyśle, rolnictwie (udoskonalanie produktu pod kątem ekologicznym oraz jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji strategicznych), w marketingu wyrobów (eko-znakowanie lub deklaracje środowiskowych wyrobów) oraz tworzeniu polityki społecznej wspierającej wyroby ekologiczne
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do metodologii LCA: kwantyfikowanie i ocena oddziaływania produktu na środowisko w okresie cyklu jego życia, obejmującego okres od chwili podjęcia decyzji o wytwarzaniu produktu do chwili jego likwidacji. Zakres stosowania metodologii LCA. Podstawowe pojęcia i definicje: system wyrobu i jego funkcje, elementy opisu systemu wyrobu, kategorie danych wykorzystywanych do kwantyfikacji wejść i wyjść. Etapy oceny: określenie zakresu i celu badań; procedury analizy zbioru danych, ocena wpływu fazy życia produktu na środowisko, interpretacja wyników badań
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z trescią wykładów i prezentowanymi przez studentów referatami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Ocena treści i jakości referatu oraz jego prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi definiować funkcję (-e) systemu wyrobu oraz określać cel i zakres badań LCA. Umie wskazać czynniki wpływające na wybór granic badanego systemu wyrobu, oceniać wpływ granic systemu wyrobu na zakres badań oraz liczbę i rodzaj badanych procesów. Potrafi wskazać sposób dokonywania oceny interpretacji wpływu zidentyfikowanych wejść i wyjść systemu na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C30_K01Student wykazuje chęć do zdobywania wiedzy i umiejętności - jest aktywny i systematyczny w realizowaniu zadań dydaktycznych, wnikliwy w poszukiwaniu i analizowaniu źródeł wiedzy, niezbędnej do rozwiązywania otrzymywanych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie nowej techniki środowiskowego zarządzania wyrobem opartej na określaniu ilościowych efektów oddziaływania systemu wyrobu na środowisko poprzez: inwentaryzację zbioru istotnych wejść i wyjść systemu wyrobu oraz ocenę potencjalnych wpływów na środowisko, związanych z tymi wejściami i wyjściami. Metoda LCA stosowana jest przy podejmowaniu decyzji w przemyśle, rolnictwie (udoskonalanie produktu pod kątem ekologicznym oraz jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji strategicznych), w marketingu wyrobów (eko-znakowanie lub deklaracje środowiskowych wyrobów) oraz tworzeniu polityki społecznej wspierającej wyroby ekologiczne
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do metodologii LCA: kwantyfikowanie i ocena oddziaływania produktu na środowisko w okresie cyklu jego życia, obejmującego okres od chwili podjęcia decyzji o wytwarzaniu produktu do chwili jego likwidacji. Zakres stosowania metodologii LCA. Podstawowe pojęcia i definicje: system wyrobu i jego funkcje, elementy opisu systemu wyrobu, kategorie danych wykorzystywanych do kwantyfikacji wejść i wyjść. Etapy oceny: określenie zakresu i celu badań; procedury analizy zbioru danych, ocena wpływu fazy życia produktu na środowisko, interpretacja wyników badań
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z trescią wykładów i prezentowanymi przez studentów referatami
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena treści i jakości referatu oraz jego prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazał aktywność i kreatywność w rozwiązywaniu otrzymanych zadań dydaktycznych oraz współpracy w tym zakresie z innymi uczestnikami procesu dydaktycznego (studentami i nauczycielem)
3,5
4,0
4,5
5,0